Eksemhästar 2017

ufot

Trådstartare
Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte att alla som har kunskap/erfarenhet om eksem gärna får lämna tips och råd. Solskenshistorier är också alltid roligt att höra...

Ni som har eksemhästar får gärna presentera er och berätta vad som fungerar och inte fungerar på just din häst.

Själv har jag en svenskfödd Islandshäst, född 2010, som kliade av sig manen förra sommaren. Hon fick inga sår och kliade "bara" manen. Själv köpte jag henne i december och förra ägaren var helt ärlig och öppen med problemet. I och med att det inte finns några insekter i hagen (Skåne, blåser hela tiden) började jag tyvärr med täcke för sent. Igår märkte jag att hon hade kliat sig lite, så jag satte på henne täcke direkt. Inatt hade hon tyvärr kliat sig tyvärr ännu mer, hon står inne nattetid.

Jag gick noga igenom hela manen och svansen idag och hittade var det kliade på henne. Det är i nedre halvan av mankammen. Jag märkte dessutom att hon var väldigt varm under manen, vilket inte gör saken bättre. Sagt och gjort tog jag fram saxen och klippte av henne hela manen. Jag såg på henne att hon tyckte det var skönt att bli av med manen. Efter klippningen smörjde jag in henne med Nylanders hästkräm och hästen bara njöt när jag masserade in det i mankammen.

Imorgon ska jag tvätta henne med ketoconazol. Sen blir det smörjning och täcke på varje dag.

Hon äter kisel och linfröolja och har så gjort hela vintern.

Finns det mer jag kan göra för henne? Alla tips och råd mottages tacksamt.
 
Hej!
Har tidigare haft eksemhäst och nu råkade det bli så att jag fallit för en till med eksem som nu är min. Jag ser lätt att det finns väldig variation på eksem. Min gamla behövde behandling dagligen, täcke tidigt och långt in på hösten och var inte hundra besvärsfri ändå. Benzylbensoate var magiskt för honom, vilken skillnad.
Min nya loppa har haft eksem på något ställe i manen, men klarar sig med bara täcke enligt gamla ägaren, vilket jag uppenbarligen ser på hästen.
Hästen har vansinnigt lång och tjock man och svans. Nu har ju det blivit bekymmer i sommarvärmen, är jättesvettig där eksemet brukar sitta i manen och det torkar aldrig när täcket är på . Är hon blöt där hela tiden och inte samma luftning i o med täcket så lär hon ju få fukteksem om inte annat. Är svettig innan ridningen och har boetts eksemtäcke. Någon med erfarenhet av varma/svettiga eksemhästar med massor av man? Tar gärna emot tips! Vill inte gärna klippa av den långa vackra manen om hon inte kliar sig så det måste.
 
Hej!
Har tidigare haft eksemhäst och nu råkade det bli så att jag fallit för en till med eksem som nu är min. Jag ser lätt att det finns väldig variation på eksem. Min gamla behövde behandling dagligen, täcke tidigt och långt in på hösten och var inte hundra besvärsfri ändå. Benzylbensoate var magiskt för honom, vilken skillnad.
Min nya loppa har haft eksem på något ställe i manen, men klarar sig med bara täcke enligt gamla ägaren, vilket jag uppenbarligen ser på hästen.
Hästen har vansinnigt lång och tjock man och svans. Nu har ju det blivit bekymmer i sommarvärmen, är jättesvettig där eksemet brukar sitta i manen och det torkar aldrig när täcket är på . Är hon blöt där hela tiden och inte samma luftning i o med täcket så lär hon ju få fukteksem om inte annat. Är svettig innan ridningen och har boetts eksemtäcke. Någon med erfarenhet av varma/svettiga eksemhästar med massor av man? Tar gärna emot tips! Vill inte gärna klippa av den långa vackra manen om hon inte kliar sig så det måste.
Har tyvärr inga tips mot varma eksemhästar. Min häst blev ju som sagt av med sin man idag. Det kändes inte roligt att klippa henne, hennes man har precis vuxit ut sen förra sommaren, men när jag såg hur skönt hon tycket det var att bli av med den är det vara att acceptera att saxen får åka fram varje år.

Min har troligtvis också "bara" eksem i nedre delen av manen. Får se hur det utvecklas. Jag är jättearg på mig själv för att jag inte täckade henne tidigare.
 
Jag råkade testa ett amigo-täcke som satt sjukt bra. Jag som alltid tyckt att "oelastiska" flugtäcken är värdelösa.. Men det här har ett fint foder på insida bog och man som skyddar fint och det satt verkligen toppen. Så, det kan vara värt att testa olika typer av täcken, det här blir väldigt svalt och luftigt jämfört med många vanliga "kondomer".
Min islänning är svenskfödd och har inte kliat förr, han fick pga smärta en störning i magen vilket gav kliet tror jag. Hävde magproblemen med probiotika, intressant att se i år hur han klarar sig.
Han har också vansinnigt mycket man, jag delade den och det uppskattade han tror jag :)
 
Oftast handlar det inte om ålder, utan mer om vad man vill höra. Tyvärr är det begränsad framgång när det gäller eksem, det finns viss forskning/studier, men inga Quick fix som många efterfrågar.
 
Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte att alla som har kunskap/erfarenhet om eksem gärna får lämna tips och råd. Solskenshistorier är också alltid roligt att höra...

Ni som har eksemhästar får gärna presentera er och berätta vad som fungerar och inte fungerar på just din häst.

Själv har jag en svenskfödd Islandshäst, född 2010, som kliade av sig manen förra sommaren. Hon fick inga sår och kliade "bara" manen. Själv köpte jag henne i december och förra ägaren var helt ärlig och öppen med problemet. I och med att det inte finns några insekter i hagen (Skåne, blåser hela tiden) började jag tyvärr med täcke för sent. Igår märkte jag att hon hade kliat sig lite, så jag satte på henne täcke direkt. Inatt hade hon tyvärr kliat sig tyvärr ännu mer, hon står inne nattetid.

Jag gick noga igenom hela manen och svansen idag och hittade var det kliade på henne. Det är i nedre halvan av mankammen. Jag märkte dessutom att hon var väldigt varm under manen, vilket inte gör saken bättre. Sagt och gjort tog jag fram saxen och klippte av henne hela manen. Jag såg på henne att hon tyckte det var skönt att bli av med manen. Efter klippningen smörjde jag in henne med Nylanders hästkräm och hästen bara njöt när jag masserade in det i mankammen.

Imorgon ska jag tvätta henne med ketoconazol. Sen blir det smörjning och täcke på varje dag.

Hon äter kisel och linfröolja och har så gjort hela vintern.

Finns det mer jag kan göra för henne? Alla tips och råd mottages tacksamt.


Min isis tog vi in före knotten började på em o släpte ut när de lugnat sig på fn. Täcke o huva på alltid, vi smörjde med olivolja, nylanders hästktäm mm bad varannan var tredje dag. Sakkar honnom han va underbar! Men inte exemet o kliandet. Medicinsk laser behandlades han med på våren innan kliandet.
 
Skötte en häst som hade sommareksem, enligt ägaren kliade han sig blodig varje sommar, var otroligt svullen, varm & sårig i mankam/svansrot och hade såklart aldrig nån man eller svans kvar när säsongen var över. Ägaren hade aldrig, på 17 år, sett honom i lång man & svans utan bara det som hann växa ut under sen höst-vinter-tidig vår. Han hade blivit behandlad med olika salvor och krämer, badad regelbundet i olika lugnande schampon, fått kortisonsprutor av veterinären, behandlats inifrån med olika preparat för att stärka immunförsvaret & mag-tarm balansen osv. (utöver eksemtäcke) utan framgång. Hans sista sommar så badades han regelbundet, oftast med Epi-Soothe schampo, hade eksemtäcke, togs in tidigt på kvällen innan flygfäna kom & togs ut på morgonen när det lugnat ner sig samt smordes med Bio N'ix som är en lotion på bensylbensoat. Det sistnämnda gjorde verkligen underverk, smorde vi regelbundet så kliade han sig ingenting alls och han fick behålla både man och svans. Vi vågade till och med ta av eksemtäcket och ha regntäcke de dagar det var mycket regn och det gick bra. Han fick den lugnaste sommaren han någonsin haft, och ägaren fick se honom i mer man och svans än hon någonsin gjort i och med att han hade kvar allt han sparat ut när hösten kom :)
 
Jag har en varmblodstant som kliar sig i både man och svans.. eller jag vet inte om hon kliar eller om det är eksemen som gör att hon tappar man och svans.. Vi har haft mygg sen i onsdags och halva svansroten är kal..
Det enda jag upplevt hittills som har hjälpt är att smörja med aloe vera på utsatta ställen. Plus att hon förstås har både insektsmedel och eksemtäcke på sig
 
Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte att alla som har kunskap/erfarenhet om eksem gärna får lämna tips och råd. Solskenshistorier är också alltid roligt att höra...
De som har haft eksemhästar länge har svarat både en och två och tre gånger i de gamla trådarna och där finns många av svaren redan. Någon ny revolutionerande metod har inte kommit vad jag vet.
Täcke är viktigast.
 
En av mina kliade sig förra sommaren hos förra ägaren, han hade haft ett fånganfall på vintern. Min förra häst kliade sig fruktansvärt första året jag hade han, långt in på vintern.

Benzylbensoat och riktigt jobbiga dagar täckar jag för att minska knottbelastningen på systemet.

Inför i år förväntar jag mig inte att behöva täcka, A är nog inte en "eksemhäst" egentligen och vi har myggdödare och jag har börjat BB-smörj och citronellaspray :).
 
Ni som använder Benzylbensoat, var köper ni det och hur ger ni det?
En annan fråga till er som kan det här, hur ser eller märker man skillnad på soleksem, fukteksem och knotteksem?
 
Ni som använder Benzylbensoat, var köper ni det och hur ger ni det?

Bio N'ix finns att beställa lite överallt, googla så får du träffar på flera webbshoppar.
Benzyl Bensoate (BB) köpte vi av en kvinna i en Facebook-grupp (EKSEM-HÄST) som beställde hem större partier från england.
Applicerade det i mankammen och svansroten och masserade in, först dagligen tills klådan lagt sig & sen mer sällan ca. 2-3 dagar i veckan (eller så ofta vi tyckte det behövdes)
 
Suck, måste köpa nya eksemtäcken.. Tips på bra och inte allt för dyra varianter? Är nisch häst med dragkedja något att ha? Min ena hatar verkligen täcket så dragkedja vore onekligen bra där. Fast det känns som ytterligare en grej som kan gå sönder, och som är besvärlig att laga..
 
Suck, måste köpa nya eksemtäcken.. Tips på bra och inte allt för dyra varianter? Är nisch häst med dragkedja något att ha? Min ena hatar verkligen täcket så dragkedja vore onekligen bra där. Fast det känns som ytterligare en grej som kan gå sönder, och som är besvärlig att laga..

Förra sommaren testade vi faktiskt Gekås bruna eksemtäcke till vår ponny. Det höll hela säsongen och hittills denna också, har för mig att det kostade 350kr. Otroligt nöjda med tanke på hur många Boett eksemtäcken som har gått sönder redan samma vecka. Något år hade vi ett annat väldigt bra, men dyrt eksemtäcke, men nu minns jag inte märket.
 
Förra sommaren testade vi faktiskt Gekås bruna eksemtäcke till vår ponny. Det höll hela säsongen och hittills denna också, har för mig att det kostade 350kr. Otroligt nöjda med tanke på hur många Boett eksemtäcken som har gått sönder redan samma vecka. Något år hade vi ett annat väldigt bra, men dyrt eksemtäcke, men nu minns jag inte märket.

Gekås har jag haft i flera år, funkar mycket bra. Men är inte så sugen på att åka dit bara för täcken..
 
Ja jag måste ändå säga att det låter intressant att välja bort första skyddet, för att sedan försöka behandla symptom? Hur förväntad man lyckas med det????
 
Höörs hade 20 % på alla fluggrejer så nu har jag köpt två nya eksemtäcken. Då klarar vi oss den här sommaren med.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 308
Senast: Seabaz
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Roheryn
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 094
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp