En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det började som en relevant fråga till varför det var okej att diskriminera piercade personer men inte de som har en viss religion.

Jag är inte så intresserad av själva diskrimineringsfrågan att jag startar en ny tråd.
Men vill du göra det så diskuterar jag gärna där.

End.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det började som en relevant fråga till varför det var okej att diskriminera piercade personer men inte de som har en viss religion.

Jag är inte så intresserad av själva diskrimineringsfrågan att jag startar en ny tråd.
Men vill du göra det så diskuterar jag gärna där.

End.

Liten passus: enligt lag så är det rätt tydligt vilka/vad som är olaglig diskriminering och vad som inte är det.

Vi har lagstiftning som säger att en arbetsgivare inte får diskriminera pga:
* kön
* sexuell läggning
* etnicitet
* religion
* funktionshinder

Däremot kan man utan att bryta mot någon lag säga till en arbetssökande att man inte vill anställa denne pga dennes piercingar, pga dennes fetma eller pga åldern.
Klädsel eller symboler som någon MÅSTE bära enligt sin kyrka får man inte diskriminera för då det anses som indirekt diskriminering pga någons religiösa tillhörighet.

* slut passus*
;)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Liten passus: enligt lag så är det rätt tydligt vilka/vad som är olaglig diskriminering och vad som inte är det.

Vi har lagstiftning som säger att en arbetsgivare inte får diskriminera pga:
* kön
* sexuell läggning
* etnicitet
* religion
* funktionshinder

Däremot kan man utan att bryta mot någon lag säga till en arbetssökande att man inte vill anställa denne pga dennes piercingar, pga dennes fetma eller pga åldern.
Klädsel eller symboler som någon MÅSTE bära enligt sin kyrka får man inte diskriminera för då det anses som indirekt diskriminering pga någons religiösa tillhörighet.

* slut passus*
;)

Ja, jag är väldigt medveten om lagen. Jag anser den också ofullständig men det är en annan sak. Mina synpunkter har jag nog redan skrivit i tråden :)

Jag var mest intresserad av varför just Eva tyckte att det var okej att neka en person jobb pga en piercing eftersom man kunde välja det själv. Däremot tyckte hon inte att det var okej att neka en muslim jobb, trots att den personen valt sin religion själv.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om du googlar på keloider så får du upp info om ärrbildning som gått åt skogen ... kan man säga. Jag är inte påläst om detta jag vet bara att det finns. Men de bilderna borde kunna vara ganska avskräckande tycker jag!

Och du: Lycka till med övertalandet.

Tack ska du ha!! :)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Det kändes inte relevant i tråden där TS ville ha anledningar till att inte pierca sig.

Men kanske det är relevant ändå. Uppenbarligen finns det motstånd på arbetsplatser till att anställa den som är piercad, likväl som den som är tex fet (för den anses mindre intelligent) eller den som har "fel" stil.

Har man en viss bakgrund, tro, utseende så kanske man får acceptera att vissa dörrar är stängda även om det inte är rätt, trevligt eller bra. Du får starta en diskrimineringstråd.

Förlåt TS att jag sabbar din tråd.

mvh Eva

Jag tycker inte att du sabbar min tråd, tvärtom. Jag tycker att denna diskussion är riktigt intressant. :)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tycker inte att du sabbar min tråd, tvärtom. Jag tycker att denna diskussion är riktigt intressant. :)

Isf, vad tycker du själv om det? Är det för dig okej att neka någon ett jobb pga en piercing men inte pga en viss religion?
Bortse från att det ena är reglerat via lagen.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Mina barn bor nog hemma efter de har fyllt 15 :)

Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt.Jag tycker att 15 årsgräns är dumt,åldersgränser öht, mina regler gäller så länge mina barn bor hos mig,sonen får inte pierca sig om han bor hemma även om han fyllt 18.
Jag vill slippa se sånt i hus.

// Åsa
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt.Jag tycker att 15 årsgräns är dumt,åldersgränser öht, mina regler gäller så länge mina barn bor hos mig,sonen får inte pierca sig om han bor hemma även om han fyllt 18.
Jag vill slippa se sånt i hus.

// Åsa

Om din son ändå gör det som myndig, vad gör du då? Du är ju fortfarande försörjningsskyldig för honom när han är 18 år.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Ser till att han plockar bort eländet.Och har ett långt samtal med honom.

Mig veterligen kan du inte tvinga honom. Han är myndig.

Vissa föräldrar agerar som du tänker göra och jag tycker att det är sorgligt. Är man myndig så är man, även om man fortfarande bor kvar hemma hos sina föräldrar. Jag är glad att mina föräldrar insåg vad ordet myndig innebär.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

En läkt piercing kan man ju ta ut under arbetstid, eller ta ut helt och låta läka om man prioterar jobb framför utseende.
Det är ju bara att säga "du får gärna arbetet, men vi tillåter inte synlig piercings".
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Isf, vad tycker du själv om det? Är det för dig okej att neka någon ett jobb pga en piercing men inte pga en viss religion?
Bortse från att det ena är reglerat via lagen.

Om jag ska vara riktigt ärlig (och det ska jag väl? ;) ) så skulle jag nog låta piercing gå före religion vid en anställningsintervju.

Alltså. (jag känner att jag måste förtydliga mig så det inte blir onödiga missförstånd) Jag skulle hellre anställa någon med en piercing än någon religiös fanatiker. Det är inte riktigt jämförbart enligt mig. Men självklart får man se till det enskilda fallet. Men sådär generellt så är detta mitt svar.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om jag ska vara riktigt ärlig (och det ska jag väl? ;) ) så skulle jag nog låta piercing gå före religion vid en anställningsintervju.

Alltså. (jag känner att jag måste förtydliga mig så det inte blir onödiga missförstånd) Jag skulle hellre anställa någon med en piercing än någon religiös fanatiker. Det är inte riktigt jämförbart enligt mig. Men självklart får man se till det enskilda fallet. Men sådär generellt så är detta mitt svar.

Ja, jag skulle faktiskt också göra så. Och som jag skrivit tidigare så hade jag önskat att privata företag fick anställa vilka de vill medan den offentliga sektorn inte får neka någon jobb pga t.ex. utseende, religion eller kön.

Jag skulle heller inte anställa en riktigt ful person till ett jobb som handlar om personliga möten. Nu ligger visserligen skönhet i betraktarens ögon men det finns ju generellt fula och generellt vackra personer.
Men utseende var ju inte med i "förbjuden-listan" så det borde man få ha som urvalsprocess.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Är man myndig så är man, även om man fortfarande bor kvar hemma hos sina föräldrar.

Bor man hemma följer man sina föräldrars regler oavsett ålder. Sen att reglerna måste anpassas efter åldern är ju en annan sak.
Om mina föräldrar inte hade velat att jag skulle pierca mig så länge jag bodde hemma hade jag inte gjort det. Deras hus = deras regler.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Bor man hemma följer man sina föräldrars regler oavsett ålder. Sen att reglerna måste anpassas efter åldern är ju en annan sak.
Om mina föräldrar inte hade velat att jag skulle pierca mig så länge jag bodde hemma hade jag inte gjort det. Deras hus = deras regler.

Jag håller i princip med. Men när det gäller något som bara rör personen ifråga, som en piercing, håller jag inte med. Det drabbar ju ingen annan än personen med piercingen. (Att föräldrarna tycker att det är fult räknas inte.)
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag håller i princip med. Men när det gäller något som bara rör personen ifråga, som en piercing, håller jag inte med. Det drabbar ju ingen annan än personen med piercingen. (Att föräldrarna tycker att det är fult räknas inte.)

Om mitt barn får en livshotande infektion rör det mer än en person. Visserligen tycker jag det är äckligt fult, men min främsta invändning är infektionsrisken.

Och den som bor under mitt tak följer mina regler, oavsett om man fyllt 18. Annars går det bra att flytta.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Om mitt barn får en livshotande infektion rör det mer än en person. Visserligen tycker jag det är äckligt fult, men min främsta invändning är infektionsrisken.

Och den som bor under mitt tak följer mina regler, oavsett om man fyllt 18. Annars går det bra att flytta.

En piercing innebär inte per atuomatik en livshotande infektion, långtifrån. Och den infektionen skulle isf komma även om sonen bodde i en egen lägenhet. Så vad är skillnaden?
Tyckte inte du förresten att öronen var okej att pierca? Infektionsrisken finns där också.

Men du är fortfarande försörjningsskyldig så länge barnet ifråga läser på gymnasiet.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Jag var mest intresserad av varför just Eva tyckte att det var okej att neka en person jobb pga en piercing eftersom man kunde välja det själv. Däremot tyckte hon inte att det var okej att neka en muslim jobb, trots att den personen valt sin religion själv.

Hola,

Om man nu bortser från lagen så är det enkelt.

Jag vill ha det till att de flesta faktiskt inte väljer religion, de föds in i den. Sedan när de är vuxna kan man inom vissa välja att "kliva av", det innebär i mänga fall 0 kontakt med familjen då man helt enkelt förskjuts.

Eller om man tex är i det läget att ens mor är judinna, då man för alltid jude.

Så nej, religion är inget man väljer själv på samma sätt som man kan välja att pierca sig.

mvh Eva
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Hola,

Om man nu bortser från lagen så är det enkelt.

Jag vill ha det till att de flesta faktiskt inte väljer religion, de föds in i den. Sedan när de är vuxna kan man inom vissa välja att "kliva av", det innebär i mänga fall 0 kontakt med familjen då man helt enkelt förskjuts.

Eller om man tex är i det läget att ens mor är judinna, då man för alltid jude.

Så nej, religion är inget man väljer själv på samma sätt som man kan välja att pierca sig.

mvh Eva

Jo, de där argumenten kan jag. Jag anser dock att man väljer sin religion, antingen genom att aktivt kliva in i den eller genom att stanna kvar i den.

Att sen religion ofta är ett problem är ju en annan sak.
 
Sv: En ny tråd om piercing!!!!

En läkt piercing kan man ju ta ut under arbetstid, eller ta ut helt och låta läka om man prioterar jobb framför utseende.
Det är ju bara att säga "du får gärna arbetet, men vi tillåter inte synlig piercings".

Visst, det kan man absolut göra.

Men om jag skall se det krasst ur mitt perspektiv så vill jag hellre anställa någon som är smart och har lite hjärna.

Hur smart är det att pierca sig egentligen?
Ungefär lika bimbo-smart som Linda Rosing med sina silikonpattar. Skitsmart att riskera att förstöra den enda kropp man har för att se ball, cool och smart ut.

Ovanpå det så är det verkligen jättefult. Så tack, men nej tack!

mvh Eva
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 380
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 969
Senast: alazzi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 697
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp