En fråga om stygn efter kastrering.

MM

Trådstartare
Har en fråga om stygn efter kastrering. Min hona kastrerades 6/9 och allt ser jättefint ut. Men det skulle vara stygn som inte behöver plockas men såg nu att det är en tråd på hennes mage (den fanns inte där igår eller så är jag blind :o ) och den sitter lite lösare så om hon skulle börja tvätta sig och bita tag i öglan så kan hon definitivt dra i tråden.
Men är detta något man kan klippa bort eller ska den sitta kvar eller ska jag ringa veterinären och boka in tid så dom får ta bort den eller kommer den ramla av av sig självt? Ja, många frågor här :p

Jag är inte orolig för tråden på mer vis än det jag skrev ovan, att hon kan bita tag i öglan och dra.

Som synes på bilderna så har det läkt fint men öglan är så stor som på bilden. Jag håller bara ut den utan att dra i den så att säga.

Bör det åtgärdas på något vis? Känns sådär om hon drar i den och allt blir pannkaka O_o
Men så kan jag vara lite väl nojjig ibland :p
(Lite svårt att ringa vet på en söndag men får ringa imorgon annars :) )

AQKAAAACgJ5odHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTljN2UyODFlMDg3YzMxNTAyMzgyNzRhLmpwZw


AQKAAAACyFRodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvaW1hZ2VfNTljN2UyODNlMDg3YzMxNTFlNzU5YWQzLmpwZw
 
Varför frågar du då på ett forum?

Det finns vissa här som besitter kunskap om det jag frågade och ifall någon av dom skulle svarat så hade jag känt mig säker på det rådet. Nu gjorde @Sol det och jag vet att hon kan sånt här. Likaväl hade hon då bett mig ringa veterinären så hade jag gjort det :)
Dvs, jag kan ta råd från vissa som jag vet kan sånt här som håller till på Buke. Vill dom svara på mina frågor så är det jättesnällt men andra mindre okända alias har inte den pondusen och snällt att dom vill råda men jag hade inte gått efter råden utan ringt veterinären imorgon istället.
 
@MM Självupplösande stygn är bara självupplösande till viss del. Jag har klippt liknande trådar från mig själv med flera gånger. Min kropp verkar tycka att det är bättre att inte lösa upp dem utan istället stöta ut dem om det går lite nu och då :cautious:

Men! Viktigt att betona i en sådan här tråd. Om stygnen ska tas så ska man inte klippa bort något utan att ha diskuterat det med sin veterinär. Det är långt ifrån kul att ta stygn där någon har klippt bort trådarna. Det är riktigt klurigt att få tag på stygnen och det gör ju ont på kattstackarn när man måste lyfta så mycket för att kunna få bort stygnen :cry:
 
Ja man blir ju bra osäker när veterinären säger att man inte ska behöva göra nåt ... men det verkar ganska vanligt att man får göra små ingrepp själv ...

I mitt fall skulle jag göra det, det var inte självupplösande stygn :laugh: Veterinären tyckte: "Det är enkelt, inget att komma in för". Han var lite speciell, hopplös socialt med människor men totalt underbar med djur :love: Tyvärr inte tillgänglig längre, med ålderns rätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 180
Senast: Ozi
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 643
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp