En ny tråd om piercing!!!!

Y

Yamaha

Jag vet att det finns en gammal tråd om detta ämne men jag vill ha nya infallsvinklar och nya rön, nya skräckhistorier och allt vad ni kan bidra med.

Min son frågade mig igår kväll om han inte kan få pierca sig i tungan!! :eek:
- Aldrig i livet!! var min spontana reaktion och den håller jag fast vid oavsett men jag vill ändå att han ska känna att jag är diskuterbar. Förstå mig rätt nu, han ska kunna känna att det går att prata med mig om saken, att det inte är slutdiskuterat här och nu bara för att jag har min ståndpunkt klar.

Men jag behöver hjälp med argument (läs: motargument ;) ) mot detta infall. Han har kompisar som har piercat sig, som ska pierca sig och även kompisar som mot sina föräldrars vilja tänker göra det. Har dock inte fått reda på var.

När jag talar om alla allergirisker så säger han bara:
- Ja, men man får skölja munnen med saltvatten efteråt för att ta bort alla bakterier, då blir det inga infektioner.

Nu begriper jag att det kan det bli iaf men jag vill även få honom att begripa det. Jag vill kunna förklara för honom sakligt, lugnt och tydligt och gärna visa bilder :devil: på misslyckade piercingar.

Så alla snälla ni, ro hit med allt vad ni har!! Silverkedjan och Cilla W, kom med senaste rön ang detta och all info MOT detta som ni bara kan bidra med. Och alla andra, snälla berätta om era erfarenheter kring detta, gärna hur dåligt det gick :devil: ....

Nu vet jag att det inte är mycket som biter på en tonåring men jag vill ändå försöka. :cool: Jag vill att han ska känna sig rätt så nöjd med att få bestämma själv om sisådär 3.5 år, men innan dess så bestämmer jag. :banana: :D
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Annars tycker jag att om han nu absolut ska ha en, se till att han gör det på ett bra ställe där de vet vad de pysslar med.


Det är uteslutet. Han ska inte ha en. Han ska bara inse det själv också... :crazy:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag har en piercing i tungan.
Jag har haft den i snart 6 år och den har aldrig varit inflammerad.
Svullen direkt efter själva "utförandet", men efter det? -Aldrig.
Den syns sällan.
Vill jag ta ut den blir det inte ens ett synligt ärr.

:devil: :devil: :devil:


Jag känner flera som i "ungdomens glada dagar" glatt piercade sig både här och där på egen hand, hemma, med en synål eller spiralen från ett kollegieblock :eek:
Tillhör han en av dem som skulle kunna göra det på det sättet, då rekommenderar jag att du följer med honom till en riktig piercingstudio för att minska riskerna för infektioner, skador m.m
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag själv har inte piercingar, är för rädd för att de ska göra ont=) Tog mod till mig när jag va 16 och tog hål i näsan. och när jag va 12-13 tog jag själv hål i naveln, men kroppen stötte bort smycket på en vecka typ.

Men i stort sett alla mina kompisar har, både här och där. en kille har till och med satt in kulor på ovansidan i underarmarna. med de allra flesta har hela nyllena fulla med hål=) och ingen har vad jag vet haft problem.

inte mycket till hjälp jag inte=)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Hmm, svårt det där...

Jag har ens on på 15 här hemma och han är nypiercad i underläppen. Det var många och långa diskussioner om det här innan det häne och de har pågått sedan innan jul. Det jag främst hade som invändning var då just det du beksriver, risken för infektioner!

Nu blev det en piercing iallafall, men det var inte pga av tjat från hans sida, utan för att jag VET att han skulle ha gjort det iallafall, hemma hos nån, med säkerhetsnål eller annat tillgängligt vasst föremål, och med en hygien kring det hela som säkert hade lämnat både ett och annat att önska..... Som det blev så kom han iväg till en studio här i stan, betalde själv för det, och fick proffsig hjälp med både piercing, och skötselråd. mitt krav för att han skulle få göra det var just att han gick till den studion jag velde ut, och att han verkligen sköter den efter deras anvisningar.

Han har kompisar som petade hål i underläppen med hjälp av säkerhetsnål, i garaget.... och det blev INTE vackert! Tyvärr kan jag inte visa några bilder, då kompisarna säkert inte skulle uppskatta om jag tog kort på dem och lade ut här :D , men jag kan säga att det var kletigt och ärrigt, eftersom de dels hade fått det infekterat och dessutom inte hade skött det rätt när det väl var det... Den ena kompisens haka är INTE vacker idag, då han dessutom plockar i och ur den innan det är läkt, för att hans föräldrar inte tillåter honom att ha den i hemma.


Kanske inte det svar du vill ha, men det är nästan bättre att tillåta piercing, och ha kontroll över läget än att de gör det hemma, med undermålig hygien. Du gör ju givetvis som du själv känner är rätt för er, och jag önskar dig lycka till oavsett hur det nu blir! *önskar det fanns en smilie med tummen upp nu*
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Min mor resonerade likadant när jag ville ha en piercing, vilket resulterade i att jag gjorde den själv (underläppen) *galen*.
Nu hade jag tur, och ärret har bleknat idag, men det hade varit bättre att hon tog med mig till någon studio där det kunde gjort det utan isbitar och dylikt...

Jag tror att om du direkt förbjuder kan det få resultatet att han går till någon som är mindre nogräknad och struntar i att han inte har åldern inne.
Bättre då att säga att: När du är (ex) 17, så är det okej, och då går vi till någon duktig.

Som tonåring skiter man rätt högaktingsfullt i artiklar om tandlossning orsakad av tungpiercings, är min erfarenhet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ja, det var vi visst ;) , det kan vara svårt att totalt hejda flodvågen av en tonåring, man får rida lite på vågen med:D
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Mina barn kommer få pierca sig från 15 års ålder om de vill.det har jag själv gjort & jag har inte dött.
Hellre piercing än tatuering i så unga år iaf.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det finns risker med allt här i världen. Om nu din son vill ha en piercing och du argumenterar mot...gör han som du vill eller går han och gör en själv? Om du kan lita på att han inte gör den mot din vilja så fortsätt att argumentera mot. Men om han har en "egen vilja" och gör en ändå tycker jag att du låter honom gå till en studio där han får proffsig hjälp.
Min son fick för sig för ett par år sedan att han skulle göra en i ögonbrynet...det har inte hänt än och han är 20 år idag. Min mellersta som fyller 17 i år har funderat men backat ur och hon har inte ens hål i öronen.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

jag antar att det där var ett knapplån?
Jag är nämligen varken mot piercing eller tatuering då jag gjort båda delerna själv.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

I Stockholm City idag fanns det en artikel om riskerna med piercingar i läpp och tunga. Skadade tänder, förstörda tandrötter, infekterat tandkött. Min tandläkare berättade för mig att hon möter många ungdomar med avslagna bitar på tänderna eftersom smycket skaver och ständigt slår mot tänderna.

Kolla på www.city.se om du kan hitta artikeln.

För mig är skadade tänder ett argument som väger väldigt tungt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag antar att han är 14,5? Det finns inga seriösa piercare som överhuvudtaget piercar personer under 16 år. Jag tycker att du ska säga till honom att han får vänta tills dess.. ta gärna med honom till en seriös piercare och be dom berätta det för honom.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Idag var det ett inslag på lilla aktuellt om nackdelarna med piercing i tungan och mungipan. Du kan ju kolla om det finns kvar på deras hemsida.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tack för länken! :bow:

Den var mycket intressant och hjälpte iaf mig i min beslutsamhet. Han fick sig nog en liten tankeställare men några minuter efter att han läst igenom sa han:
- Jag kan ju pierca mig under läppen i stället. *suck*

Som sagt; en tonåring är en tonåring är en tonåring är en tonåring är en ...... :p
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag har en piercing i tungan.
Jag har haft den i snart 6 år och den har aldrig varit inflammerad.
Svullen direkt efter själva "utförandet", men efter det? -Aldrig.
Den syns sällan.
Vill jag ta ut den blir det inte ens ett synligt ärr.

:devil: :devil: :devil:


Jag känner flera som i "ungdomens glada dagar" glatt piercade sig både här och där på egen hand, hemma, med en synål eller spiralen från ett kollegieblock :eek:
Tillhör han en av dem som skulle kunna göra det på det sättet, då rekommenderar jag att du följer med honom till en riktig piercingstudio för att minska riskerna för infektioner, skador m.m

Jag kommer iaf inte att låta sonen läsa denna tråd. :devil: :devil:

Tyvärr så skulle jag kunna tänka mig att han är en sådan sort som glatt gör hål själv och det är det enda som får mig att vackla lite, tack vare att då blir riskerna ännu större.

Men jag har hotat honom och sagt att om han kommer hem med piercing, oavsett tillverkningssätt, så blir han dels utan sitt barnbidrag dels påbörjas diskussion "flytta till pappa" vilket jag vet att han INTE för sitt liv vill göra.

Jag vet att det är fult att hota men i krig och kärlek.... :devil: :love:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Men om du tar med honom till en seriös människa, som gör hålet snygg, hur farligt är det då? Oavsett hur snyggt eller fult man tycker det är?
Jag hade nog sagt att det blir piercing eller moppe.
Sen är det bara att välja. Lämpligen på 15-års dagen.

Oseriösa piercare finns det gott om.

*kanelen tatuerade sig glatt vid 15 års ålder*
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Enligt dessa länkar som jag fått så är piercing i tungan den värsta tänkbara. Känsliga personer kan tom dö av det!!
Nu tillhör inte han kategorin känslig, men det känns som att det räcker, bara vetskapen om att det kan hända känsliga personer, då kan det ju inte vara bra, eller hur??

Tänderna kan ta mycket skada, enligt en länk. Det gäller att hitta en seriös piercare, men hur vet jag vilka som är seriösa och oseriösa??? Även "seriösa" piercare kan sätta stången fel så att tänderna skadas, allt för snabba pengar. :crazy:

Piercing eller moppa funkar inte riktigt här, tyvärr, annars hade jag gjort det. Han har redan blivit lovad moppe av sin pappa. :(
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 342
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 939
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp