Eget företag = jobb jämt?

Magiana

Trådstartare
Jag har hört uttrycket att ett eget företag är ett halvtidsjobb, d.v.s. man jobbar 12 timmar per dygn. :meh:

Även om man då skulle jobba med något man verkligen gillar, tröttnar man inte om man jobbar så mycket jämt? Blir man inte less på att aldrig kunna koppla bort jobbet? Kan man ens ta semester första åren? Och hur blir det om man blir sjuk, kortare eller längre tid?

Jag känner förvisso några företagare men vill inte prata med dem om sånt här. Två av dem har dessutom hälsoproblem så det skulle kännas som att snoka att fråga om hur det funkar med företaget och ekonomin trots hälsoproblemen.

Och hur stressad blir man av pressen att kunna dra in tillräckligt med slantar?
 
Det finns för och nackdelar... Beroende på bransch men om man är egen företagare så är det svårt att tacka nej till jobb eller bli sjuk... Samtidigt så styr man helt själv också och vill man ta tre månaders semester så är det inget mer än den egna ekonomin som kan säga ifrån...
Jag jobbar i ett litet familjeföretag, tre kusiner som äger och jobbar, och jag, som är gift med en av kusinerna och så är det ytterligare en anställd. Semester tas när det fungerar, i sommar var första gången på 14 år som maken kunde vara helt ledig i tre veckor... Men å andra sidan så har barnen alltid varit lediga från midsommar till mitten av augusti utan att behöva gå på dagis och fritids... Behöver vi åka iväg mitt på dagen så löser det sig, men makens "normala" arbetsdagar under säsong är från kvart över sex på morgonen och slutar halv sju på kvällen.
Självklart finns det perioder som maken blir less, själv är jag på väg bort genom att plugga och söka mig vidare. Men å andra sidan så hoppade jag egentligen bara in för att hjälpa till och nu har jag jobbat i 13 år... men branschen är för mig helt ointressant och jag sitter på kontoret.
Hur stressad man blir måste man gå till sig själv, hos oss var det helt klart pressande när det inte riktigt rullade som det skulle, just nu är det snurr och fullt med jobb och pressen finns inte för tillfället.
 
Jag har hört uttrycket att ett eget företag är ett halvtidsjobb, d.v.s. man jobbar 12 timmar per dygn. :meh:

Även om man då skulle jobba med något man verkligen gillar, tröttnar man inte om man jobbar så mycket jämt? Blir man inte less på att aldrig kunna koppla bort jobbet? Kan man ens ta semester första åren? Och hur blir det om man blir sjuk, kortare eller längre tid?

Jag känner förvisso några företagare men vill inte prata med dem om sånt här. Två av dem har dessutom hälsoproblem så det skulle kännas som att snoka att fråga om hur det funkar med företaget och ekonomin trots hälsoproblemen.

Och hur stressad blir man av pressen att kunna dra in tillräckligt med slantar?

Nu är jag inte företagare själv, men min förra chef drev ett mindre företag med fyra anställda. Han jobbade en 10-12 timmar om dagen, sex dagar i veckan och tog 1-2 veckor semester per år, utspridda dagar. Företaget är hans livsverk, han har inte familj eller några tidskrävande intressen utan det är fullt fokus på företaget. Som jag förstod det gillar han att jobba mycket, även om han hade föredragit att jobba lite mindre än han gjorde när jag var där, men att det kunde bli tufft med stressen kring budget och andra viktiga punkter på året.
 
Jag tror det beror väldigt mycket på vilken bransch du har tänkt att vara i, och hur du är som person. Är du lättstressad? Har du en bra buffert om det inte skulle gå enligt planen?
Generellt brukar man väl säga att det tar minst 2 år innan det går att plocka vinst ur ett företag.
Det är viktigt att räkna på det innan, och se att det verkligen går såpass att man kan leva på det även om man blir sjuk eller vill ha semester.

Vi har flera vänner och bekanta till familjen som startat egna företag och som idag lever riktigt gott, arbetar så mycket dom vill och kan casha en ny bil utan problem. Sedan har jag andra vänner och bekanta som knegat med sina företag i många år och fortfarande får vända på slantarna för att kunna köpa in en ny dator.
Jag kommer från en bygd där det finns otroligt mycket egenföretagande, och det som är tydligast är väl att vissa passar som entreprenörer och får det så gott som alltid att gå med vinst - andra passar inte riktigt i rollen och hade kanske mått bättre av att ha ett 7-16-jobb. Gemensamt för dom alla är att dom har arbetat väldigt hårt i början.
 
Jag har funderat lite på det @AraSlei skriver och om jag tittar på grannar och vänner så driver nästan alla eget på ett eller annat sätt. En del fall lite på sidan av med en plan att i framtiden kunna leva på det, en del fall lever de helt och hållet på sitt företag eller familjeföretag. En del älskar att ha eget och en del skulle som sagt må bättre av att vara anställda. Jag personligen är lite för feg för att kasta mig ut som egen företagare och skulle inte må bra av stressen, men jag är idéspottare och har fått många att öppna ögonen för nya idéer i deras företag som de själv inte har sett.
 
Min mamma har ett eget företag och har öppet 9-18, är på jobbet lite innan och lite efter, så hon gör nog 10-timmars dagar i snitt. Jobbar fyra dagar i veckan men tar kunder senare på kvällarna några dagar om det behövs. Gör bokföring på den "lediga" dagen, men det tar ju inte hela dagen.
Visst tar hon inte fem veckors semester i sträck men å andra sidan tar hon ut extradagar när det passar henne.

Slutsumman är ändock att hon jobbar mindre än pappa som är tjänsteman.
 
Jag jobbar alltid. Bokstavligen talat. Vi har jourverksamhet och jag har jourtelefonen.

Det är skitmycket jobb. Det är roligt, slitigt, utmanande, en belöning i sig själv. Även om jag tar ut en bra månadslön, har jag fortfarande den absolut sämsta timlönen i firman.

Semester är inte ens att tänka på, att ha en ledig eftermiddag inträffar varannan månad ungefär. I bästa fall är någon helg per kvartal ledig.
 
Jo man jobbar jämnt.
Och är aldrig ledig.
Vilket kan vara mycket påfrestande.
Men det har sina goda sidor också.
 
Visst inser jag att företagande har sina goda sidor också, men den feta nackdelen är ju att aldrig vara ledig egentligen. Dessutom är jag nog lite lättstressad så jag tror inte att ett eget företag passar mig faktiskt.
 
Jag jobbar 10-18 och sen går jag hem.
Jag har ca 4-5 veckors semester lite utspritt på ett år.
Jag tar tar ut en lön jag klarar mig på.

Självklart har jag perioder jag jobbar mer men det har man väl som anställd också ibland?
Jag tycker det är tryggt att vara egen, jag kan påverka min framtid och har full insyn i företagets ekonomi och blir inte helt plötsligt uppsagd pga utlandsflytt eller arbetsbrist.

Sen finns det säkert en massa negativt också som om man skulle bli sjuk eller arbetsoförmögen men det väljer jag att inte tänka så mycket på:D
 
Ja, arbete jämt. I praktiken, i tanken, i samtal. Styr över dygnet på ett helt annat sätt än som anställd. Dock är det kunden/säsongen som styr dygnet nu...
 
Självklart har jag perioder jag jobbar mer men det har man väl som anställd också ibland?
Jag tycker det är tryggt att vara egen, jag kan påverka min framtid och har full insyn i företagets ekonomi och blir inte helt plötsligt uppsagd pga utlandsflytt eller arbetsbrist.

Jo, visst kan det komma sådan perioder. Övertid kan förekomma (som man tar ledigt för senare), men ökad arbetsbelastning leder vanligen mest till att man kör så det ryker under tiden man är på jobbet. Vi hade en sån period nyligen och jag hade banne mig inte pallat särskilt länge. Stressen att hinna hade käkat upp mig inifrån.

Arbetsbrist lär vi knappast få på det här företaget och skulle det bli en utlandsflytt så hänger jag nog med ;). Men det beror ju på vart i så fall. Jag jublar inte över att sitta fast i Stockholm p.g.a. jobbet. Det var lite det som föranledde tråden, men som egen företagare lär jag inte få lån till något hus heller. Jag vet bara inte vad jag vill jobba med om jag inte jobbar på nuvarande jobb eller är egen.
 
Jag lämnar bort stansningen och därmed också momssammanställningen. I övrigt sköter jag all administration själv, det krävs för att få den kontrollen jag själv kräver.

Fördelen med det upplägget är att jag inte behöver vara involverad i bokslutet, det sköter redovisningskonsulten med revisorn utan min inblandning.
 
Jag tycker det är vansinnigt avkopplande att vara en i mängden och egen företagare är typ motsatsen till det.

Och jag gillar tryggheten i löneutbetalningen varje månad. Mitt jobb lär inte försvinna i första taget.

Enda arbetstoppen vi har är under sommaren när hälften ska ha semester men vi kör mer än halva trafiken. Dagarna blir lite längre men arbetsbelastningen som sådan är lägre. Och vi får lite mer betalt.
 
Visst inser jag att företagande har sina goda sidor också, men den feta nackdelen är ju att aldrig vara ledig egentligen. Dessutom är jag nog lite lättstressad så jag tror inte att ett eget företag passar mig faktiskt.

Man är aldrig ledig. Kan aldrig vara sjuk. Lever med den pressen att ständigt vara tillgänglig för nya uppdrag. Får slita sitt eget hår och kämpa för att få in betalningar från kunder som slarvar. Tar stora ekonomiska risker för att kunna fortsätta få in pengar. Lägger ner hundratals timmar - obetalt- för att förbereda jobb och marknadsföra sig, för att inte tala om alla timmar av bokföring och pappersarbete som ska göras. Resejournaler. Kunder som kör över en, nyttjar ens arbetstid och sen inte vill betala. Ringer på kvällar och helger för konsultation och blir mycket besvikna om man av nån anledning inte svarar. Gnäll över att man är svår att nå, eller gnäll över att man svarar i telefon när man jobbar. Alla vill alltid vara högsta prioritet och blir asförbannade om man påpekar att det är 100 kunder till samma vecka som har samma krav.

Det är ett helvete, ett ständigt pågående utarmande helvete som gör att jag periodvis får ångest av att höra min egen ringsignal. Samtidigt kan jag inte föreställa mig att inte vara egen. Att behöva lyda order från nån man inte valt att ta order från.

Jag är egen, och kommer fortsätta som egen. Tills ringsignalen ger mig hjärtattack;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 482
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på...
29 30 31
Svar
612
· Visningar
31 442
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp