Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Följdfråga, ni som sparar stora mängder varje månad, vad gör ni av dom? Sparar? Reser? Hur mycket vill ni ha på sparkontot?
Sparar.

Målet är att ha över 100' - gärna 200 - men hittills har det kommit saker emellan. Typ brunnsborrning, död bil, takbyte eller annat. :(

Ser framför mig att jag måste investera i bergvärme inom typ 15-20 år.
 
Jag vill alltid ha ca 4-5000 kvar på kortet, jag blir stressad av att fundera på om det finns pengar på kortet när jag handlar.
Lever på CSN och det går jämnt ut för det mesta. Alltså flyttar jag över till sparkontot om jag har mer än 15' efter låning, och skärper mina konsumtionsvanor om jag har mindre.
Sparkontot är för planerad konsumtion som t.ex. möbler, sadel till hästen, resor mm. Sen har jag en del ärvda fonder för tråkiga vuxensaker som bostad och livskriser. De rör jag inte för shopping.
 
Jag kan frigöra kapital vid kris, har ett tryggt socialt nät. Har man inte det är det inte lika värt med kräftorna.
Där sa du något.
Jag har ingen partner, inga syskon eller föräldrar som kan bistå. Inte heller ge lite dyrare julklappar. En avkomma som inte är gammal nog att ha massor av pengar. :)

Vill jag ha något får jag köpa det själv. Blir det kris får jag lösa det på egen hand.

Fast senaste julen fick jag en varmluftspistol :love:. Avkomman :heart
 
Får lön lite anorlunda än normala standarden. Får ut strax över 16 efter skatt.
I slutet av månaden vill jag ha 10 kvar det täcker då mina räkningar och 2-3 till sparande. Matpengar är inräknade i den summan, hur mycket jag för över till det kortet beror på vad som finns kvar.
Har ett separat kort till annan bank för mat, kostar 25 kr extra varje månad men det är väldigt skönt att veta att det kontot bara är till för sådant jag köper i mataffären.
Är imponera att jag fått till mitt sparande dom senaste månaderna. Har blivit oförutsedda avgifter varje månad 3 månader i rad nu.
 
Fördelen nu är att jag inga avbetalningar kommer ha
Och det enda jag kommer låna till i framtiden är en bostad.
Kanske en bil men om jag har sånt överskott som 6000 nu som KFM tar så sparar jag ju snart ihop till en vettig bil
Det som folk inte förstår är att det faktiskt är dyrare att ha skulder då du inte kan ta de billigaste abonnemangen, hyra de billiga bostäderna mm.
Så jag kommer alltså kunna kapa kostnader i framtiden
 
Det beror på hur mycket jag shoppar. Olika summor varje månad men alltid plus på ett eller annat sätt.

Säger som @Hyacinth att har man kapital vid kris eller någon man får låna av eller hög kreditvärdighet så man kan ta ett lån om något händer så känns det nog inte lika illa om man shoppar lite mycket eller unnar sig mer en månad än någon som inte har dom tillgångarna.

Själv har våran familj alla tre möjligheter.
 
Jag vet nästan på kronan vad jag har på sparkontot men var tvungen att kolla det vanliga kontot och just nu har jag strax över 18 kvar.
Men jag har heller inga avbet,varken på hus,bil eller csn (betalt sen många år tillbaka) i övrigt tillhör jag familjen slösa och bränner gladeligen pengar på huset o djuren.
 
Vi brukar ha kvar och därmed spara runt 10000-15000 varje månad, som går till större investeringar och resor.
Jag har ofta lite dåligt samvete för jag vet att vi skulle kunna leva mer ekonomiskt och spara mycket mer om vi ville, kanske utöka pensionssparandet och betala av huslånet, men vi gillar att unna oss saker, äta ute, inredning, resor, kläder och sånt som vi tycker är livskvalitet.

Önskar också vi hade varit duktigare på att placera pengarna rätt, men det kanske kommer.. :cool:
 
Några tusenlappar brukar det bli tror jag. Jag på CSN och maken på bra lön. Vi har det vi vill ha i vår vardag så det är sällan vi spenderar pengar på småsaker. Det som sparas ihop blir renoveringspengar.
 
Som arbetslös åt helsike för lite för att det ska kännas bra, men i vanliga fall när jag jobbar och har inkomst så tillräckligt för att jag inte ska få panik om bränslepumpen pajar på bilen ;)
 
Tja eftersom jag pluggar och inte får csn så är inkomsten 0 kr just nu och det är också vad jag har på kontot i slutet av månaden :angel: i vanliga fall hade det kanske varit några hundralappar kvar. Jag sätter undan till sparande direkt vid lön/csn så att de pengar som finns när räkningar är betalda är göra vad jag vill med pengar. Men just nu är de ju 0.
 
Jag budgeterar också på ett sådant sätt att pengarna är i princip slut lagom till löning. Då har jag i början av månaden sparat undan det jag behöver, oftast runt 2000 kr per månad som sparas för pension (ISK), framtida husköp (vanligt sparkonto) och ifall något oväntat skulle hända (vanligt sparkonto).

Jag hade kunnat spara mer, framförallt genom att resa och äta/dricka ute mindre, men värdesätter den livsstil jag har lite för mycket för det.
 
För mig beror det på hur roligt jag har haft. Min livsluft är att gå ut på krogen och äta/dricka med vänner, gå på spelningar och göra en utflykt då och då. Utan det skulle jag ha mycket mer pengar men själen skulle inte må bra. Jag beukar ha runt en tusing kvar.

Jag har också ett nätverk, som nämndes ovan, vilket skulle kunna ordna fram 100' på en vecka åt mig ifall det skulle behövas. Jag sitter aldrig helt i sjön.
 
Det bästa jag någonsin lyckats med var att spara ihop till min Nya Zeeland resa under ett års tid.
En totalsumma på nästan exakt 100 000kr!
Hade 15 000 kvar när jag kom hem efter 6 veckor! Det var inkl flygbiljetter och busspass!

Nu är målet, när jag börjar jobba, att jag och sambo ska kunna spara mellan $200 och $300 i veckan tillsammans! (Ca 1500-2000kr/vecka)

Ja här i Aus utbetalas 'alkislön' veckovis
 
Det bästa jag någonsin lyckats med var att spara ihop till min Nya Zeeland resa under ett års tid.
En totalsumma på nästan exakt 100 000kr!
Hade 15 000 kvar när jag kom hem efter 6 veckor! Det var inkl flygbiljetter och busspass!

Nu är målet, när jag börjar jobba, att jag och sambo ska kunna spara mellan $200 och $300 i veckan tillsammans! (Ca 1500-2000kr/vecka)

Ja här i Aus utbetalas 'alkislön' veckovis
"alkislön"?
 
Jag är lite dålig på att spara. Jag har pengar på banken. Men jag är mer förtjust i att ha häst, köpa fina saker, göra saker etc. Nu ska jag börja spara mer tänkte jag.. Vi får se..
Jag brukar aldrig ha slut på pengar på lönekontot. Men jag använder rätt ofta så mkt som jag får in. Sen ligger det en del kvar där i reserv iom att jag vill ha om jag behöver(utan att behöva flytta runt från andra konton).

Skulle det totalkrisa med sjuka djur, andra utgifter i klump etc skulle jag nog absolut kunna få slut på lönekontot.
Sparkontot rör jag helst inte för nöje.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 912
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 612
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp