Ekologiska baskryddor

the_connemara

Trådstartare
Ska köpa (alla, helt) nya kryddor och vilja välja ett märke som har ekologiska baskryddor att komplettera vid behov. Är ingen finsmakare utan betalar hellre för något svenskt/bra producerat/vettigt företag om man säger så. Gärna lite bredd så att man inte behöver komplettera med flera olika märken. Gärna så man kan handla i vanlig mataffär eller på nätet. Bord i Lund så ingen speciell kedja.

Har ni några tips/några att avråda ifrån? Vad använder ni fär märke i huvudsak o är nöjda med (måste inte vara just ekologiska) och varför? Har bla sett att Santa Maria, Kockens och Urtekram har. Spicemaster har en jättegod guacamolekrydda men inte testat några andra.
 
Min första tanke är Borgeby kryddor. Handlar där emellanåt och är nöjd. Men inser nu när jag skriver att jag inte har koll på om de säljer ekologiskt.
 
Oj. blev tvungen att tänka.

Jag köper inte något speciellt märke. jag köper de kryddor jag vill ha och behöver. Ibland hittar jag storpack av sådant jag använder mycket av och köper det. Ibland hittar jag en kryddblandning som verkar god och så köper jag det.
Just nu är jag förtjust i en blandning som jag fick tag på via en arbetskompis som beställde på nätet. Havssalt, basilika, parmesan och citron. :d Passar utmärkt till det jag äter på sommaren - dvs det som jag hittar ute i trädgårdslanden.
 
Älskar Santa Marias ekologiska curry, den har överlägset mer smak än "vanlig", inte provat så mycket av deras andra kryddor då jag inte behövt fylla på i skafferiet ännu men blir nog mer från deras serie.
 
Min första tanke är Borgeby kryddor. Handlar där emellanåt och är nöjd. Men inser nu när jag skriver att jag inte har koll på om de säljer ekologiskt.

Ska kolla in dem! Jag har dålig koll på om man ska välja ekologiskt eller svenskproducerat men stöttar gärna något vettigt när jag har chansen.
 
Oj. blev tvungen att tänka.

Jag köper inte något speciellt märke. jag köper de kryddor jag vill ha och behöver. Ibland hittar jag storpack av sådant jag använder mycket av och köper det. Ibland hittar jag en kryddblandning som verkar god och så köper jag det.
Just nu är jag förtjust i en blandning som jag fick tag på via en arbetskompis som beställde på nätet. Havssalt, basilika, parmesan och citron. :d Passar utmärkt till det jag äter på sommaren - dvs det som jag hittar ute i trädgårdslanden.

Jag älskar att fundera igenom alla inköp o nu har jag ju chansen att välja samma när det är ett gäng som ska köpas in :D
 
Jag gillar Urtekram, framförallt deras kanel och spiskummin :love: Nackdelen med burkarna är att det lätt blir mycket på samma gång om en är van vid att ha plastlock med hål på sina kryddburkar, men en vänjer sig :D Och fördelen med att slippa plastlock, mindre plast, enklare att fylla på burkar utan att försöka bända upp plastlocket och dessutom enklare att dosera med kryddmått/teskedar eftersom dessa går ner i burken - så mindre spill än när en ska banka ut i små kryddmått genom plastlock :up:
 
Ska kolla in dem! Jag har dålig koll på om man ska välja ekologiskt eller svenskproducerat men stöttar gärna något vettigt när jag har chansen.
Svenskproducerade kryddor, jag vet inte? Sverige är ju inte det bästa landet att odla tex peppar och spiskummin här i världen, av klimatskäl.

Urtekram finns i hyfsat välsorterade affärer. Santa Maria har ett hyggligt ekologiskt sortiment, men jag har inget särskilt gott förtroende för det företaget.
 
Svenskproducerade kryddor, jag vet inte? Sverige är ju inte det bästa landet att odla tex peppar och spiskummin här i världen, av klimatskäl.

Urtekram finns i hyfsat välsorterade affärer. Santa Maria har ett hyggligt ekologiskt sortiment, men jag har inget särskilt gott förtroende för det företaget.
Varför inte?

Santa Maria är mitt standardmärke för kryddor, och jag tycker de håller bra kvalitet?
 
Santa Maria kryddor kommer fran USA och har namnet fran sin lilla stad, Santa Maria, i Californien. De startade med en mycket beromd BBQ krydd blandning.
 
Varför inte?

Santa Maria är mitt standardmärke för kryddor, och jag tycker de håller bra kvalitet?
Ja, absolut. Nej, jag har lite moraliska dubier. Jag har glömt vad det var, men har för mig att det var någon etisk tveksamhet. Men det är oklart, mest en känsla.
 
Santa Maria kryddor kommer fran USA och har namnet fran sin lilla stad, Santa Maria, i Californien. De startade med en mycket beromd BBQ krydd blandning.
Ja, blandningarna ogillar jag överlag. De jag har testat har varit tråkiga, tycker jag. Men det är ju inget konstigt med att ett företag tillverkar både saker man gillar och saker man inte gillar.
 
Jag har också gått över mer och mer till ekologiska kryddor, och gemensamt är att de alla smakar så mycket mer! :up: Kanel blev jag särskilt förvånad över, den jag köper nu är mycket ljusare i färgen men smakar typ tio ggr mer.

Om du bor i Lund skulle jag ändå rekommendera en tripp till Gram i Malmö, de säljer ekologiska kryddor på lösvikt. Ta med massa småburkar eller dina gamla kryddburkar (förpackningsföretag butik, men du kan också köpa burkar där) och testa ett gäng av de kryddor du använder mest, de du gillar kan du sen köpa i större mängd, ochsedan komplettera med de ekologiska i matbutik :)
 
Ja, blandningarna ogillar jag överlag. De jag har testat har varit tråkiga, tycker jag. Men det är ju inget konstigt med att ett företag tillverkar både saker man gillar och saker man inte gillar.
De har blivit mycket bättre på blandningarna. Numer är de riktigt bra. Prova t ex jerk chicken som hör till mangosalsan och kokosnötbröden, den är utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp