Bukefalos 28 år!

"eftervård" foderstrupsförstoppning?

A

ang

\"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Hoppas alla kloka orkar en runda till... Har läst åtskilliga gamla trådar här, bland annat om Jämtlands kniviga situtaion. Men, gammeln fick en foderstrupsförstoppning för några dagar sedan och nu funderar jag på fortsättningen. Vet har givetvis varit tillkallad, men så småning om måste ju hästen få sin mat som han behöver. Temp är stabil, och vi fortsätter tempa för säkerhets skull, och hästen ser allt piggare ut för var dag.

Pållen i fråga är gammal och har varit vanskött, så gissningsvis är salivproduktion och slemhinnor inte de bästa från början. Läste nåt om örter, nån som kan vidareutveckla?!

Dessutom är han lite glupsk när det kommer till kraftfoder. Försökte introducera selen i går men det var inte vidare poppis...

Så, snälla rara bukefalister - kan ni bistå med smarta ord och tankar?!

*tack*
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Lägg stenar/saltsten i krubban så det tar längre tid för honom att äta. Linfrö är bra till gamla hästar. Det hjälper salivproduktionen/slemhinnor.

Det var några av de saker vi gjorde när våran gamling fick foderstrupsförstoppning. På kvällen brukar jag vänta tills hästarna har ätit upp i alla fall kraftfodret för att se att allt är ok.
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Hej
Några tips. Se till att allt kraftfoder är väl uppblött.
Börja med att ge hö först så att salivproduktionen kommer i gång. Förr blandade man alltid kraftfodret med hackelse, alltså hackad halm, för att hästarna skulle tugga ordentligt. Jag skulle tro att du får samma effekt om du blandar kraftfodret med lusern hackat strå.
Sedan är det ju viktigt att kolla tänderna så att den verkligen kan tugga ordentligt.
Hoppas dessa tips kan vara till någon hjälp
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Tackar för tipsen så långt :)
Kraftfodret har dock alltid varit mera av "ärtsoppa" än torrt, så det går inte att åtgärda nåt mera. Ska dock ge mera hackad strå, så kanske det går saktare...

Tänderna är kollade tre gånger det senaste året, och vi kommer självklart att fortsätta kolla dem.

Är nog en riktig "hönsmatte" just nu, men det var INTE roligt att uppleva. I synnerhet inte för honom.
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Jag undrar tillsammans med dig... ;)

Jag undrar hur stor betydelse det har att man är noga med regelbundna utfodringar och att det fodras vid många tillfällen, så att den inte behöver bli så hungrig mellan varje mål?
Jag undrar också hur salivproduktionen påverkas när man utfodrar med väldigt blött kraftfoder, för i princip är det bara att gapa och svälja då, eller...?

*
Jag hade en svältande stackare, och för honom var det fri tillgång på hö som gällde. Visserligen gick det undan vid kraftfodermålen i början och jag stod med andan i halsen, men han har lugnat sig i takt med att välmåendet tagit överhand.
*
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Du kan ge torrt foder som tex havre, men lägg det på golvet och inte i en krubba där hästen bara kan trycka i sig så mkt det går. Äter den från marken har den även huvudet i en naturligare hållning.
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Hur har det gått med pållen?
Vissa hästar kan utveckla något liknande bråck på matstrupen, och där samlar sig fodret till en propp.
Ett annan orsak kan vara att hästen har ett litet sår i matstrupen. när fodret kommer dit reagerar musklerna i matstupen, så att fodret inte kommer längre.
Matstrupen fungerar ju så att det är muskler som ligger eftervaranda och som kramar åt och fodret pressas ner.
Är det då ett sår någonstans, kan muskel krama så hårt att det blir stopp.
Hoppas det har gått bra. Det är ju ingen rolig upplevelse att se en häst med foderförstoppning.
 
Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Jodå, hästen mår bra och tempar fortfarande normalt. :)
(Det var i tisdags kväll som foderstrupsförstoppningen hände.)

Har börjat lura i honom lite e-vitamin med selen (från Jämtlands gamla tråd), och med vitlök som maskerar smaken så går det. Han tror annars att allt som smakar nytt INTE är bra, utan närmast att efterlikna ett förgiftningsförsök... :rofl:

Har dock delat upp fodringarna väldigt mycket mera än normalt, och har honom enskilt från den andra hästen för att minska ev stress. Den stressen har dock aldrig märkts förut.
 
Sv: "eftervård" foderstrupsförstoppning?

Har ett 16-årigt halvblod som under ca två års tid ibland fått som en "bula" längst ned på matstrupen vid foderintag. Han har varit på Ulltuna Djursjukhus tre dagar där man gått ner i matstrupen med kamera,röntgat mm och inte hittat något, trots att veterinärerna själva såg att fodret inte passerade normalt hela vägen.
Efter tre månaders boxvila med griffelbensfraktur och stallbyte utvecklades dock detta till foderstrupsförstoppningar.
Läste detta om att vissa hästar kunde utveckla en typ av bråck och tror att det är detta min häst har, eftersom han likaväl kan få det av hö,hösilage eller kraftfoder. Ger jag allt foder blött och hö i hönät så han inte kan äta för mycket itaget fungerar det.
Finns det någon som har råkat ut för detta och kan komma med råd o tips? Känner mig ensam i världen med detta problem just nu. Tilläggas kan att hästen fungerar utmärkt prestationsmässigt.
 
Sv: Re: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

Du kan ge torrt foder som tex havre, men lägg det på golvet och inte i en krubba där hästen bara kan trycka i sig så mkt det går. Äter den från marken har den även huvudet i en naturligare hållning.

Exakt det gjorde min häst sjuk igår...
Han satte havren i halsen och fick nån form av foderstrupsförstoppning. Jag lyckades dock tvinga i han vatten.

Otäckt var det! Tog en timma, massa tårar och veterinärsamtal innan jag kunde slappna av!

Aldrig mer havre, nu blir det bara pellets!
 
Sv: \"eftervård\" foderstrupsförstoppning?

... en rättså gammal tråd (!).
Min häst hade inga fler problem, men avlivades ett halvår senare av andra orsaker.
 
Sv: "eftervård" foderstrupsförstoppning?

din tråd var den enda som dök upp när jag sökte...
som jag skrev drabbades MIN häst igår

eller borde jag skapat en ny tråd???
 
Sv: "eftervård" foderstrupsförstoppning?

Tänk även hur människan fungerar...för lite vätska ger förstoppning också.Ofta får våra hästar i sig för lite vätska och uttorkning bland hästar är mycket vanligt.
Har man en häst tex en häst som tävlar mkt el. av andra orskaker behöver vätska så kan man köpa en dunk med melass och blanda med massor med vatten,detta är godis och smaskens för hästarna!!:idea:
Jag har jobbat med hästar och efter varje arb.pass så fick alla hästar alltid en stor hink med melassvatten Det blev dels belöning men också fylldes behovet av törst.Vattnet skall var ljummet och ej iskalllt då hästen troligen är glupsk.

Går hästen på dåligt bete betar den rötter och annat onyttigt pga hunger.Den kanske går ensam el rör sig lite.Vattna gärna hö då det blir lite mer lättsmällt.
Lägger man ut hö i hagen lägg det intill vattenhinken så att hästen kan dricka emellanåt när den äter.
Det finns så många saker som kan påverka och bidra till lättare koliksymtom...Skrapar din häst så gå ut och led den.Gå till en gräsplätt och låt den beta minst 30 min, helst längre.
Gräs är lättsmält och innehåller mycket vatten så gräset är bra ur många aspekter.
Det går tyvärr inte att tvinga en häst dricka vatten, den förstår ju inte sitt eget bästa.Men säg den häst som inte äter gräs....:)

Har själv en 20-årig valack som haft lättare kolisymtom under åren och lärt mig "mota Olle i grind".Han hade nog en släng av foderförstoppning igår men det släppte efter en stund.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp