kem

Trådstartare
Vad tror ni om EMS på en häst i normalhull, aldrig varit överviktig, men med tjock nacke? Vad finns mer för symptom att kolla efter i ett tidigt stadium? Den är i en ålder där EMS, vad jag kunnat läsa mig till, kan debutera och även av en ras där EMS förekommer. Känner att jag kan ganska lite om sjukdomen.
 
Min har fettdepåer bakom bogbladet som aldrig går försvinner trots normalt/ smalare hull. . Ett tecken på EMS kan vara att dom svullnar i sina depåer vid intag av sockerrik föda så som första gräset osv.
 
Tack för tips! Ännu har inga andra depåer upptäckts, men håller extra koll nu när gräset börjar komma.
 
Förutom tydliga fettdepåer som redan nämnts, kan andra symptom vara överdriven aptit, alltså vi pratar konstant onormalt hungrig jämt. De blir ofta trötta och upplevs lata/bekväma/omotiverade under ridning. Hålorna ovanför ögonen kan bli påsiga och bulla ut istället. Men tydligast är nog rumpan, särskilt runt och ovanför svansroten, den kan bli nästan som fyrkantig av alla depåer, det ser enormt märkligt ut. Ja, och så nacken då.
Det finns mycket att läsa på nätet. Lycka till och hoppas att din häst inte är drabbad. :)
 
De andra symptomen är inget jag märkt av i dagsläget, men det är bra att veta vad man ska titta efter.

Tack @Terese !
 
Förutom tydliga fettdepåer som redan nämnts, kan andra symptom vara överdriven aptit, alltså vi pratar konstant onormalt hungrig jämt. De blir ofta trötta och upplevs lata/bekväma/omotiverade under ridning. Hålorna ovanför ögonen kan bli påsiga och bulla ut istället. Men tydligast är nog rumpan, särskilt runt och ovanför svansroten, den kan bli nästan som fyrkantig av alla depåer, det ser enormt märkligt ut. Ja, och så nacken då.
Det finns mycket att läsa på nätet. Lycka till och hoppas att din häst inte är drabbad. :)
Utifrån det du skriver så misstänker jag att min förra häst kan ha EMS. Diskuterade med nuvarande ägaren ang detta förra veckan. Vet du om de också kan bli väldigt törstiga?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 206
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 369
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp