En häst över

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått frågan om jag vill bli delfodervärd på Senioren. Hon vill flytta honom till ett annat stall och där kommer då utsläpp, insläpp och fodringar att ingå. Tillgång till ridhus finns också på gården. Men det kostar såklart. Som delfodervärd skulle det kosta 2860 kronor i månaden. Ägaren tar då det jobb och kostnader som blir utöver det som ingår i stallplatsen.

Haken är att jag inte hade tänkt mig mer ridning än 1-2 gånger i veckan framöver. Jag är också osäker på min ekonomiska situation framöver då jag överväger att gå ner på 75% för att jag inte riktigt pallar att sitta vid en datorskärm 8 timmar om dagen. Och om jag bara jobbar 75% så har jag inte råd med någon häst.

Seniorens ägare säger att det är typ omöjligt att hitta någon annan som vill ta sig an hästen. Jag vet inte alls hur mycket hon har försökt. Men hur svårt ska det vara egentligen? Hästen är förvisso snart 26 år och tänderna har hotat med att släppa, men han är i övrigt pigg och fräsch. Dessutom är han otroligt välutbildad och en utmärkt läromästare. Han skulle fortfarande kunna hoppa banor på 1.10-1.20. Upp till de höjderna kliver han över. Själv hoppar jag inte ens 90 cm än så för en sån som mig, som vill lära sig, är han utmärkt. Det borde ju finnas fler på min nivå?

Ägaren har fått dra ett ganska tungt lass under hösten med samtliga stallpass själv. Hon behöver underlätta för sig och det förstår jag. Hennes situation är inte det minsta avundsvärd. Hon har nämnt avlivning av Senioren som sista utväg :crazy: då hon går på knäna. Men att jag skulle ta över svarte Petter (d.v.s. Senioren), är inte riktigt vad jag tänkt mig heller. Det är hennes häst och hennes ansvar. Samtidigt känner jag mig taskig som inte vill hjälpa till mer.

Fasen så besvärligt.
 

Ett halvblod på 26 år ÄR väldigt gammal. Teoretiskt sett kan det gå väldigt snabbt utför. Känner man hästen är det annorlunda, men en annons på en såpass gammal häst skulle jag helt krasst hoppa över om jag letade foderhäst.
 
Jo, jag vet tyvärr. Hans dåliga tandstatus är också en stor osäkerhetsfaktor. Ingen vet hur länge det håller :(.
 
Oj, så dyrt!! Inte ens min tävlingshäst kommer upp i dom kostnaderna där jag bor. Min Medryttare rider 2-3 gånger i veckan, får låna transport, träna, tävla och jag tar 750.. inget jobb i princip.
 
2860kr är ganska mycket pengar.

Räknar lite en lektion på 300 kr , 8 ggr i månaden blir 300*8 = 2400kr

Du kan rida 9 ggr i månaden om du hittar en ridskola där det kostar 300kr per lektionstillfälle.

Mer socialt oftast ändå och mindre ansvar.

Jag funderar att ta hopplektion på ridskola bara för att jag inte har hopphästar. Skulle vara lite kul.

Nej det är inte besvärligt, erbjudandet är tvivelaktigt. Tycker jag.
 
Senast ändrad:
Vilken knivig situation...

Men det låter fasligt dyrt och med tanke på dina andra trådar är väl en extra ekonomisk belastning det sista du behöver just nu?
 
Jag håller med om att det är mycket pengar. Dessutom blir restiden till det andra stallet ytterligare några minuter längre. I dagsläget har jag 25 minuter enkel väg.

På ett ställe här kostar hopplektioner 250 på lånad häst.
 
Vilken knivig situation...

Men det låter fasligt dyrt och med tanke på dina andra trådar är väl en extra ekonomisk belastning det sista du behöver just nu?
Så är det ju. Jag vet ju inte om jag klarar heltid om drygt 3 månader och om jag då får vara kvar i sjukförsäkringen. Det kan bli knepigt.
 
Jag förstår att det känns tungt att tacka nej, men utifrån de förutsättningar som du presenterar här (och i tidigare trådar) så tror jag att det blir för mycket. Du är sjukskriven, vill gå ned på 75% och utöver det ska du ha ansvar för en äldre häst? Jag tror att det är klokt att backa och andas, trots att det verkar vara en härlig häst.

Sedan kan jag tycka att det är lite fult av ägaren att försöka ge dig dåligt samvete genom att nämna avlivning. Du är inte taskig som inte hjälper till mer, snarare snäll som ens funderar över det dyra erbjudandet.
 
Hade jag haft en 26-årig häst jag inte hann/orkade med och som var lite svår att hitta hjälp till hade jag gratis låtit någon rida den iom att den ju hjälper mig. Alt hade jag betalat någon för det.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete om du tackar nej.
Man kan inte rädda hela världen, tyvärr.
Och du själv är viktigast!
 
Hade jag haft en 26-årig häst jag inte hann/orkade med och som var lite svår att hitta hjälp till hade jag gratis låtit någon rida den iom att den ju hjälper mig. Alt hade jag betalat någon för det.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete om du tackar nej.
Man kan inte rädda hela världen, tyvärr.
Och du själv är viktigast!
Jag har ridit gratis under den tid jag varit medryttare men efter att jag blev sjuk och sa att jag inte kommer att rida framöver, så har hon inte hittat någon ny medryttare. Tydligen är det svårt att hitta folk här ute som vill rida.

De enda idéerna jag själv kan komma på är att hitta ny stallplats där man kollektivt hjälps åt eller låna ut honom till någon verksamhet.
 
Jag har ridit gratis under den tid jag varit medryttare men efter att jag blev sjuk och sa att jag inte kommer att rida framöver, så har hon inte hittat någon ny medryttare. Tydligen är det svårt att hitta folk här ute som vill rida.

De enda idéerna jag själv kan komma på är att hitta ny stallplats där man kollektivt hjälps åt eller låna ut honom till någon verksamhet.
Det är inte schyst mot en 26-årig häst att låna ut den till en verksamhet om inte det är en mycket speciell sådan.
Det är inte din häst och därmed inte ditt ansvar. Delfodervärd för nära 3000 kr i månaden (1-2 dagar i veckan) är snudd på ocker även i Stockholm. Kanske försvarbart i centrala Stockholm eller så.
 
Det är inte schyst mot en 26-årig häst att låna ut den till en verksamhet om inte det är en mycket speciell sådan.
Det är inte din häst och därmed inte ditt ansvar. Delfodervärd för nära 3000 kr i månaden (1-2 dagar i veckan) är snudd på ocker även i Stockholm. Kanske försvarbart i centrala Stockholm eller så.
Vad är det med åldern som gör att det då inte kan funka med verksamhet?

Senioren är väl inget för rena nybörjare men det finns ju duktiga ryttare som rider på ridskola och liknande, som skulle klara av att rida honom. Jag har aldrig uppfattat honom som ömtålig, varken fysiskt eller mentalt, så att gå med lite olika ryttare tror jag inte är ett bekymmer. Men vad vet jag?
 
Lägg dom pengarna och den tiden på torpet och trädgården istället. Jag skulle personligen skämmas om jag haft mage att ta ut dom pengarna för en gammal häst oavsett hur utbildad den än var. Hon får vara glad om nån vill rida den gratis.
 
Det är inte schyst mot en 26-årig häst att låna ut den till en verksamhet om inte det är en mycket speciell sådan.
Det är inte din häst och därmed inte ditt ansvar. Delfodervärd för nära 3000 kr i månaden (1-2 dagar i veckan) är snudd på ocker även i Stockholm. Kanske försvarbart i centrala Stockholm eller så.

Precis, och en seriös ridskola skulle aldrig ta in en 26-åring i verksamheten. Så gör man inte.
 
2 680 kr?! Skämtar människan eller?! :eek:
Alltså jag är aktiv i hästkretsar en 2.5-3.5 mil från Sthlm, och t.om. i "mina kretsar" hade de pengarna varit rena ockret! De jag vet som varit halvfodervärdar här i krokarna betalar kring 600 - 1 500 kr för det. Och då pratar vi inte sällan om att hästarna står på tävlingen flådiga anläggningar - i Sthlms mått mätt dessutom.
Nej den dealen, särskilt med tanke på att hästen är så gammal med så risiga tänder, hade jag never bäver gått med på.
 
Fast om man är halvfodervärd är väl upplägget att man betalar hälften av alla hästens kostnader (förutom försäkringen)? Jag förmodar ju faktiskt att 2680 kr ÄR hälften av hästens kostnader om den ska stå på en "full-skötsel-anläggning". Sedan kan man ju tycka vad man vill om summan, och huruvida man har råd/det är värt pengarna, men det är väl förmodligen inte så att ägaren försöker luras.
 
Jag hade stora problem att hitta någon medryttare åt hoppan när hon närmade sig 20-årsåldern. Hon var pigg, fräsch, välmusklad och såg inte ut att vara en dag över 10, men de som var intresserade ville ha någon att lulla runt med i skogen och hon gjorde sin sista jaktsäsong för SFK i den åldern, dvs långt ifrån en häst som man kunde lulla runt med utan full kondition och snabb mellan öronen.

Då snackar vi ändå om en häst som stod på anläggning i Sthlmsområdet med goda kommunikationer och möjligheter att rida för hopp- och dressyrtränare.
 
Tog visserligen 200 av några som var här och red - men det var rena turridningen. Den som har hjälpt mig med hästarna här nån gång då och då såg jag det som att vi bytte tjänst. Jag fick hjälp med hästarna och hon fick rida så mycket hon ville, men så var hon mycket självgående med det med.
 
Jag har jättesvårt för hästägarens resonemang. Om hon går på knäna för att hinna med och nämner avlivning som en utväg, så är det ju jättemärkligt att vilja ha pengar av någon som så att säga lyfter halva hennes börda. Eller är det den ekonomiska biten som är en börda för henne?

Är det klokt att lägga pengar på det, utifrån hur din situation ser ut idag? Du behöver få tillbaka energin och känna att du har både ork till hus, arbete och framtidsplaner. Känner du att du har ork till det? Ekonomi? Vill du fortsätta hjälpa till med Senioren så kan du erbjuda det. Är det verkligen tiden som spökar så borde det ju vara tillräckligt utan att du betalar ett öre. Jag hade en ridskoletjej som red min tidigare häst 2 dagar i veckan. Han var utbildad msv dressyr, var lite trampad och yada yada. Men inte tusan förväntade jag mig att hon skulle betala för det! Helt otänkbart med tanke på att det var jag som behövde hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp