En bit av strålen är av?

belle

Trådstartare
  • Hej alla kloka!
När jag skulle kratsa min barfotahäst förut upptäcker jag att en bit av strålen har lossnat. Biten satt mot ballen till, men den är alltså av:down: Hästen verkar inte ha ont när man pillar där. Men det luktar lite:eek: Strålröta? Det ser bra ut för övrigt, inte kletigt eller så. Det har varit torrt här i ett par dagar nu, men innan var det rätt lerigt länge. Någon som har sett det här innan? Jag har en bild men kunde inte ladda upp den här.
 
Det är normalt att bitar av strålen lossnar men inte att det luktar illa. Det kan mycket möjligt vara strålröta, särskilt om ni har haft det lerigt.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
Det är normalt att bitar av strålen lossnar men inte att det luktar illa. Det kan mycket möjligt vara strålröta, särskilt om ni har haft det lerigt.
Så är det, men kan även bero på hur årstiden utvecklar sig förvtrots bra hagevkan pålle drabbas av strålröta om väderleken är sådan.
 
Så är det, men kan även bero på hur årstiden utvecklar sig förvtrots bra hagevkan pålle drabbas av strålröta om väderleken är sådan.
Ja blöt stråle har ju större risk att få röta än en torr. Jag menade inte att skuldbelägga eller så utan enbart att lera kan leda till strålröta. Blöt mark är ju svår att komma ifrån när regnet öser ner.
 
Blir dom ömma om strålen lossnar så? Aldrig sett detta innan
Nej inte om normala mängder stråle lossnar. Skulle stora delar lossna så är det ju en annan sak. Då handlar det oftast om en skada av något slag. Tänk på det som att vår hud förnyas och gammal stöts bort eller att vi tappar hår. Vi märker det oftast inte om det inte ramlar i mängd, det är helt naturligt och det gör ju inte ont heller. Ibland kan det på en häst lossna så mycket stråle att det syns men är det ytligt och inte en stor bit av strålen så är det helt normalt. Det är vanligast att det händer just vid blöt årstid då strålen luckras upp lite av vätan. Jag tycker att du ska ta upp det med din hovslagare och då för att du tycker att det luktar illa. Då kan du samtidigt passa på att fråga mer om hur hov och stråle fungerar :)
 
Om man ska tro barfotaförespråkare så är det osunt, för de som är mer utbildade vet att det är rätt normalt faktiskt.

”Barfotaförespråkare” vet jag inte om det är en särskild kategori ? Menar du ”hovvårdare” ”barfotaverkare” då osv ?
Det finns ju en del sådana ”yrkestitlar” samt ett gäng hästägare som tror att en utbildad hovslagare inte vet hur man verkar en oskodd häst .
Men det blir nog rätt OT kanske och en helt annan tråd i ett stött och blött ämne :cool:
 
”Barfotaförespråkare” vet jag inte om det är en särskild kategori ? Menar du ”hovvårdare” ”barfotaverkare” då osv ?
Det finns ju en del sådana ”yrkestitlar” samt ett gäng hästägare som tror att en utbildad hovslagare inte vet hur man verkar en oskodd häst .
Men det blir nog rätt OT kanske och en helt annan tråd i ett stött och blött ämne :cool:
Jo så är det, men innan vi hamnar där. ;)
 
Hovslagaren brukar verka till strålen så den ser snygg ut i samband med skoning, annars fransar den lätt sig och det lossnar så småningom stora bitar. Det är inte ovanligt att det luktar lite illa om strålen, speciellt om det är lerigt ute. Det är viktigt att man kratsar hovarna varje dag.
 
Nej det blir dom inte. Strålen är ett levande material som fälls av naturligt.
Strålhornet är absolut inte levande. Det är keratiniserade döda celler precis som våra naglar. Dött alltså. Kommer du ner till strålläderhuden har du nått levande vävnad.
Du har dock rätt i att det slits/släpper naturligt. Precis som hovväggen /sulhornet. :)
 
Strålhornet är absolut inte levande. Det är keratiniserade döda celler precis som våra naglar. Dött alltså. Kommer du ner till strålläderhuden har du nått levande vävnad.
Du har dock rätt i att det slits/släpper naturligt. Precis som hovväggen /sulhornet. :)

Vad svarar du på i sammanhanget ?
 
Strålen slipas ju ner lite hela tiden när hästen nöter på den, precis som sulan och hovväggen. Ibland blir det flikar och har det kommit smuts under kan det lukta, det behöver inte vara röta. Jag brukar bara dra bort sådant som ändå ska lossna och se till att kratsa ur ordentligt :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 777
Senast: Gumman123
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
3 939
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp