Elstängsel - Avskärare

EmmaN

Trådstartare
Ligger och funderar över hur vi ska göra med vårat elstängsel i hagarna. Vi är lite oense i stallet om vad som är bäst. Min stallkompis vill ha elrep för att det håller bättre än elband och jag vill inte ha elrep då det verkar vara det som skadar hästen mest om den fastnar. Argumentet "jag har aldrig varit med om att någon häst har fastnat under mina år som hästägare" köper jag inte. Däremot läste jag om någon form av avskärare man kan fästa i elrepet så att det skärs av om hästen går igenom. Någon som vet vad det heter? Har erfarenhet av det? Kan de "lösas ut" av misstag, till exempel?
 
Att ha skarvar med jämna mellanrum trodde jag var kutym oavsett vilken typ av rep/tråd/band man har i staketet? Jag skulle aldrig ha mina hästar i en hage där det inte finns skarvar så att stängslet går sönder om hästen skulle bli skrämd och drar igenom staketet. Du behöver alltså inga avskärare utan använder vanliga skarvar med kanske 100-200 meters mellanrum beroende på hagens utformning och storlek. En skarv på varje långsida är det minsta man behöver så att tråden verkligen släpper där om olyckan skulle vara framme.
Avskärare har man mer till ståltråd men även där kan man använda skarvar så att tråden verkligen går av. Jag har aldrig varit med om att någon skarv som är ordentlig satt har släppt av misstag.

Det är alltså sådana här skarvlås jag syftar på; http://www.lantbutiken.se/butik/402-skarvlas-for-eltrad-och-elrep Då klipper man av tråden/repet och sätter dit skarven istället. Det finns motsvarande även för band.
 
Att ha skarvar med jämna mellanrum trodde jag var kutym oavsett vilken typ av rep/tråd/band man har i staketet? Jag skulle aldrig ha mina hästar i en hage där det inte finns skarvar så att stängslet går sönder om hästen skulle bli skrämd och drar igenom staketet. Du behöver alltså inga avskärare utan använder vanliga skarvar med kanske 100-200 meters mellanrum beroende på hagens utformning och storlek. En skarv på varje långsida är det minsta man behöver så att tråden verkligen släpper där om olyckan skulle vara framme.
Avskärare har man mer till ståltråd men även där kan man använda skarvar så att tråden verkligen går av. Jag har aldrig varit med om att någon skarv som är ordentlig satt har släppt av misstag.

Det är alltså sådana här skarvlås jag syftar på; http://www.lantbutiken.se/butik/402-skarvlas-for-eltrad-och-elrep Då klipper man av tråden/repet och sätter dit skarven istället. Det finns motsvarande även för band.
Jag har svårt att tro att dom skarvarna släpper, dom är gjorda så att det blir lika starkt som tråden själv, dom kallas egentligen för wirelås och är inte gjorda för elstaket från början, det kanske funkar om man inte spänner såklart, då släpper dom, men då går inte strömmen fram. Du bör nog titta efter andra skarvar om du vill att tråden ska släppa.
 
Jag har letat efter någon typ av avskärare till repen men hittar det inte. I de butiker jag frågat ser de ut som förvånade fågelhollkar. "Finns det?" är den vanliga repliken. Är det någon som kan tipsa om vad man ska fråga efter så det blir sökbart i en dator så skulle jag bli överlycklig.
Mina djur har hittills varit helt staketsäkra (= ligger tråden på marken så står staketet fortfarande i deras ögon) men sen nbågra veckor känns det inte lika lugnt längre. Min tvååring har ibland endel hyss för sig.
 
Jag har letat efter någon typ av avskärare till repen men hittar det inte. I de butiker jag frågat ser de ut som förvånade fågelhollkar. "Finns det?" är den vanliga repliken. Är det någon som kan tipsa om vad man ska fråga efter så det blir sökbart i en dator så skulle jag bli överlycklig.
Mina djur har hittills varit helt staketsäkra (= ligger tråden på marken så står staketet fortfarande i deras ögon) men sen nbågra veckor känns det inte lika lugnt längre. Min tvååring har ibland endel hyss för sig.
http://webshop.borjes-tingsryd.se/s.../Tillbehor/SKARVHYLSA_SAFETY_10-pack?id=15409
 
Jag har varit med om en elstaketskada med rep .
Han skar av sig båda baksenorna ända intill benet .
Så du gör helt rätt i ditt tänk .
Förr fans det knivar man typ kunde sätta på eltrådten som skulle skära av eltråden när det utsattes för belastning , tror dock inte dessa finns kvar .
Jag kunde inte hitta dessa när jag sökte dom efter min olycka .
 
Jag har svårt att tro att dom skarvarna släpper, dom är gjorda så att det blir lika starkt som tråden själv, dom kallas egentligen för wirelås och är inte gjorda för elstaket från början, det kanske funkar om man inte spänner såklart, då släpper dom, men då går inte strömmen fram. Du bör nog titta efter andra skarvar om du vill att tråden ska släppa.

Det vore mycket märkligt om de inte släpper eftersom de säljs just för det ändamålet. De jag syftar på kallas inte wirelås, det är sådana som är längst ner på sidan jag länkade till och sådana menar jag inte. Jag menar just skarvlås. Jag har sett att tråden har släppt ur sådana lås efter att hästar har dragit igenom tråden så det oroar jag mig inte för.
 
Självklart har vi skarvar, men jag trodde absolut att det var något annat som jag läst om. Det känns dock inte som att skarvarna löser ut om hästarna springer igenom.
@kol Har du sådana? Hur fungerar de? De ser ganska veka ut men det kanske är en illusion.
 
Det här kanske låter lite underligt för en del men risken att hästen fastnar och skadas är väl större om tråden går av? En tråd som fortfarande sitter fast i stolparna (även om dessa gått av eller dragits upp) är fortfarande ganska sträckt och bildar inte öglor hästen kan fastna och trassla in sig i.
 
Det här kanske låter lite underligt för en del men risken att hästen fastnar och skadas är väl större om tråden går av? En tråd som fortfarande sitter fast i stolparna (även om dessa gått av eller dragits upp) är fortfarande ganska sträckt och bildar inte öglor hästen kan fastna och trassla in sig i.

Det är inte min erfarenhet. Min erfarenhet är att hästen klarar sig bättre om det går av.
 
Självklart har vi skarvar, men jag trodde absolut att det var något annat som jag läst om. Det känns dock inte som att skarvarna löser ut om hästarna springer igenom.
@kol Har du sådana? Hur fungerar de? De ser ganska veka ut men det kanske är en illusion.
Jag har inte sådana :) jag bara la in en länk till dig.
 
Jag har haft mer besvär av hästar som fastnat i elband och tunnt elrep än 8mm elrep.

Elband blåser sönder direkt och flyger sen fint i vinden och skrämmer hästarna. kickar hästen tråden så passar elband och tunnt elrep perfekt mellan sko och hov.. vilket leder till en häst som får elstötar och drar ner hela staketet utan att komma loss. (2 gånger har detta hänt)

Jag har 8mm elrep och många skarvar.
Den gamla tråden (10+år gammal) håller väldigt många kg innan den går av, men den nya skavs nästan av så fort man trär den igenom isolatorerna :/. Så har man elen av och hästen bestämmer sig för att hänga över tråden (för att gräset är ju så mycket grönare på andra sidan) så går den av väldigt snabbt.

Så föredrar stängsel med tjock elrep, många skarvar och 4-5m mellan stolparna.
 
Det här kanske låter lite underligt för en del men risken att hästen fastnar och skadas är väl större om tråden går av? En tråd som fortfarande sitter fast i stolparna (även om dessa gått av eller dragits upp) är fortfarande ganska sträckt och bildar inte öglor hästen kan fastna och trassla in sig i.
Det är just rep som inte går av som skär av senor och hud ända in till benet ...
Ingen vacker syn kan jag lova
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp