Egen besiktning vid husköp

Guldaskig

Trådstartare
Är det med hus som det är med hästar? Att man ska göra egen besiktning vid köp även om säljaren gjort en?
 
Du ska inte absolut nödvändigtvis, men eftersom du har en rätt långtgående undersökningsplikt så tror jag att det vid en tvist (beroende på vad saken gäller) kan bli svårt att hävda att du uppfyllt den om du inte gjort någon form av egen besiktning.

Jag köpte hus förrförra året och gjorde ingen egen formell besiktning. Säljaren hade besiktigat och jag gick igenom det protokollet + huset och skapade mig en egen uppfattning. Därefter gjorde jag en enkel riskbedömning över sannolikheter och konsekvenser för några hypotetiska stora och kostsamma problem, och kom fram till att risken var gott och väl acceptabel, och så gjorde vi affär.
 
Du ska inte absolut nödvändigtvis, men eftersom du har en rätt långtgående undersökningsplikt så tror jag att det vid en tvist (beroende på vad saken gäller) kan bli svårt att hävda att du uppfyllt den om du inte gjort någon form av egen besiktning.
Det spelar inte roll för tvisten om du har undersökt, utan om felet hade kunnat upptäckas vid en nogran undersökning.
Eller vara en känd risk med använda konstruktioner och material. Eller kunnat misstänkas av något annat skäl som indikerat behov av fördjupad undersökning. Eller kunnat väntas utifrån husets skick och ålder.

Man ska räkna med att det är nästintill ingenting som man kan begära ersättning för i efterhand. Det är därför man gör besiktningen för sin egen skull. För att veta vad det är man köper, vilket skick det är i och vilka risker som följer med.
Det är det som menas med "undersökningsplikten" att det är ditt eget ansvar att kolla allt, inte lita på säljarens/mäklarens/andras upplysningar. (om det inte är uttryckligen formulerade som detaljerade utfästelser och tas med i avtalet, vilket är ovanligt)
 
Konsumentverket har ju varnat för Varudeklarerat och andra beteckningar som mäklarna har, ur köpar-synpunkt.
 
Tack för era svar! Vi har tittat på ett hus där grunden inte kunnat undersökas, nu är frågan om vi ska be säljarna se till att den undersökningen kan göras eller om det är vi som eventuella köpare som ska göra det.
 
Tack för era svar! Vi har tittat på ett hus där grunden inte kunnat undersökas, nu är frågan om vi ska be säljarna se till att den undersökningen kan göras eller om det är vi som eventuella köpare som ska göra det.

Ni kan inte kräva ett dugg av säljarna. Det är ni som ska undersöka om ni vill köpa huset med de risker som finns.
 
När vi köpte ett hus hade de besiktar hela huset förutom utvändigt på taket. Vi valde då att ta in en besiktningsman och göra en besiktning av taket. Vi ringde också och pratade med den som gjort säljarnas besiktning av huset och gick igenom protokollet med honom. Det var väldigt bra och vi vågade efter det köpa huset :). Kanske inte svar på din fråga, men vi valde i alla fall att lita på deras besiktning efter lite extra undersökningar.
 
När vi köpte ett hus hade de besiktar hela huset förutom utvändigt på taket. Vi valde då att ta in en besiktningsman och göra en besiktning av taket. Vi ringde också och pratade med den som gjort säljarnas besiktning av huset och gick igenom protokollet med honom. Det var väldigt bra och vi vågade efter det köpa huset :). Kanske inte svar på din fråga, men vi valde i alla fall att lita på deras besiktning efter lite extra undersökningar.

Tack för ditt svar! Vi har försökt få tag i den som gjorde besiktningen men inte lyckats än. Tänker att det kanske kan göra oss tryggare precis som du säger :)
 
Läst lite om att säljare oftare och oftare väljer bort köpare som vill göra egen besiktning. Man låter istället den som inte vill besikta och godtar ett lägre bud. Alltför att få försäljningen gjord så fort som möjligt. Förhoppningsvis är det inte ett vanligt beteende, men verkar inte vara direkt ovanligt heller?
 
Läst lite om att säljare oftare och oftare väljer bort köpare som vill göra egen besiktning. Man låter istället den som inte vill besikta och godtar ett lägre bud. Alltför att få försäljningen gjord så fort som möjligt. Förhoppningsvis är det inte ett vanligt beteende, men verkar inte vara direkt ovanligt heller?
Om man vet med sig att det finns saker som de flesta inte ser på en visning, men som skulle leda till krav på att justera ner priset vid en besiktning är det ju bara smart av säljarna. Så länge det finns köpare som går med på det.
Det dumma med snabba budgivningar där spekulanterna har liten insikt om husets skick är att de okunniga alltid kommer vinna över de som begriper mer av vilka potentiella problem som finns.
 
Jag vet inte om det nämnts ovan men en mycket viktig bit vid besiktningen är den försäkring som besiktningsföretaget skall ha. Om något fel missas eller felbedöms kan det täckas av försäkringen. Vet en som fick badrummet omgjort på besiktningsförsäkringen för att det missats att fallet i badrummet var fel.
 
Läst lite om att säljare oftare och oftare väljer bort köpare som vill göra egen besiktning. Man låter istället den som inte vill besikta och godtar ett lägre bud. Alltför att få försäljningen gjord så fort som möjligt. Förhoppningsvis är det inte ett vanligt beteende, men verkar inte vara direkt ovanligt heller?
Jag har varit med om det. Har lagt flera 100k över den andra budgivaren och trots detta har den andra fått köpa för den köper utan besiktning och avskriver sig från dolda fel osv.
 

Liknande trådar

Samhälle Vad gör ni personligen för att minska ert beroende av importerad eller miljöfarlig energi? Min plan är att klara mig främst på...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 510
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 649
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 537
Senast: Dentaku
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp