En underbar present men..

Jag fnissar igenkännande.
Maken min är totalt hopplös vad gäller presenter.
Och som han har kämpat genom åren med att köpa saker jag gillar. Och det har inte blivit många rätt. Uppstammad krusbär är ett exempel - jag tycker inte ens om krusbär.
Och han ska absolut köpa något vilket jag sagt han inte behöver.
I början så tyckte jag han kunde försöka komma på något själv. Inte bra.
Sen skrev jag önskelista utan specifikation. Inte bra.
Nästa steg var specad önskelista. Dåligt resultat där också.
Stekgrytan som jag noga specade 8 L - blev en 5 - lika stor som jag hade förut som var för liten.
Nu är vi nog på att jag köper själv.
Till exempel har jag önskat mig en järnspis i bruksskick i 50-årspresent. Jag ska ställa den i ett skjul tills jag får inspiration till var jag ska ha den. Kanske gör vi om köket om några år.
Han nojjar för att köpa en gammal och ska köpa en ny - svindyrt och jag vill inte ha en ny. Då får jag dåligt samvete för att den ska stå undanstoppad. Han pratar om att bygga ett litet hus till den. Jag VET att det kommer inte att bli av inom rimlig tid.
Hur svårt kan det vara?
 
Jag tror att det är min syn på boende som gör att jag bara inte förstår det här. Boendet får inte bli så viktigt att en sån här sak blir ett problem. Mitt hem är en plats där jag bor, bara. Att investera så känslomässigt i inredningsdetaljer skulle jag aldrig göra.

Men där får du nog inse att folk är olika helt enkelt? Du bryr dig inte, för andra är det jätteviktigt.
 
Jag fnissar igenkännande.
Maken min är totalt hopplös vad gäller presenter.
Och som han har kämpat genom åren med att köpa saker jag gillar. Och det har inte blivit många rätt. Uppstammad krusbär är ett exempel - jag tycker inte ens om krusbär.
Och han ska absolut köpa något vilket jag sagt han inte behöver.
I början så tyckte jag han kunde försöka komma på något själv. Inte bra.
Sen skrev jag önskelista utan specifikation. Inte bra.
Nästa steg var specad önskelista. Dåligt resultat där också.
Stekgrytan som jag noga specade 8 L - blev en 5 - lika stor som jag hade förut som var för liten.
Nu är vi nog på att jag köper själv.
Till exempel har jag önskat mig en järnspis i bruksskick i 50-årspresent. Jag ska ställa den i ett skjul tills jag får inspiration till var jag ska ha den. Kanske gör vi om köket om några år.
Han nojjar för att köpa en gammal och ska köpa en ny - svindyrt och jag vill inte ha en ny. Då får jag dåligt samvete för att den ska stå undanstoppad. Han pratar om att bygga ett litet hus till den. Jag VET att det kommer inte att bli av inom rimlig tid.
Hur svårt kan det vara?

Aww, stackarn :D
 
Jag fnissar igenkännande.
Maken min är totalt hopplös vad gäller presenter.
Och som han har kämpat genom åren med att köpa saker jag gillar. Och det har inte blivit många rätt. Uppstammad krusbär är ett exempel - jag tycker inte ens om krusbär.
Och han ska absolut köpa något vilket jag sagt han inte behöver.
I början så tyckte jag han kunde försöka komma på något själv. Inte bra.
Sen skrev jag önskelista utan specifikation. Inte bra.
Nästa steg var specad önskelista. Dåligt resultat där också.
Stekgrytan som jag noga specade 8 L - blev en 5 - lika stor som jag hade förut som var för liten.
Nu är vi nog på att jag köper själv.
Till exempel har jag önskat mig en järnspis i bruksskick i 50-årspresent. Jag ska ställa den i ett skjul tills jag får inspiration till var jag ska ha den. Kanske gör vi om köket om några år.
Han nojjar för att köpa en gammal och ska köpa en ny - svindyrt och jag vill inte ha en ny. Då får jag dåligt samvete för att den ska stå undanstoppad. Han pratar om att bygga ett litet hus till den. Jag VET att det kommer inte att bli av inom rimlig tid.
Hur svårt kan det vara?
Har också en som är hopplös. Köper saker som han själv gillar och tycker är bra - till mig. Har aldrig någonsin önskat mig en fällkniv t.ex. Men det skulle jag tydligen ha :grin:

Får han en specad lista så följer han den - med vissa tillägg (t.ex fällkniv då).
 
Jag tänker att det väl är lite som med parfym, eller för all del kläder. Jag skulle aldrig köpa parfym till någon efter mitt eget tycke och smak, och skulle absolut inte kunna ha parfym på mig varje dag i åratal om jag inte tyckte om doften. Bara för att någon jag älskar gett den åt mig. Kläder likaså. Eller smycken. Sånt är så personligt och kanske måste man även som givare förstå den andres känslor här?

Jag gav bort en tavla en gång (personerna hade önskat sig en i den stilen) men tror inte de har den på väggen längre...! Och jag blir inte sårad över det. Det var en akvarell jag själv målat och den var jättefin, men passade nog inte in i deras dekorationsstil ändå. (Om de inte har den i sovrummet för dit har jag inte gått). Jag vill inte ens fråga för det är så personligt och jag respekterar dem totalt utan att bli ledsen!
 
Inte mot Ts sambo nu mer jag tycker att det är vansinnigt respektlöst att ge något annat än det personen vill ha! Har personen specat exakt, varför ge något annat om det hen vill ha ligger inom det ekonomiska spann man kan tänka sig? I konceptet att ge bort ingår att ge något mottagaren blir glad för, inte att ge något man själv hade velat ha, vill ge, eller något som är snarlikt kanske men som inte alls är samma eller vad som. Man ger det personen vill ha. Det är mottagaren som ska bli glad. Det är ett enormt slöseri med både miljöresurser och pengar att ge bara för att. Hellre då låta bli helt för sådana saker blir aldrig använda utan ligger i något skåp tills de slängs.

Just detta fall är ju rätt så speciellt eftersom det handlar om det gemensamma sovrummet - ts sambo kanske tycker sketcherna är lika omysiga som ts tycker att de tavlor som hon fick är.
 
För att "In your face" för mig är något ironiskt som i "haha f*ck you!" (eller typ "Haha, där fick du!") inte att det sitter ivägen.
För jag tror knappast att det var menat så...och här är ju betydelsen uppenbarligen något annat än hur jag tänkte det. Vilket ju är strålande för det låter inte sunt någonstans, allra minst i sammanhanget.
Här kommer en källa på att det betyder det du skriver:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=in your face
 
Ska man köpa konst, inredning, kläder etc tycker jag man ska vara jävligt på det klara med vad mottagaren har för stil och har önskat sig. Det kan bli så himla fel.

För många kan det ju vara rent stressande att ha knalliga färger/fula saker/etc runt sig. En del skiter i vilket..

Jag förstår om TS tycker de är för mkt och inte vill ha dem i sitt sovrum. Det kan ju vara så att man vill ha det lugnt, mjukt och nedtonat.

Sen kan jag vara märkt av att ha en morsa som undervisat i estetik inom vården. Dvs det estetiska har en jäkla effekt på vissa av oss.

Jag förstår att det blev knöligt för TS som inte vill såra sin man som ju försökt. Men jag förstår inte riktigt hur han tänkte. Han borde ju rimligen känna ts rätt väl och förstå att hon kanske inte skulle uppskatta det här så pass.
Jag har en pappa som är hopplös på presenter. Dels kan han inte sätta sig in i vad folk gillar. Dels har han dåligt med tid. Dels är han färgblind. Ska det köpas presenter gör jag eller hans sambo det. Alt så köps det enligt en lista.
Han är alltså medveten om att han inte vet vad andra vill ha. Då slipper det bli massa köp som bara kastas/göms undan.
 
Jag fyller år idag och har som den praktiska människa jag är bl.a. önskat mig saker jag annars kommer köpa själv. En av dessa var en personlig födelsetavla för vardera barn. En sån här om ni inte sett dem innan:
sketch1.jpg

Har suktat efter dessa sedan sonen föddes för snart 3 år sedan, de är helt underbara.

För att vara på den säkra sidan att det blev rätt skrev jag upp exakt vilken sketch det skulle vara mm.
Tanken var att de skulle hänga i vårt framtida sovrum som ska bli en lugn oas. Inga mobiler, avskalat och enbart lite färg genom gardinerna.

Vaknade i morse och blev ordentligt gratulerad av familjen :love:
Sedan kommer mannen stolt med mina presenter som han lagt ner jättemycket tid på (en bristvara som småbarnsförälder) och ett underbart kort. :heart

Jag öppnar och han har ritat 2 egna födelsetavlor. 2 bebisar i serieteckningsstil. En på babyblå bakgrund och en på babyrosa. Jättestora, jättesöta och superfina men så fel :(

Vill inte lägga upp bild på dem men de går i den här stilen:
babysim.jpg


De kommer verkligen inte passa in i sovrummet. De kommer snarare ta bort hela den stil som var tänkt där inne dvs jag kommer inte få den lugna oas jag drömt om. Jag vill verkligen inte vakna upp till 2 rosa/ blå giganter varje morgon. Eller somna till dem varje kväll. Och jag vill ju ha de tavlorna jag tänkt mig. :(

Är så fruktansvärt ledsen just nu. Samtidigt så är det en underbar tanke och en fin present men den passar liksom inte alls.

Vet att jag låter som världens otacksammaste bitch just nu men om jag ska vakna upp till dessa varje morgon i 50 år så behöver jag skriva av mig. :cry:

Jag hade aldrig hängt upp dem.
I stället hade jag köpt de jag ville ha och ställt de där i något slags förråd ett tag innan de mystiskt försvann.

(Min man gjorde samma sak fast med ett skärp till mig. Han fick åka och byta.)
 
Hade jag önskar mig en tavla av en snyggt tuschad häst och min partner målat en egen rosa my little pony till mig hade jag skrattat helt hysteriskt.
Det hade varit så sjukt kul!
Hade väl sagt något på bred östgötska i stil med att hörredu atte, detta blev inte wedigt wätt detta döh.

Men samtidigt hade jag ju tyckt att det var gulligt och hade velat ha den på någon annan plats om möjligt så att sätta upp dina i arbetsrummet låter väl vettigt.
Så kan ni köpa de du tänkt från början om han är okej med det.
 
och att det betyder vad resten säger... Uttryck/ord kan ju ha olika betydelser och låter något helt absurt eller konstigt i sammanhanget är det nog inte rätt :)
Oavsett så har just det uttrycket en negativ klang, så nog inte det bästa att ta rakt över till Svenska utan att tänka på innebörden. Men men, det är trots allt mänskligt att fela och ingen är felfri, inte ens jag. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 819
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ I januari för 7 år sen så var jag med om ett sexuellt övergrepp, jag var på besök i en kompis stad och vi gick på en födelsedagsfest där...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 480
Senast: Borttaget konto
·
Övr. Hund Det har gått knappa 9 dagar nu. Det är fortfarande lika tomt, och tårarna bränner konstant i ögonen. Jag förväntar mig fortfarande att...
2
Svar
25
· Visningar
2 544
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp