Jozze

Trådstartare
Apropå namntråden: vems efternamn har era barn fått, i de fall ni har olika? Varför valde ni så?

Mitt barn har mitt efternamn, och pappans efternamn som mellannamn. Jag hade en stark önskan om att föra mitt namn vidare och sambon tyckte att den ordningen lät bäst. I efterhand hade han nog dock helst sett att barnet fick hans efternamn och vi funderar på att ändra så att hon får bådas.
 
Jag har gjort som du på min knodd, han har mitt efternamn och pappas som mellannamn. Det står ändå i regel som i följd så rent praktiskt märks ju ingen större skillnad mot att ha dubbla efternamn.
 
Vi har väl inte diskuterat klart den biten än:angel: Men jag är ganska bestämd med att det är mitt efternamn som gäller, både för bebis och sambo, och det har jag varit typ sedan vi träffades;)
Sambon har ett vanligt -sson namn som hans pappa dessutom har tagit för att hans riktiga namn "inte passade in". Hade sambon haft pappans riktigt namn så hade jag kunnat överväga det, men nuvarande vill jag verkligen inte ha. Mitt efternamn kommer från mina tyska släktingar och jag är ensam om mitt namn (för- + efternamn) i Sverige. Även enda släkten med detta namn i landet. Hade jag bytt till sambons efternamn hade jag typ hetat likadant som en miljon andra kvinnor i Sverige, för- och nackdelar med båda såklart :angel:
 
Barnen har samma efternamn som sin pappa. Ingen av oss har Sson-namn.
Jag själv skulle aldrig vilja ha två efternamn. Långt och knöligt.
 
Sonen har familjens efternamn. Vi är gifta och jag tog makens efternamn när vi gifte oss. Var aldrig någon diskussion :)
 
Båda barnen har mitt som mellannamn och sambons som efternamn. Men i alla brev som adresseras till barnen så står bägge namnen så eg ingen skillnad mot om vi skrivit bägge som efternamn.
 
Dottern har mitt efternamn som mellannamn och pappans som efternamn. Snyggast ordning tyckte vi.
Jag skulle nu vilja ändra så att båda är efternamn men pappan godkänner inte det.
 
Jag hade pappas efternamn som mellannamn formellt i fram tills jag bytte nationalitet i 20-års åldern. Har själv alltid skrivit ut båda namnen med bindestreck emellan och gjorde likadant när jag ansökte om svenskt medborgarskap av ren vana. Ingen som sa ett knyst och nu står båda i passet :D

Jag gillar idén om att ta båda föräldrarnas namn men inser att det blir knöligt om jag får egna barn. Tre efternamn är lite att ta i :angel:
 
Jag gillar tanken på att ha båda, och att man numera formellt har möjligheten att ge barnet båda som efternamn. Har själv pappas, ovanliga, efternamn (farfar är enda barnet i sin familj, så det är bara jag och mina syskon + mina två kusiner som heter det), mamma hade ett vanligt -ssonamn innan hon gifte sig med pappa. Egentligen har jag haft all min släkttillhörighet på mammas sida, så det hade känts naturligt att faktiskt heta det namnet också.

Dock är jag väldigt kluven, jag vill absolut inte helt ge upp mitt, och särskilt inte för Svensson/Johansson/Andersson/liknande namn, men mitt innehåller åäö, och det är rätt jobbigt när allt blir så mycket mer datoriserat/internationellt. Namnet låter dessutom jättedumt om det uttalas på engelska. Får väl försöka haffa en kille med ovanligt namn utan att hans innehåller de där förskräckliga bokstäverna :angel:.
 
Jag är gift med barnens pappa, men han har behållit sitt efternamn. Barnen har fått mitt (ovanligare) efternamn.
 
Dottern har sin pappas efternamn eftersom han ville det och jag inte hade någon starkare åsikt i frågan.

(Jag och dotterns pappa är gifta men ingen bytte efternamn, så om dottern fått mitt efternamn hade hon hetat exakt som min mamma (som hon fått sitt namn från) vilket kanske känts lite konstigt.)
 
När vårt första gemensamma barn föddes så valde jag den ordningen som jag ska heta som gift. Så när barnen föddes så fick de sambons efternamn som mellannamn, men har skickat in att de formellt får 2 efternamn. Har upptäckt hur knöligt det är med att ha ett efternamn som mellannamn, det försvinner ibland både på sjukhus och post. Sambon har 4 bokstäver i sitt efternamn så det blir inte jättelångt, som om det tex varit Andersson Johansson och liknande.
 
Sambons barn sedan tidigare har hans efternamn. Eventuellt kommande barn kommer få hans efternamn och även jag när vi gifter oss.
Jag har ett -son namn och har ingen anknytning eller behov av att föra det vidare. Har inte kontakt med någon på den sidan av släkten med det efternamnet.
 
Hon har mitt efternamn. Det blev så bara, vi är inte gifta och mitt stog redan ifyllt på blanketten så jag bockade bara för utan att tänka. Pappan hade ingen åsikt. Om vi gifter oss en dag kanske vi byter.
 
Mina barn har min partners efternamn. Det var ett krav från mig eftersom jag inte ville föra mitt namn vidare av olika anledningar.
 
Barnen har pappans efternamn. Vill inte att de ska ha mitt efternamn. Men skulle sambon och jag gifta oss byter jag nog inte till hans. Vet inte ens om jag lägger till det till mig eget.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 495
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 629
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp