En gång till... Vägglöss!

Lägg alla textiler i en bastu. Madrasser, kuddar osv.
Har tyvärr ingen bastu, så hur jag ska göra med textilierna som inte riktigt går att frysa, tvätta eller värma upp, så som kuddar och täcke, är fortfarande ett problem. Madrassen är jag någorlunda förberedd på att få slänga ut.
 
Har tyvärr ingen bastu, så hur jag ska göra med textilierna som inte riktigt går att frysa, tvätta eller värma upp, så som kuddar och täcke, är fortfarande ett problem. Madrassen är jag någorlunda förberedd på att få slänga ut.
Ingen kompis som har bastu?? Allt måste upp över 55 grader. Prova att frysa.
 
Har tyvärr ingen bastu, så hur jag ska göra med textilierna som inte riktigt går att frysa, tvätta eller värma upp, så som kuddar och täcke, är fortfarande ett problem. Madrassen är jag någorlunda förberedd på att få slänga ut.
Kuddar och täcke måste väl gå att tvätta och tumla? Förövrigt: stackare! kliar på mig bara av att läsa tråden :cautious:.
 
:cry: Usch. Jag flyttade nyligen in i ett nytt rum i samma hus jag hyrt i (bor i nåt kollektivliknande) de senaste fem månaderna, och självklart drabbas jag av detta vidriga problem.
Jag har pratat med hyresvärden och en sanering ska inledas omgående, även om jag inte fick en exakt definition av ''omgående''...
Till saken hör att rummet tydligen sanerades innan jag flyttade in, men uppenbarligen inte tillräckligt noga, så jag undrar helt enkelt om det finns nåt jag kan göra för att liksom hjälpa? läste nåt om kisel, nåt om CO2-behandling, men fattar inte riktigt om detta görs av Anticimex eller om jag bör göra det själv efteråt?
Och alla textilier då? Jag bor som sagt i ett stort delat hushåll, så att ta över tvättmaskiner och frysar i ett enda hugg är inte en möjlighet. Jag kan alltså lägga in typ ett plagg i frysen (som sen ska vara där i en hel vecka!) per gång, tvätta kanske en gång om dagen... bläöugh! Eftersom att det ser ut som om jag kommer behöva göra det här i omgångar vet jag inte hur jag ska göra med de färdigfrysta kläderna? Om jag hänger tillbaka dem i garderoben, blir de inte bara angripna igen av de andra, obehandlade kläderna? Är det en bra idé att lägga dessa i egna förslutna lådor eller nåt?
Och hur gör jag med rummet? Läste att det var viktigt med ordning och reda i princip, och det har jag väl, däremot ''bor'' liksom en hel del av mina prylar på golvet... Hur ska jag göra med dem under saneringsprocessen?

Kanske har jag bara haft en särdeles dålig dag, men jag känner mig ganska knäckt över detta faktiskt. Det är ett så övermäktigt långt projekt, det är så jävla äckligt att bo i ett rum med insekter som kryper fram på natten, in i min säng och suger blod, och det är bara ett så jobbigt problem som jag känner att jag verkligen inte har tid eller ork att hantera på nåt plan alls just nu!
Så vad är era bästa tips för att snabbt få bukt med problemet? Vad kan jag göra själv, vad ska jag se till att saneringsbolaget absolut gör?

Tilläggas ska kanske att jag bor utomlands för tillfället, så svenska regler kring hyresvärdars eventuella skyldigheter etc gäller tyvärr inte.
Jag drömde att de funnit ett jättebra medel mot huvudlöss, det kanske även funkar på vägglöss. Heroin...
:cautious: :wtf::D
 
Såpa hatar vägglössen, min mormor fick bukt på eländet som fanns i en kåk dom flyttade in i med såpa. På den tiden fanns ju bara såpa i fast form så hon smetade det tunt på alla lister och i alla springor hon såg och även i och på möblerna så vägglössen flyttade. :D
 
Har tyvärr ingen bastu, så hur jag ska göra med textilierna som inte riktigt går att frysa, tvätta eller värma upp, så som kuddar och täcke, är fortfarande ett problem. Madrassen är jag någorlunda förberedd på att få slänga ut.
Jag såg en vägglussanering på tv en gång, då hade firman som sanerade med sig ett slags tält som de la in kläder och annat i och sen blåste de in varm luft.
Vet inte om det är vanligt att göra så.
 
Hu, åkte bort i en vecka för att jag helt enkelt inte orkade med hela situationen. under tiden sanerades lägenheten, och planen är att göra det igen om tre veckor eftersom det tydligen är då äggen kläcks (?). tills dess får jag fortsätta stortvätta och frysa.

Kuddar och täcke måste väl gå att tvätta och tumla? Förövrigt: stackare! kliar på mig bara av att läsa tråden :cautious:.

har ingen tumlare heller tyvärr, i det här huset är tvättmaskin, frys och kyl de enda vitvarorna som finns.

Såpa hatar vägglössen, min mormor fick bukt på eländet som fanns i en kåk dom flyttade in i med såpa. På den tiden fanns ju bara såpa i fast form så hon smetade det tunt på alla lister och i alla springor hon såg och även i och på möblerna så vägglössen flyttade. :D

faktiskt så är min vägg-i-vägg-rummis nåt liknande på spåret, han är lika äcklad som jag över det hela, så han har ställt alla fyra sängbenen i skålar med... kan det vara diskmedel? något liknande i alla fall, och det låter ju som att jag borde höra mig för i morgon.

Jag såg en vägglussanering på tv en gång, då hade firman som sanerade med sig ett slags tält som de la in kläder och annat i och sen blåste de in varm luft.
Vet inte om det är vanligt att göra så.

eftersom jag inte var här under saneringen har jag ingen aning om vilka tjänster firman erbjuder, men ska fråga och hoppas på att det inte bara är vara-med-i-TV-privilegier :D
 
uääh, det blev en sömnlös natt efter att jag fick syn på en liten jävel precis innan jag somnade, och nu börjar jag känna av ett par, tre stycken nya bett. jag antar att det bara är att sanera om så snart som möjligt.

en annan fråga som jag har funderat på är var "gränsen" går för textilier som måste avlusas? jag tänker till exempel på min sovsäck som är helt i polyester, mina IKEA-kassar (:p), min vaxrygga med tygdetaljer... är det bäst att ta det säkra före det osäkra och värma upp/frysa allt, eller kan de klara sig tror ni?
 
uääh, det blev en sömnlös natt efter att jag fick syn på en liten jävel precis innan jag somnade, och nu börjar jag känna av ett par, tre stycken nya bett. jag antar att det bara är att sanera om så snart som möjligt.

en annan fråga som jag har funderat på är var "gränsen" går för textilier som måste avlusas? jag tänker till exempel på min sovsäck som är helt i polyester, mina IKEA-kassar (:p), min vaxrygga med tygdetaljer... är det bäst att ta det säkra före det osäkra och värma upp/frysa allt, eller kan de klara sig tror ni?
Värm upp/ frys precis allt. De är svåra att bli av med då jag skulle inte ta några chanser....
 
ALLA textilier kan ju vara gömslen. Varför tror du din rygga och din sovsäck skulle vara undantagen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
Hemmet Japp. Idag var Anticimex här och konstaterade det vi befarat i två veckor, vi har vägglöss. :cry::yuck::cry::cry::yuck: Som dessutom...
2
Svar
22
· Visningar
4 892
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 142
Senast: Jerseyite
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 467
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp