Efter stoets död - ägarna lämnar bort sina hästar

Det är ju förbannat att man som privatperson ska få sköta myndigheters roll för att skydda djur! :rage:
Stackars sto som dog och stackars lilla föl. :cry:
Tack och lov att de andra kan bli omhändertagna(?).:cautious:
Nja, nu ansåg ju myndigheterna att de inte hade lagstöd för ett omhändertagande och kunde därför inte göra mer än att förelägga. Så att inte myndigheterna skulle ha gjort något alls håller jag inte med om. Att de inte gjorde det som folk (och jag med för den delen) ansåg var bäst är en annan sak. Som tur är har privatpersoner nu övertalat hästägarna att lämna ifrån sig hästarna då myndigheterna har ansett sig bakbundna. Det är faktiskt ganska otäckt att viljan/behovet att ha 150% totalt vattentäta ärenden/beslut gör att djur blir lidande så pass att de faktiskt hinner dö. Man är så mån om att rädda myndighetens skinn att det går före djurens lidande. Tråkigt!
 
Det jag tycker är märkligt är ju att i andra fall går man in och omhändertar friska och välmående djur??
I detta fall hade de ju på sig till igår att ta ut veterinär, får väl se om det blev gjort...
Nu är det ju sällan man genom media får en korrekt helhetsbild av ärenden och de så kallade välmående djuren kanske inte alltid är så välmående som man vill framhålla i media eller som vänner till djurhållaren anser/tror. Men, jag håller med, att inte anse att man har lagstöd för det här där det är tydligt att djur har utsatts för vanvård länge förvånar mig mer än nödvändigt... :crazy:
 
Enligt SHVs facebooks sida omhändertogs hästarna redan i våras men männen fick med hjälp av advokat tillbaka hästarna? Kan det vara därför myndigheter denna gång verkligen ville ha både hängslen och livrem? Men det är för sorgligt :cry:

Och fölet är fortfarande kvar, förvisso ska det ha kontrollerats av veterinär i fredags men ändå
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inom kort kommer Skaraortens Ryttarförening dra igång verksamheten på sin nya anläggning på gården Skålltorp utanför Axvall. Det handlar...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann hoppade både snabbt och felfritt. Något som räckte till seger i världscuphoppningen i Göteborg. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Succéserien Jag och min häst letade sig idag ut till Grillby och till Victor Victor som tränar sina hästar i fälttävlan. .... Källa /...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Postnords nya regler kring leveranstider gör att förstaklassbrev numera kan få ta två dagar, i stället för en som tidigare. För många...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp