ELT-gjord, värt pengarna?

Sockerbit

Trådstartare
Har en häst som tidvis har gjordtvång, har kikat på ELT-gjorden från och till och nu när det är Blackfriday och nedsatta priser här och var, så fundera jag på om man ska slå till på en. Men är den värd pengarna? Vi talar om en 1800-2000 spänn ändå.

Och vad gäller storleken, det tycks vara skilda åsikter som man ska gå ner i storlek eller ej. Har idag en 65 gjord som är spänd på innersta hålen på båda sidor, dvs för stor. Vad ska man satsa på?
 
Jag har haft 5 cm kortare både på hopp och dressyrvarianten. Tycker den funkade på mitt sto även om jag gärna sett fler alternativ. Har inte upplevt mina som några superprodukter, lädret skavdes snabbt och de såg liksom lite slarvigt sydda ut. Kunde skilja 1 cm på sömmens placering. Men funktionen var det inget fel på!
 
Jag har samma storlek på ELT som vanliga. Man ska ju inte dra de hårdare, då sabbar man ju hela funktionen och grejen med dem.
Jag upplever att hästarna föredrar ELT, både hästen med sadelgjordstvång och den utan.
De kan ju liksom andas ordentligt i den och den sitter stadigt utan att skära in i kroppen som väldigt många andra gjordar gör.
Jag har ett helt gäng med ELT gjordar och är supernöjd med dem. Har råkat ut för två måndagsexemplar som var dåligt sydda så de åkte tillbaka på reklamation.
Övriga är i fint skick trots mycket användande.
 
Har en häst som tidvis har gjordtvång, har kikat på ELT-gjorden från och till och nu när det är Blackfriday och nedsatta priser här och var, så fundera jag på om man ska slå till på en. Men är den värd pengarna? Vi talar om en 1800-2000 spänn ändå.

Och vad gäller storleken, det tycks vara skilda åsikter som man ska gå ner i storlek eller ej. Har idag en 65 gjord som är spänd på innersta hålen på båda sidor, dvs för stor. Vad ska man satsa på?

Jag tycker de flesta hästar verkar tycka om ELT-gjorden, tvångs-hästar som icke.
Jag har inte testat den på någon som ogillat/det inte funkat på. Min har legat på ett gäng genom åren ändå.
Mina tränare och många av deras elever kör också gärna den gjorden.

Man brukar rek något kortare än normalt.

Min är ganska många år och fortfarande hel och fräsch. Den bör vara mellan 6-9 år tror jag.
 
liknande prisklass men min häst med sadelgjords tvång trivs väldigt bra i wintec cair, äldre modellen. skillnaden mellan att ens röra henne med en vanlig rak och wintecen är milsvid.
vet inte om elt är bättre då jag inte provat en, men wintecen är tillräckligt bra för att jag inte ens ska behöva fundera på elt :p.
har man dock en häst som gärna går emot sadelgjorden med armbågarna så är nog elt bättre.
 
Min häst är som natt och dag sen han fick sin ELT-gjord. Den är väldigt elastisk så jag har en väldigt kort gjord. Helt plötsligt var det som att han kunde andas.

Har också sett att de skiljt sig en del i läderkvalitet på den biten där spännena sitter så där kan man ha otur.
 
Jag (våra hästar) föredrar också ELT-gjorden. Jag har haft den i 5+ år och först nu börjar den bli slapp i resåren på sidorna och "plattan" under har blivit mer oelastisk.
 
Min häst gillade inte den, han blev väldigt spänd. Men jag har en ganska bred lädergjord i vanliga fall, så antar att han inte gillade gummit.
 
Min hade lite gjordtvång när jag köpte honom, efter att jag skaffat ELT gjord så försvann det helt, men jag blev rekommenderad samma storlek som vanlig då det främst var de första gjordarna som man skulle ha en stl mindre. de som har svart resår skulle man ha samma storlek på.
 
Jag har haft dressyrvarianten i två år och är supernöjd. Jag har 55 cm mot vanliga 60 cm. Jag hittade den på billigaste nätbutiken då för 1670 kr inkl frakt så det kan löna sig att googla runt...

Lätt värt varenda krona. Jag har inte en sadeltvångshäst men hon slappnade av mer direkt jag bytte gjord. Som @Amanda_F beskrev det som att hon kunde andas, och började röra sig bättre. Det har till viss del med att göra att vanliga gjordar lätt ville dra fram sadeln så den låg och tryckte mot bogblanden då hennes sadelläge är lite längre bak än gjordläget, men jag tycker nog ändå att elasticiteten gör sitt. Svängda gjordar har jag aldrig gillt pga att trycket brukar vara större i bakkant på dem, denna passar utmärkt.

Enda nackdelen är väl att den inte går att tvätta och hålla ren i gummit. Men min häst är ju kinkig i huden och har heller aldrig fått besvär av det. Värsta svetten och grus/sand tar jag bort med en fuktig svamp. Lädret behöver ganska mkt balsam innan det mjuknar då det är nytt
 
Jag har båda ELT och Wintec Cair. Min häst som har sadeltvång med smal gjord gillar båda. Men sadeln rör sig lite mer med ELT, har en extra mjuk Childeric och ELT rekommenderas egentligen inte till Childeric.

Om du inte har obegränsat med pengar rekommenderar jag cair gjorden, lika bra effekt, mer hållbar och dessutom otroligt lätt att rengöra, bara att spola av. ELT är jobbig att hålla ren, magdelen måste tvättas och lädret putsas.

Min häst har 55 i ELT, i alla andra har han 60.
 
Jag tycker de flesta hästar verkar tycka om ELT-gjorden, tvångs-hästar som icke.
Jag har inte testat den på någon som ogillat/det inte funkat på. Min har legat på ett gäng genom åren ändå.
Mina tränare och många av deras elever kör också gärna den gjorden.

Man brukar rek något kortare än normalt.

Min är ganska många år och fortfarande hel och fräsch. Den bör vara mellan 6-9 år tror jag.

Då tror jag faktiskt att det blir en sådan. 1400 kr får jag lägga ut för en ny med rabatt så då är det fasen svårt att låta bli.

Kan jag på detta sätt lindra hästens tvånganfall är det väl investerade pengar. Jag har fått för mig att du jobbat mkt med hästar med diverse problem. Är tvånghästar något du har bra koll på? :)
 
Min hade lite gjordtvång när jag köpte honom, efter att jag skaffat ELT gjord så försvann det helt, men jag blev rekommenderad samma storlek som vanlig då det främst var de första gjordarna som man skulle ha en stl mindre. de som har svart resår skulle man ha samma storlek på.

När du skriver försvann helt så menar du verkligen försvann helt? Låter onekligen helt suveränt. Hur kraftiga symtom hade hästen tidigare?
 
Då tror jag faktiskt att det blir en sådan. 1400 kr får jag lägga ut för en ny med rabatt så då är det fasen svårt att låta bli.

Kan jag på detta sätt lindra hästens tvånganfall är det väl investerade pengar. Jag har fått för mig att du jobbat mkt med hästar med diverse problem. Är tvånghästar något du har bra koll på? :)

Jo, jag jobbar mkt med problem-individer. Och har väl lärt mig en del om tvång.

Är det ngt spec du undrar?

Min egen med tvång är besvärsfri med ELT och lite tänk kring värme och hålla spänning borta med rätt träning.
Jag tycker ELT hjälpt de med tvång jag testat den på.
 
Jo, jag jobbar mkt med problem-individer. Och har väl lärt mig en del om tvång.

Är det ngt spec du undrar?

Min egen med tvång är besvärsfri med ELT och lite tänk kring värme och hålla spänning borta med rätt träning.
Jag tycker ELT hjälpt de med tvång jag testat den på.

Alla tips och råd är välkomna ;) Hur kraftiga symtom hade din häst innan du kom tillrätta med det?

Hästen i fråga är totalt uppkallad av veterinär (jobbar på djursjukhus) så det är inget fysiskt fel på hästen. Men har periodvis visat tvångsymtom, har experimenterat lite för att försöka få klarhet i exakt vad det är som är den utlösande faktorn. Hon är tveksam till sadeln i stallet och man får trixa och fixa lite när man lägger på den och sedan bara spänna ett hål på vardera sida. Sedan har jag fått ta henne i lina och låta henne trava/galoppera lite mellan varje hål jag spänner. Om jag skulle dra flera hål på en gång och be henne att komma fram i trav eller galopp så är det då hon "exploderar" i de första stegen, dvs bockar rätt upp och ner (ofta en 4-5 språng, därefter blir hon bara spänd). Var helt symtomfri i somras! Kunde sitta upp direkt utan att lina henne, om det sedan berodde på värmen och hon var sommarfet det vet jag inte. Blir ofta mer och värre om hon ej varit igång eller haft sadel på sig på nån vecka eller så.

Låter det som en tvånghäst i dina öron eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det kan vata värt ett försök med den här gjorden, om inte annat så får jag sälja den igen.
 
Alla tips och råd är välkomna ;) Hur kraftiga symtom hade din häst innan du kom tillrätta med det?

Hästen i fråga är totalt uppkallad av veterinär (jobbar på djursjukhus) så det är inget fysiskt fel på hästen. Men har periodvis visat tvångsymtom, har experimenterat lite för att försöka få klarhet i exakt vad det är som är den utlösande faktorn. Hon är tveksam till sadeln i stallet och man får trixa och fixa lite när man lägger på den och sedan bara spänna ett hål på vardera sida. Sedan har jag fått ta henne i lina och låta henne trava/galoppera lite mellan varje hål jag spänner. Om jag skulle dra flera hål på en gång och be henne att komma fram i trav eller galopp så är det då hon "exploderar" i de första stegen, dvs bockar rätt upp och ner (ofta en 4-5 språng, därefter blir hon bara spänd). Var helt symtomfri i somras! Kunde sitta upp direkt utan att lina henne, om det sedan berodde på värmen och hon var sommarfet det vet jag inte. Blir ofta mer och värre om hon ej varit igång eller haft sadel på sig på nån vecka eller så.

Låter det som en tvånghäst i dina öron eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte att det kan vata värt ett försök med den här gjorden, om inte annat så får jag sälja den igen.

Min kom ju till mig som problemhäst. Jag vet inte riktigt hur mycket som var tvång och hur mycket som var inlärt skitbeteende pga smärtminnen eller lite för honom fel inridning etc.
Han kunde få tvång-reaktioner även under ridpass och bocka serier och resa sig. Det kunde braka iväg i panik vid uppsittning etc. Spände sig rejält vid sadling och dragning av gjord.
Då drar jag alltid ett hål i taget på alla yngre hästar. Och han hade ELT:n.

Generellt blir de ju ofta sämre om de blivit kalla och om de stått/inte haft sadel regelbundet.
Så det låter ju rimlig med din att den blir sämre av vila och var bättre sommartid.

Jag brukar lära in olika metoder att lösa ångest etc för hästen annat än att fly. Man vill att de ska lära sig stanna, vänta och ge efter för tryck istället för fly, agera i mottryck etc.
Det tar tid men brukar gå på de flesta.
Jag jobbar väldigt mycket med invänjning av sadel och gjord a la inridning på såna hästar också utöver det övre.
Och se till att hålla dem varma.
När man sadlar brukar jag lägga på sadel och dra gjord lööööst. Sen stretchar jag frambenen och ser till att lägga musklerna på plats framåt sas vid gjorden innan jag drar så det blir mer kontakt mot hästen.
Att lära dem formgivning mer exakt och hoppa upp då de står på tygeln i eftergift kan också hjälpa såna individer. De är då avspända i rätt muskler sas och man har mindre risk att trigga tvånget IOM det.
 
Min kom ju till mig som problemhäst. Jag vet inte riktigt hur mycket som var tvång och hur mycket som var inlärt skitbeteende pga smärtminnen eller lite för honom fel inridning etc.
Han kunde få tvång-reaktioner även under ridpass och bocka serier och resa sig. Det kunde braka iväg i panik vid uppsittning etc. Spände sig rejält vid sadling och dragning av gjord.
Då drar jag alltid ett hål i taget på alla yngre hästar. Och han hade ELT:n.

Generellt blir de ju ofta sämre om de blivit kalla och om de stått/inte haft sadel regelbundet.
Så det låter ju rimlig med din att den blir sämre av vila och var bättre sommartid.

Jag brukar lära in olika metoder att lösa ångest etc för hästen annat än att fly. Man vill att de ska lära sig stanna, vänta och ge efter för tryck istället för fly, agera i mottryck etc.
Det tar tid men brukar gå på de flesta.
Jag jobbar väldigt mycket med invänjning av sadel och gjord a la inridning på såna hästar också utöver det övre.
Och se till att hålla dem varma.
När man sadlar brukar jag lägga på sadel och dra gjord lööööst. Sen stretchar jag frambenen och ser till att lägga musklerna på plats framåt sas vid gjorden innan jag drar så det blir mer kontakt mot hästen.
Att lära dem formgivning mer exakt och hoppa upp då de står på tygeln i eftergift kan också hjälpa såna individer. De är då avspända i rätt muskler sas och man har mindre risk att trigga tvånget IOM det.

När du beskriver din häst låter det väldigt snarlikt min. Även hon kan skjuta iväg vid uppsittningen i bockningar. Har försökt behandla henne lite som om hon inte är färdiginriden dvs hängt och klängt från alla sidor och håll innan jag suttit upp. Om man bortser från problemen med tvånget och spändheten i samband med uppsittningen så funkar hon ju kanon i ridningen, alltså när man väl kommit igång och förbi spändheten och tvånget. Men när hon är sådär spänd så har jag funderat mkt på om man liksom ska pusha på (känns som man sitter på en bomb), eller om man ska sitta av och bara göra om? Har även försökt ha morot med när jag sitter upp, som hon får när hon böjer halsen in mot mig när jag sitter upp, samt att hon får en när jag väl är upp, så att hon väntar och inte bara ska fara iväg (detta skulle givetvis inte stoppa henne om hon tvångar i ren panik men det känns som att om man kanske lär in den vanan så har man större chans att kontrollera situationen). Eller ska jag bara slopa den formen av belöning?

Det där med att sträcka ut framben vid sadling ska testas!

Det här med kyla, upplever du stor skillnad på vinter och sommarhalvåret?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp