Egen häst?

Bellasprivz

Trådstartare
Hej jag är en tjej på 15 år, jag har ridit på ridskola i 9 år.
Jag känner mig klar med ridskolan och har varit skötare på hästar innan och nu vill jag skaffa en egen häst.
Mina föräldrar har ingen erfarenhet av hästar sen tidigare men jag har lärt mig mycket under dessa 9 år så vet mycket om sjukdomar och foder osv, då hästar varit mitt liv och velat lärt mig så mycket som möjligt om dessa fantastiska djur.
Pengar är inget problem.
Har kompisar som rider och känner andra vuxna som är häst erfarna.
Tror ni att jag skulle klara av att ha en egen häst?
Tack på förhand.
 
Jag skulle nog testa foderhäst alternativt bli medryttare på en häst innan jag skaffat en egen. Kanske skaffa en foderhäst med möjlighet att köpa den senare om allt fungerar?
 
Jag håller med @RedHyuuga Det är nog bra att prova att vara medryttare eller fodervärd först. När jag köpte min häst (i vuxen ålder), så var jag först medryttare till två hästar i något år. Det var ett jättebra sätt att få prova och se om jag både hann med och ville lägga all tid på hästeriet.
Det är svårt att i förväg föreställa sig hur det är att varje dag åka till stallet, oavsett väder, tidspress eller annat som lockar. Det är ett schysst sätt att prova, både för en själv och en ev framtida egen häst. Det kan ju hända att man upptäcker att det inte är vad man trodde eller drömde om. Eller så är det precis det.
 
Hej jag är en tjej på 15 år, jag har ridit på ridskola i 9 år.
Jag känner mig klar med ridskolan och har varit skötare på hästar innan och nu vill jag skaffa en egen häst.
Mina föräldrar har ingen erfarenhet av hästar sen tidigare men jag har lärt mig mycket under dessa 9 år så vet mycket om sjukdomar och foder osv, då hästar varit mitt liv och velat lärt mig så mycket som möjligt om dessa fantastiska djur.
Pengar är inget problem.
Har kompisar som rider och känner andra vuxna som är häst erfarna.
Tror ni att jag skulle klara av att ha en egen häst?
Tack på förhand.
Om du står i ett större stall med många hästkunniga och har tränarhjälp så tror jag det. :)
 
Jag håller med @Elisha
Så länge du har kunniga personer i stallet, och ser till att alltid fråga någon utav dem om du är osäker, så är det inga problem.
Jag har många års erfarenhet av egen häst men har fortfarande en s.k "stallmamma" i stallet som är helt fantastisk! Hon finns alltid där med goda råd när jag är osäker.
 
Du har fått bra svar redan. :) Det jag vill tillägga som jag tycker är otroligt viktigt är att dina föräldrar är med på noterna vad gäller vad som krävs av dem både ekonomiskt och fysiskt. Många föräldrar är inte införstådda på att det tillkommer mängder av utgifter utöver det självklara; grovfoder, hovis och stallhyra. Utöver det är det försäkring, kraftfoder, ev. veterinärvård, vaccineringar, tandläkare, utrustning, sadelprovare, bensin, träningar som kostar, tävlingar som kostar och ännu mer men nu tror jag att jag fick med de flesta vanliga utgifterna. Dessutom är det inte bara att lämna sitt barn i stallet och hämta det ett par timmar senare. Dina föräldrar måste vara beredda på att vara med i stallet när du behöver hjälp med något t.ex. bära tungt vatten, sprätta hö, hämta hö, vara med på träningar, köra till tävlingar osv. :)

Dessutom är det lika viktigt att du har en "stallmamma" eller "stallpappa" (snor @spinxx s ord) som du vet är duktig och kan hjälpa dig om du får något problem, behöver hjälp att t.ex. tvätta sår eller bara undrar över något. Utan min "stallmamma" hade jag aldrig klarat en egen häst!
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 199
Senast: Ramona
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 598
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp