Bukefalos 28 år!

Efter boxvilan

S

Sirisiri

Hur gör ni för att undvika att hästen skadar sig själv i hagen första dagarna efter boxvilan??

Jag släppte ut min igår i den minsta hagen vi har, men ändå alldeles för stor tydligen... Hästen for runt som ett skållat troll och var verkligen helt överlycklig! När jag tog in honom lite senare hade han lyckats trampa sig själv med brodden, så han fått ett blödande sår. :o

Jag var i valet och kvalet om jag skulle skruva ur broddarna, men det är ju minst lika farligt att ha en vild obroddad häst på isen, så dom fick sitta kvar.

Hur gör man annars? Jag kan ju inte gärna be stallägarna ändra hagens storlek vart efter han kan gå i större hage.
 
Ta på SKYDD!!!! Lindor runt om och boots! Sen så får man börja med den minste hagen (som du gjort) och gradvis öka. Det är bra att gå en sväng innan man släpper ut, och fodra hästen med en gång den kommer in i hagen. Akta så att det inte är andra hästar som springer omkring och hetsar upp konvalescenten. I vissa fall är man tvungen att ge lugnande vid utevistelse/igångsättning.
 
Enda gången min häst haft boxvila lääänge,då fick han sig en utebox,alltså 3x3m,ej större.
När han sen skulle slussas ut i större hage var han igångskrittad och travad i ett par dagar så värsta "piggheten" var borta,och så en jättehög med morgonmat ute och "inlindad i bomull" och så blundade jag.
Gick superbra,men jag har hört de råden många ggr och alla jag vet som följt ovan anvisning har varit nöjda med sitt utökande av hagstorlek
 
min häst hade haft boxvila länge pga en benskada. sen när han var bättre släppte vi ut honom i vanlig hage igen (ganska liten till att börja med) han sprang som en galning och hoppade upp och ner. vi tänkte att det går över snart, när den värsta energin är borta...tyvärr han det inte bli så. Två dagar senare hade han ramlat omkull och dragit upp hela skadan (till det värre!!) vi åkte till veterinären men dom sa att det inet gick att göra ngt han var såpass skadad och att han hade ont så han avlivades :(

mitt enda råd är altså att ta det försiktigt! (ska tilläga att min häst även i vanliga fall var livlig)
 
Ja.... Hade inte ens tänkt på det..... :eek: :o Hoppas för guds skull att det gått bra idag då...

Tack för alla svar iaf.
 
Det är ju faktiskt konstigt att veterinären inte påminner om att man bör ha skydd på hästen. Jag skäms nästan ihjäl, men jag hade inte en enda tanke på det... Däremot frågade jag henne om hon tyckte att hagen hade lämplig storlek, hur länge han skulle gå i den tills han får gå i den vanliga osv.

Man lär sig av sina misstag iaf. Jag törs knappt åka ut till stallet nu... Men eftersom ingen har ringt så står han väl på benen iaf... :crazy:
 
Veterinärer tänker inte på sånt! :crazy: Man måste frååga om alt man vill vita, har man tur så kanske man får svar. Förhoppningsvis nåt annat än "mjae.... joo, det är nog bra..." Usch... Finns många dåliga veterinärer...

Vad är det med din pålle? Om det ar någon benskada, så kan du ju kyla när du kommer til stallet?
 
Det bästa brukar vara att prata med vet så att du får något lugnande utskrivet, så att man är säker på att den värsta överskottsenegi är borta. Och rejält med hö så att hästen har sysselsättning.

Mvh

Camilla
 
Det var inget allvarligt. Lite svullen och varm. Han har stått i 14 dagar och ätit butta i 10 dagar.

Jag longerade lite igår och avslutade med en promenad i skogen. Han var hur lugn och orädd som helst. Två dagar i hagen har tagit ur honom hans överskottsenergi. Men han ÄR en lugn och stabil häst i vanliga fall.

Idag tänkte jag tömköra lite och imorgon ska jag rida lite. Jag som inte ridit på sex veckor, undra om jag kommer ihåg hur man gör... :D
 
Det är när man läser såna här inlägg man är glad att man har en walker...men innan jag fick den så såg jag alltid till att jag kommit så långt som till jogg innan hage var aktuellt, och att släppa ut hästen medans den ännu var varm"...givetvis med skydd på.... :)

Idag när hagvistelse börjar bli aktuell så får dom jogga i walkern innan jag släpper ut dom...pigga är dom ju, men iallafall uppvärmda så man slipper olika sträckningar o dyl.
 
Ja... Fast jag kan försvara mig lite med att hästen gått halva dagen i en liten hage på ca 6*6 meter. Där behövde han inte stå stilla utan skrittade runt. Första halvtimmen i "stora" hagen ägnades åt att nosa och checka läget liksom. Sen blev det full fart! :crazy:
 
Fast det är väldig skillnad på att röra sig i en hage mot att röra sig kontunierligt under ett pass...dom BRUKAR göra så hästar, kollar läget vart staketgränser går osv....SEN bär det iväg :rofl: :rofl: :rofl:
Men du klarade dig med ett broddtramp, så var glad för det....aldrig är man fullärd och detta lärde du dig en sak av...eller hur..och du kom billigt undan också ;)
 
Ja, jag är glad att det inte blev värre! Det blödde ganska mycket i början, men nu är såret jättefint.

Nästa gång ska vi göra på ett annat sätt. Och sätta på mer skydd... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 217
Senast: tara
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 803
Senast: lillcrim
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 408
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp