Bukefalos 28 år!

Elitsatsning för barn

Mirre

Trådstartare
Ni har säkert hört diskussionerna på nyheterna osv.
Vad tycker ni om det?

Är det rätt att barn under 12 år ska tvingas välja vilken sport de ska satsa på så tidigt?

Är det bra att ställa sådana krav på så unga barn?



-----------------------------

Är det rätt att barn under 12 år ska tvingas välja vilken sport de ska satsa på så tidigt?
Nej jag tycker inte det, barn ska kunna välja själva vilken eller vilka sporter de ska syssla med. De borde också kunna få välja och byta om de vill. Sport ska vara kul och speciellt för barn så ska de göra det för att de vill.


Är det bra att ställa sådana krav på så unga barn?
Motivering och lite pushande är alltid bra men inte för mycket. Tror att risken är att barn och ungdomar (och i vissa fall föräldrarna) ställer för höga krav på sig själva att de måste prestera. De mår sedan dåligt av det istället för att ha roligt när de tränar och tävlar.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Jag blir alltid jättenyfiken när man skriver så här och refererar till nyheterna mm, men orkar inte hålla på och leta efter källor. Om du har någon källa, kan du inte skriva in den då? Tidningsartikel eller så...
 
Sv: Elitsatsning för barn

Har missat senaste diskussionerna men det har varit upp till mycket diskussion hemma. Bonusen spelar bandy och från och med i år så ingår hans årskull (födda 03) i ett fast lag. Så från förra årets bandyskola med lekbetonade träningar en gång per vecka så är det nu 3 regelrätta träningar per vecka samt match på helgen. :crazy: Hur klubben tänkt att ett barn ska hinna med både skola, träningar och att någon gång bara få leka med en kompis är oklart. Vi valde att låta bonusen gå kvar på bandyskolan trots att han är "för gammal" och faktiskt så har majoriteten av hans årskullskompisar valt samma lösning. Så blev det med elitsatsningen i den klubben...

Är det rätt att barn under 12 år ska tvingas välja vilken sport de ska satsa på så tidigt? Nej, det är inte rätt. Att idrotta ska vara något roligt och det ska finnas utrymme för att prova på olika sporter och byta runt om så önskas.

Är det bra att ställa sådana krav på så unga barn?
Jag tror att elisatsningskrav är ett effektivt sätt att kväva ett intresse hos ett barn. Så nej den typen av krav är inte bra.
Däremot har idrottandet många andra krav som är positiva. Som t.ex. att man uppträder schyst mot både med- och mot-spelare.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Jag tycker de här med elitsatsning i så unga år är helt vansinningt. Barnen kommer inte ha lika roligt då, dom som inte är så jätte bra på tex fotboll kommer sluta för att dom inte får möjligheten till att spela match mm eftersom de bara är de bästa som ska få spela. Upp till 16 år tycker jag de ska vara roligt att spela, alla ska få vara med på matcher oavsett hur bra/dåliga dom är. Efter 16 så är man tillräckligt gammal själv att bestämma om man ska satsa på en idrott.
Jag förstår inte varför man ska skapa en sån hyseteri att man ska välja vilken sport man ska bli bäst på.

När jag var i 11 års åldern hade jag fullspäckat med sporter VARJE dag o i veckan, men de var för att jag tyckte de var roligt och ville, mitt mål var inte att bli bäst i något utan ha roligt. Jag tränade fotboll men slutade av den anledningen att jag var för dålig och aldrig fick spela match. :crazy:

Jag resonerar som så, vi säger att Kalle är jätte bra på fotboll medans Bertil är mindre bra. Kalle väljer att satsa på fotbollen helt ut när han är 12 år. Bertil väljer att sluta eftersom han inte tycker de är roligt längre eftersom han inte får spela matcher och inte är så duktig.
Vad säger att Kalle är den som kommer bli bäst av Kalle och Bertil bara för han är duktigare än Bertil vid 12 års ålder? Hade Bertil fortsatt och spela och få vara med så kanske han hade blivit bättre än Kalle.

Jag tycker vi satsar alldeles för mycket på de duktiga och vi tror att de är de som kommer bli bäst. Men även de som är mindre bra på en sport kan bli bäst och tom bättre än de som redan var duktiga i 12 års åldern.

Tränar man för att ha roligt tror jag man blir bättre i en sport än de som tränar för att bli bäst och deras föräldrar tycker att de ska bli bäst och inte har roligt.


Mayday; de är helt vasinningt med 3 träningar/v och sen match på de. Dom är juh bara 7 år. Då räcker de gott och väl med 1 gång/v och sen match. de ska vara roligt, hur många kommer inte ledsna? När man kommer upp i 13-14 års ålder så kan jag tycka att 3 ggr/v är okej, men inte mer än 2 ggr/v om man är under 11 år. Jag tycker ni gör helt rätt, ställ krav på klubben!

Jag själv tränade ( mellan 10-12 år) handboll 2 ggr/v, sen ridning 2 ggr/v, längd/löpning/orientering 3 ggr/v och sen matcher/tävlingar på de och vi tränade 1-2 tim/gång (lördagarna spenderades i stallet). De är en gåta för mig hur jag hann med skolan/kompisar, men tur man hade de lätt i skolan :p Jag tränade för de var roligt.
Mamma tyckte inte om att jag tränade så mycket eftersom hon var tvungen att köra mig överallt, hela tiden :D


Klubbarna gör helt fel, de är helt vansinnigt. Min mammas sambo slutade träna ungdomar i handboll dels av den anledningen då även han tycker de är vansinningt att klubbarna ska välja ut de bästa till ett blivande elitlag i unga år. :mad:

Ja, jag tycker att jag har besvarat dina frågor :D de här är en sak som berör mig och jag blir heltuppei varv av denna diskution.;)
 
Sv: Elitsatsning för barn

Tack :) Ska lasa nar jag kommer hem (och barnen har lagt sig och jag har stadat koket och allt det dar :D)

Verkar helt tokigt i alla fall, jag tycker ocksa att 12 ar alldeles for ungt.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Visst är det, barn ska väl ändå få vara barn tycker jag.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Barn ska få vara barn. Men det är faktiskt så att ska det bli bra så ska det börjas i tid. Sen finns det givetvis undantag till det, tex Cian O'Connor som började rida när han var 14 år gammal. Men i normalfallet så har proffsen övat sedan barnsben. Se tex Tiger Woods (golf), Williams-systrarna (tennis), alla inom gymnastik, etc.

Vill man vara med och konkurrera med de duktiga så kan man inte bara "vara barn". Då måste man lägga manken till och träna på det man ska bli riktigt bra på som vuxen.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Paula Törnqvist hade väl inte ridit så länge när on red OS ?

Vill man vara med och konkurrera med de duktiga så kan man inte bara "vara barn". Då måste man lägga manken till och träna på det man ska bli riktigt bra på som vuxen.

Jag undrar hur många barn som är sådär 10-12 år som har den ambitionen.

Jag tycker det är otroligt trist att det inte finns idrott på "lagom" nivå för ungdomar när det gäller tex hockey, min son hade gärna fortsatt med hockey men i lagom omfattning, men det var liksom allt eller inget från det att han var 11. Det blev inget, för han ville inte träna 3 dagar i veckan och match varje helg.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Jag tycker det ska finnas på lagom nivå, men jag tror att ska man få fram elitidrottsmän på världsnivå så måste det börjas tidigt. Börja elitsatsa när man är i övre tonåren är för sent. Vill vi att Sverige som land ska vara med och konkurrera så måste man ha det med sig, tror iallafall jag.

Sen håller jag med om att det är svårt att börja med en idrott när man är "stort barn", det finns inga lag för 12åriga nybörjare. Borde kanske finnas typ Korpen även för barn?
 
Sv: Elitsatsning för barn

Så att en 7-åring ska träna 3 dagar i veckan och sen en match på helgen det är helt ok bara för att annars får vi inga duktiga vuxna? Det finns väl fler vinster med idrottande barn än att vi ska ha en vuxenelit?

Jag tycker att det finns en viss skillnad mellan individuella sporter och lagsport. De du nämner är alla individuella. Dvs lille Kalle kan fortsätta att träna golf 1 gång i veckan trots att lille Tiger tränar varje dag. Samma sak med tennis och ridning mm. Golfen är förresten ett utmärkt exempel på där Kalle och Tiger kan spela mot varandra och tack vare handikappsystemet faktiskt få till en match.
 
Sv: Elitsatsning för barn

Jag tycker det är helt ok att det finns elitsatsningar för barn som vill satsa, har talang och kanske drömmer om att kunna leva på sin sport, så länge det finns ett bra alternativ till de som bara vill spela för att det är kul, ungefär som korpen fast för barn.

Kan ta basketklubbens verksamhet här som ex. Då väljer man ut de bästa i årskullen varje år till ett "all-starlag", sen så blir det elitsatsning. Sen så finns det kvar en stor liga för de som bara vill spela basket för att det är kul, hänga med vänner osv.

Som någon skrev, förutom vissa undantag, att ska man kunna bli elit så måste man satsa tidigt. 12år är förhållandevist gammalt om man jämför med när vissa länder börjar elitsatsningen.
 
Sv: Elitsatsning för barn

JKan ta basketklubbens verksamhet här som ex. Då väljer man ut de bästa i årskullen varje år till ett "all-starlag", sen så blir det elitsatsning. Sen så finns det kvar en stor liga för de som bara vill spela basket för att det är kul, hänga med vänner osv.

Lite fundersam blir jag. Först skriver du att de bästa i årskullen tas ut till ett all starlag.. och sen skriver du att för de som bara vill spela för att det är kul finns det ett annat lag för...
Bara för att man inte är bland de bästa i årskullen så är inte det samma sak som att man "bara vill spela för att det är roligt"...
Jag var själv elitgymnast och har själv varit med om mass problem kring sådana här upplägg. Två grupper, en yngre och en äldre (med för få gymnaster i) slogs ihop och sedan handplockades de bästa ut till tävlingslaget. Alltså resulterade det i att de från de yngre laget som från början fick vara med och tävla fick helt plötsligt inte det för att de ersattes av de äldre gymnasterna... (De fick tävla, men i ett "sämre" lag som då bildades och som ingen av tränarna direkt brydde sig om sas)
Jätte många vänskaper bröts för att träningarna delades upp, det blev jätte dålig attityd mellan gymnasterna, de va väll runt 14-15 och det är ju inte jätte svårt att se att det blir rivalitet mellan de bättre och sämre... Jag vet att det var många tjejer som gick hem efter träningarna och grät och många som slutade trots att de älskade gymnastiken men avskydde attityden hos den bättre gruppen som tränarna tydligt prioriterade och satsade på.

Innan var sammanhållningen i den yngre gruppen väldigt bra och allt funkade bra, men när rivaliteten kom fram och folk började bli petade så försvann gnistan... De vuxna tog helt enkelt bort de roliga med gymnastiken för många även för vissa i den bättre gruppen som tröttnade för att de viktigaste helt plötsligt var att prestera och inte ha roligt.
Så vuxnas påhitt om att barn ska prestera är inte alltid så himla lyckade...

MEN.. jag tycker absolut att det ska finnas möjlighet till ordentlig satsning för de barn som verkligen vill...
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 321
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp