Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Min man har allt dokumenterat i excel för ett helt år framåt. Vi vet ju när skatten på bilarna kommer, när barnens försäkringar ska betalas, vilka fasta räkningar som kommer varje månad eller per kvartal. Vad huslånet går på och förskoleavgiften...
Det går att planera mycket och ligga steget före :)

Sen dom oplanerade utgifterna får man ta efterhand. Tex som utemiddagar och större inköp.

Ja, helt utom kontroll ar det ju inte, jag har nog bara den relativa lyxen att ha ganska fa fasta utgifter - hyra, kommunalskatt, internet, tfn och varme typ, och darfor kan alla andra poster variera valdigt mycket manad fran manad.
Hurra for att vara ung o fri! :banana:
 
Samtidigt som jag blir lite avundsjuk på alla er som kan spara en större slant varje månad, blir jag glad av att läsa att så många verkligen kan sätta undan pengar och gör det också. Jag hoppas och håller en tumme för att jag också kommer dit en dag :)
 
Lever på halvt csn plus småjobb, får in runt 7000-8000:- i månaden.
Bor och lever billigt men har 2 hästar, hund o katt som ju kostar lite i mat, skor, försäkringar osv...
Går för det mesta plus minus noll, målet är att kunna spara såpass att jag klarar mig sommarmånaderna man inte får csn. Vissa år lyckas jag :p Och vissa år får jag tigga matlådor av föräldrarna när djurens mat är betald i augusti... ;)
 
När jag läser den här tråden kom jag att tänka på när en kollega till mig för många år sedan berättade att hon kände sig rik den dagen eftersom det var lönedag. Jag blev uppriktigt förvånad, jag kände mig rik när det var några dagar kvar till lön och jag fortfarande hade bra med pengar. Då kunde jag unna mig något (om pengarna inte behövdes till ngt speciellt framöver). Vi kunde enas om att vi tänkte (och agerade) helt olika.
 
Lever på halvt csn plus småjobb, får in runt 7000-8000:- i månaden.
Bor och lever billigt men har 2 hästar, hund o katt som ju kostar lite i mat, skor, försäkringar osv...
Går för det mesta plus minus noll, målet är att kunna spara såpass att jag klarar mig sommarmånaderna man inte får csn. Vissa år lyckas jag :p Och vissa år får jag tigga matlådor av föräldrarna när djurens mat är betald i augusti... ;)
Jösses! Mitt csn räcker med nöd och näppe till min egen hyra :p
 
Samtidigt som jag blir lite avundsjuk på alla er som kan spara en större slant varje månad, blir jag glad av att läsa att så många verkligen kan sätta undan pengar och gör det också. Jag hoppas och håller en tumme för att jag också kommer dit en dag :)
Jag har absolut inte kunnat spara som jag gör nu tidigare, då jag var ensam med två barn och ponny, så jag är verkligen tacksam så där så det känns i hjärtat varje månad när jag ser hur mitt sparande ökar :heart
Det jag gjorde även då var att sätta över det sista som fanns kvar innan lön till sparkontot. Då kunde det ibland vara under 10 kronor... och en bra månad ett par hundra.
 
Jag ar imponerad att sa manga av er verkar ha valdigt regelbundna utgifter!?

Jag har sa oregelbundna utgifter att jag knappt har en anining! En manad kanske det ar massor i kalendern - middagar ute, teater, pub, resor, eller sa behover jag gora ett storre inkop, en annan manad jobbar jag mest och hanger hemma, och sparar da massor med pengar!
Brukar vanligtvis inte ga back, och har en del automerat sparande (pension+annat), men har inte stenkoll pa utgifterna!

Även om både inkomster och utgifter varierar har jag koll på det i förväg och budgeterar för det. Utemat, shopping etc anpassas efter hur mycket pengar jag har att röra mig med. Stora saker planeras in.
 
Hos mig varierar det väldigt mycker hur ekonomin går ihop. Vissa månader går jag plus och vissa månader går jag minus, men i det stora hela så är min ekonomi helt okej. :)
 
Jösses! Mitt csn räcker med nöd och näppe till min egen hyra :p
Jag hyr en stuga ute på landet på en hästgård, med låg (kall)hyra mot att jag jobbar och hjälper till på gården :) Hästarna är min stora utgift, försäkring, skoning och lösdrift går väl på uppemot nästan 4000 i månaden. Sen blir det ca 1500 över som ska räcka till mat till mig och smådjuren. Så inget lyxliv men vi får det vi behöver :)
 
Det korta svaret är väl; ibland mer, ibland mindre :p !

Den här månaden har det t.ex blivit 2 större utgifter med bilservice/reparation på nästan 6000 och ett par nya glasögon för 2400... Då blir det extremt mycket mindre kvar ;) !

Jag har dock alltid ett sparade, som allra sämst sparar vi 1000 kr i månaden, en extremt bra (väldigt ovanligt) månad kan vi spara 10.000, allt beroende på inkomst och utgifter.

Överlag är dock ekonomin hållbar och god, vi behöver inte vända på kronor och ören för att få det att gå ihop :) .
 
Med en timlön på 9€ (ca 90:- ) så har man inte så mycket över...Plötsliga större utgifter kan vara svåra.
 
Efter har blivit läst tråden, känner jag mig manad till att göra en budget och att följa den! Så jag kan försöka spara en slant varje månad. Men hur sjutton gör jag en budget som går att hålla? Några tips där? Kommer skaffa en separat kontokort hos banken för enbart mat/hushållspengar som sätt in där. SÅ långt har jag kommit:)

Vad jag förstår har konsumentvägverket en mall för hur mycket olika poster kostar för en en person. Men stämmer det bra mot verkligheten tycker ni? Hur mycket matkostnader har ni tex.? AH, blir galen på det här:)
 
Efter har blivit läst tråden, känner jag mig manad till att göra en budget och att följa den! Så jag kan försöka spara en slant varje månad. Men hur sjutton gör jag en budget som går att hålla? Några tips där? Kommer skaffa en separat kontokort hos banken för enbart mat/hushållspengar som sätt in där. SÅ långt har jag kommit:)

Vad jag förstår har konsumentvägverket en mall för hur mycket olika poster kostar för en en person. Men stämmer det bra mot verkligheten tycker ni? Hur mycket matkostnader har ni tex.? AH, blir galen på det här:)

En budget är ju en hel del gissning. Gör en som du tror stämmer. Skriv sen upp alla utgifter och inkomster varje månad så ser du snart vilket mönster din ekonomi har. Då ser du klart och tydligt vilka alla fasta utgifter du har och hur mycket du lägger på mat, kläder, nöje, djur osv. Därifrån sen kan du göra en ny budget och eventuellt göra justeringar i dina utgifter. Du kanske köper mat för 2000 kr mer än vad som är rimligt, köper massa kläder som du inte behöver, som ett par exempel bara :)

Jag har gjort en budget/buffertmall för vår familj baserad på flera månaders bokföring av vår ekonomi :)
 
En budget är ju en hel del gissning. Gör en som du tror stämmer. Skriv sen upp alla utgifter och inkomster varje månad så ser du snart vilket mönster din ekonomi har. Då ser du klart och tydligt vilka alla fasta utgifter du har och hur mycket du lägger på mat, kläder, nöje, djur osv. Därifrån sen kan du göra en ny budget och eventuellt göra justeringar i dina utgifter. Du kanske köper mat för 2000 kr mer än vad som är rimligt, köper massa kläder som du inte behöver, som ett par exempel bara :)

Jag har gjort en budget/buffertmall för vår familj baserad på flera månaders bokföring av vår ekonomi :)


Tack så mycket för ditt svar! Det där ska jag komma ihåg och försöka få till!
 
Hej på er!

Nu när månaden är snart slut, funderar jag på hur mycket pengar folk har kvar i månaden? Hur vanligt är det att ha inte kvar pengar i slutet av månaden? Beror det på inkomsten man har eller på annat? Hur ofta tror ni folk köper saker på avbetalningar? Eftersom det är så ofint att fråga folk hur mycket pengar de får in i månaden och vilka avgifter dom har, så tänkte jag fråga här i stället:) Tycker det är intressant att läsa! Kanske man lära sig av varandra och tipsa osv. Hoppas på svar! Tacksam för svar!

Jag har i perioder existensminimum att leva på, och emellanåt får jag ut 15000, så det är väldigt olika. Men jag har aldrig varit i den sits att jag inte har några pengar kvar. helt enkelt för att man måste planera. Utgifter efter inkomst. Har jag in mer pengar en månad så måste jag också öka sparandet den månaden, eftersom jag måste ha buffert att ta av vid svårare tider. Och har jag en sämre månad så blir det billigare maträtter och inget slösande på nya kläder eller energidryck t.ex.
Har man en låg inkomst kan man inte dra på sig massa onödiga fasta kostnader. Alltså tar jag inga lån, och jag ser till att ha en låg hyra, allt för att jag skall ha så mycket pengar som möjligt över till mat kläder och sparande.

Jag har trots min låga inkomst ett ganska rejält buffertkonto, det gör mig lugn i magtrakten.
Ett tips är appen Tink, som sammanställer din ekonomi varje månad och där ser man exakt hur mkt man lagt på mat, nöje bensin bil osv.
 
Gammal men intressant tråd!
Jag är ensamstående utan barn och har en egen häst. Jag arbetar heltid och ser till att ha en "buffertsumma" på 20.000 kr som jag planerar använda om hästen blir sjuk (han är även olycksfallförsäkrad, men om jag måste vara borta från arbetet...) eller om bil, kyl eller frys pajar, och så vidare. Om jag räknar bort min buffert så har jag ungefär 2000-3000 kronor över varje månad, om inget oförutsett händer eller inget större övrigt köp inplaneras. De pengarna brukar gå till nöjeskonsumtion... kläder, träningsprylar, crockpot, hästtäcken, sommardäck till transporten, och så vidare. Jag sparar till en sadel just nu. :)
Eftersom jag blir av med topplånet på bostaden och ett äldre lån under detta år så kommer jag att få ca 5000 kr över varje månad innan årsskiftet. Då kommer jag att pimpa min häst med olika schabrak och benskydd och ridjackor och allt jag kan komma på! :D
 
När jag äntligen tror att ekonomin vänder blir det veterinärbesök igen. Det var den bufferten det. Det var trevligt så länge det varade.
Ekonomin går överlag mycket bättre nu, sambon får a-kassa nu så han kan hjälpa till med hyra och mat och bensin. Det har gjort att jag kan lägga undan några tusenlappar i månaden.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 902
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 472
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp