Ekonomi- Vad du för utgifter och vad kostar det?

Uttern

Trådstartare
Hej på er! Tycker det här med ekonomi är sjukt intressant, tycker det är lärorikt att läsa om andras ekonomi och få input och få upp ögonen lite för hur andra har det.

Vad har du för fasta utgifter och vad kostar det i månaden?
Bor du i hyresrätt, bostadrätt eller hus?
Lever du ensam eller tillsammans med någon?
( Tänkte det blir billigare och leva tillsammans med någon när man kan dela på utgifterna.)

Skriv gärna något mer om ni kommer på nåt!
 
Bor i stuga på jordbruksfastighet.
Amorteringar och ränta på lån, knappt 1500kr/mån.
Fast telefoni (dålig mobiltäckning, måste ha som reserv), ca 1000kr/kvartal.
Internetabonnemang, 240kr/mån.
El, beroende på årstid och temperatur; senast 1000kr inkl uppvärmning (mild oktober). Dyrare på vintern.
Nätavgift, drygt 2000kr för ett kvartal på senaste fakturan
Sophämtning, betalas kvartalsvis och jag tror det är ca 1500kr/kvartal.
Slamtömning, ca 3000kr/år har jag för mig.
Försäkring - 6000kr per halvår.

Lever ensam.
 
Åh, det här har jag faktiskt tänkt kartlägga för mig själv ett tag. Då ska vi se...

Vad har du för fasta utgifter och vad kostar det i månaden?

Hyra inklusive bredband och värme och vatten, 4281:-
El, kanske typ 400:- i kvartalet, något mer under smällkallaste vintern då jag har igång fler elektriska apparater samt min lilla elkamin
Busskort, 610:-
Världsnaturfonden, 100:-
Sjöräddningssällskapet, 67:-
Bankens kostnad, 39:-
Hemförsäkring, 252:-
Fackavgift, 225:-
A-kassa, 112:-
TV-avgift, 585:- i kvartalet
Prenumeration på e-boks-app, 169:-

Sedan har jag just fixat om lite med CSN och vet inte vad det blir för månadskostnad ännu, men vad kan det bli, någon tusenlapp i månaden kanske.

Bor du i hyresrätt, bostadrätt eller hus?
Hyresrätt.

Lever du ensam eller tillsammans med någon?

Jag lever själv men inte ensam ;) Men ja, det är bara jag som bor i min lägenhet.
 
Jag lever själv men inte ensam ;) Men ja, det är bara jag som bor i min lägenhet.
Alla lever väl själv ;)

När det gäller mina månadskostnader tycker jag att de är enorma...

Jag sätter undan 10' på mitt huskonto varje månad. Amorterar 2500 för tillfället och har räntekostnader på typ 1500. Sen är det ju lite el (i snitt typ 1000 i månaden med uppvärmning), bredband (439!!) och lite försäkring och renhållning och grejer. De fasta kostnaderna för boendet övergår sällan 6000.

Dessutom betalar jag typ 900 till CSN varje månad. Plus mobil (250) fack och försäkringar (typ 1300 kanske. Eller lite mer om man räknar med katterna, tror jag). Och lite Spotify och lite Netflix och grejer.

Jag är lite ekonomiskt neurotisk, så jag skriver ner allt i vanliga fall, men det har blivit lite nya kostnader under året, så inför nästa budgetår ska jag styra upp det hela lite :)

Lever ensam i hus på landet med två katter. Och snart en häst. Men den ska inte vara i huset :)
 
Mina fasta utgifter per månad:
Hyra: 3025:-
El: ca 100:-
Internet: 235:-
Mobiltelefon kontantkort fyller på för 99:-
Hemförsäkring har haft studentrabatt så den kostat ca 33:-, nu fr o m 1a dec blir det det dubbla så ca 66:- (betalar 1 g/år)
Tror inte jag glömt något...

Jag bor själv i en hyresetta.

//r
 
Hyra+el: 7500:- (liten trea, hyresrätt)
CSN: 2400:-
Busskort: 540:-
Telefon 399:-
Internet 199:-
Försäkringar: 1000:- (hem- personförsäkr., sjukvård. Den sistnämnda står för största kostnaden, men gör nytta pga kroniska sjukdomar.)
Abonnemang (Storytel & spotify): 269:-
TV: 275:- (Betalar enbart TV-avgift, har basutbud kanaler gratis)
Fack+a-kassa: ca 250:-
Medicin+läkare: 275:- (kroniska sjukdomar gör att jag maxar både frikort och högkostnadsskydd)

Direkt vid lön dras sparande på 3000:-
Utöver det har jag katterna som totalt kostar runt tusenlappen i månaden, en frisör för ungefär samma och ett gymkort för 500:- Resten går att kapa på dagen om det behövs. (Jo, min frisör är så viktig för mitt välbefinnande att jag klassar det som en "fast" utgift. Skulle jag få långvarigt sänkt inkomst skulle jag väl få byta till en frisyr som inte behöver klippas var 5:e vecka men frisören ska mycket till innan jag byter bort.)

I normala fall delar jag boendekostnaderna med en roomie, vilket gör att boendedelarna landar på under 5000:- :) (och har nöjda katter :idea: )
 
@Sassy Det där med frisören är intressant tycker jag! Och bra! Förr var jag sån att "den som lägger minst pengar på sitt utseende vinner" ungefär, men nu har jag kommit på (och fortsätter komma på) att det är värt att lägga pengar för man (jag) mår bättre av det! Så långt som att räkna det som fasta kostnader går jag inte än, men skulle jag räkna på det så har jag då lagt ett par trehundra i månaden på utseendet det senaste året skulle jag tro. Vilket jag tyckt varit vansinnigt förr.
Kanske en alldeles onödig utvikning, men ville bara säga att jag tycker det är bra du lägger pengarna, som ju är dina egna, på något som är värt det för dig. För jag kan tänka mig att vissa rynkar på näsan åt att lägga tusen spänn var femte vecka på håret..?

//r
 
@Sassy Det där med frisören är intressant tycker jag! Och bra! Förr var jag sån att "den som lägger minst pengar på sitt utseende vinner" ungefär, men nu har jag kommit på (och fortsätter komma på) att det är värt att lägga pengar för man (jag) mår bättre av det! Så långt som att räkna det som fasta kostnader går jag inte än, men skulle jag räkna på det så har jag då lagt ett par trehundra i månaden på utseendet det senaste året skulle jag tro. Vilket jag tyckt varit vansinnigt förr.
Kanske en alldeles onödig utvikning, men ville bara säga att jag tycker det är bra du lägger pengarna, som ju är dina egna, på något som är värt det för dig. För jag kan tänka mig att vissa rynkar på näsan åt att lägga tusen spänn var femte vecka på håret..?

//r

De få som vetat hur ofta jag behöver klippa mig har tyckt att det varit vettigt (betalar inte 1000:-/klippning, men utslaget över ett år), men berättar jag sticker det helt klart i ögonen på en del. Märkligt, eftersom jag själv tycker det är ett helt rimligt pris för att vara snygg i håret rakt från duschen, varje dag. Med en bra klippning skippar jag all fix och sminkning på vardagar. Äter hellre gröt än försöker byta frisör!

Ska jag ha långt hår (som kostar en bråkdel i klippning) kommer det istället kosta mig timmar varje vecka i tvätt och torkande. Har extremt tjockt hår och måste planera tvätt noga om jag inte ska ha undercut. Det hinner inte torka på kvällen efter träning, utan då får jag stå med fönen en timme...
 
Okej =). Jamen precis, det är värt det. Jag har också kort hår och har börjat gå oftare till frisören + köpa bättre produkter nu. Långt hår kräver inte samma, men jag klär/trivs inte i långt hår. Ska nog sätta mig och räkna på mina utseendekostnader detta året..

//r
 
Vad har du för fasta utgifter och vad kostar det i månaden?
Hyra: 4470 kr
Kommunalskatt (bor ej i Sverige, så annat system): 943 kr
El & värme: 191 kr
Internet: 189 kr
Försäkringar: 292 kr
Studielån: 573 kr
Gymkort: 213 kr
Mobilabonnemang: 112 kr
Spotify: 99 kr

Bor du i hyresrätt, bostadrätt eller hus?
Jag bor i en stor trea, hyresrätt.

Lever du ensam eller tillsammans med någon?

Tillsammans med min sambo. Det av ovanstående som är boende-relaterat är alltså min del av kostnaderna, efter att vi delat lika på det totala.
 
Har egen gård. Bor med ett vuxet barn kvar. Tre hästar och cirka 6 katter.
Inkomster per månad : 1 heltidslön som kommunal tjänsteman samt timinkomst från vuxet barn.
Utgifter per månad:
Lån på fastighet : 2400
Försäkringar; fackavg. : 2500
Sparande : 2000 i snitt
El/värme : 500 på sommaren, upptill 3000 på vintern vid - 25 grader
Hästar : Cirka 3000 i snitt inkl foder, veterinär, stängsel osv
Mat : 4600
Bensin/bil : 3000 och uppåt
Diverse för bil : reparationer, nya ljus osv c. 2000
Så billigt boende på sommaren och dyrt på vintern.
 
De få som vetat hur ofta jag behöver klippa mig har tyckt att det varit vettigt (betalar inte 1000:-/klippning, men utslaget över ett år), men berättar jag sticker det helt klart i ögonen på en del. Märkligt, eftersom jag själv tycker det är ett helt rimligt pris för att vara snygg i håret rakt från duschen, varje dag. Med en bra klippning skippar jag all fix och sminkning på vardagar. Äter hellre gröt än försöker byta frisör!

Ska jag ha långt hår (som kostar en bråkdel i klippning) kommer det istället kosta mig timmar varje vecka i tvätt och torkande. Har extremt tjockt hår och måste planera tvätt noga om jag inte ska ha undercut. Det hinner inte torka på kvällen efter träning, utan då får jag stå med fönen en timme...
Jag lägger väl ungefär 1000 kr/år på frisören. Men jag fattar inte vad det är som sticker folk i ögonen! Så länge du betalar med egenhändigt och lagligt förtjänade pengar, ser jag inte problemet om du så tiodubblar utgiften.
 
Sambo bor i hus

Boendekostnad månadsvis
Lån/el/tv/vatten/sopor/larm/försäkringar/internet 5 400,- (delat på 2)
Mat ca 3000,- (står tyvärr för det mesta av maten och våra matkostnader är sjukt dyra :( så detta enbart på mig)

Bara på mig
Olycksfallsförsäkring/fackavgift/A-kassa/privat lån/djurförsäkringar/träningar/hovslagare/djurmat/sparande/bensin ca 9 500,-

Så jag hamnar på runt ca 15 000 i månaden fasta kostnader och då räknar jag mat och djuren som fasta kostnader

Har firmabil, firmatelefon så det är inga kostnader för mig.

Går och klipper mig (alldeles för sällan) handlar lite kläder då och då, eller något inköp till hästarna/hundarna/huset
 
Vi är två som bor i egen villa
Vi har fasta avgifter / mån
Hus (lån, amortering, uppvärm, el, sophämt) 8500 kr
Internet + tv 800 kr
Försäkringar 1000 kr
Billån + bensin 4000 kr
Mat 4500 kr
CSN 600 kr
Pensionssparande 1000 kr
Övriga avgifter (fack, linser osv) 2000 kr
Vi har fasta avgifter på ca 20-23 / mån beroende på vilken årstid osv det är.

Vi lägger kanske ca 2-5000 kr på intressen / månad
Brukar spara runt 10 000 kr / mån
 
Hej på er! Tycker det här med ekonomi är sjukt intressant, tycker det är lärorikt att läsa om andras ekonomi och få input och få upp ögonen lite för hur andra har det.

Vad har du för fasta utgifter och vad kostar det i månaden?
Bor du i hyresrätt, bostadrätt eller hus?
Lever du ensam eller tillsammans med någon?
( Tänkte det blir billigare och leva tillsammans med någon när man kan dela på utgifterna.)

Skriv gärna något mer om ni kommer på nåt!
Jag och min sambo sätter in 15500 på huskonto varje månad, har gård. Vi räknar med att plussa lite, så att bufferten växer. På det kontot går lån, amorteringar , försäkring, vatten och avlopp, och liknande.

Resterande avgifter har jag dålig koll på, borde styra upp ekonomin lite bättre. Men bil, två hästar och 1500kr i busskort gör att det inte blir mycket kvar.
 
@Sassy Det där med frisören är intressant tycker jag! Och bra! Förr var jag sån att "den som lägger minst pengar på sitt utseende vinner" ungefär, men nu har jag kommit på (och fortsätter komma på) att det är värt att lägga pengar för man (jag) mår bättre av det! Så långt som att räkna det som fasta kostnader går jag inte än, men skulle jag räkna på det så har jag då lagt ett par trehundra i månaden på utseendet det senaste året skulle jag tro. Vilket jag tyckt varit vansinnigt förr.
Kanske en alldeles onödig utvikning, men ville bara säga att jag tycker det är bra du lägger pengarna, som ju är dina egna, på något som är värt det för dig. För jag kan tänka mig att vissa rynkar på näsan åt att lägga tusen spänn var femte vecka på håret..?

//r

De få som vetat hur ofta jag behöver klippa mig har tyckt att det varit vettigt (betalar inte 1000:-/klippning, men utslaget över ett år), men berättar jag sticker det helt klart i ögonen på en del. Märkligt, eftersom jag själv tycker det är ett helt rimligt pris för att vara snygg i håret rakt från duschen, varje dag. Med en bra klippning skippar jag all fix och sminkning på vardagar. Äter hellre gröt än försöker byta frisör!

Ska jag ha långt hår (som kostar en bråkdel i klippning) kommer det istället kosta mig timmar varje vecka i tvätt och torkande. Har extremt tjockt hår och måste planera tvätt noga om jag inte ska ha undercut. Det hinner inte torka på kvällen efter träning, utan då får jag stå med fönen en timme...
Jag tänker lite samma, fast för mig är det naglarna som är det där viktiga "må bra". Jag sminkar mig aldrig, använder inga krämer eller nått sånt men går och gör naglarna var femte-sjätte vecka och det gjorde jag även när jag var sjukskriven. Dyrt och onödigt tyckte vissa, men jag mådde så dåligt när det inte var praktiskt möjligt för mig att få naglarna fixade så det är lätt värt det!
Jag har däremot långt hår så jag går kanske 2 ggr/år och klipper mig. :)
 
Jag lägger ca 2500 på mina frisörbesök, men då går jag enbart 2 eller 3 gånger per år :) Annars har jag 13 082:- i fasta utgifter varje månad. Där ingår:

Hyra
El
Bredband/TV
CSN
Bil
SL-kort
Gymkort
Mobil
Försäkringar
Spotify/Viaplay/Netflix
Pengar till hjälporganisationer
Hundens dagmatte

Det här är alltså utgifter, så räknar inte in sparande här. Sedan tillkommer ju mat, hundmat osv. men det kan variera. Nu räknade jag enbart in sådan som ryker direkt efter löning :) Bor ensam i hyresrätt!
 
Bor i ett hyrt hus tillsammans med maken och vi delar på kostnaderna nedan. Orkar inte räkna om alla siffror till svenska kronor men ett pund är ungerfär 11 SEK. Jag betalar inte allt månadsvis, men utslaget borde det bli något enligt nedan.
Hyra £1400
Kommunalskatt £140
Vatten £30
Gas och elektricitet £50
Internet £30
Försäkring £30
Travel card £262 :arghh:
Telefon/prenumerationer/spotify/netflix £40
Mat som köps in till hemmet kanske runt £250

Utöver det betalar jag tillbaka i snitt 1000 kr i månaden till CSN.
 
Jag lägger väl ungefär 1000 kr/år på frisören. Men jag fattar inte vad det är som sticker folk i ögonen! Så länge du betalar med egenhändigt och lagligt förtjänade pengar, ser jag inte problemet om du så tiodubblar utgiften.

Nej, det är märkligt, koketterandet om hur lite resurser som ska läggas på det egna utseendet. I min (jobbmässiga) omgivning har utseende passerat hushållsnära tjänster i skamfaktor. Jag brukar kontra med att varje krona jag lägger på tjänster är en krona mindre till mitt verkligt dåliga samvete, flygresorna.

Folk frågar verkligen hur mycket jag lägger på håret också, av någon anledning sticker min helt vanliga frisyr ut väldigt mycket i vissa ögon. :confused:
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 397
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 502
Senast: sjoberga
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp