En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Tack för ett bra inlägg!!

Jag är lite ambivalent i detta, jag förstår föräldrar som tillåter barnen att pierca sig under ordnade förhållanden, så att säga, samtidigt som jag förstår dom föräldrar som vägrar.

Det jag är lite rädd för är att han ska göra det själv, men inuti känns det som att detta är en "nyck" som kommer att ebba ut ganska så snart. Men jag kan såklart ha fel.

Jag och min man diskuterade igår kväll om att ev säga till honom att vi kan diskutera detta igen om ett år, typ. Att det kanske inte känns som en hel livstid. Och vår baktanke med det hela är ju förstås att vi hoppas att det var just en nyck och att han glömt bort det hela vid det laget. Samtidigt så vet jag ju att när jag var i hans ålder så var även ett år hur lång tid som helst, en hel eeeevighet, ju. :p

Jag läste upp det stycket om din sons kompisars hemmagjorda piercingar och det enda han kommenterade var den vars piercing blev fulare och fulare tack vare att han tog ur den och satte i den hela tiden pga att han inte fick ha den hemma.
Där tyckte han att om man inte fick ha den på hemma så kunde man ju lika gärna vara utan för då var det ju ingen idé.... ;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Som tonåring skiter man rätt högaktingsfullt i artiklar om tandlossning orsakad av tungpiercings, är min erfarenhet.

Jo. Det är min erfarenhet också. Det är därför jag tar till såna fula metoder som hot... :cool:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag kan hålla med dig, jag tycker det är fult. Särskilt som "alla" med tungpiercing har en tendens att grimasera hiskeligt när de leker med den.
Men underläppen? Vad sjutton, det går att ta bort, och blir det ärr så blir det allt som oftast väldigt litet.
Bor du småstad? Storstad? Vilken del av landet? Det finns ett gäng som anses duktiga, och du kan få hjälp att hitta.

Inte för att jag anser att du måste tillåtas honom, utan mer undrar "Hur skall du förhindra?"

Det som jag skulle tycka var bäst var att säga att: Okej, men du får vänta tills du blir XX år. Du får du det i födelsedagspresent av mig.

Tvärt nej från föräldern leder ofta till att man gör det bara för att vara obstinat.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag bor i ett litet samhälle i mellansverige.

Det var ett bra tips, att ge honom det i födelsedagspresent om x antal år. Tack för det! :bow:
(vid det laget har han kanske ändrat sig också....)

Jag vet att tvärt nej ofta leder till att det görs ändå, bara för att gå emot förälderns vilja. Det är därför jag vill att vi ska ha en diskussion kring det hela, att han ska känna att vi kan prata om det.

Tack för ditt engagemang!! :bow:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag har velat pierca mig sen jag var runt nio år gammal. Mina föräldrar sa nej. Hål i öronen fick jag ta när jag var tio år. Sen var det stopp. Jag är väluppfostrad och har hjärna nog att inte gå till en oseriös studio så jag väntade.
Under tiden läste jag på om piercings, kollade efter bra studios och liknande. På min 18-årsdag piercade jag tungan, ett par månader senare underläppen, en tatuering blev det också två månader efter underläppen, ett halvår efter det näsvingen, några månader senare en mouche och i somras naveln.
Jag har hittills inte haft en enda infektion. Piercingen i naveln stöttes ut så den plockade jag ur. Jag har ett ärr men det är ju en risk man tar när man piercar sig.
Piercingen i underläppen tog jag ur när jag gjorde min mouche. Tyckte det blev för mkt piercings i mitt lilla ansikte annars :)

Mina föräldrar tycker att piercingar och tatueringar är apfult och sa helt enkelt nej. När jag sen fyllde 18 år var det fritt fram. Då stöttade de inte piercingen utan det var helt mitt eget val.

Vad det gäller förstörda tänder så är det mer eller mindre inget annat än bullshit om piercingen är rätt placerad och har ett smycke i rätt storlek.
Ingen av mina tandläkare har haft något negativt att säga om piercingarna. Jag har besökt 5-6 olika tandläkare/tandsköterskor sen min 18-årsdag.

Problemet blir när ouppfostrade ung:devil: springer till kassa studios och pular hemma. Då blir det väldigt ofta problem och piercingar får ännu sämre rykte.

Kan din son inte ta ett nej så är han i mina ögon inte mogen för en piercing. Är man mogen för det ansvar som en piercing innebär vet man också värdet av att gå till en seriös studio och väntar därför.

Om du har möjlighet, ställ samman en frågelista och ställ de frågorna till honom. Frågorna kan handla om t.ex. skötsel, vad som utmärker en seriös/oseriös studio och dylikt.
Säg att han ska ha alla rätt på frågorna, annars får han vackert vänta tills han kan svaren.

Jag förstår att du hellre ser att han går till en seriös studio än pular hemma. Men imo är man då inte mogen för en piercing och ska således inte ha någon.

Just det, jag är nu 20 år och mina eventuella framtida barn kommer få pierca sig från 15 års ålder om de är mogna för det.
Seriösa studios har 15 eller 16 års åldersgräns med målsmans godkännande. Utan målsmans godkännande gäller 18 år.
Jag vet inte var du bor men om du vill ha hjälp med att hitta en seriös studio kan jag hjälpa dig.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Enligt dessa länkar som jag fått så är piercing i tungan den värsta tänkbara. Känsliga personer kan tom dö av det!!

De dödsfall som rapporterats har varit med piercings som blivit infekterade och inte behandlade för det. Då får man skylla sig själv.
Generellt sett är tungan en lätt piercing eftersom den läker lätt och snabbt för de allra flesta.
Oftast är den inte så smärtsam att göra heller.

Och nej, ta inte ur smycket ur en infekterad piercing. Det stänger inne infektionen. Det man gör är att man rengör som när piercingen var nygjord och därefter eventuellt besöker en läkare som kan skriva ut antibiotika.
 
Senast ändrad:
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

De dödsfall som rapporterats har varit med piercings som blivit infekterade och inte behandlade för det. Då får man skylla sig själv.
Generellt sett är tungan en lätt piercing eftersom den läker lätt och snabbt för de allra flesta.
Oftast är den inte så smärtsam att göra heller.

Och nej, ta inte ur smycket ur en infekterad piercing. Det stänger inne infektionen. Det man gör är att man rengör som när piercingen var nygjord och därefter eventuellt besöker en läkare som kan skriva ut antibiotika.

:bow: :bow: :bow:

Skador på tänderna har jag inte upplevt o inga av mina kompisar som är piercade, då måste man antingen ha usla tendener eller leka ngt fruktansvärt med den. Jag slår inte emot smycket i tänderna o har aldrig gjort det heller. Känns bara som skrämseltaktik från tråkbollar.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

:bow: :bow: :bow:

Skador på tänderna har jag inte upplevt o inga av mina kompisar som är piercade, då måste man antingen ha usla tendener eller leka ngt fruktansvärt med den. Jag slår inte emot smycket i tänderna o har aldrig gjort det heller. Känns bara som skrämseltaktik från tråkbollar.

Nej, och jag förstår inte det roliga med att leka med smycket heller. Det är inte särskilt spännande liksom.

Och det är nog så, det mest skrämmande är väl att Apoteket råder att ta ur smycket :o
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

De dödsfall som rapporterats har varit med piercings som blivit infekterade och inte behandlade för det. Då får man skylla sig själv.
.

Det vet du ?

Det dödsfall JAG handlagt syntes inte alls någon infektion kring för som MYCKET VANLIGT JUST I ANSIKTET dräneras bakterierna rätt in in hjärnan utan någon speciell lokal reaktion först.

Aldrig i livet att mina ungar får pierca sig i ansiktet :mad: Jag hoppas innerligt jag kan förse dem mer vett än så.

Och jag tycker inte småbarnsmamman som dog av sin piercing som gett en infekterad proppbildning i hjärnan hon inte haft en chans att upptäcka förrän det var sent får "skylla sig själv".

Möjligen kan man skylla på idioter på internet som påstår att det är "ofarligt".
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det vet du ?

Det dödsfall JAG handlagt syntes inte alls någon infektion kring för som MYCKET VANLIGT JUST I ANSIKTET dräneras bakterierna rätt in in hjärnan utan någon speciell lokal reaktion först.

Aldrig i livet att mina ungar får pierca sig i ansiktet :mad: Jag hoppas innerligt jag kan förse dem mer vett än så.

Och jag tycker inte småbarnsmamman som dog av sin piercing som gett en infekterad proppbildning i hjärnan hon inte haft en chans att upptäcka förrän det var sent får "skylla sig själv".

Möjligen kan man skylla på idioter på internet som påstår att det är "ofarligt".

De fall jag läst om har allihopa handlat om infektioner som gått för långt.

Har du länkar eller dylikt till övriga dödsfall tar jag tacksamt emot dem.

Jag kan inte gå efter annan fakta än den jag läst om. Och jag har läst väldigt mycket om det.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

*KL*Har endast kunnat hitta dödsfall i piercingsammanhang pga infektioner förutom ett som handlade om att en tunga svällde så pass mkt efter piercing att personen höll på att kvävas, tror dock de hann till sjukhuset.

Gulsot är vanligt att man får om man har hemskt mkt piercingar.Har som sagt inte hört talas om andra som dött mer än en som hade över 200 piercingar i kroppen & inte hann ta hand om alla rengöringar så att hon dog av infektion.

Speciella risker som finns är att det blir infektion i ögonbryn, näsa eller navel där det enligt läkarna jag talat med är störst risk att få blodförgiftning i samband med infektionerna.
De bästa ställena att pierca sig på för att håla borta infektionerna ska vara tungan(alltså i munnen då det rengörs där hela tiden) eller i underlivet då urin är desinficerande.Har heller inte läst om ngn(förutom fallet där tungan svällde upp) som dött av piercingar på dessa ställen.Dock kan man förlora känseln i klitoris om man piercar sig just där.
Alla infektioner jag sett "live" har kommit av att personerna piercat sig själva & i de fallen kan de gott skylla sig själva då de inte har instrument eller kunskap för sånt.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Kan tillägga att , som skrivits här, man kan få andra komplikationer i samband med att man har piercingsmycken, så som att tandköttet drar sig tillbaka om man har en labrett i hakan/läppen, men det kan hindras av att man sätter ring istället, vilket jag gjorde & tandköttet mår bra.
En annan sak är att människokroppen är gjord för att läka sår & eftersom man skapar en skada på kroppen genom piercing så kan det hända att man stöter ut smyckena, det vanligaste fallen där detta händer är naveln & ögonbrynet, smycket växer alltså utåt & ligger i sängen en dag när man vaknar(vilket inte heller hänt mej då min kropp inte stött ut ngt)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nu är det så här att de allra flesta sjukdoms- och dödsfall skrivs det ingenting om.

Det finns SEKRETESS inom sjukvården.

Man kan inte hitta på nätet vad den och den dog av tex.

I de fall det blir någon artikel är tex om anhöriga går till media. Men i de allra flesta fall vill man sörja eller få vara sjuk ifred.

I en del fall skrivs forskningsrapporter men inte på mindre sjukhus, och oftast inte när det är KÄNDA mekanismer. Det är ju allmänt känt att man kan få dessa komplikationer så då behöver man inte publicera fallen.

Regionen mitt i ansiktet dräneras direkt till hjärnan utan mellanliggande lymfkörtlar, farligast är näsvingen. Vad det betyder förstår man om man läst medicin, men tonåringar (eller de som fortsätter vara 19) vill ofta inte lyssna på sakkunskap.

Jag tycker det skulle vara kriminellt att pierca BARN under 18. Om myndiga personer sedan väljer att riskera komplikationer för något så ytligt så är det svårt att göra något åt men tråkigt att de inte lyssnar på läkare med erfarenhet.

Har någon sett en ansiktspiercad läkare ?

Förhoppningsvis är det omodernt när nästa generation växer upp ;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag har faktiskt sett en läkare med piercing i näsvingen:angel:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nu är det så här att de allra flesta sjukdoms- och dödsfall skrivs det ingenting om.

Det finns SEKRETESS inom sjukvården.

Man kan inte hitta på nätet vad den och den dog av tex.

I de fall det blir någon artikel är tex om anhöriga går till media. Men i de allra flesta fall vill man sörja eller få vara sjuk ifred.

I en del fall skrivs forskningsrapporter men inte på mindre sjukhus, och oftast inte när det är KÄNDA mekanismer. Det är ju allmänt känt att man kan få dessa komplikationer så då behöver man inte publicera fallen.

Regionen mitt i ansiktet dräneras direkt till hjärnan utan mellanliggande lymfkörtlar, farligast är näsvingen. Vad det betyder förstår man om man läst medicin, men tonåringar (eller de som fortsätter vara 19) vill ofta inte lyssna på sakkunskap.

Jag tycker det skulle vara kriminellt att pierca BARN under 18. Om myndiga personer sedan väljer att riskera komplikationer för något så ytligt så är det svårt att göra något åt men tråkigt att de inte lyssnar på läkare med erfarenhet.

Har någon sett en ansiktspiercad läkare ?

Förhoppningsvis är det omodernt när nästa generation växer upp ;)

Inte just specifika fall utan "fenomenet". Annars kan man aldrig räkna med att folk lär sig något. Utan information är det svårt.

Jag vill också ha lagstadgade åldersgränser men Socialstyrelsen anser inte att det behövs.

Vad jag vet brukar det vara MRSA, multiresistenta bakterier?, som är orsaken till att många inom vården inte har piercings. (Det intressanta är ju att väldigt många har piercings i öronen :smirk: )
Och ja, jag har träffat ansiktspiercade läkare, näsvingen.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det finns ju läkare som är korkade nog att röka också ;)

Men då är man ju vuxen och MEDVETEN om riskerna.

Det är inte en 15-åring och ska därför förbjudas både det ena och det andra tycker jag :mad:
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det finns ju läkare som är korkade nog att röka också ;)

Men då är man ju vuxen och MEDVETEN om riskerna.

Det är inte en 15-åring och ska därför förbjudas både det ena och det andra tycker jag :mad:

Ja, men du frågade och vi svarade. Det finns läkare som har ansiktspiercings.

Ja, åldersgräns vill som skrivet också jag ha. Jag väntade tills jag var 18 år och jag överlevde nio års väntan så det torde andra också göra ;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag är piercad i tungan och har varit i massa år, har aldrig varit någon infektion men däremot biter jag ofta i den när jag äter och det smäller ljudligt i tänderna. Har bytt till kortare stav, till slut så kort så tungan klämts och ändå bitit i den (iaf när jag varit mycket hungrig och kastat i mig maten). Till slut har jag nu bitit av en flisa i en tand och har tagit ut piercingen, vilket jag ibland sörjer för jag vill ju ha den där men vill inte ha mer trasiga tänder...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 313
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 695
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp