En spännande dag för katten!

Red_Chili

Trådstartare
Idag var det dags för ett stort äventyr i den lilla kattens liv.

När Socker kom till oss var hon en väldigt bitter liten katt. Vad hon varit med om tidigare i livet vet vi inte riktigt, men oavsett allt sådant så tyckte hon mest om oss när vi inte försökte pilla på henne. Allt eftersom åren gått har hon dock blivit mer och mer social, framförallt med mig. Idag får jag faktiskt borsta henne nästan hur som helst, jag kan nästan klippa klorna och nästan kolla tänderna ;) Hon har också blivit modigare och modigare.

I början gick hon nästan bort från dörren när den öppnades. Att gå ut i trapphuset vågade hon absolut inte. Det har vi nu tränat på hon och jag. Tillsammans har vi gått runt i trapphuset, tittat närmare på hissen, hon har vant sig vid konstiga ljud, fått vänja sig vid sele, vid transportlåda och häromdagen vågade hon gå ner till våningen under oss.

Idag bestämde jag mig för att kombinera allt det vi tränat på!
På med sele, in i transportlådan, in i hissen, ut genom porten och fram till gräsmattan innan jag lät henne titta ut.

I några minuter satt hon mest i lådan och tittade runt.
18720_1374341263.jpg


Sedan smög hon långsamt ut ur lådan för att titta på den spännande, stora världen.
41418_1374340535.jpg


Efter ytterligare några minuter började det bli kul
99449_1374340537.jpg


En rätt nöjd kisse
35579_1374340540.jpg


EN enda gång klagade hon, det var på väg till hissen. Sedan blev allt för spännande och jag är otroligt glad att hon bara reagerade med nyfikenhet på allting. I ungefär 10 minuter var vi ute, sedan ville hon in igen.

Det här kommer vi utan tvekan göra om! :D
(och så måste jag hitta en bättre sele till henne...)
 
Sv: En spännande dag för katten!

Det kommer inte dröja länge förrän hon sitter vid sin bur och jamar för att hon vill gå ut. :D

Första gången jag tog med Pipen ut så satt han på yttertrappen och vågade inte ta ett steg. Det dröjde inte länge förrän han blev tuffare och numera är han kvarterets kung.....tror han själv. ;)
 
Sv: En spännande dag för katten!

Kul att hon gjort sådana framsteg!

Och det verkar ju ha gått jättebra för att vara första gången! Katterna jag haft ute i koppel har strejkat, länge, och bara suttit innanför mattes tröja...
 
Sv: En spännande dag för katten!

Hahah, ja, jag kan faktiskt tänka mig att hon blir sådan sedan ;) Nu springer hon ju till dörren och spinner så fort jag tar fram selen, tidigare fick man absolut inte sätta på henne något sådant. Helt otroligt vad hon ändrats egentligen.


Och tack MissFideli :D


Jenka, jag trodde utan tvekan att hon skulle göra så! Just därför vande jag henne först vid transportlådan, för att hon skulle ha något tryggt krypin där hon kunde vara utan att riva sönder mig :p Första gången vi åkte hiss tillsammans hade jag inte någon transportlåda och det var då en väldig tur att jag hade tjock vinterjacka på mig, för annars hade jag nog gått sönder.
 
Sv: En spännande dag för katten!

Vilka framsteg! Vad duktiga ni är :) Och söt kisse!

Hur har ni tränat? Ska vänja in nya kissen vid sele också har jag tänkt. Han är dock van vid att ha tröja (sphynx) så hoppas på att det inte blir några större problem.
 
Sv: En spännande dag för katten!

Tack :D

Först och främst har vi nog en liten fördel av att bo allra högst upp i ett höghus. Det gör att det bara finns en trappa neråt och det är knappt någon som passerar vår våning förutom i de sällsynta fall där någon ska till vindsförråden. Alltså har jag helt enkelt ställt upp ytterdörren och låtit katten vänja sig vid att gå runt där i trapphuset. Hon har aldrig fått vara där själv, men i början hade jag inte ens sele på henne. Hon har fått utforska allt i sin takt och när hon började vänja sig vid att gå runt där så började jag öppna hissdörren också, så fick hon utforska den med.

När hon väl var bekväm med trapphus och hiss så öppnade jag dörren upp till vindsförråden, så fick hon gå i trappan upp dit. Hon kommer inte in till själva förråden där, men fick upptäcka att det fanns mer att se än bara det lilla utrymmet vid hissen.

Sedan tog jag fram hennes transportlåda, ställde den i köket med locket avtaget, så att det bara var lite som en låda. Efter förvånansvärt kort tid såg hon den som sin sovplats och då satte jag på locket också, men hon fortsatte gå in i den frivilligt.

Jag köpte också en sele som är väldigt(!) lätt att ta på och av. Tyvärr kan hon nog väldigt lätt komma ur den också, men jag ville ha något enkelt för att vänja henne vid den och då fick den duga. Då började vi med att hon, för att få komma ut i trapphuset, behövde ha sele på sig.

Efter ett litet tag började hon spinna när hon såg selen och eftersom hon fortfarande gick in i transportlådan och gärna utforskade trapphuset så bestämde jag mig för att kombinera allt :)

Det har dock tagit väldigt lång tid. Vi började med att låta henne titta ut i trapphuset för 1½ år(!) sedan. I början av senaste vintern bestämde jag mig för att lägga på ett extra krut med att vänja henne vid allt, för då började hon bli rejält rastlös hemma. I början av april köptes selen, så det har ju tagit ett tag att vänja henne vid det ;) Vi har visserligen inte hållit på varje dag, men några dagar varje vecka i alla fall.
 
Sv: En spännande dag för katten!

Kul att se, de har ju så korta ben i början! Ett tips för att hålla burdörren öppen är att knyta fast en bit resårband från gallret och dra den en bit bak på sidan och fästa i ett av "gallren". Då hålls den öppen när man vill, och när man stänger den så spänns bara resåren :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 623
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp