L

labello

Hjälptygeln som heter nått med "gogg"... vad heter den?
Någon som har en bild på den?

jag har hjärnsläpp
 
Menar du den som påminner om chambongen? Kommer inte heller ihåg vad den heter, men tror att det börjar på f. Vi kallade den alltid bara för "gogg". :smirk:

Mvh

Camilla
 
Gogue antar jag att du menar.
eqtrain-gogue.jpg
 
Hjälptygeln Heter De Gogue och det finns två varianter.

Den som är mest vanlig I sverige har du fått en bild på ser jag, men jag stoppar dit ännu en...

kincadegouge.gif


Sen finns det en till, Det är den sk. De Gogue TYGELN.
I stället för att gå tillbaka till ursprungsläget (som i den övre bilden) så fäster den i tygeln du själv håller i.
Då är det du själv som reglerar hästen huvud. Lite som en graman skulle man kunna säga,
fast denna går upp mellan frambenen upp till ringarna i nackstycket och sedan ner genom
bettringen och där ifrån till tygeln du håller i handen.

Här är en bild...

8215.jpg
 
Ja Du använder den vid ridning och longering. Men jag föredrar att använda en chambon i stället. Chambonen ser nästan likadan ut men det till låter hästen att länga mer på halsen och komma fram med nosen, Goguen fixerar nosen.

Chambonen ser ut så här:
8213.jpg


Chambonen verkar som sådan att när hästen tar upp huvudet tar det stopp i bett ringarna och sen ger den ett lätt tryck på nacken, det gör att hästen sänker huvudet och kommer i rätt form för att arbeta och bygga up rygg och magmuskler.

Goguen fungerar på samma sätt ungefär, det enda skillnaden är att i stället för att fästa karbinhakarna i bett ringen drar du igenom dom i bett ringen och ner mot benen igen och fäster den i ringen därlinorna börjar. Det gör att hästen inte kan dra fram nosen som den kan i Chambonen, många tycker det är bättre, men jag gillar inta att låsa hästen för mycket.

item_143.jpg


Jämför bilderna så ser du hur linorna går och vart dom slutar..

Hoppas jag lyckades förklara någolunda.. :bow:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såg denna fina blomma på kvällspromenaden. Växte under en häck vid cykelbanan. Någon som vet vad den heter?
Svar
5
· Visningar
312
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 835
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Tjo, har en rockard av model med bildäck där jag känner att det nog hade varit bra med stänkskydd 🙈😅🫠 Nån som vet av nånstanns man kan...
Svar
0
· Visningar
195
Senast: Shixle
·
Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
399
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp