En underbar present men..

TeamLundVer

Trådstartare
Jag fyller år idag och har som den praktiska människa jag är bl.a. önskat mig saker jag annars kommer köpa själv. En av dessa var en personlig födelsetavla för vardera barn. En sån här om ni inte sett dem innan:
sketch1.jpg

Har suktat efter dessa sedan sonen föddes för snart 3 år sedan, de är helt underbara.

För att vara på den säkra sidan att det blev rätt skrev jag upp exakt vilken sketch det skulle vara mm.
Tanken var att de skulle hänga i vårt framtida sovrum som ska bli en lugn oas. Inga mobiler, avskalat och enbart lite färg genom gardinerna.

Vaknade i morse och blev ordentligt gratulerad av familjen :love:
Sedan kommer mannen stolt med mina presenter som han lagt ner jättemycket tid på (en bristvara som småbarnsförälder) och ett underbart kort. :heart

Jag öppnar och han har ritat 2 egna födelsetavlor. 2 bebisar i serieteckningsstil. En på babyblå bakgrund och en på babyrosa. Jättestora, jättesöta och superfina men så fel :(

Vill inte lägga upp bild på dem men de går i den här stilen:
babysim.jpg


De kommer verkligen inte passa in i sovrummet. De kommer snarare ta bort hela den stil som var tänkt där inne dvs jag kommer inte få den lugna oas jag drömt om. Jag vill verkligen inte vakna upp till 2 rosa/ blå giganter varje morgon. Eller somna till dem varje kväll. Och jag vill ju ha de tavlorna jag tänkt mig. :(

Är så fruktansvärt ledsen just nu. Samtidigt så är det en underbar tanke och en fin present men den passar liksom inte alls.

Vet att jag låter som världens otacksammaste bitch just nu men om jag ska vakna upp till dessa varje morgon i 50 år så behöver jag skriva av mig. :cry:
 
Jag fyller år idag och har som den praktiska människa jag är bl.a. önskat mig saker jag annars kommer köpa själv.

För att vara på den säkra sidan att det blev rätt skrev jag upp exakt vilken sketch det skulle vara mm.

Jag öppnar och han har ritat 2 egna födelsetavlor. 2 bebisar i serieteckningsstil.
När det är något som är så viktigt för en att det blir rätt, så är det bättre att köpa det själv. Så kan du visa äkta tacksamhet och uppskattning sen istället, till någon som är så fantastiskt kreativ och tecknar själv.
 
Jag tycker i och för sig också att tavlorna låter ganska gräsliga. Men är det bara du som bestämmer över inredningen i hemmet?

Tanken var att de skulle hänga i vårt framtida sovrum som ska bli en lugn oas. Inga mobiler, avskalat och enbart lite färg genom gardinerna
och De kommer snarare ta bort hela den stil som var tänkt där inne dvs jag kommer inte få den lugna oas jag drömt om. Jag vill verkligen inte vakna upp till 2 rosa/ blå giganter varje morgon. Eller somna till dem varje kväll. Och jag vill ju ha de tavlorna jag tänkt mig - låter ju som att hemmet är helt och hållet ditt projekt.

Han är ju dessutom jättestolt och har lagt ner mycket arbete, skriver du, och hans idé om sovrummet kanske är att han gärna vill ha sina egna bilder där.
 
Jag tycker i och för sig också att tavlorna låter ganska gräsliga. Men är det bara du som bestämmer över inredningen i hemmet?

Tanken var att de skulle hänga i vårt framtida sovrum som ska bli en lugn oas. Inga mobiler, avskalat och enbart lite färg genom gardinerna
och De kommer snarare ta bort hela den stil som var tänkt där inne dvs jag kommer inte få den lugna oas jag drömt om. Jag vill verkligen inte vakna upp till 2 rosa/ blå giganter varje morgon. Eller somna till dem varje kväll. Och jag vill ju ha de tavlorna jag tänkt mig - låter ju som att hemmet är helt och hållet ditt projekt.

Han är ju dessutom jättestolt och har lagt ner mycket arbete, skriver du, och hans idé om sovrummet kanske är att han gärna vill ha sina egna bilder där.

Nej vi är två om allt undantaget färger då min man är färgdefekt. Det jag beskriver var hur vi gemensamt hade bestämt att det skulle vara.
 
Nej vi är två om allt undantaget färger då min man är färgdefekt. Det jag beskriver var hur vi gemensamt hade bestämt att det skulle vara.
Jag håller med tidigare, häng de i respektive barns rum och tydliggör hur mycket du uppskattar att han lagt ner så mycket tanke och arbete på dom, säg som det är att du är jätteglad för dom men att de passar bättre i barnens rum än i ert sovrum med tanke på de färger som ni tillsammans kommit fram till. Kanske vänta ett tag med att köpa de andra tavlorna så det inte känns för honom som att du inte uppskattar de han har gjort.
 
Alltså @TeamLundVer - jag är lite "allergisk" mot folk som i detalj specar hurdana presenter de vill ha och sedan blir jättebesvikna om de inte får exakt det... Jag tycker liksom det ingår i konceptet med presenter att den som ger något faktiskt har rätt att bestämma vad hen ger bort. Har man väldigt tydliga uppfattningar om vad man vill ha, så får man nog också vara beredd att köpa det själv.

Med detta sagt, så tycker jag du fick ett bra förslag i att hänga upp de av mannen tecknade tavlorna i respektive barns rum. Så får du/ni helt enkelt gå och köpa de andra tavlorna, om det nu är dem ni vill ha i ert sovrum.

Du säger också att den stil och inredning som du beskriver är er gemensamma uppfattning - men samtidigt verkar det inte så eftersom du får dessa andra tavlor av din man och de inte "passar in"...? Ni kanske behöver prata om hur ni (ni båda, alltså!) vill ha det i ert gemensamma sovrum?
 
Alltså @TeamLundVer - jag är lite "allergisk" mot folk som i detalj specar hurdana presenter de vill ha och sedan blir jättebesvikna om de inte får exakt det... Jag tycker liksom det ingår i konceptet med presenter att den som ger något faktiskt har rätt att bestämma vad hen ger bort. Har man väldigt tydliga uppfattningar om vad man vill ha, så får man nog också vara beredd att köpa det själv.

Inte mot Ts sambo nu mer jag tycker att det är vansinnigt respektlöst att ge något annat än det personen vill ha! Har personen specat exakt, varför ge något annat om det hen vill ha ligger inom det ekonomiska spann man kan tänka sig? I konceptet att ge bort ingår att ge något mottagaren blir glad för, inte att ge något man själv hade velat ha, vill ge, eller något som är snarlikt kanske men som inte alls är samma eller vad som. Man ger det personen vill ha. Det är mottagaren som ska bli glad. Det är ett enormt slöseri med både miljöresurser och pengar att ge bara för att. Hellre då låta bli helt för sådana saker blir aldrig använda utan ligger i något skåp tills de slängs.
 
@TeamLundVer Gud vad tråkigt även om det är samtidigt är väldigt fint.
Jag förstår om du är besviken efter du verkligen skrivit precis vad du ville ha. Jag är precis som dig önskar mig saker jag skulle köpt ändå och familj och vänner brukar vara väldigt tacksamma då det vet och jag får något jag vill ha. Skulle jag få en kaffemaskin när jag önskat mig sängkläder skulle jag bli irriterad, det får folk tycka vad de vill om.

Som andra redan skrivit, häng upp i barnens rum. Där borde ju färg och stil passa perfekt, och köp dina egna tavlor till sovrummet. Väldigt fina förresten:heart
 
Inte mot Ts sambo nu mer jag tycker att det är vansinnigt respektlöst att ge något annat än det personen vill ha! Har personen specat exakt, varför ge något annat om det hen vill ha ligger inom det ekonomiska spann man kan tänka sig? I konceptet att ge bort ingår att ge något mottagaren blir glad för, inte att ge något man själv hade velat ha, vill ge, eller något som är snarlikt kanske men som inte alls är samma eller vad som. Man ger det personen vill ha. Det är mottagaren som ska bli glad. Det är ett enormt slöseri med både miljöresurser och pengar att ge bara för att. Hellre då låta bli helt för sådana saker blir aldrig använda utan ligger i något skåp tills de slängs.
Då har vi nog i alla fall delvis olika uppfattning. Självklart ger man förstås bort sådant man tror att mottagaren blir glad av - TS man har säkert trott att hon skulle bli glad, annars hade han knappast lagt ner så mycket arbete på att teckna egna tavlor... Men jag är uppvuxen med att en önskelista verkligen är en ÖNSKElista, inte en inköpslista, och att det dessutom skall finnas något av en överraskning i en present, att man liksom ansträngt sig att komma på något som ligger utanför det mottagaren skulle köpa till sig själv...

Och jag tycker tvärtom att det är ganska respektlöst och otacksamt att presentera en inköpslista och förvänta sig att få det som står på den inför en födelsedag...
 
Då har vi nog i alla fall delvis olika uppfattning. Självklart ger man förstås bort sådant man tror att mottagaren blir glad av - TS man har säkert trott att hon skulle bli glad, annars hade han knappast lagt ner så mycket arbete på att teckna egna tavlor... Men jag är uppvuxen med att en önskelista verkligen är en ÖNSKElista, inte en inköpslista, och att det dessutom skall finnas något av en överraskning i en present, att man liksom ansträngt sig att komma på något som ligger utanför det mottagaren skulle köpa till sig själv...

Och jag tycker tvärtom att det är ganska respektlöst och otacksamt att presentera en inköpslista och förvänta sig att få det som står på den inför en födelsedag...
Håller verkligen med. Gör man inköpslista har man kommit väldigt långt från vad givande står för.
 
Alltså @TeamLundVer - jag är lite "allergisk" mot folk som i detalj specar hurdana presenter de vill ha och sedan blir jättebesvikna om de inte får exakt det... Jag tycker liksom det ingår i konceptet med presenter att den som ger något faktiskt har rätt att bestämma vad hen ger bort. Har man väldigt tydliga uppfattningar om vad man vill ha, så får man nog också vara beredd att köpa det själv.

Med detta sagt, så tycker jag du fick ett bra förslag i att hänga upp de av mannen tecknade tavlorna i respektive barns rum. Så får du/ni helt enkelt gå och köpa de andra tavlorna, om det nu är dem ni vill ha i ert sovrum.

Du säger också att den stil och inredning som du beskriver är er gemensamma uppfattning - men samtidigt verkar det inte så eftersom du får dessa andra tavlor av din man och de inte "passar in"...? Ni kanske behöver prata om hur ni (ni båda, alltså!) vill ha det i ert gemensamma sovrum?

Det var det enda som verkligen var specat på önskelistan. I övrigt är det saker som blender med kapacitet på minst en liter, brädspel och dylikt
 
Inte mot Ts sambo nu mer jag tycker att det är vansinnigt respektlöst att ge något annat än det personen vill ha! Har personen specat exakt, varför ge något annat om det hen vill ha ligger inom det ekonomiska spann man kan tänka sig? I konceptet att ge bort ingår att ge något mottagaren blir glad för, inte att ge något man själv hade velat ha, vill ge, eller något som är snarlikt kanske men som inte alls är samma eller vad som. Man ger det personen vill ha. Det är mottagaren som ska bli glad. Det är ett enormt slöseri med både miljöresurser och pengar att ge bara för att. Hellre då låta bli helt för sådana saker blir aldrig använda utan ligger i något skåp tills de slängs.
Men jag antar att han gav dem för att han trodde hon skulle bli glad? Är inte det tanken med presenter, att en ger något man tror att mottagaren blir glad för? Det känns ju helt absurt att han skulle ha lagt ner tid och engagemang om inte det var tanken att göra TS glad.
Det hade ju varit skillnad om han var 5 år och hade målat något. Då kunde jag förstå om en ger något en själv tycker är fint.
 
Ja...?

Han trodde antagligen att det var "födelsetavlor" som var det viktiga, och tänkte att det väl borde bli extra bra om han dessutom lade ner tid och arbete på att skapa dem själv...?
Men snälla, man måste inte tycka om alla presenter man får.

Jag är säker på att @TeamLundVer uppskattar tavlorna och tiden han lagt ner. Men det är helt ok att bli besviken när man önskat sig något så mycket i tre år och så är det något helt annant man får.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 873
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ I januari för 7 år sen så var jag med om ett sexuellt övergrepp, jag var på besök i en kompis stad och vi gick på en födelsedagsfest där...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 483
Senast: Borttaget konto
·
Övr. Hund Det har gått knappa 9 dagar nu. Det är fortfarande lika tomt, och tårarna bränner konstant i ögonen. Jag förväntar mig fortfarande att...
2
Svar
25
· Visningar
2 546
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp