Vi har väl inte diskuterat klart den biten än:angel: Men jag är ganska bestämd med att det är mitt efternamn som gäller, både för bebis och sambo, och det har jag varit typ sedan vi träffades;)
Sambon har ett vanligt -sson namn som hans pappa dessutom har tagit för att hans riktiga namn "inte passade in". Hade sambon haft pappans riktigt namn så hade jag kunnat överväga det, men nuvarande vill jag verkligen inte ha. Mitt efternamn kommer från mina tyska släktingar och jag är ensam om mitt namn (för- + efternamn) i Sverige. Även enda släkten med detta namn i landet. Hade jag bytt till sambons efternamn hade jag typ hetat likadant som en miljon andra kvinnor i Sverige, för- och nackdelar med båda såklart :angel:
Det är nästan exakt samma sak för mig: mitt efternamn är österrikiskt och jag är ensam om min namnkombination. Fram tills för kanske tio år sedan var min familj ensam om namnet i Sverige men sedan flyttade en annan familj med samma namn och stavning hit.

Sambon har också ett tyskättat namn men med ett antal hundra bärare.
 
Barnen har samma efternamn som sin pappa. Ingen av oss har Sson-namn.
Jag själv skulle aldrig vilja ha två efternamn. Långt och knöligt.
Inte nödvändigtvis långt och knöligt. Mitt barn har sammanlagt 11 bokstäver i sina efternamn. Jag kan komma på många vanliga efternamn som kommer upp i åtminstone 9-10 bokstäver.
 
Vi är gifta och vårt barn kommer få vårt efternamn (mannens från början). Jag bytte till mannens efternamn när vi gifte oss då vi lottade om saken, jag förlorade :cautious:
Aj då! Är du nöjd med ditt nya efternamn? Jag hade aldrig vågat lotta om en så (för mig) viktig sak. :o Om vi gifter oss behåller vi med största sannolikhet våra egna namn, för han vill inte heller byta.
 
Oj vad många som ogillar dubbla efternamn! Det förvånar mig. För mig är dubbelefternamn enda alternativet om jag får barn och turligt nog känner min make likadant. Att eventuellt barnet skulle ha endast ett av våra efternamn känns fullkomligt otänkbart för mig.
Jag blev också förvånad över hur många som ogillade dubbla efternamn! För oss var det aldrig något snack om saken - ev barn skulle ha bådas. Sedan har sambon försökt föra diskussion om ordningen, men eftersom jag ville ha mitt namn som riktigt efternamn på ev barn så har jag alltid förordat den ordningen.
 
När vi sen gifte oss vart folk förvånade över att inte jag också bytte namn varpå jag kommenterade att jag inte ville heta något annat än mitt eget namn.
Jättesvårt för somliga att acceptera.
Någon till och med ifrågasatte varför vi gifte oss då?
Men jösses! :D Ja, det är ju verkligen ENDA anledningen man kan ha till att gifta sig. :angel:
 
Aj då! Är du nöjd med ditt nya efternamn? Jag hade aldrig vågat lotta om en så (för mig) viktig sak. :o Om vi gifter oss behåller vi med största sannolikhet våra egna namn, för han vill inte heller byta.

Ja, övergången gick mycket bättre än jag trodde:) vi båda ville ha samma efternamn men ville inte byta bort sitt eget så då blev det liksom lottning som återstod :D

Dubbelnamn tycker jag bara är långt och krångligt, inget jag vill ha. Jag förstår mig inte heller på varför man ska ha en massa mellannamn heller iofs :D
 
Jag blev också förvånad över hur många som ogillade dubbla efternamn!
Eller hur! Jag har förvisso märkt det lite i verkligheten också, att folk blir lite provocerade sådär, men här får man det lite mer svart på vitt.

Förr i tiden var jag helt inne på att ev barn skulle ha ett efternamn faktiskt. Förmodligen mest pga normer.
 
Ja, övergången gick mycket bättre än jag trodde:) vi båda ville ha samma efternamn men ville inte byta bort sitt eget så då blev det liksom lottning som återstod :D
Då kan jag bättre förstå att ni gjorde som ni gjorde, eftersom ni var överens om att ha ett namn. För min del är det viktigare för mig att behålla mitt än att vi har samma. :D

Dubbelnamn tycker jag bara är långt och krångligt, inget jag vill ha. Jag förstår mig inte heller på varför man ska ha en massa mellannamn heller iofs :D
Hehe, mitt barn har fyra förnamn och två "efternamn" (det ena är ju fortfarande registrerat som mellannamn). :D
 
Eller hur! Jag har förvisso märkt det lite i verkligheten också, att folk blir lite provocerade sådär, men här får man det lite mer svart på vitt.

Förr i tiden var jag helt inne på att ev barn skulle ha ett efternamn faktiskt. Förmodligen mest pga normer.
Provocerade?? O_o Av vad, kan man undra! Hur har du märkt det?

Själv blir jag provocerad av folk som slentrianger barn pappans efternamn "för att det ska vara så". Är det den normen du kände trycket av förut eller upplevde du en stark norm att barn skulle få bara ett efternamn, oavsett vems?
 
Eller hur! Jag har förvisso märkt det lite i verkligheten också, att folk blir lite provocerade sådär, men här får man det lite mer svart på vitt.

Förr i tiden var jag helt inne på att ev barn skulle ha ett efternamn faktiskt. Förmodligen mest pga normer.
Vi valde bort det helt av praktiska skäl. Det får inte plats i blanketter till exempel.
Vem har blivit provocerad menar du? Jag kan inte se det i den här tråden.
Eller har du varit på Familjeliv? :-)
 
Provocerade?? O_o Av vad, kan man undra! Hur har du märkt det?
För att folk, när jag säger att jag vill ha dubbelefternamn på eventuellt barn, börjar hacka på en gång om hur elakt det är att ge det till sina barn, hur krångligt de kommer att få det, hur jobbigt det är att ha det etc etc. Och flera har - och det här är helt sant - börjat i princip hetsigt försvara varför de låtit sina barn ta pappans namn. Jag tror att vissa tycker att det känns som att jag med min preferens gör nån form av feministisk statement och då känner man sig helt enkelt kritiserad och vill slå tillbaka lite.

Jag tror att det alltid är lite provocerande när man bryter mot en norm. Titta bara här i tråden hur reaktionen blev, förvisso bara från en användare, när jag uttryckte en avvikande åsikt.
Är det den normen du kände trycket av förut eller upplevde du en stark norm att barn skulle få bara ett efternamn, oavsett vems?
Nä, jag tror faktiskt mest att det var sådär slentriansjälvklart faktiskt. Att barnet skulle ha dubbla efternamn fanns inte på kartan och jag ville själv till exempel ta min makes efternamn och byta bort mitt eget. Det är idag inte ett alternativ för mig.
 
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Det är ju många som skrivit att de valt två efternamn utan att få reaktioner så om man ofta upplever att folk blir provocerade av det valet så kanske man ska tänka efter hur man framför sitt val :up:.
 
För att folk, när jag säger att jag vill ha dubbelefternamn på eventuellt barn, börjar hacka på en gång om hur elakt det är att ge det till sina barn, hur krångligt de kommer att få det, hur jobbigt det är att ha det etc etc. Och flera har - och det här är helt sant - börjat i princip hetsigt försvara varför de låtit sina barn ta pappans namn. Jag tror att vissa tycker att det känns som att jag med min preferens gör nån form av feministisk statement och då känner man sig helt enkelt kritiserad och vill slå tillbaka lite.
Jag minns att jag hade många efternamnsdiskussioner på mitt förrförra jobb och då sagt att jag vill att ev barn får mitt efternamn eller bådas eftersom jag inte tänker byta mitt. Tack och lov har jag aldrig fått sådana reaktioner som du har fått. :crazy: Jag fattar verkligen inte HUR det skulle kunna vara elakt(!!) att ge sina barn två efternamn.
 
Jag fattar verkligen inte HUR det skulle kunna vara elakt(!!) att ge sina barn två efternamn.
Ja, det är ju heltokigt!

I och med lagändringen tror jag dock att dubbla efternamn kommer bli allt vanligare i Sverige :).
 
Dottern har sitt pappas efternamn. Det var ju meningen att jag också skulle få det men vi kom aldrig till skott... Även om jag nu skulle önska att vi hade samma efternamn så är jag glad att hon har en del av sin pappa med sig. Det är dessutom ett unikt namn, hon är 9e personen i Sverige som har det.
 
Vi valde att följa den unkna normen att ge barnet faderns efternamn och sedan tog även jag mannens efternamn när vi gifte oss.

Vi ville att vår familj skulle ha samma efternamn.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 959
Senast: Sirap
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp