eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

V

Vina

vad jag förstått är det nu vetenskapligt bevisat att sommareksem verkligen är en allergi. Allergier hos människor har om jag minns rätt att göra med en individs speciella benägenhet att skapa IgE(Immunoglobulin E) mot nya egentligen ofarliga ämnen. Dessa immunoglobuliner fäster sedan vid så kallade mastceller i slemhinnor och hud. Mastcellerna i sin tur frigör då ett ämne som kallas Histamin och det är detta ämne som sätter igång dem allergiska reaktionerna. Hos människor med utvecklad allergi kan man förutom att undvika det man blir allergisk av och ta antihistaminer. Som man hör på namnet så motverkar det histaminet och lindrar det allergiska reaktionen. Så varför använder vi inte detta på våra hästar? Fungerar hästars allergi på ett annat sätt än människors?

(Jag har även fått ta en intensivkur av en typ av stereoider då jag haft ovanligt kraftiga allergiska reaktioner, men jag vet intehur detta fungerar rent fysiskt jag vet bara hur mycket det hjälpt mej. Dessa stereoider borde om hästar fungerar som människor kunna hjälpa hästar med riktigt kraftigt eksem.)
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Man har provat med antihistamin, dock inte alls med den framgång som man önskat. Dels är det förenat med en ofantlig kostnad, som ska jämställas med det ev resultat. Nu motiverade inte kostnaden det resultatet, men man kan som häst ägare be att få recept på antihistamin om man vill prova.
Nu minns inte jag vilket preparat man använde sig av, dock handlade det om 6-8 tabletter 2 ggr dagligen.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Forskningen fortsätter förhoppningsvis på att få fram någon medicin som kan lindra. Inga är väl mer förhoppningsfulla än eksemhästägare att det ska komma något som kan hjälpa eksemhästarna. Jag har hört att någon/några här på Buke har provat antihistamer med hjälp av veterinär, men det har inte visat någon förbättring. Det enda som har gett en avsevärd förbättrig är Ökozon. Vad det innehåller vet jag inte, men många använder det. Jag har inte provat det ännu till min eksemhäst. Det är dyrt och det finns ingen garanti att det funkar.

Skillnaden på hästar/djur och människor är ju att vi människor kan medvetet undvika det som vi är allergiska emot. Våra hästar har inte den tankefunktionen. Det är vi människor som får hjälpa till efter bästa förmåga att lindra problemen med t ex. installning när knotten är som värst, eksemtäcken, insektssprayer m.m m.m.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Det här med Ökozon är nog precis som med allt annat, jag provade på vår häst och inte fasen blev han varken sämre eller bättre av det.:crazy:
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Man har provat med antihistamin, dock inte alls med den framgång som man önskat. Dels är det förenat med en ofantlig kostnad, som ska jämställas med det ev resultat. Nu motiverade inte kostnaden det resultatet, men man kan som häst ägare be att få recept på antihistamin om man vill prova.
Nu minns inte jag vilket preparat man använde sig av, dock handlade det om 6-8 tabletter 2 ggr dagligen.


Ja, och jag fick åka ut tidigt om morgonen för att ge min, då unga, eksemhäst. Och så tillbaka på kvällen och ge igen. Det kostade otroligt mycket t o m så mycket att jag ringde min vårdcentral och fick ut samma preparat till mej själv :o
Tyvärr hade det ingen effekt.

Annars hade ju eksemproblemet varit löst :angel: och alla diskussioner om eksem hit och dit inte behövt göras.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Steroider fungerar. Man kan ge kortison lokalt eller i injektion, min erfarenhet är att även tabletter i viss mån fungerar. Men en allmänbehandling med kortison under mer än halva året är inte att rekommendra så då återstår lokalbehandling. Just i man och svans tål hästarna det bra, då kan man ta tex diproderm eller celeston valerat lösning för människor med eksem eller psoriasis i hårbotten, det har en funktionell icke smutstilldragande lösning som blir mindre kladdigt än kräm/salva. På annan hud riskerar man vad jag vet även hos häst hudatrofi vid långvarig kortisonbehandling.

Antihistamin kan inte tas upp om det ges peroralt till häst, i alla fall inte ett antal testade preparat. Även om man ger hästen en hög (dyra) tabletter så får man knappt någon mätbar koncentration i blodet.

Det skulle säkert gå om man gav det intravenöst men då skulle man behöva venpunktera ett flertal ggr per dag eller ha en kvarliggande kanyl med trombos- och annan komplikationsrisk som är betydligt värre än grundsjukdomen.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Med andra ord fungerar hästarnas allergi som vår med den skillnaden att dem inte kan ta upp antihistamin på samma sätt. Pågår det forskning för att få fram ett preparat där hästen kan ta upp antihistaminerna eller handlar det enbart om att hitta ett botemedel eller vaccin?

Låter väldigt logiskt med att använda kortison för utvärtes bruk på man och svans. Hur kommer det sig egentligen att eksemet visar sig mest på dessa ställen? Huden vid man och svans borde ju vara den mest tåliga speciellt om det nu är så att det går att behandla med kortison med mindre risker för hudförtunning än på andra ställen.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

...men knotten biter mest där. Känn själv, det är i hårfästet det kliar när man går ut en svidknottskväll.

Dessutom kommer många klådreaktioner även av annan genes först i man och svans. Det är väl hästens "böjveck" när det gäller eksemet.

Jag tror inte det är någon större idé att försöka få fram perorala antihistaminer för häst, funkar inte de befintliga finns det inget ekonomiskt incitament att lägga svindyr forskning på något hästägarna ändå inte skulle ha råd med i de hästdoser som krävs. Har svårt att se att läkemdelsbolagen skulle vilja satsa på något olönsamt :p
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Är det inte någon som provat homeopatmedicin på sin exemhäst? Jag är mycket nyfiken för jag tror nog att det skulle hjälpa. Min har inget exem men jag lider med de hästar som har det.
 
Sv: eksem - varför använder man sig inte av antihistaminer även hos hästar?

Är det inte någon som provat homeopatmedicin på sin exemhäst? Jag är mycket nyfiken för jag tror nog att det skulle hjälpa. Min har inget exem men jag lider med de hästar som har det.


Provade för många år sedan. För min del - värdelöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp