Bukefalos 28 år!

Ekonomi + miljö. Finns sådana jobb?

DarkInNight

Trådstartare
Det var jättesvårt att sätta en passande rubrik!

Jag jobbar i dagsläget med administration och ekonomi på ett privat företag. Skickar fakturor, leverantörsreskontra, kundkontakt och en massa olika administrativa/ekonomiska uppgifter.

Jag har tröttnat trots att jag bara jobbat där i något år. Jag funderar över om jag ska göra något annat som intresserar mig mer, men vet inte vad.

Jag älskar kalkyler och optimeringsgrejer, men det är alldeles för lite av den varan på mitt företag - jag vet inte ens vad man jobba med inom det?
Men jag vet att jag är väldigt intresserad av miljö, smarta ekonomiska val och optimering av val så de blir så ekonomiska och samtidigt miljövänliga som möjligt.

Går det att kombinera ekonomiyrket och miljöintresset? Vilka yrken finns och vad behöver man för utbildning/erfarenhet för att kunna jobba inom det yrket?

Hjälp mig, det känns som att jag missar något yrke som borde vara självklart men jag kommer inte på det!
 
Tänker mig att någon roll som ex miljöstrateg skulle kunna passa in? Dock är det väldigt hård konkurrens bland de jobben vet jag. Jag är Miljövetare och flera jag pluggade med jobbar idag som strateger inom energi, miljö och avfall.
 
Jag har läst kandidat i miljöekonomi :)
Många större företag har personer som är ansvariga för miljö- och hållbarhetsarbete, hållbarhetsredovisningar mm. Ett annat alternativ är att inrikta sig mot miljöledning och arbeta på ett företag som har ett miljöledningssystem (tex ISO 14000), eller varför inte som certifieringsrevisor.
 
Jag blev en gång erbjuden jobb som granskare av miljöportföljer, alltså typ fonder och aktier som skulle vara miljövänliga. Och de behövde någon som granskade företagen kritiskt ur miljövinkel, hitta fusk/bluffar etc. Det kanske vore något?
 
Hållbar utveckling innefattar en hel del ekonomiska aspekter. Kika på miljöanalys/miljöanalytiker, det kanske kan vara något? Annars kan kurser inom miljörätt och miljöledningssystem hjälpa en in i många spännande jobb :)
 
Jag har läst kandidat i miljöekonomi :)
Många större företag har personer som är ansvariga för miljö- och hållbarhetsarbete, hållbarhetsredovisningar mm. Ett annat alternativ är att inrikta sig mot miljöledning och arbeta på ett företag som har ett miljöledningssystem (tex ISO 14000), eller varför inte som certifieringsrevisor.

Men en certifieringsrevisor sitter väl inte och optimerar så mycket? Eller över huvud taget, egentligen. Då har man ju en standard, som är satt av andra, och så kollar man om företagen följer den.

Tycker det TS beskriver, någon som jonglerar med nyckeltal etc, mer låter som en controller.
 
Jag blev en gång erbjuden jobb som granskare av miljöportföljer, alltså typ fonder och aktier som skulle vara miljövänliga. Och de behövde någon som granskade företagen kritiskt ur miljövinkel, hitta fusk/bluffar etc. Det kanske vore något?

Fast det innebär ju också kontroll, inte optimering?
 
Jag jobbar som hållbarhetskonsult på ett företag där en av uppgifterna bland annat är att komma med lösningar och förslag för att optimera energiförbrukning och matsvinn. Däremot ingår det också mycket jobb med miljöledningssystem och liknande grejer, och jag tror inte jag hade känt mig bekväm utan min miljöutbildning i ryggen.

Naturvårdsverket sökte miljöekonomer för ett tag sen. Då var arbetsbeskrivningen: "Enheten arbetar med miljöekonomiska frågor och med utveckling av styrmedel och verktyg för samhällsekonomiska analyser. Vi genomför samhällsekonomiska analyser inom olika områden och arbetar för att förbättra myndighetens konsekvensanalyser. Vi ger även metodstöd inom Naturvårdsverket på detta område."
 
Fast det innebär ju också kontroll, inte optimering?

Nu ingick det en del andra arbetsuppgifter också, som att hitta, räkna på och sätta ihop miljöetiska fonder med. Och då ska de givetvis optimeras. Jag var inte intresserad av jobbet och la därför inte exakt allt på minnet :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp