Ekonomisk skillnad?

Bästa svaret gissar jag att man får av Försäkringskassan, det känns ju som att det kan innebära många olika saker, svårtolkat.
Ungeför som när jag blev sjukskriven. Ringde och frågade om jag kunde ha kvar mina politiska uppdrag. Handläggaren svarade - ordagrant - "Det beror på handläggare"

Så jag beslöt glatt att den handläggare jag hade (som jag aldrig haft nån kontakt med under åren) tyckte politik var en god idé :D :D :D
 
Nja?

för mig skulle det innebära att jag kunde guida konst som jag gjorde förr. Ett arvode i taget, inte timpenning. :love:

"Och tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör." En åttondel av en månadslön? Eller?


Verkar vara en åttondel av normala inkomsten på heltid.

”Åttondelen”
Genom att det formella kravet på arbetsförmågans nedsättning för rätt till hel ersättning
är helt eller i det närmaste helt nedsatt finns det möjlighet för en försäkrad att utnyttja en
liten återstående arbetsförmåga i till exempel ideellt eller politiskt arbete utan att det
formella kravet för rätt till sjukersättning ifrågasätts (prop. 1997/98:111 s. 69).
Vid bedömningen om den försäkrade trots viss begränsad arbetsförmåga har rätt till hel
förmån, så bör Försäkringskassan ta hänsyn till följande. För bedömning av arbetstiden
bör utgångspunkten vara ett heltidsarbete i den sysselsättning, det uppdrag eller det
förvärvsarbete den försäkrade kan utföra. Arbetstiden bör inte överstiga en åttondel av
ett sådant heltidsarbete. Arbetsinkomst som inte överstiger en åttondel av den normala
inkomsten på heltid i den sysselsättning, det uppdrag eller det förvärvsarbete den
försäkrade kan utföra bör inte påverka rätten till hel förmån (
RAR 2002:17 till 33 kap. 9 § SFB)
 
Verkar vara en åttondel av normala inkomsten på heltid.

”Åttondelen”
Genom att det formella kravet på arbetsförmågans nedsättning för rätt till hel ersättning
är helt eller i det närmaste helt nedsatt finns det möjlighet för en försäkrad att utnyttja en
liten återstående arbetsförmåga i till exempel ideellt eller politiskt arbete utan att det
formella kravet för rätt till sjukersättning ifrågasätts (prop. 1997/98:111 s. 69).
Vid bedömningen om den försäkrade trots viss begränsad arbetsförmåga har rätt till hel
förmån, så bör Försäkringskassan ta hänsyn till följande. För bedömning av arbetstiden
bör utgångspunkten vara ett heltidsarbete i den sysselsättning, det uppdrag eller det
förvärvsarbete den försäkrade kan utföra. Arbetstiden bör inte överstiga en åttondel av
ett sådant heltidsarbete. Arbetsinkomst som inte överstiger en åttondel av den normala
inkomsten på heltid i den sysselsättning, det uppdrag eller det förvärvsarbete den
försäkrade kan utföra bör inte påverka rätten till hel förmån (
RAR 2002:17 till 33 kap. 9 § SFB)

Det lät ju betydligt bättre, helt klart!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp