En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Studion i fråga är bara en faktor och då handlar det om akuta infektioner. Sena infektioner beror på skötsel.

Mina barn ska inte gå till någon "piercingstudio" alls. Om min dotter vill ta hål i öronen (sonen är inte intresserad) ska hon få göra det när hon fyllt 12, någonstans där man har riktig utrustning så att det går snabbt.

Ja, därför skrev jag också om skötseln.

Ja, och riktig utrustning för säker håltagning i örat finns på piercingstudios. Inte på frisersalonger eller smyckesaffärer. Pistol ska aldrig användas för håltagning någonstans på kroppen!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

*kl*

Ytterligare en aspekt.

Personligen väljer jag en person som inte är piercad framför en som är det vid en anställningsinterviu.
Anledningen är mycket enkel, många kunder tycker det ser fördjävligt ut och kan vi inte ha en person som ser ut hur som helst som representerar vårt företag.

De unga som skall ut på arbetsmarknaden kanske tycker det är snyggt, fint och smart att pierca sig. De som anställer är oftast i en annan åldergrupp och har inte alls de preferenserna. Många tycker att piercingen tom är stötande.

mvh Eva
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Personligen väljer jag en person som inte är piercad framför en som är det vid en anställningsinterviu.
Anledningen är mycket enkel, många kunder tycker det ser fördjävligt ut och kan vi inte ha en person som ser ut hur som helst som representerar vårt företag.

De unga som skall ut på arbetsmarknaden kanske tycker det är snyggt, fint och smart att pierca sig. De som anställer är oftast i en annan åldergrupp och har inte alls de preferenserna. Många tycker att piercingen tom är stötande.

mvh Eva

Många kunder tycker nog att det är för jävligt att det sker sådan sortering också.

Jag kan bara tala för egen del och jag har inte haft problem att få jobb/sommarjobb med piercings.

Vore det okej om det var skrivet samma sak om invandrare eller kvinnor?
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej det vore det inte.
För det är inte självvalt att vara invandrare eller kvinna. Ingen skall diskrimineras för något den är född till.

Att tex knarka, supa, tatuera och/eller pierca sig däremot är i det stora självvalt. Då är det heller inte diskriminerande att inte vilja anställa dom om man inte tycker att de passar in på arbetsplatsen.

En gång fick jag inte ett jobb pga att jag rökte. Tycker du att det är diskriminerande? Det tycker inte jag.

mvh Eva
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nej det vore det inte.
För det är inte självvalt att vara invandrare eller kvinna. Ingen skall diskrimineras för något den är född till.

Att tex knarka, supa, tatuera och/eller pierca sig däremot är i det stora självvalt. Då är det heller inte diskriminerande att inte vilja anställa dom om man inte tycker att de passar in på arbetsplatsen.

En gång fick jag inte ett jobb pga att jag rökte. Tycker du att det är diskriminerande? Det tycker inte jag.

mvh Eva

Om någon hade en viss religion då. Det är också självvalt men kallas väl etnisk diskriminering om det kommer fram.
Byt ut piercad mot t.ex. muslim eller jude.

Jag påstår inte att du gör fel, däremot är många av ditt företags kunder väldigt trångsynta. Piercingar och tatueringar blir allt vanligare, de allra flesta tanter har väl piercings i öronen. Men det brukar inte alltid räknas.
Jobbet blir ju faktiskt inte sämre utfört av piercings eller tatueringar. Däremot av knarkande, supande och i viss mån också rökning. (Rökarna på de arbetsplatser jag har varit på tar betydligt fler pauer än vad de ska.)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ingen kritik utan bara en fråga. Hoppas också att du isf går till en riktig piercingstudio med dina barn och inte skjuter hålen :crazy:

Nyfiket frågat:
Om man inte bor där det finns en "riktig piercingstudio" ska man då inte få ta kål i öron/näsvinge?
Hur tog man hål i öronen/näsvingen på den tiden, då det inte fanns "riktiga piercingstudios"??
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Säg det till dom som är 35+ i Sverige.

Så ser det ut oavsett vad du eller någon annan piercad tycker.

mvh Eva
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Nyfiket frågat:
Om man inte bor där det finns en "riktig piercingstudio" ska man då inte få ta kål i öron/näsvinge?
Hur tog man hål i öronen/näsvingen på den tiden, då det inte fanns "riktiga piercingstudios"??

Då reser man till en piercingstudio. Det gör jag och många med mig. Jag gör mina piercings i Linköping, cirkus 30 mil härifrån ;) Dock utgår jag ju då från Finspång och däremellan är det bara 5-6 mil.

Man har skjutit hål sen pistolen uppfanns. Men det är långtifrån en bra metod. Pistolen skapar ett trauma för örat genom att krossa vävnaden. En kanyl/piercingnål skär ett fint snitt.
Dessutom är smyckena vid pistolhåltagning i samma längd för alla. Väldigt dumt då folk har olika tjocka örsnibbar.
Går man till en seriös piercingstudio får man ett smycke i rätt storlek, anpassat för ens eget öra, i titan.

Kanyler/nålar har dock använts sen urminnes tider. De fanns till innan pistolen kom till.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om du googlar på keloider så får du upp info om ärrbildning som gått åt skogen ... kan man säga. Jag är inte påläst om detta jag vet bara att det finns. Men de bilderna borde kunna vara ganska avskräckande tycker jag!

Och du: Lycka till med övertalandet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag kunde inte låta bli att svara på din fråga. Och svaret är riktat till _eva_ i lika stor utsträckning.



Jag tycker det är för djävligt att diskrimenera någon alls,oavsett vad det beror på: piercing, kön, religionstillhörighet... Jag har suttit med vid dett flertal intervjuer och sett urvalet personen i fråga gjorde då, och det handlade om att de sökande hade fel namn, kom från fel land, var födda i fel stjärntecken, hade fel intressen (nån stackars tjej fick en utskällning pga att hon hade hund:eek: ), fel pojkvän i fel stad osv, you name it, han gjorde det.....



Många av de saker han diskriminerade för var INTE självvalt, tex att vara fel kön, ha fel stjärntecken, att heta Mohammed istället för Lars, att prata med en viss dialekt som inte gillades.....


Så att dissa nån för att den är piercad tycker jag är lika illa som att göra det för någon annan anledning.... man kan ju faktiskt vara lika bra eller bättre på att arbeta som någon utan piercing!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag kunde inte låta bli att svara på din fråga. Och svaret är riktat till _eva_ i lika stor utsträckning.

Jag tycker det är för djävligt att diskrimenera någon alls,oavsett vad det beror på: piercing, kön, religionstillhörighet... Jag har suttit med vid dett flertal intervjuer och sett urvalet personen i fråga gjorde då, och det handlade om att de sökande hade fel namn, kom från fel land, var födda i fel stjärntecken, hade fel intressen (nån stackars tjej fick en utskällning pga att hon hade hund:eek: ), fel pojkvän i fel stad osv, you name it, han gjorde det.....

Många av de saker han diskriminerade för var INTE självvalt, tex att vara fel kön, ha fel stjärntecken, att heta Mohammed istället för Lars, att prata med en viss dialekt som inte gillades.....

Så att dissa nån för att den är piercad tycker jag är lika illa som att göra det för någon annan anledning.... man kan ju faktiskt vara lika bra eller bättre på att arbeta som någon utan piercing!

Jag håller egentligen med dig. Samtidigt håller jag på företagens rätt att anställa vilka personer de vill. Däremot ska den offentliga sektorn inte få plocka hur-som-helst utan de ska anställa de som är bäst på jobbet.
Skillnaden är som jag ser det att den offentliga sektorn är vi alla med och betalar och där ska det vara den bästa på jobbet som får det.
De enskilda företagen förlorar ju själva på valet att anställa någon som är sämre på sitt jobb men är opiercad, blond, kristen eller vad det nu må vara.

Det är nog många ggr företaget som förlorar på sin likriktning. Stod något litet om det i gårdagens Metro.

Att ha en personalansvarig som den du suttit med är katastrof!

Dock är det här tämligen OT.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jo, men den kändes inte relevant.

Jag anser inte att någon skall diskrimineras för sin tro. Det är heller inget jag frågar om vid en ev anställning.

Vissa religioner kräver viss klädsel. Då kan det bli problem eftersom vissa arbeten kräver särskild klädsel, tex skyddsklädsel.

Då får personen fundera på om den måste vara så strikt i sin tro så den måste ha sin klädsel eller helt enkelt söka ett annat jobb.

mvh Eva
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag anser också att de ska få anställa den de vill, MEN de ska ta den som passar för jobbet, INTE den som ser bättre ut än någon annan.....


Ja herregud, den personen jag beskrev var inte klok, inte personalansvarig alls egentligen, men pga sitt oerhört ilskna humör hade han lyckats få till att han och brukaren vi jobbade åt fick gå igenom alla ansökningar och göra ett urval..... Vilket iofs kan vara bra, OM det var så att den som då skulle ha en ny P.Ass, fick vara med! Som det såg ut satt brukaren vid bordet, och den här personen satt på andra sidan, visade foton om det fanns, men annars valde HAN ut vilka som var värda att ens ringa till... Vissa ansökningar kastade han på golvet och trampade på, så de fick tillbaka sina ansökningar med leriga fotavtryck på....... Helt galen och rabiat människa som gjorde mycket tokigheter....


Tyvärr var arbetsgivaren väldigt tam mot den här peronen, och trots påstötningar fick han fortsätta sitt "arbete", och trots att han senare blev polisanmäld av mig och en assistent till (pga av hot mot oss) så jobbar han kvar och inte vi.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jo, men den kändes inte relevant.

Jag anser inte att någon skall diskrimineras för sin tro. Det är heller inget jag frågar om vid en ev anställning.

Vissa religioner kräver viss klädsel. Då kan det bli problem eftersom vissa arbeten kräver särskild klädsel, tex skyddsklädsel.

Då får personen fundera på om den måste vara så strikt i sin tro så den måste ha sin klädsel eller helt enkelt söka ett annat jobb.

mvh Eva

Varför inte? Man väljer sin tro likaväl som man väljer att pierca sig.
Varför är det okej att diskriminera någon för en piercing men inte en muslim?

Jag förutsätter att det handlar om ett jobb där varken piercing eller religion inverkar på arbetet. Att man inte får ett jobb som man inte kan utföra korrekt och säkert är imo en självklarhet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ja, ungefär så menar jag också. Det relevanta är ju om personen är bra på jobbet, inte om den har hål i näsan eller är muslim.

Det verkar vara en riktig knäppgök det där. Du kanske ska vara glad att du inte jobbar kvar?! :o
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Japp, efter att han anklagade mig för att ha fejkat missfall, ringt till lasarettet och försökt hota sig till mina journaler, hotat mig och den andra tjejen på telefonen........ gav jag upp, sa upp mig på stående fot och plats, och är VÄLDIGT glad för det! Den andra tjeje fick höra att hon minsann fick välja mellan att kn*lla och ha kvar jobbet när hon började där, och blev också hotad med att "jag kommer efter dig, det vet du", så hon slutade också, och är glad för det idag!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Japp, det klassades som olaga hot, så det är polisanmält, vad som hände sen vet jag faktiskt inte.... Men han är en känd figur hos polisen, då han ofta hamnar i klinch med trafikpolisen som har fåniga ideér om att tex ha hjälm när man kör hoj och sånt....



Funderar allvarligt på att köra över honom nu när uteserveringarna ska upp, han rör sig mycket mellan restaurangerna då och då borde man ju få en liten chans att köra på honom, bara liiiiitegranna :devil:




Kanske ska be om ursäkt för trådkapningen här nu med, är det något mer kan vi ju ta det i en annan tråd eller privat!
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det kändes inte relevant i tråden där TS ville ha anledningar till att inte pierca sig.

Men kanske det är relevant ändå. Uppenbarligen finns det motstånd på arbetsplatser till att anställa den som är piercad, likväl som den som är tex fet (för den anses mindre intelligent) eller den som har "fel" stil.

Har man en viss bakgrund, tro, utseende så kanske man får acceptera att vissa dörrar är stängda även om det inte är rätt, trevligt eller bra. Du får starta en diskrimineringstråd.

Förlåt TS att jag sabbar din tråd.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 598
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp