Ej utnyttja bokat flyg

Kirre

Trådstartare
Vad händer med resten av resan på samma bokningsnummer om man skiter i att utnyttja en delsträcka?

Ska boka en flygresa från stad a till b, en vecka senare ska jag från stad b till c och ytterligare en vecka senare ska jag flyga från c tillbaks till a.

Om jag bokar alla sträckorna blir det billigare och jag erbjuds bättre flygtider än om jag struntar i resa b till c och bara bokar de övriga.

Då jag ändå funderar på att åka tåg sträcka b till c så funderar jag på vad som händer om jag alltså bokar alla sträckorna för att jag vinner på det på alla plan men helt enkelt struntar i att flyga från b till c utan tar tåget ändå. Kommer det att påverka sträckan c till a, dvs hem igen?
 
Vi fick ofta saxade biljetter från bokningsbyrån, med instruktioner att bara strunta i den sista sträckan (det var a till b vi var ute efter, men de bokade också b till c för att det blev billigare)
 
Det jag är orolig för är att jag har den tredje sträckan som jag tänkt använda då jag planerat att komma hem igen :p och jag tänker om den också stryks/avbokas om jag inte dyker upp till den andra flygningen. Hade det varit sista sträckan hade det ju varit lite skit samma vad som hänt, om man inte fick straffavgift eller nåt.
 
Såg senast idag på FB att en skrev att hennes hemresa försvunnit eftersom hon inte utnyttjade utresan. Hon hade varit sjuk och bokat nytt flyg på utresan, men då kom hon alltså inte hem heller..
 
@Zaga Jobbigt om man reser med incheckat bagage om man gör så. :p

Nu är det ju inte riktigt samma som det jag funderar på att göra dock.

Man skulle ju faktiskt kunna missa flyget oavsiktligt, kan man då bli straffad även på nästa resa? Låter ju konstigt men konstigare saker har ju hänt.
 
For lange, lange sedan:p innan allt var datoriserat gjorde man sa. Man bokade en biljett fran A till C, D, eller hur langt billigaste priset blev och rev helt enkelt ut de biljetter som man inte ville anvanda. Numera fungerar det dock inte sa. Sjalv har jag fatt kopa ny biljett (dyraste pa strackan sa klart:angel:) vid check-in for den sista strackan da jag inte anvande strackan fore. Med andra ord rekomenderar jag inte att man gor det. ;)
 
@Sedna Vad de kommer att säga är ju iofs inte så svårt att räkna ut. Det behöver ju inte betyda att det i praktiken är möjligt och att inget händer. Ungefär som i artikeln det länkades till.
 
Om du bara struntar i b-c, så avbokas du från c-a och de säljer den platsen till någon annan.

Om du hör av dig till flygbolaget när du är i b och säger att du av någon anledning kommer att missa flyget b-c, men kan ta dig senare till c för att hinna med c-a, kan det möjligtvis funka.

En anledning kan då vara att du brutit benet, ligger på sjukhus p g a annat eller liknande.
Inte säkert att det funkar, men det kan vara en möjlighet.
 
@Sedna Vad de kommer att säga är ju iofs inte så svårt att räkna ut. Det behöver ju inte betyda att det i praktiken är möjligt och att inget händer. Ungefär som i artikeln det länkades till.

Så buke tror du ger bättre hjälp?
Jag ser inte att svaret är självklart. Känner en person som gjort som du skriver utan problem, men lovar inte att det fungerar på alla flygbolag. Ringa och prata kan ju knappast skada? Då får du ju en hint om vilken flexibilitet det finns.
 
Jag har flugit valdigt lite i Sverige och kan darfor inte saga exact vad som galler dar och har ingen aning om vad som galler om det ar charter. Men vad det galler reguljara flyg i ovriga varlden innebar det att biljetten C avbokas om man missar flyg B ... oavsett vilket flygbolag det galler ... sa vida man inte star med andan i halsen pa flygplatsen och accepterar nasta flight med en ledig stol till destination C.
 
Har ingen koll men vad skumt om man inte får åka sista sträckan om man missar andra. Man har ju ändå betalat för den?!
 
Har ingen koll men vad skumt om man inte får åka sista sträckan om man missar andra. Man har ju ändå betalat för den?!

Forvisso, men man har ofta, precis som TS beskriver, betalat mindre for att man har en serie av "legs" istallet for bara en eller tva strackor. Precis som om en butik saljer 4 stolar billigare an om man koper en stol i taget ... eller bokaffaren som skyltar med ett lagre pris om man koper 2 eller 3 bocker fran ett specifict bord ... eller 2 gurkor pa ICA, eller ...
 
Jag har av två flygbolag (sas och swiss) fått uppgifterna att hela utresan måste användas, dvs man kan inte flyga på returbiljett om inte hela utresan nyttjats. Alternativet anbars är helt enkelt att boka enkel a-b och c-a, eller boka tur och retur a-b och c-a men inte använda någon av returresoena ( ibland, dumt nog, blir drt billigare att boka tur o retur och riva returbiljetten ( tänk dock alltid på att ringa och säga att du inte ska använda din plats eftersom register över no-show passagerare brukar föras...)
 
Många flyg bolag har ju så att man kan checka in i förväg, om du checkar in och inte dyker upp så är visserligen din bokade plats tom, men du har ändå betalt för den så du borde kunna utnyttja resten även om du inte får tillbaka några pengar?
 
Känns som av era svar att jag nog inte ska chansa. Det som ffa stör mig är de bättre flygtiderna på ut och hemresan som jag får om jag även bokar mittenresan men får väl kanske acceptera det.
 
Forvisso, men man har ofta, precis som TS beskriver, betalat mindre for att man har en serie av "legs" istallet for bara en eller tva strackor. Precis som om en butik saljer 4 stolar billigare an om man koper en stol i taget ... eller bokaffaren som skyltar med ett lagre pris om man koper 2 eller 3 bocker fran ett specifict bord ... eller 2 gurkor pa ICA, eller ...
Fast i de fallen blir det ju oftast billigare styckpris men sällan billigare än vad det vore att bara köpa tre stolar och även om det vore det har jag svårt att se någon affär som skulle protestera om man betalar för en vara men väljer att inte nyttja den (ex. ta med sin andra gurka hem). Det finns egentligen ingen riktigt bra jämförelse och det vore spännande att se vad som gäller rent juridiskt.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 846
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 992
Senast: Elo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 812
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp