En säkulär tanke

Tranan

Trådstartare
tänk om man dom medborgare kunde välja att betala en skatt till ungdomsgårdar och musikskolor eller idrottsföreningar istället för kyrkoavgift och begravinigsavgift så skulle vi få ett bättre samhälle.
 
tänk om man dom medborgare kunde välja att betala en skatt till ungdomsgårdar och musikskolor eller idrottsföreningar istället för kyrkoavgift och begravinigsavgift så skulle vi få ett bättre samhälle.
Begravningsavgiften bör vara kvar, det har inte med om man är med i kyrkan eller ej.

Men även jag har tänkt i banorna att det nog skulle kunna främja människors lust att betala skatt om de själva fick öronmärka en liten, liten del av skatten till något visst ändamål varje år.
Det skulle kanske få folk att värdesätta skatten om man kunde se att det gör skillnad. Typ"nu har du och 567600 andra valt att lägga xxx kronor på xxxxx"
 
Kyrkoavgiften är ingen som tvingar dig att betala. Skänk du dom pengarna till en idrottsförening istället.
Hur hade du föredragit att din döda kropp skulle tas om hand efter ditt frånfälle om du inte hade betalat begravningsavgift?
 
Var skall vi begrava folk, på fotbollsplanerna?

Man behöver inte begrava folk alls.
Kremering är ju en avgift man själv skulle kunna bekosta som anhörig, eller för all del personligen. Jag skulle lätt kunna lägga en del av min skatt till att min aska skulle omhändertas - den tar upp betydligt mindre plats och/eller underhåll än en plats på kyrkogård.

I annat håller jag med @escodobe om att en liten del av skatten gärna hade fått en personlig stämpel.
 
Kyrkoavgiften är ingen som tvingar dig att betala. Skänk du dom pengarna till en idrottsförening istället.
Hur hade du föredragit att din döda kropp skulle tas om hand efter ditt frånfälle om du inte hade betalat begravningsavgift?
När jag dör har jag ingen somhest synpunkt på hur min kropp används. Men 0.7 % på min livsinkomst plus det som begravningsbyrå vill ha. Käns som någon blir väldigt lurad.
 
tänk om man dom medborgare kunde välja att betala en skatt till ungdomsgårdar och musikskolor eller idrottsföreningar istället för kyrkoavgift och begravinigsavgift så skulle vi få ett bättre samhälle.
Du kan redan idag välja att gå ur kyrkan (om du inte redan gjort det) och lägga pengarna på annat. Det är helt fritt att göra det.

Sen håller jag inte med dig i frågan om att samhället skulle bli bättre utan kyrkan. Snarare tvärtom. Utan kyrkan hade vi inte varit det samhälle vi är idag.
 
Kyrkan kan du går ur.
Avgiften disponerar du själv sen vill jag påminna om att det är valfritt att betala in mer skatt än den man är skyldig att betala. Lägg på en tusing i månaden du om du vill (eller ge mer direkt dit du vill)
Begravningkostnaden kommer du inte undan dock. Nån måste ta hand om dig när du dött och kremering är inte gratis heller om nån tror det. Alternativet är att slänga ut liken till fåglar och rovdjur och det tror jag du får svårt att genomdriva.
Tror inte dina barn skulle uppskatta att se farsan ligga på trottoaren för att helt bortse från den sanitära frågan.
Dock, har du inga pengar så ser skattebetalarna till att du försvinner på ett eller annat sätt, begravning bekostas av kommunen upp till ett ½ basbelopp.
 
När jag dör har jag ingen somhest synpunkt på hur min kropp används. Men 0.7 % på min livsinkomst plus det som begravningsbyrå vill ha. Käns som någon blir väldigt lurad.

Just begravningsbiten är en del i det hela. Men kyrkan gör mycket annat också. Hjälper människor i nöd. Fattiga människor. Människor som inte vet vart de ska vända sig till. Människor som behöver någon att prata med. Eller någon som bara lyssnar. Gemenskap. Olika grupper. Sång och körverksamhet. Sen bevarandet att historiska byggnader och platser mm mm.
 
Jag tror inte riktigt på detta att själv få välja vad ens skattepengar ska gå till. Hur går det då med verksamheter som inte märkts så länge de funkar? Hur många skulle hellre ge pengar till socialtjänsten än till fritidsgårdar?
Enda jag skulle vilja få välja är att mina skattepengar inte ska bli vinster i välfärden.
 
Det skulle inte spela någon roll i praktiken eftersom öronmärkta pengar skulle bara leda till att verksamheten får mindre från det budgeterade.
 
Jag tror inte riktigt på detta att själv få välja vad ens skattepengar ska gå till. Hur går det då med verksamheter som inte märkts så länge de funkar? Hur många skulle hellre ge pengar till socialtjänsten än till fritidsgårdar?
Enda jag skulle vilja få välja är att mina skattepengar inte ska bli vinster i välfärden.
Jag tänker att det skulle vara en liten del. Och till andra ändamål än den vanliga skatten.
Typ som kyrkoskatten för de som är med i kyrkan
 
tänk om man dom medborgare kunde välja att betala en skatt till ungdomsgårdar och musikskolor eller idrottsföreningar istället för kyrkoavgift och begravinigsavgift så skulle vi få ett bättre samhälle.
Kyrkoskatt är valfritt (du kan gå ut svenska kyrkan). Att tillhandahålla plats att begrava folk är nödvändigt på ett eller annat vis.

Det är problematiskt om alla ska välja, dels så blir det väldigt ineffektivt och dels kan viktiga men tråkiga samhällsfunktioner som begravningsplatser förbises och andra få ett överskott av pengar. Om snittet i en kommun blir att 10% av skatt på bibliotek, 25% på sjukvård, 30% på skolor, 10% på föreningslivet, 5% på ungdomsgårdar, 10% på äldreomsorgen 5% på förskolor och 5% resten på övrigt så lär vi varken få vägar, gatsopning, kollektivtrafik, begravningsplatser eller fängelser. Det kan bli riktigt tokigt.

En stad som drunknar i sopor och biblioteksböcker och där ingen kan ta sig någonstans pga bristande gatuunderhåll;)
 
Senast ändrad:
När jag dör har jag ingen somhest synpunkt på hur min kropp används. Men 0.7 % på min livsinkomst plus det som begravningsbyrå vill ha. Käns som någon blir väldigt lurad.

Har du aldrig besökt en kyrkogård heller? Varit på en begravning?
Avgiften bekostar inte enbart kremering/jordsättning utan håller kyrkogården i ordning de 25 års gravrättstid varje gravsatt per automatik har.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 332
Samhälle Vad i helvete? Hur kan detta inte få stora rubriker och hur kan vi som samhälle ens ha sådana domare? Vad kan vi, vanliga medborgare...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
22 460
Senast: Lillgrådis
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
315
Senast: VLMF
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp