Ekonomi- hur mycket har du kvar i slutet av månaden?

Just nu har jag oförskämt låga månadsavgifter av olika anledningar, detta gör att jag har ganska dålig koll på vad pengarna går till.

Fasta utgifter är just nu ca 2000:- och då är 1000:- av detta fondsparande.
I december sparade jag ca 13000:-
Denna månad blir det kanske 8-10000:- som läggs undan.
Min inkomst just nu är ca 18000:- netto, så sätter sprätt på ca 6000:- i månaden på div mat (mest utemat) , alkohol, snus, diesel och div inköp.

Jag hade kunnat spara mer, jag hade även kunnat sätt sprätt på mer utan att "drabbas" mer än ett sämre samvete och sparkonto.
jag försöker tänka långsiktigt.
Den som kan - som du - lägga undan 10 'i månaden kan spara ihop till 120' på ett år. På ett gäng år har man sparat ihop till en ny bil, till hälften av ett lantligt hus, eller en rejäl renovering av kök och badrum.
Torde kännas helt OK :)

Rådet brukar väl vara att ha tre månadslöner i buffert.
 
Senast ändrad:
jag försöker tänka långsiktigt.
Den som kan - som du - lägga undan 10 'i månaden kan spara ihop till 60' på ett år. På ett gäng år har man sparat ihop till en ny bil, till hälften av ett lantligt hus, eller en rejäl renovering av kök och badrum.
Torde kännas helt OK :)

Rådet brukar väl vara att ha tre månadslöner i buffert.

O ja! Jag sparar för framtiden! Samtidigt lever jag under tiden och gör mina resor och köper min dyrare mat osv. Dock inte på bekostnad av sparkontot, det ska växa mer än det förbrukas sas :)

Jag känner mig just nu lyckligt lottad att ha de här ekonomiska förutsättningarna, samtidigt som jag pluggar/jobbar!
 
Jag har hård kontroll på ekonomin, men det mesta av det jag sparar används till månader då jag går back. Har ett löneavtal som gör att jag klan jobba 75% och få 100% lön, men när jag Vabbar förlorar jag otroliga summor.

Jag får ut mellan 17-27.000 i månaden.
Är helt ensam med barn, har fasta utgifter på 18000 i månaden (avgift, amortering, hyra, bil, häst, CSN,försäkringar etc..), men har nu sålt hästen och kommer spara runt 4000 i månaden på det. Jag har gått back otroligt mycket efter min separation 2016, dels för att jag var utan dagisplats i 3 månader och då hade 0 i inkomst..
Man jag har alltid haft en buffert på minst 100.000, detta sedan jag var 22 och sålde en liten lägenhet med mycket vinst (köpt av ett arv). Dessa pengar växer och minskar, men jag kämpar för att aldrig gå under 100.000...och det har varit min räddning vid sjukskrivning och andra små livskriser. Efter allt blir bättre börjar jag fylla upp sparandet igen....

Jag shoppar ytterst lite, sparar till alla stora inköp- tar aldrig lån för inköp och handlar aldrig på avbetalning eller kredit. jag ser det som att har jag inte råd nu så har jag inte råd sen heller.

Så jag sparar mellan 0 och 10.000 i månaden.
 
Återvänder till tråden (tror jag skrivit i den?)

Avkomman undrade förskräckt hur i hela världen jag kunde ha 13 papp i räkningar. Tja, det är enkelt om man drabbas av både försäkringar och bilskatt samma månad. Plus att jag amorterar rejält på huslånet.

Om halvannat år när lånet ska bindas om, bilen är betald och jag minskar amorteringen så blir det flera tusen billigare.

Jag brukar se till att ha runt 3' tillängliga efter att räkningarna betalts. Allt som inte räknas dit sätts över på sparkonto.

Har länge tänkt att jag ska göra ett excelark med all större utgifter inlagda så jag kan se hur mycket jag behöver lägga undan för att hålla balans över året. Har inte gjort det än för att jag helt enkelt känt att jag inte behöver ha så mycket koll.
Förblir jag arbetslös en längre tid blir det nog nödvändigt. :crazy:
13 är väl inte så mkt?
Vi sätter in 21 på räkningskontot varje månad. Men då täcker det snittet på alla räkningar vi har under ett helt år och inkluderar även mat, diesel, lån och en summa som täcker vissa större inköp som jag vet att vi gör lite då och då (typ bunkrar upp med dyra hårprodukter som betalas på faktura).

Excel är toppen! Do it!
 
13 är väl inte så mkt?
Vi sätter in 21 på räkningskontot varje månad. Men då täcker det snittet på alla räkningar vi har under ett helt år och inkluderar även mat, diesel, lån och en summa som täcker vissa större inköp som jag vet att vi gör lite då och då (typ bunkrar upp med dyra hårprodukter som betalas på faktura).

Excel är toppen! Do it!
Kanske inte?

Men då bor jag på landet. I ett hus jag köpt för en summa som jag idag inte ens skulle få en bättre lägenhet inne i stan för. Boprisrna har skjutit rejält i höjden här i takt med att bostadsbristen eskalerat.

Räknar jag alla utgifter och slår ut över året så blir det antagligen någonstans där jag hamnar. Men månader utan större räkningar klarar jag mig rejält under 10'

Excelarket finns i bakhuvudet. Men det känns lite som ett nederlag. Jag vill kunna betala även stora räkningar löpande. Utan att tänka efter.
- lite knäppt, jag vet.
 
Kanske inte?

Men då bor jag på landet. I ett hus jag köpt för en summa som jag idag inte ens skulle få en bättre lägenhet inne i stan för. Boprisrna har skjutit rejält i höjden här i takt med att bostadsbristen eskalerat.

Räknar jag alla utgifter och slår ut över året så blir det antagligen någonstans där jag hamnar. Men månader utan större räkningar klarar jag mig rejält under 10'

Excelarket finns i bakhuvudet. Men det känns lite som ett nederlag. Jag vill kunna betala även stora räkningar löpande. Utan att tänka efter.
- lite knäppt, jag vet.
Men det är väl just det som är bra om man räknar och sen gör uträknade överföringar? Då finns det alltid pengar när de stora räkningarna kommer och då kan betala utan att tänka en sekund på det.

Man måste ju ha rejäl lön för att klara tex att alla försäkringar klumpar sig på samma månad.
Jag minns en månad när jag hade räkningar (bara vanliga räkningar, inte inkl mat osv) för mer pengar än jag fick ut på en månad. Sånt är ju inte roligt.
Bättre då att pengarna redan ligger på räkningskontot än att behöva ta från sparkontot.
 
Har liten inkomst av många skäl, men inga laster förutom mat som jag köper alldeles för mycket av och nej det är inte lyxmat, men tja, det är min absolut största utgiftspost. CSN, försäkring (kattens försäkring är 308 kr :meh:) hemförsäkringar, fack och a-kassa. Brukar kunna spara någon tusenlapp i månaden. Men kommer behöva köpa svindyra specialglasögon pga skelningsproblematik så där kommer mycket att gå. Sedan kommer jag ta upp körkortslektionerna igen. Har en liten buffert som jag hoppas ska växa.

Sedan har jag väl köpt en del nödvändiga och onödiga saker, mikro och slow cooker :D

Just det, katten får mat av yppersta kvalitet + träd och annat som bedöms som nödvändigt :angel:
 
Hej på er igen! Vad kul att tråden har blivit så lång fortsätt gärna! Intressant att läsa tycker jag!
Hur mycket pengar tycker ni att man behöver för att gå runt?( Tänk hyra på 6500:-/månad ) bil, två hundar, mat osv, hur mycket skulle ni klara av det på?
 
Jag tänker att det är högst individuellt och man anpassar sig lätt efter vad man är van vid att få in.
Kom ihåg att jag tyckte att jag var rik som ett troll när jag fick in typ 10 000 kr som student. Jag bodde med en kompis och vi la 500 kr var i en plåtburk och det räckte gott och väl till mat hela månaden.
Nu kan jag gå ut och äta middag för 1000 kr på en kväll.
 
Hej på er igen! Vad kul att tråden har blivit så lång fortsätt gärna! Intressant att läsa tycker jag!
Hur mycket pengar tycker ni att man behöver för att gå runt?( Tänk hyra på 6500:-/månad ) bil, två hundar, mat osv, hur mycket skulle ni klara av det på?

För att svara lite mer konkret. Vad har du för bil? Vad har du för fasta kostnader/räkningar utöver hyran? Har du några lån du betalar av på? Har du några intressen som kostar pengar? Äter du ute? Går du på krogen? Shoppar du? Reser du?

Hur definierar du att ”klara dig”? Hur viktigt är socialt liv och aktiviteter? Vilken typ av mat vill du äta?

Har man inga lån, låt säga hyra 6 500 kr och räkningar/fasta kostnader på 2000 kr. Så säg 8500 kr fasta kostnader... lägg därtill mat och hygienartiklar och ett litet sparande. Så borde man väl överleva på 15 lax. Men behöver du göra ngt större inköp, resa nånstans, eller bara gå till tandläkaren tex så fallerar det ju. Bil är nog dumt att ha på den budgeten också, bättre då att lägga pengarna på ett busskort
 
Jag tänker att det är högst individuellt och man anpassar sig lätt efter vad man är van vid att få in.
Kom ihåg att jag tyckte att jag var rik som ett troll när jag fick in typ 10 000 kr som student. Jag bodde med en kompis och vi la 500 kr var i en plåtburk och det räckte gott och väl till mat hela månaden.
Nu kan jag gå ut och äta middag för 1000 kr på en kväll.

Håller med! Som sjukskriven var jag tvungen att klara mig på en liknande summa. Det gick ju runt för att man var tvungen liksom. Och då var jag yngre, kompisar pluggade etc och hade heller inte så mkt pengar. Så man levde ju rätt billigt allihop och ev festligheter var också hyfsat billiga.

Idag som äldre, med mer pengar in och umgänge som också har mer pengar in så har man ju lagt sig till med mer utgifter och dyrare vanor.

Så man får ju räkna på vad man har för absoluta måste-utgifter och sen vilka saker man vill unna sig sas(inom rimliga gränser).

Och med djur/bil/annat också räkna in en rejäl buffert som täcker att allt sånt skiter sig samtidigt.
 
Håller med! Som sjukskriven var jag tvungen att klara mig på en liknande summa. Det gick ju runt för att man var tvungen liksom. Och då var jag yngre, kompisar pluggade etc och hade heller inte så mkt pengar. Så man levde ju rätt billigt allihop och ev festligheter var också hyfsat billiga.

Idag som äldre, med mer pengar in och umgänge som också har mer pengar in så har man ju lagt sig till med mer utgifter och dyrare vanor.

Så man får ju räkna på vad man har för absoluta måste-utgifter och sen vilka saker man vill unna sig sas(inom rimliga gränser).

Och med djur/bil/annat också räkna in en rejäl buffert som täcker att allt sånt skiter sig samtidigt.

Jag hade bil som student men det hade aldrig gått om inte mina föräldrar betalat för den typ försäkring, besiktning och ev verkstadsbesök. Jag hade svårt nog med att ha råd till bensinen och då körde jag ändå inte så jättemycket.
 
Hej på er igen! Vad kul att tråden har blivit så lång fortsätt gärna! Intressant att läsa tycker jag!
Hur mycket pengar tycker ni att man behöver för att gå runt?( Tänk hyra på 6500:-/månad ) bil, två hundar, mat osv, hur mycket skulle ni klara av det på?
Jag har ordnat det så att jag kommer att kunna klara mig på runt 10-12'. Det är vad min pension kommer att hamna på om ett gäng år.
Då ingår alla fasta kostnader och kostnaden för att ha en bil.
En fattigpensionär får väl ungefär 8.000?

För ditt exempel finns det ett rätt stort spann. Är de två hundarna små? Eller två aktiva rottweilers? Är det en liten bränslesnål bil eller en stor kombi?

Konsumentverket har beräkningar för hushållets kostnader i sin broschyr "Koll på pengarna"
http://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/koll-pa-pengarna
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 913
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 700
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 617
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp