EM i dressyr (i Gbg!)

Alltså jag tycker Tinne är så sjukt tråkig som ryttare.. rider alltid för framtiden fastän hästen är lastgammal och vågar aldrig sätta något tryck eller ens försöka ... bara rider runt där i mellanmjölksland och hoppas på det bästa typ.. Standarduttalandet är " Vi får se hur långt det räcker" DET RÄCKER INTE LÅNGT ALLS!!! Alltså för en ryttare som har precis ALLA ekonomiska förutsättningar i världen OCH kunskap nog, Vafan kan hon aldrig ge järnet liksom??

Hon behöver fan lära av Isabell!! :p

Ja det blir så tamt, tror att det min vän menade var helt enkelt att det skulle behövas en rejäl skjuts från bakbenen och ja, lite tryck, inte så försiktigt. Att det är lite tråkigt och mesigt och sååå trista bakben är ju för att det blir lite fisig framifrån å bak-ridning. En LITEN kick för att få igång maskineriet skulle ju inte skada. Nä, jag vill hellre ha lite unga spännande ekipage! Hellre att de satsar och kör så det ryker med risk att det spricker känner jag.
 
Ja det blir så tamt, tror att det min vän menade var helt enkelt att det skulle behövas en rejäl skjuts från bakbenen och ja, lite tryck, inte så försiktigt. Att det är lite tråkigt och mesigt och sååå trista bakben är ju för att det blir lite fisig framifrån å bak-ridning. En LITEN kick för att få igång maskineriet skulle ju inte skada. Nä, jag vill hellre ha lite unga spännande ekipage! Hellre att de satsar och kör så det ryker med risk att det spricker känner jag.

Man måste ju våga släppa i handen för att få bättre bakben. Och det är ju rätt många som refererar till Tinne som världsmästarinna i vattenskidåkning. Det är rätt mkt dragande. Det ihop med lite moderat lagd energi blir ju rätt trist även om det görs skickligt på många andra vis.

Jag ser också hellre de som satsar och får missar. Men som då iaf får en chans att nå bättre bakben.
Så jag hoppas på någon annan än Tinne. Gärna nytt blod!

I övrigt är jag lite partisk och hejar på en del DK-ekipage som killen jobbar med.
 
Jag tycker att Paridon Magi är en fin häst, men det känns som om hans nivå egentligen är StG och Intermediaire. Såg honom på Friends förra året och han ser verkligen inte bejväm ut att piffa och puffa runt. Han gör det, men det är noll glädje. Känns verkligen inte som en mästerskapshäst. Med Zuidenwind är det samma fast tvärtom haha. Hästen har kvalitéer, men jag tycker hans ryttare är rätt begränsad i jämförelse med toppen av Europa. Gillar inte nåt av ekipagen och hoppas att Bo Jenå tänker nytt och fräscht istället nu när Anton föll bort.
 
Jag tycker att Paridon Magi är en fin häst, men det känns som om hans nivå egentligen är StG och Intermediaire. Såg honom på Friends förra året och han ser verkligen inte bejväm ut att piffa och puffa runt. Han gör det, men det är noll glädje. Känns verkligen inte som en mästerskapshäst. Med Zuidenwind är det samma fast tvärtom haha. Hästen har kvalitéer, men jag tycker hans ryttare är rätt begränsad i jämförelse med toppen av Europa. Gillar inte nåt av ekipagen och hoppas att Bo Jenå tänker nytt och fräscht istället nu när Anton föll bort.
Magi skulle nog vara en utmärkt ungdomshäst, J/YR typ. Såg Zuidenwind på Grönsbo när jag provade Pärlan och jävlar i min låda, då var det Per som red med ett HELT annat tryck.
 
Är det fyra stycken i laget i EM? Visst är det något mästerskap de bara brukar ha tre med?

Patrik och Deja
Therese Nilshagen
Juliette Ramel och Buriel

Sen blir det värre ;)

Jag gillar Tinne, men tycker också att Paridon Magi inte är en mästerskapshäst men just nu är det väl de som ligger i framkant resultatmässigt? Hoppas nya kan komma under juni månad, är en del tävlingar kvar

Mads och Jimmy Cho Seq har inte alls presterat i vinter och vår som de gjorde ifjol och jag skulle inte ta ut dem just nu

Minna Teldes Isac har knappt startat internationellt alls och är nog inte tänkbar alls

Malin och Bon Ami är lovande och nya men har ridit tre (?) Grand Prix och inte någon riktigt stor.. Det känns som om det här mästerskapet är ett år för tidigt?

KvK och Languedoc fungerar nationellt men den hästen som jag verkligen trodde mycket på har inte alls blommat upp som jag trodde.

Scharmeur är fin, men känns lite som Paridon Magi, inte riktigt nog för ett mästerskap (ännu)

Zuidenwind har gått några mindre internationella GP med bra resultat men är inte på mästerskapsnivå ännu (och har haft lite blandade resultat väl?)

Charlotte Haid Bondergaard Robban är inte på nog hög nivå, når knappast 70% på mästerskapet och det är på något vis ett grundkrav (och önskemålet är ju att vara över det)

Di Lappnia och Paulinda har sin svaga skritt, en känslig häst som ganska ofta kan göra rundor med många misstag och spändhet. Känns inte som en bra lagdeltagare?

Vi ska dit fredag och lördag :)
Är riktigt nyfiken på U25 mästerskapet, Lina Dolk och Biggles samt Marina Mattson (men har hon häst? Beckham har inte synts till och Quartermain går väl inte GP än?) känns som ryttare (Marina) samt ekipage (Lina och Biggles) som skulle kunna skrälla även internationellt.
 
Så har SM varit, med websändningar, och Kittel förstärkte väl sin plats i laget med att ha en riktigt bra reserv i "Dude".
Jimmie Choo piafferade "något" men är inte tillräckligt säker och lugn med piafferandet ännu och är inte med i mitt lag. Di Lapponia såg riktigt fin ut! Men skritten är spänd, kort och kommer i de obligatoriska programmen (lag och uttagning till kür) göra att de alltid hamnar efter.
Rose och Zuidenwind var en positiv överraskning, riktigt bra piaffer (!) och framförallt ser det hur säkert, exakt och robust ut som helst. Rose såg nervös ut idag i finalen, Z var inte lika lätt i fronten (och handen) som i kvalet men det känns som om de liksom inte kan göra något tekniskt misstag så de känns plötsligt som ett bra lagalternativ.

Jag fortsätter dock att sätta mina tre utlandssvenskar först ;)
Patrik
Therese Nilshagen
Juliette Ramel

Jag hoppar över Tinne och sätter Rose som reserv.
 
Såg att Buriel ska vara med i Nations Cup i Rotterdam, spännande att se hur de är i form efter OS och skadan!
(Övriga i laget Dante Weltino, Zuidenwind och Jimmie Choo)
Såg det också och tänkte att det där är en ruskigt viktig tävling för de ekipagen då det känns som om de ligger längst fram.. (med Tinne då...)
 
Har dålig koll på de svenska ekipagen, någon som har några nyheter? Danska mästerskapen är precis avgjord med C. Dufour som tre gånger vinnare och danmarksrekord med 87.25 % för sin kür. Hejar såklart fortfarande mest på Sverige men tycker det ska bli spännande att se hur långt dufour når i EM.
Hörde en intervju med henne häromdagen där hon sa att efter sin första seniortäving där hon var stensist var hon på väg att lägga av, 5 måneder senere var hon bästa danska equipage vid OS och danmarksmästare i sitt första seniormästerskap. Ok utveckling får man säga!! :bow:
 
Har dålig koll på de svenska ekipagen, någon som har några nyheter? Danska mästerskapen är precis avgjord med C. Dufour som tre gånger vinnare och danmarksrekord med 87.25 % för sin kür. Hejar såklart fortfarande mest på Sverige men tycker det ska bli spännande att se hur långt dufour når i EM.
Hörde en intervju med henne häromdagen där hon sa att efter sin första seniortäving där hon var stensist var hon på väg att lägga av, 5 måneder senere var hon bästa danska equipage vid OS och danmarksmästare i sitt första seniormästerskap. Ok utveckling får man säga!! :bow:

Hennes häst är ju känd för att vara riktigt galet het så kanske var det som spökade, jag är heeeelt förälskad i den hästen och hennes fina ridning, hoppas hon slår till på medalj!
 
Hennes häst är ju känd för att vara riktigt galet het så kanske var det som spökade, jag är heeeelt förälskad i den hästen och hennes fina ridning, hoppas hon slår till på medalj!
Fast hästen har hon ju haft i 7 år så den har nog varit lika het för henne som young rider. De fick visst en hel del hjälp av Kyra som gjorde att de kom vidare. :)
Jag är definitivt också ett stort fan! :D
 
Fast hästen har hon ju haft i 7 år så den har nog varit lika het för henne som young rider. De fick visst en hel del hjälp av Kyra som gjorde att de kom vidare. :)
Jag är definitivt också ett stort fan! :D

Ja absolut men gå upp i GP och rida piaff och passage på banan kan få det att koka över, stor skillnad på det och lilla rundan. Sa hon nåt om varför det hade gått åt skogen först? Kom ihåg att hon pratade i en intervju för längesen att de tvekade om han skulle kunna piaffera tillräckligt bra, ser ju inte direkt ut att vara ett problem nu, hehe.
 
Har dålig koll på de svenska ekipagen, någon som har några nyheter? Danska mästerskapen är precis avgjord med C. Dufour som tre gånger vinnare och danmarksrekord med 87.25 % för sin kür. Hejar såklart fortfarande mest på Sverige men tycker det ska bli spännande att se hur långt dufour når i EM.
Hörde en intervju med henne häromdagen där hon sa att efter sin första seniortäving där hon var stensist var hon på väg att lägga av, 5 måneder senere var hon bästa danska equipage vid OS och danmarksmästare i sitt första seniormästerskap. Ok utveckling får man säga!! :bow:
Tror det är den ritten jag såg nyss på Zibra Sport på FB. Inte min favoritkoreografi, men tekniskt bra och formen på hästen är föredömlig, nosen något framför lod och inte för kort i nacken :bow:
 
Tror det är den ritten jag såg nyss på Zibra Sport på FB. Inte min favoritkoreografi, men tekniskt bra och formen på hästen är föredömlig, nosen något framför lod och inte för kort i nacken :bow:

Har de lagt upp küren nu?? Måste gå och titta, jag såg bara videon från specialen (den
när hon fick 81%) men älskar hennes kür, synd att hon bytte piaff/passagemusiken hon hade i Friends bara, den var grym.
 
Har de lagt upp küren nu?? Måste gå och titta, jag såg bara videon från specialen (den
när hon fick 81%) men älskar hennes kür, synd att hon bytte piaff/passagemusiken hon hade i Friends bara, den var grym.
Jag kände inte igen programmet, men jag var rätt trött igår kväll. :o
 
Har de lagt upp küren nu?? Måste gå och titta, jag såg bara videon från specialen (den
när hon fick 81%) men älskar hennes kür, synd att hon bytte piaff/passagemusiken hon hade i Friends bara, den var grym.
http://www.dr.dk/sporten/ridning/video-dufour-vinder-dm-i-dressur-med-ridt-i-verdensklasse
här är küren i alla fall och också en länk till podcasten om man förstår danska. :D
Menar inte att hon nämnde någon speciell orsak bara att det inte funkade och att hästen inte riktigt förstod vad han skulle, men lät som det kom lite som en överraskning.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 506
Senast: Fiorano
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
16 390
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
41 924
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp