En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mga får uppskjuten mens eller ingen mens alls när de går på progesteronpreparat så som tex Lutinus. Så det känns märkligt att din gyn inte föreslog det. Krämen är det så låga halter i så jag hade ringt gyn och sagt att du vill testa progesteron och att du vill ha vaginal tabletter.
Tar man dessa från ägglossning? Låter som det kan vara värt att testa, känns som alla gynekologer bör kunna skriva ut recept?
 
*uppdaterar listan*

- Lilleknodd2 ÄL ca 31/10, BIM 14/11. Fjärde försöket, andra barnet
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
- Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
- Zvinto - ÄL ca 1/11, BIM runt 16/11. Försök 10, andra barnet.
- nattljus, ÄL ca 1/11, BIM ca 15/11 första försöket, första barnet
- Ingela_S - ÄL ca 9/11, BIM ca 19/11 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster, ÄL ca 17/11, BIM ca 1/12. Försök 8, första barnet (5e försöket efter X).
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.
- iebm: ÄL ca 25/10, BIM ca 8/11, 3:e försöket, 2:a barnet
-KarinStarfighter, Äl ca 6/11, BIM ca 20/11. 10e försöker. Inga barn.
- maybebaby - ÄL ca 30/11, BIM ca 14/12. 4:e försöket, första barnet.
- Superstar, ÄL 19/11 BIM 3/12. Försök 2 med barn nr 2.
- Nejlica -ÄL ca 23/11 BIM ca 7/12 första barnet
-_Zacke_ BIM 23/11. Försökt sen Januari 2015. Inga barn, ett MA och ett MF.
 
- Lilleknodd2 ÄL ca 28/11, BIM 12/12. Femte försöket, andra barnet
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
- Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
- Zvinto - ÄL ca 1/11, BIM runt 16/11. Försök 10, andra barnet.
- nattljus, ÄL ca 1/11, BIM ca 15/11 första försöket, första barnet
- Ingela_S - ÄL ca 9/11, BIM ca 19/11 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster, ÄL ca 17/11, BIM ca 1/12. Försök 8, första barnet (5e försöket efter X).
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.
- iebm: ÄL ca 25/10, BIM ca 8/11, 3:e försöket, 2:a barnet
-KarinStarfighter, Äl ca 6/11, BIM ca 20/11. 10e försöker. Inga barn.
- maybebaby - ÄL ca 30/11, BIM ca 14/12. 4:e försöket, första barnet.
- Superstar, ÄL 19/11 BIM 3/12. Försök 2 med barn nr 2.
- Nejlica -ÄL ca 23/11 BIM ca 7/12 första barnet
-_Zacke_ BIM 23/11. Försökt sen Januari 2015. Inga barn, ett MA och ett MF.

Struntar i ÄL test denna gången. Vet ju att vi prickade cykeln som var och ändå tog det sig ändå så mitt psyke fixar inte riktigt det. Får helt enkelt bli när det vill sig...
 
- Lilleknodd2 ÄL ca 28/11, BIM 12/12. Femte försöket, andra barnet
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
- Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
- Zvinto - ÄL ca 1/11, BIM runt 16/11. Försök 10, andra barnet.
- nattljus, ÄL ca 1/11, BIM ca 15/11 första försöket, första barnet
- Ingela_S - ÄL ca 9/11, BIM ca 19/11 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster, ÄL ca 17/11, BIM ca 1/12. Försök 8, första barnet (5e försöket efter X).
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.
- iebm: ÄL ca 25/10, BIM ca 8/11, 3:e försöket, 2:a barnet
-KarinStarfighter, Äl ca 6/11, BIM ca 20/11. 10e försöker. Inga barn.
- maybebaby - ÄL ca 30/11, BIM ca 14/12. 4:e försöket, första barnet.
- Superstar, ÄL 19/11 BIM 3/12. Försök 2 med barn nr 2.
- Nejlica -ÄL ca 23/11 BIM ca 7/12 första barnet
-_Zacke_ BIM 23/11. Försökt sen Januari 2015. Inga barn, ett MA och ett MF.
- Latsigini - ÄL ca 8/11, BIM ca 22/11, första försöket denna omgång, inga barn
 
Skapat ett nytt nick för att kunna hänga lite här anonymt...
Känner mig ärligt talat helt lost på det här med cykler, alla förkortningar, hur man räknar osv. Någon som har en enkel manual eller vill hjälpa mig?

Jag och maken slängde mini-pillerna i mitten av september, hade mens 26 september till 12 oktober (!), 21-25/10 samt nu 11-16/11.

Har ätit mini-piller i tolv år och knappt haft blödning under den här tiden.
Innan dess fick jag nästan alltid mens den 26e varje månad och blödde i 7-10 dagar, ganska ordentligt dessutom.
Mannen har varit gift tidigare men inga barn, trots IVF tog det sig inte för dem. I hans journaler står det att han har väldigt högt antal simmare. Och av dem är många slöa, men de som är pigga är så pass många till antalet ändå att det inte var oroväckande lågt. Man kallade det i journalen för ett "observandum av tveksam betydelse".
Som sagt... känner mig lost :confused:
 
Skapat ett nytt nick för att kunna hänga lite här anonymt...
Känner mig ärligt talat helt lost på det här med cykler, alla förkortningar, hur man räknar osv. Någon som har en enkel manual eller vill hjälpa mig?

Jag och maken slängde mini-pillerna i mitten av september, hade mens 26 september till 12 oktober (!), 21-25/10 samt nu 11-16/11.

Har ätit mini-piller i tolv år och knappt haft blödning under den här tiden.
Innan dess fick jag nästan alltid mens den 26e varje månad och blödde i 7-10 dagar, ganska ordentligt dessutom.
Mannen har varit gift tidigare men inga barn, trots IVF tog det sig inte för dem. I hans journaler står det att han har väldigt högt antal simmare. Och av dem är många slöa, men de som är pigga är så pass många till antalet ändå att det inte var oroväckande lågt. Man kallade det i journalen för ett "observandum av tveksam betydelse".
Som sagt... känner mig lost :confused:
Minipiller är väl ägglossningshämmande och då kanske det tar ett tag innan ägglossningen blir regelbunden och stabil igen? :)
Jag kan inte så mkt om att tillverka barn egentligen men spontant tänker jag att det låter helt normalt att mensen är lite annorlunda och att det kanske kan dröja innan "det tar sig" efter alla år med hormonella preventivmedel.
 
Minipiller är väl ägglossningshämmande och då kanske det tar ett tag innan ägglossningen blir regelbunden och stabil igen? :)
Jag kan inte så mkt om att tillverka barn egentligen men spontant tänker jag att det låter helt normalt att mensen är lite annorlunda och att det kanske kan dröja innan "det tar sig" efter alla år med hormonella preventivmedel.

Handen på hjärtat så vet jag inte om mini-pillerna är det, men efter en snabb googling verkar du ha rätt.
Så ägglossningshämmande innebär att det kan ta tid för produktionen att komma igång också?
Nu när vi väl bestämt oss för att försöka bli gravida så vill man ju helst att det ska hända direkt... :angel:
 
Skapat ett nytt nick för att kunna hänga lite här anonymt...
Känner mig ärligt talat helt lost på det här med cykler, alla förkortningar, hur man räknar osv. Någon som har en enkel manual eller vill hjälpa mig?

Jag och maken slängde mini-pillerna i mitten av september, hade mens 26 september till 12 oktober (!), 21-25/10 samt nu 11-16/11.

Har ätit mini-piller i tolv år och knappt haft blödning under den här tiden.
Innan dess fick jag nästan alltid mens den 26e varje månad och blödde i 7-10 dagar, ganska ordentligt dessutom.
Mannen har varit gift tidigare men inga barn, trots IVF tog det sig inte för dem. I hans journaler står det att han har väldigt högt antal simmare. Och av dem är många slöa, men de som är pigga är så pass många till antalet ändå att det inte var oroväckande lågt. Man kallade det i journalen för ett "observandum av tveksam betydelse".
Som sagt... känner mig lost :confused:
Du är ju tolv år äldre än när du började med p-piller. Du kan nog inte förutsätta att din cykel idag ser likadan ut som för 12 år sedan. Du får helt enkelt vänta och se hur din ägglossning uppför sig.
 
Du är ju tolv år äldre än när du började med p-piller. Du kan nog inte förutsätta att din cykel idag ser likadan ut som för 12 år sedan. Du får helt enkelt vänta och se hur din ägglossning uppför sig.

Det är jag väl medveten om, men eftersom jag bad om tips och råd tänkte jag att bakgrundsfakta kanske vore bra att dela med sig av.
Är också medveten om att jag får vänta och se, att alla kroppar är olika osv, men det hindrar ju inte mig från att vara nyfiken nu och vilja veta medebums.
 
Det är jag väl medveten om, men eftersom jag bad om tips och råd tänkte jag att bakgrundsfakta kanske vore bra att dela med sig av.
Är också medveten om att jag får vänta och se, att alla kroppar är olika osv, men det hindrar ju inte mig från att vara nyfiken nu och vilja veta medebums.
Vill du veta bums så får du använda älstickor.

Vad för cykler du hade för tolv år sedan säger ingenting om vilka cykler du får idag. De kan vara likadana och de kan vara helt olika. 12 år äldre är mycket när det kommer till menscykler.
 
Vill du veta bums så får du använda älstickor.

Vad för cykler du hade för tolv år sedan säger ingenting om vilka cykler du får idag. De kan vara likadana och de kan vara helt olika. 12 år äldre är mycket när det kommer till menscykler.

Tack! :)
Jag är som jag skrev i första inlägget lost när det kommer till bebis-planering och faktiskt också gällande min egen kropp, och hur den tänker bete sig, de tre blödningarna jag haft sedan jag slutade med pillerna har betett sig märkligt också, ytterligare ett tecken på att kroppen behöver tid på sig att återgå till "normalt".
Även om ingen säkert kan veta vad min kropp tänker och inte tänker göra, så hade det varit kul med lite spekulationer, eller historier från andra hur deras kropp betedde sig.
 
Tack! :)
Jag är som jag skrev i första inlägget lost när det kommer till bebis-planering och faktiskt också gällande min egen kropp, och hur den tänker bete sig, de tre blödningarna jag haft sedan jag slutade med pillerna har betett sig märkligt också, ytterligare ett tecken på att kroppen behöver tid på sig att återgå till "normalt".
Även om ingen säkert kan veta vad min kropp tänker och inte tänker göra, så hade det varit kul med lite spekulationer, eller historier från andra hur deras kropp betedde sig.
Oftast är mensen en följd av ägglossning. Dvs får du mens så har du ägglossat (i alla fall om mensen är regelbunden).

Finns dock några undantag ett är att om man får riklig mens som håller på länge är det oftast ingen ägglossning innan.

Inte ovanligt att man har man mer mens och fler mensdagar när man är yngre.

Hade jag varit du så hade jag börjat med älstickor bara för att kartlägga cyklerna (eftersom du är nyfiken). Normalt brukar man räkna att det tar 1 till 2 månader innan din ägglossning kommer tillbaka (ibland kan dock ägglossningen sega sig längre tid).
 
Hm, jag misstänker att detta blev ett tidigt missfall.. :cautious:
*varning för detaljer* sent ons em fick jag ljusljusbruna flytningar (inte mycket alls), sen framåt sen kväll började molvärk i magen, såpass att jag tog Alvedon innan jag la mig. Vaknade av att jag hade blött igenom men det kändes mer "vattnig", bytte till binda. Sen på morgonen hade det kommit ut en slemklump/boll på typ 1,5 cm i diameter. Inte direkt haft riklig blödning, snarare mindre än vanligt. Igår mycket mindre blödning och idag typ ingen alls?? :confused:
Denna mens kom typ BIM +4. Mensen innan kom typ BIM -3 och var oxå annorlunda blödning an vanligt. Hur ska man veta om det var tidiga missfall? Eller det kanske har någon betydelse? Att det bara är att försöka på som vanligt igen.
 
Hm, jag misstänker att detta blev ett tidigt missfall.. :cautious:
*varning för detaljer* sent ons em fick jag ljusljusbruna flytningar (inte mycket alls), sen framåt sen kväll började molvärk i magen, såpass att jag tog Alvedon innan jag la mig. Vaknade av att jag hade blött igenom men det kändes mer "vattnig", bytte till binda. Sen på morgonen hade det kommit ut en slemklump/boll på typ 1,5 cm i diameter. Inte direkt haft riklig blödning, snarare mindre än vanligt. Igår mycket mindre blödning och idag typ ingen alls?? :confused:
Denna mens kom typ BIM +4. Mensen innan kom typ BIM -3 och var oxå annorlunda blödning an vanligt. Hur ska man veta om det var tidiga missfall? Eller det kanske har någon betydelse? Att det bara är att försöka på som vanligt igen.
En dag sättet du kan veta är om du tagit tidigt graviditetstest.
Bara kör på som vanligt. Är det så tidigt brukar det inte vara några problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 554
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 887
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 333
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 719
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp