Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Återvänder till tråden (tror jag skrivit i den?)

Avkomman undrade förskräckt hur i hela världen jag kunde ha 13 papp i räkningar. Tja, det är enkelt om man drabbas av både försäkringar och bilskatt samma månad. Plus att jag amorterar rejält på huslånet.

Om halvannat år när lånet ska bindas om, bilen är betald och jag minskar amorteringen så blir det flera tusen billigare.

Jag brukar se till att ha runt 3' tillängliga efter att räkningarna betalts. Allt som inte räknas dit sätts över på sparkonto.

Har länge tänkt att jag ska göra ett excelark med all större utgifter inlagda så jag kan se hur mycket jag behöver lägga undan för att hålla balans över året. Har inte gjort det än för att jag helt enkelt känt att jag inte behöver ha så mycket koll.
Förblir jag arbetslös en längre tid blir det nog nödvändigt. :crazy:
 
Jag brukar sätta in en summa pengar på mitt sparkonto direkt jag får lön, oftast 2500-3000:-. Mot slutet av månaden brukar jag ha någon tusenlapp kvar som åker in på sparkontot den med. Vissa månader har jag dock gått back som nu i december med julklappar, barnvagnsinköp och tandläkarkostnader till ena katten och då fått ta från sparkontot.

Jag och min man sätter in halva lönen var till vårt gemensamma konto där vi har alla vardagsutgifter som hyra, mat, el, bil, djur och snart barn. Våra separata nöjen, kläder, frisör etc betalar vi var för sig.
 
Jag är bedrövlig med pengar. När jag pluggade (har studieuppehåll just nu) och jobbade satte jag över så mycket jag kunde på det gemensamma sparkontot och tog sedan därifrån om det behövdes. Nu har jag varken lön eller CSN så det blir skralt och jag kommer förmodligen bara få ut så det räcker till räkningar och lite mat. Sen får jag leva på sambon.

Har oftast bara nån hundring kvar när nästa löning kommer .
 
Hej på er!

Nu när månaden är snart slut, funderar jag på hur mycket pengar folk har kvar i månaden? Hur vanligt är det att ha inte kvar pengar i slutet av månaden? Beror det på inkomsten man har eller på annat? Hur ofta tror ni folk köper saker på avbetalningar? Eftersom det är så ofint att fråga folk hur mycket pengar de får in i månaden och vilka avgifter dom har, så tänkte jag fråga här i stället:) Tycker det är intressant att läsa! Kanske man lära sig av varandra och tipsa osv. Hoppas på svar! Tacksam för svar!

Köper allt på kreditkort så drabbas inte av problemet att räkna ”pengar kvar”. Gäller bara att alltid kunna betala räkningen.

Under lågsäsong har vi mycket lägre inkomster och måste tillföra lagrade pengar för att få ihop ekvationen. (Från 2 inkomster till bara 1)
 
Återvänder till tråden (tror jag skrivit i den?)

Avkomman undrade förskräckt hur i hela världen jag kunde ha 13 papp i räkningar. Tja, det är enkelt om man drabbas av både försäkringar och bilskatt samma månad. Plus att jag amorterar rejält på huslånet.

Om halvannat år när lånet ska bindas om, bilen är betald och jag minskar amorteringen så blir det flera tusen billigare.

Jag brukar se till att ha runt 3' tillängliga efter att räkningarna betalts. Allt som inte räknas dit sätts över på sparkonto.

Har länge tänkt att jag ska göra ett excelark med all större utgifter inlagda så jag kan se hur mycket jag behöver lägga undan för att hålla balans över året. Har inte gjort det än för att jag helt enkelt känt att jag inte behöver ha så mycket koll.
Förblir jag arbetslös en längre tid blir det nog nödvändigt. :crazy:
Tråkigt att du är arbetslös. Men du är väl sfi-lärare om jag inte har fel för mig? (Det har jag kanske..) i så fall är det en bra arbetsmarknad i alla fall!
 
När vi båda jobbade heltid och inte hade barn kunde vi lägga undan minst 10 000 i månaden. Nu blir det inte så sen jag arbetat 60% ett antal år, egen gård, barn och nu arbetslös. :D Men det går upp och ner med pengar i livet. Jag var inte lyckligare då. Sålänge man får runt och kan spara en slant så är jag inte orolig. Vi sparar några tusen i månaden, om det räknas som "pengar över" så har vi ju det. Men dom pengarna som ligger på kontot för att täcka månadens kostnader efter att räkningar och sparande är klart, dom tar slut lagom till barnbidraget. Då har vi ju dock mat i frysen efter stora månsdshandlingen så vi måste ju inte kasta oss till affärn eller så.
 
Återvänder till tråden (tror jag skrivit i den?)

Avkomman undrade förskräckt hur i hela världen jag kunde ha 13 papp i räkningar. Tja, det är enkelt om man drabbas av både försäkringar och bilskatt samma månad. Plus att jag amorterar rejält på huslånet.

Om halvannat år när lånet ska bindas om, bilen är betald och jag minskar amorteringen så blir det flera tusen billigare.

Jag brukar se till att ha runt 3' tillängliga efter att räkningarna betalts. Allt som inte räknas dit sätts över på sparkonto.

Har länge tänkt att jag ska göra ett excelark med all större utgifter inlagda så jag kan se hur mycket jag behöver lägga undan för att hålla balans över året. Har inte gjort det än för att jag helt enkelt känt att jag inte behöver ha så mycket koll.
Förblir jag arbetslös en längre tid blir det nog nödvändigt. :crazy:

Har du 13 k i räkningar utöver kostnad för boendet?
 
Lite OT
Ser man amortering som en form av sparande så är mitt sparande rätt mycket större än den summa jag sätter in på kontot varje månad...
Plus att husets värdestegring också har varit rätt bra. Räknade lite och det bör bli ungefär 6 papp i månaden.
Så amortering och värdeökning ger många papp i månaden. Plötsligt känns sparandet på kontot helt OK. :D

Att jag har noll kr kvar i slutet av månaden känns överkomligt när mitt "sparande" i själva verket är betydligt högre.
 
Det är olika från månad till månad, men med snittlönen blir det ca 200 kr över. Det riktiga summan blir mer, då kalkylen avrundar till närmsta hundratal uppåt. Då är kalkylen räknad med ALLA räkningar under året och vad de skulle kosta i månaden osv, typ de som betalas årsvis, kvartalsvis osv.

I kalkylen går 1 000 kr till fondkonton att spara i, pension och investeringssparande.

Skulle jag göra mig av med hästen blir det 4 400 kr istället och lite till, precis som samma ovan den riktiga summan blir mer.
 
Lite OT
Ser man amortering som en form av sparande så är mitt sparande rätt mycket större än den summa jag sätter in på kontot varje månad...
Plus att husets värdestegring också har varit rätt bra. Räknade lite och det bör bli ungefär 6 papp i månaden.
Så amortering och värdeökning ger många papp i månaden. Plötsligt känns sparandet på kontot helt OK. :D

Att jag har noll kr kvar i slutet av månaden känns överkomligt när mitt "sparande" i själva verket är betydligt högre.

Du verkar ju ha grymt bra koll även!
Jag är mer typen som kör en skaldjursplatå på Sturehof, därefter spontanshoppar på Prada och sen ba ”skumt vart är pengarna”?

:cautious::confused:
 
Jag har utgifter på ganska precis 10.500/månaden när det inte är något "extra".
Då är det huslån, amortering, el, försäkringar, boxer, internet, a-kassa, bensin, och mobil typ.

Får ut mellan 19-22 000, försöker spara 5000 varje månad. Röker tyvär så dit går det en del pengar. Sen går det en hel del till kläder till grabben just nu för han växer som ogräs! O_o Sen är det det vanliga, mat, hundmat, slitage och underhåll på bilen, nöjen, lite alkohol och nått frisörbesök i bland. Lever inte snålt men kan heller inte bara handla utan att tänka.
 
Just nu har jag oförskämt låga månadsavgifter av olika anledningar, detta gör att jag har ganska dålig koll på vad pengarna går till.

Fasta utgifter är just nu ca 2000:- och då är 1000:- av detta fondsparande.
I december sparade jag ca 13000:-
Denna månad blir det kanske 8-10000:- som läggs undan.
Min inkomst just nu är ca 18000:- netto, så sätter sprätt på ca 6000:- i månaden på div mat (mest utemat) , alkohol, snus, diesel och div inköp.

Jag hade kunnat spara mer, jag hade även kunnat sätt sprätt på mer utan att "drabbas" mer än ett sämre samvete och sparkonto.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 912
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 611
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp