Ems på häst

Indianalady92

Trådstartare
Jag står i valet och kvalet om jag ska ta tillbaka min gamla pålla som nu fått diagnosen Ems. Men jag vet inte mycket alls om sjukdomen. Vad innebär det? Hur ser framtidsbilden ut? Vad gör man för att hon ska må så bra som möjligt?
 
Jag står i valet och kvalet om jag ska ta tillbaka min gamla pålla som nu fått diagnosen Ems. Men jag vet inte mycket alls om sjukdomen. Vad innebär det? Hur ser framtidsbilden ut? Vad gör man för att hon ska må så bra som möjligt?

Det är ett syndrom, inte direkt en sjukdom. Många raser är genetisk disponerade för att få/ha EMS. Med korrekt foderstat och motion är hästen frisk. Socker+stärkelse får vara max 10% (dvs inget kraftfoder), viktigt att motionera den regelbundet för att förbättra insulinkänsligheten och förhindra fetma. Har du provat att googla? Det finns massor av info på nätet, även grupper du kan gå med i.
 
Kortfattat:
En häst med EMS har lätt att gå upp i vikt/bygga upp fettdepåer, och i samband med övervikt utveckla insulinresistens som kan leda till fång. En del EMS-hästar klarar av att gå på lätt bete, men det är inget man kan räkna med, så eventuellt måste hästen ha en gräsfri hage året om. Den bör äta en väl avvägd mängd foder med så lågt socker-och stärkelseinnehåll som möjligt och motioneras efter förmåga, ju mer desto bättre, för att säkerställa att den inte blir överviktig. Om hästen hålls i lagom hull och är frisk i övrigt kan den ridas, tävlas och vad man nu vill precis som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Quinti Von Hof står i boxen och njuter. Hästskötaren Madelen Isaksson vet hur hon ska få honom att må bra – och vara...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp