En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy så trist :( men varför två år? Skiljer sig "försöks-tiden" mellan olika landsting?

För oss fick vi besked om att det var två år för ivf (hade varit kortare om vi var äldre tror jag) men ett år för utredning och hjälp typ. Vi är ändå uppe i två år typ nu så för oss var det inget problem, men man vill prova lite andra saker först.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Fy så trist :( men varför två år? Skiljer sig "försöks-tiden" mellan olika landsting?
För oss fick vi besked om att det var två år för ivf (hade varit kortare om vi var äldre tror jag) men ett år för utredning och hjälp typ. Vi är ändå uppe i två år typ nu så för oss var det inget problem, men man vill prova lite andra saker först.

Jag visste inte att det var två år, vet inte om det är så överallt... Visste bara att det var ett år för att få göra utredning.

Hade väl inte förväntat mig att komma dit igår, och det ENDA vi hade gjort då var att svara på frågor om hälsa osv samt ta prov på hepatit och hiv, och läkaren säger att det finns inget de kan hjälpa oss med nu. Finns ingen behandling att prova eller så, eftersom vi antar att jag har ägglossning som vanligt osv. Jag hade väl någon slags inbillning om att en utredning skulle LEDA till något och det har varit mitt enda hopp hela våren. Har bara gråtit hela tiden sen igår för jag vet inte hur jag ska orka gå runt och ha mer schemalagt sex och leva mitt liv i tvåveckors-perioder och höra om alla andra runtom mig som blir gravida hur lätt som helst.

Samtidigt som läkaren sa att det är två år som gäller sa hon dock också något luddigt om att vi ska återkomma efter sommaren så får hon väl skicka en remiss då i så fall. Vet inte vad hon menade för remiss men vill inte ha några förhoppningar om det så har lagt det åt sidan.

Fick ju i alla fall ta blodprov för att kolla sköldkörtel och äggreserv nu då, och remiss till spermaprov för sambon. Men både vi och läkaren tror att allt kommer vara normalt.
 
Ni som har lite mer koll..
hur länge visar ÄL tester klart positivt vid ÄL? Igår och idag visade båda testen lika starkt positivt. Inga symtom på ÄL utan jag TROR att jag kände av lite symtom för 1,5-2v sen men är inte säker alls. Litar inte på dom positiva ÄL testen jag tog under den tiden då jag fortfarande hade svagt positivt på gravtest...

De brukar nog inte vara så starka så länge. Har du testat bara dehär två dagarna eller har du fått negativt på ÄL-stickan i nåt skede?

Är det positivt ännu imorgon så hade jag velat kolla med vul så allt är ute.
 
De brukar nog inte vara så starka så länge. Har du testat bara dehär två dagarna eller har du fått negativt på ÄL-stickan i nåt skede?

Är det positivt ännu imorgon så hade jag velat kolla med vul så allt är ute.
Har testat sporadiskt men för ungefär en vecka sen var det negativt, sen har jag inte testat på 4 dagar igen för att testa igår och då var det starkt positivt och samma imorse.

Sjukhuset bör höra av sig om en återbesökstid inom kort, dels för att kolla att allt är okej antar jag och för att vi väntar svar på obduktionen dom ska ha gjort på bebis..
hör dom inte av sig under måndag-tisdag tänker jag att jag ringer och kollar av läget.
 
Jag visste inte att det var två år, vet inte om det är så överallt... Visste bara att det var ett år för att få göra utredning.

Hade väl inte förväntat mig att komma dit igår, och det ENDA vi hade gjort då var att svara på frågor om hälsa osv samt ta prov på hepatit och hiv, och läkaren säger att det finns inget de kan hjälpa oss med nu. Finns ingen behandling att prova eller så, eftersom vi antar att jag har ägglossning som vanligt osv. Jag hade väl någon slags inbillning om att en utredning skulle LEDA till något och det har varit mitt enda hopp hela våren. Har bara gråtit hela tiden sen igår för jag vet inte hur jag ska orka gå runt och ha mer schemalagt sex och leva mitt liv i tvåveckors-perioder och höra om alla andra runtom mig som blir gravida hur lätt som helst.

Samtidigt som läkaren sa att det är två år som gäller sa hon dock också något luddigt om att vi ska återkomma efter sommaren så får hon väl skicka en remiss då i så fall. Vet inte vad hon menade för remiss men vill inte ha några förhoppningar om det så har lagt det åt sidan.

Fick ju i alla fall ta blodprov för att kolla sköldkörtel och äggreserv nu då, och remiss till spermaprov för sambon. Men både vi och läkaren tror att allt kommer vara normalt.

Kram!
Den här längtan och väntan suger... Vi skrev en egenremiss och fick lämnat prover, mannen fick lämna två spermaprov och jag fick lämna blodprov. Vi har aktivt försökt ett år.
Nu väntar vi bara på att kallade, det ska vi bli inom tre månader, förhoppningsvis innan sommaren alltså. Trist nog kunde ingen svara per telefon nu om allting så ut som det skulle...
Visste inte att det var två år man skulle försökt för att få påbörja ivf... det här är en djungel :banghead:
Trist också att det ska skilja mellan olika landsting.
 
Ja
Det är det ägglossningstest gör. Då ägget lossnar är testet inte positivt mera. Positivt är det bara innan ägget släppt (24-36 timmar).

Tack för att du delar med dig av din kunskap! :)
Testet i morse var lika starkt som det igår. Kunde dock inte hålla mig och vänta med att testa till samma tid idag som igår men att det var positivt i morse också ökar väl oddsen eftersom mannen kommer hem senare ikväll/ natt.
 
Nu kan jag hoppa in i tråden =)
Efter 4 år av oskyddat sex utan resultat så tog jag och min fru beslutat att ta hjälp :P Så för två år sedan började vår resa genom landstinget. Många provtagningar/undersökningar och träff med psykolog så är vi numera "godkända som föräldrar" till ett ev barn. I måndags var jag på ultraljud med min fru, och på tisdagen hade ägglossningsstickan slagit om. Så i onsdags så åkte vi x antal mil till fertilitetskliniken och blev inseminerad :o Nu är det bara att hålla tummarna att det tog! :nailbiting:
 
Vid långt protokoll reglerar man ner först och "stänger av" kvinnan. Sen sätter man igång från noll med att stimulera ägglossning.

Vid kort protokoll stimulerar man i vanlig cykel, så från cykelavstånd två ungefär brukar man börja injicera.

Har man regelbunden cykel så brukar man prova kort just för att den är mer skonsam och snabbare.

Tack för förklaringen. Vi väntar fortfarande på tid för ivf, så jag har inte orkat läsa på så mycket ännu. Men det är nog dags att börja..
 
Tack för förklaringen. Vi väntar fortfarande på tid för ivf, så jag har inte orkat läsa på så mycket ännu. Men det är nog dags att börja..
Om du har fb rekommenderar jag sidan ivf - Sverige. Tycker jag fått mycket stöd där och det är folk som gjort ivf både i Sverige och utomlands.
 
Nu har jag fått en provtagningsremiss från en gynekolog och order om att ta prov på 21:a dagen i cykeln för att ta reda på om jag har ägglossning. Om jag har ägglossning ska vi fortsätta som nu, om inte ska vi återkomma till henne båda två i höst.

Jag är lite osäker på om vi ska fortsätta hos den här gynekologen eller om vi ska skicka in en egenremiss till fertilitetskliniken(-mottagningen?). Hur skulle ni ha gjort? Den privata gynekologen lär ska vara duktig på just fertilitet, men jag fick en väldigt dålig känsla av henne och upplevde henne som väldigt dömande och svår att kommunicera med. Hennes möjligheter att utreda min sambo vet jag heller inte, kanske är det bäst att försöka få komma till en större klinik? Å andra sidan kanske möjligheterna till tider är bättre hos den här... Eller ska vi kasta iväg en egenremiss oavsett, så att min sambo får lämna prover också så snart som möjligt?

Finns det tillförlitliga spermaprover man kan göra på egen hand och skicka in för anays nånstans?

Den här gynekologen var mycket skeptisk till ÄL-stickors tillförlitlighet och menade att det inte behövde betyda något alls att jag inte fått utslag på dem. Hon fick mig att känna mig lättlurad och dum som trott att de skulle vara till någon hjälp alls. Hur har vårdpersonal ni träffat ställt sig till ÄL-stickor?
 
Nu har jag fått en provtagningsremiss från en gynekolog och order om att ta prov på 21:a dagen i cykeln för att ta reda på om jag har ägglossning. Om jag har ägglossning ska vi fortsätta som nu, om inte ska vi återkomma till henne båda två i höst.

Jag är lite osäker på om vi ska fortsätta hos den här gynekologen eller om vi ska skicka in en egenremiss till fertilitetskliniken(-mottagningen?). Hur skulle ni ha gjort? Den privata gynekologen lär ska vara duktig på just fertilitet, men jag fick en väldigt dålig känsla av henne och upplevde henne som väldigt dömande och svår att kommunicera med. Hennes möjligheter att utreda min sambo vet jag heller inte, kanske är det bäst att försöka få komma till en större klinik? Å andra sidan kanske möjligheterna till tider är bättre hos den här... Eller ska vi kasta iväg en egenremiss oavsett, så att min sambo får lämna prover också så snart som möjligt?

Finns det tillförlitliga spermaprover man kan göra på egen hand och skicka in för anays nånstans?

Den här gynekologen var mycket skeptisk till ÄL-stickors tillförlitlighet och menade att det inte behövde betyda något alls att jag inte fått utslag på dem. Hon fick mig att känna mig lättlurad och dum som trott att de skulle vara till någon hjälp alls. Hur har vårdpersonal ni träffat ställt sig till ÄL-stickor?
Nej du kan inte lita på att du inte har äl om även om du aldrig får positiva test. Vissa får positivt bara under någon timme och det kan vara svårt att lyckas testa just exakt då.

Vissa får betydligt starkare test om de äter D-vitamin. Det kan du prova om du har lust.

Du kan säkert be om remiss för spermaprov av någon klinik.
 
- KarinStarfighter, Äl ca 11 april BIM ca 25 april. 15:e försöket. Inga barn.
- Ingela_S - ÄL ca 17/4, BIM ca 1/5. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- underensten- ÄL 22/4, BIM 7/5. Försökt sen Oktober -17. MF 1/2 + 7/4. Inga barn.
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- superstar - ÄL ca 10/4, BIM 24/4 (?) Försöker komma in i cykel efter MA
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd2 - väntar läkning och att kroppenkommer igång igen efter ett MA i vecka 17.
-Klura - BIM 13/4 - ägglossning ??? Första försöket, har nog inte lyckats träffa ägglossning
- Hedblomster - ÄL 2/5, BIM 17/5. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - ÄL ca 2/5, BIM runt 17/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
 
- KarinStarfighter, Äl ca 11 april BIM ca 25 april. 15:e försöket. Inga barn.
- Ingela_S - ÄL ca 17/4, BIM ca 1/5. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- underensten- ÄL 22/4, BIM 7/5. Försökt sen Oktober -17. MF 1/2 + 7/4. Inga barn.
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- superstar - ÄL ca 10/4, BIM 24/4 (?) Försöker komma in i cykel efter MA
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd2 - väntar läkning och att kroppenkommer igång igen efter ett MA i vecka 17. BIM ca 3/5
-Klura - BIM 13/4 - ägglossning ??? Första försöket, har nog inte lyckats träffa ägglossning
- Hedblomster - ÄL 2/5, BIM 17/5. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - ÄL ca 2/5, BIM runt 17/5. Försökt sen jan -17, andra barnet[/QUOTE]
 
Min mens är nu 10 dagar försenad, tog test igår som var negativt. Fattar inte varför det ska börja strula nu när vi vill skaffa barn :(
 
Positivt ägglossningstest igår. I eftermiddag när jag satte mig på en stol fick jag jätteont i underlivet, känns som om det kommer från livmoderhalsen. Det har sedan hållt i sig lite. Och upptäckte sen en liten rosa/brunaktig flytning. Trodligtvis ägget som lossnat? Aldrig varit med om så starka ägglossningssymtom förut.
 
Då har sambon fått hem sitt plaströr för spermaprov. Det är inte helt enkelt att göra provet förstod vi :laugh: Det ska in ett speciell datum en speciell tid, i det här fallet en måndagseftermiddag. Provet ska vara max en timme gammalt när det lämnas in. Vi bor i en stad, sambon jobbar i en annan och sjukhuset ligger i en tredje. Han kan inte göra det hemma eller på jobbet (vilket inte kändes lämpligt ändå) för då hinner han inte i tid, så vi antar att en toalett på sjukhuset blir mest praktiskt men det känns så himla knäppt. Hur som helst blir det skönt att ha det gjort och förhoppningsvis ser det normalt ut. En del av mig VILL att det ska vara fel på någon av oss så att vi kan få hjälp NU, men den rationella sidan av mig tänker att det är bättre att allt är bra - vi får vänta så länge det krävs helt enkelt... Men ja.
 
BIM i morrn, och för en gångs skull blöder jag inte? Gick tillbaka i appen och det senaste halvåret har jag haft 3-6 dagars blodblandade flytningar före mens och just nu är det blödningsfritt. Å andra sidan blödde jag nån vecka efter ägglossningen :yuck: Mitt förnuft säger mig att jag inte är gravid, de var ju för sjutton in och rotade med en kamera i livmodern för mindre än en vecka sedan. Men hoppet är det sista som överger så jag märker att jag ändå letar graviditetssymtom...
 
Då har sambon fått hem sitt plaströr för spermaprov. Det är inte helt enkelt att göra provet förstod vi :laugh: Det ska in ett speciell datum en speciell tid, i det här fallet en måndagseftermiddag. Provet ska vara max en timme gammalt när det lämnas in. Vi bor i en stad, sambon jobbar i en annan och sjukhuset ligger i en tredje. Han kan inte göra det hemma eller på jobbet (vilket inte kändes lämpligt ändå) för då hinner han inte i tid, så vi antar att en toalett på sjukhuset blir mest praktiskt men det känns så himla knäppt. Hur som helst blir det skönt att ha det gjort och förhoppningsvis ser det normalt ut. En del av mig VILL att det ska vara fel på någon av oss så att vi kan få hjälp NU, men den rationella sidan av mig tänker att det är bättre att allt är bra - vi får vänta så länge det krävs helt enkelt... Men ja.
Haha visst är de fantastiskt! De erbjöd min sambo ett rum där männen ”brukar” göra det! De funkade inge vidare för honom :p

Men va tusan genomgår man en ivf ska de väll utsättas för nått de också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 380
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp