En tråd för oss som faktiskt inte älskar julen

Sonic76

Trådstartare
kände att det behövdes lite ;)
Om det inte vore för att jag spelar spel på Fb hade jag nog stängt ner för länge sen.
Alla dessa klämkäcka tillrop om pakethögar och jakt på gran och bakning och familj mm gör mig bara ledsen och illamående.

ska försöka göra detta till en bra jul för min dotter trots mina känslor, men det är svårt.
jag märker att mitt mående drastiskt sjunkit de senaste dagarna och helst skulle jag dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän till nyår.

Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.
Hur får man fram en julkänsla som jag inte haft sen pappa dog..
 
Avskyr julen, vill inte ha någon julkänsla utan väntar bara på att skiten ska vara över. För mig handlar det bara om att stå ut och försöka undvika inläggning.
 
Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.

Fast... förhoppningsvis går det ju att få stopp på paketet ;). Det hoppas iaf tomten och tomtens plånbok :D. Dessutom kommer ju paketet fram på något vänster, kanske först någon gång i januari, men innehållet är mer anpassat till Sonic76 än tomten själv så tomten har inte all världens nytta av att tjuvhålla det för sig själv heller ;).
 
Tur att man inte har FB då.. Tycker också julen är långt överskattad i allt vad det innebär för många.

Men uppskattar ledigheten och möjligheten att umgås med familjen.
 
Alltså, jag är kluven. Har alltid älskat julen (undantag när jag var i min depression, innan diagnos och behandling). Men minnet sen förra julen är att pappa var dålig och i år är första julen utan honom. Och julkänslan finns inte. Jag har faktiskt funnit glädje i att köpa paket till övriga familjen, men skulle helst själv bara gå och gömma mig. Inga ljusstakar eller adventsstjärnor har kommit fram hemma.

Jag hoppas min julglädje, den pappa alltid hade och gav mig, hittar tillbaka med tiden.
 
Så svårt att säga vad drt beror på, jag menar mamma och syrran levde ju några år till så.
Och min syster var bra på att julfixa.

Jag kan inte ens få julmysigt hemma. kanske för att jag just nu inte bor där jag vill. På nåt vänster ska jag hitta MITT ställe.
 
Jag har ingen som helst julkänsla - jag glömmer faktiskt hela tiden bort att det är jultider! Far jag in till stan är det ju omöjligt att inte bli påmind, men med tanke på att min gräsmatta behöver klippas igen (:banghead::banghead::banghead:) så väger liksom den allmänna vardagsstämningen emot...

Jag far heller inte illa av att det är jul, bortsett från en sorts allmän trötthet (och klapp-panik), så på så vis har jag det ju bättre än många av er andra. Men någon glädje och förväntan är det då inte frågan om. Jag gillar saffran dock, så man får väl försöka se saker från den ljusa sidan.
 
Åt faktiskt sffranssemla för nån vecka sen. Var faktiskt god :)

@hagel har ställt klockan så jag ringer direkt de öppnar. hoppas på det bästa :)
 
Fördelar med julen:
1) Vintersolståndet har passerat
2) Det är mysigt med tända ljus
3) Pepparkaksdeg, skumtomtar, julmust, lussebullar och lite glögg
4) Några lediga dagar att bara umgås med djuren och med gott samvete kunna slappa och läsa/titta på film

Nackdelar med julen:
1) Motbjudande konsumtionshysteri
2) Att vara lite extra avvikande när man inte omges av lyckliga barn/barnbarn som tindrar med ögonen (eller allra helst en lycklig kärnfamilj) på julafton
3) Motbjudande matfrosseri i allmänhet och köttfrosseri i synnerhet
4) Uttjatade traditioner typ Kalle Ankas jul
5) Det mesta som har med religion att göra (enligt min uppfattning då)

Min mor fyllde år på julafton och min far gick bort förra annandag jul, så det är ännu lite för mycket påminnelser om att de inte finns med längre och jag vill helst också bara att helgerna ska vara över. Stallet brukar bli pyntat, men annars bryr jag mig inte heller om att försöka få fram någon storartad julkänsla utan väntar hellre in vårkänslorna och börjar titta i frökatalogerna. :love:
 
Skönt med en antijultråd!
Hoppas man får säga sitt hjärtas mening här utan en massa käcka kommentarer från militanta julanhängare.

Jag har jobbat med att skapa julmys åt andra varenda jul i 24 år och jag har sett vad julen gör med folk.

"Herreguuuud, amaryllisen från er butik slog inte ut klockan åtta på julaftonsmorgon när familjen satt samlade kring granen!!! Min jul är förstörd och barnen är traumatiserade för livet och jag ska aaaaldrig mer ha handla hos er!"

Jag kan inte fatta hur man står ut med en massa röda prydnadsföremål, livsfarliga elprylar, fula ljusslingor i trädgården och att ruinera sig på materiella ting. Och framför allt inte stressen i jakten på det perfekta myset.
Jag har dessutom väldigt svårt för frosseriet. Mat, godis, kakor osv osv, ät tills du stönar och mår illa bara, det är ju jul liksom!

Och till sist; varför kan jag inte bara få ur mig en gång för alla att jag lider av att behöva umgås med släkten varenda julafton när jag kommer från jobbet?
Vill inte såra någon som vill mig väl och uppskattar mitt sällskap men här är jag för snäll för mitt eget bästa:crazy:
kände att det behövdes lite ;)
Om det inte vore för att jag spelar spel på Fb hade jag nog stängt ner för länge sen.
Alla dessa klämkäcka tillrop om pakethögar och jakt på gran och bakning och familj mm gör mig bara ledsen och illamående.

ska försöka göra detta till en bra jul för min dotter trots mina känslor, men det är svårt.
jag märker att mitt mående drastiskt sjunkit de senaste dagarna och helst skulle jag dra täcket över huvudet och inte gå upp förrän till nyår.

Och eftersom jag klantade mig får jag inget secret santapaket heller.
Hur får man fram en julkänsla som jag inte haft sen pappa dog..
 
många ser ju bara allt kul och sen klagande över att de måst laga mat åt folk i flera dagar. Nej det måste man inte. Det är självvalt.
jag kan inte ens välja för jag har ingen som vill komma hit. Så är det och jag saknar att arbeta inom vården där jag kunde ta extra skift för att slippa tänka .
 
Jag är inte så förtjust i julen, jag heller.
Varför gör ni inte det ni VILL göra på julen istället för tycka att alla är så hemska som jagar klappar, gran och lagar mat och käkar kakor i mängder?

Jag väljer det jag vill göra. Barnen är hos släkten medan jag sitter hemma och glor. De firar "stor" jul, medan jag väljer saker jag tycker om helt enkelt.

Jag gillar ljus och advent, jag har julgardiner i fönsterna och en röd duk på bordet. Jag har stearinljus och adventsstakar. Vad jag INTE har är tomtar, glitter och ljusslingor. Vad jag INTE har är en massa julmat som ändå inte kommer ätas upp. Jag kommer ha lite av det jag tycker om, man ska ju äta även på julen och varför inte äta det man tycker om?

Jag tycker om glögg, pepparkakor och lussekatter, vilket gör att jag hellre äter det framför dadlar, fikon, frukt och en massa andra kakor. Jag köpte pepparkaksdeg och jag och barnen rullade små bollar av den och så åt vi det som det är helt enkelt medan vi helt ojuligt spelade TVspel, varför stoppa in det i ugnen när man kan äta det så här också?

Julen blir vad man gör den till. Vill man ligga under täcket och tycka synd om sig själv för att man inte har någon som kommer, inte får klappar eller inte har råd att fira jul- visst, gör så. Eller så kan man göra det man vill av julen, fira den biten man vill, inte alls eller så mycket det går. Bara en själv bestämmer hur man ska göra.

Själv ska jag ge mig ut på en längre promenad här i skogarna, en sådan promenad man kan behöva extrakläder, matsäck och ficklampa med sig på. Min julafton. Hade jag haft mitt tält, varmare kläder och kläder åt min hund så hade jag tältat istället. Nu har jag inte det och då får det bli så här. På julafton är ju alla andra och glor på Kalle Anka, äter sig tjocka och öppnar klappar så jag får var ifred i alla fall.

Julen blir vad man gör den till. Trivs man inte med den så se till att den för en själv bara är en bunke vanliga dagar och fira inte den alls då.
 
Det handlar inte bara om att vantrivas med julen utan känslan av att inte ha någon familj, att ha dåligt samvete för dotterns skull även om hon egentligen inte bryr sig om julstök.
Att sakna sina föräldrar och de man förlorat vilket blir extra kännbart kring "familjehögtider"
Jag skiter fullständigt i julen de år jag inte har dottern
Köper julklappar åt henne såklart och vi firar lillejul med nåt hon vill äta innan hon ska till pappa sin.
Har man då en underliggande depression gör ju inte all dynga man överröses med om att ha den perfekta julen det bättre.
 
När jag var yngre älskade jag julen och allt som hörde därtill. Visst, jag tycker julen är mysig o.s.v. och jag älskar julmat. Julen för mig numera har just nu bara fokus på julmaten. Har varit helt själv de senaste tre åren då mamma åkt iväg och lämnat mig med katterna. Julen är heller inte densamma som den var när pappa levde..
 
Hm. alltså jag gillar julen. Ljus, lite lagom julpynt.Lite matfixande och bakande med familjen och jag gillar att ge och få julklappar.
Antingen är jag tillsammans med familj och vänner som jag trivs med-inte med några för att att man "måste" och sen brukar jag nästan alltid jobba (natt) under julhelgerna.
Det känns kul att umgås och sjunga julsånger med de äldre och försöka ge dem lite bryt i vardagen.
Dock brukar vi inte alltid följa alla traditioner, förra året åt vi plankstek och inte en enda julskinka.

Men jag AVSKYR hur människor blir under julen. Denna shopping hysteri som ska toppa och som tävlas med varann. Överfylla julbord,massa lyxjulklappar till redan bortskämda banr-och vuxna för den delen.
Förstår inte att människor som tappar all vett och sans under julen.
Då blir det inte alls kul bara stessigt och jobbigt!
 
Mitt största problem är att andras ibland osunda besatthet av julen även drabbar mig.
Jag kan ju inte sluta gå till jobbet bara för att det en gång om året utbryter någon form av masshysteri som jag ska vara del av. Resten av året trivs jag utmärkt nämligen.
Och att umgås med släkten - visst, jag kan be dem dra åt helvete trots att de bara är vänliga och vill umgås men julen betyder så oerhört mycket för speciellt min lilla mamma och dessutom fyller min pappa år så jag kan helt enkelt inte av barmhärtighetsskäl.

Det är svårt att "göra som man vill" om man verkligen vill slippa jul. Den liksom kryper under skinnet på en på ett eller annat sätt hur man än gör.
I butiker, på arbetsplatser, hemma hos folk och i media.
 
Jag har också svårt att hålla humöret uppe. Förstår inte all hysteri på folket och att julen blir en sån himla stor grej i alldeles för många veckor innan det är dags.

Jag har sagt i flera år att jag behöver inga julklappar och räknar därmed inte att få heller. Då blir det sura miner för "det hör ju till julen"... Så har vackert fått sitta o låtsas som allt är något så när frid och fröjd.. Som tur är jobbar jag från kl 16 den 24e i år så behöver inte sitta o uggla med familjen hela dagen.
Och som avslutning och till råga på allt fyller jag år den 25e..

Menmen , är bara o göra det bästa utav situationen. Man slipper ju inte undan julen hur man är bär sig åt .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp