Endast en sten..

MattiZ

Trådstartare
Min hund är nu 7mån och har som rubriken endast en sten nere. Korkat att jag inte reflekterat över det tidigare men i alla fall.

Tänkte fråga hur man går till väga med detta? Då han besiktades som 10v och enligt veterinärerna här ska de kunna känna redan då om stenarna är normalt placerade eller inte? Vilket då betyder att vet som besiktade honom gjort fel två gånger. Besiktad vid 8 samt 10 veckor. Hjälp?
 
Hade tagit honom till veterinären och sett om det fanns något att göra. Vet att på hästar kan man på "manuell" väg få den andra stenen att gå ned också. Har hört om fall där man lyckats "massera" ned den andra ihop med en rejäl dos lugnande så hela altet är ordentligt avslappnat. Vet inte om det går på hundar dock, men det borde nog vetten veta.
 
Som sagt så åker de ofta upp och ner på små valpar. På min valp står det i protokollet att båda var nere men de har åkt upp och ner massor sen dess. Bara hoppas på att när de väl "fastnar" att det är nere i pungen.

Att "korrigera" tycker jag är fel eftersom det skulle kunna göra att krypta hundar använd i avel vilket inte är tillåtet då det är ärftligt. Antingen åter man det vara eller kastrerar (när hunden är fullvuxen såklart).
 
Hade tagit honom till veterinären och sett om det fanns något att göra. Vet att på hästar kan man på "manuell" väg få den andra stenen att gå ned också. Har hört om fall där man lyckats "massera" ned den andra ihop med en rejäl dos lugnande så hela altet är ordentligt avslappnat. Vet inte om det går på hundar dock, men det borde nog vetten veta.
Nej den tekniken används inte på hund. En krypt hund skall ändå inte gå i avel.
 
Nej den tekniken används inte på hund. En krypt hund skall ändå inte gå i avel.
Tyvärr används den mer än man tror - många är dom som verkar försöka massera ner kulorna/kulan för att dom vill att hunden ska kunna gå i avel. Hos vissa raser mer än andra verkar det som. Ser ofta frågor om det och råd på vissa uppfödarforum på Fb :mad:
 
(Vill lägga till att jag inte tyckte man skulle massera ned kulorna för att kunna ha hunden i avel utan för att det är lite lättare att kastrera om båda är nere istället för i buken).
 
Vet har känt på honom här och kulan finns inte ens i jumsken. Så borde den inte ens göra de om nu vet vid 8 samt 10v kännt den isf?
 
I vilket fall kan jag kräva pengar tillbaka? Hur blir de med operation i framtiden, alltså går försäkringsbolaget in?
 
I vilket fall kan jag kräva pengar tillbaka? Hur blir de med operation i framtiden, alltså går försäkringsbolaget in?

Jag tror att det är svårt att få pengar tillbaka om inte hunden är köpt specifikt till utställning och/eller avel, det är ju det enda som begränsas av att han är kryptorchid. Operationen är väl frivillig, så sannolikt går den inte på försäkringen heller (riskerna med att ha en kula kvar i buken är inte nödvändigtvis värre än riskerna med att operera bort den) men det bästa är nog att prata direkt med ditt försäkringsbolag för jag misstänker att det kan vara en fråga där det skiljer sig en del mellan försäkringsbolag...
 
Ja fast även om jag specifikt inte sagt att jag absolut ska använda den till avel eller utställning så går ju inte det. Hade tänkt ställa ut honom en eller två gånger dock inte låta han gå i avel. Men ja krånglig sits ändå :)
 
Ja fast även om jag specifikt inte sagt att jag absolut ska använda den till avel eller utställning så går ju inte det. Hade tänkt ställa ut honom en eller två gånger dock inte låta han gå i avel. Men ja krånglig sits ändå :)

Ja jag fattar absolut att det är jobbigt! Och det finns ju inget som hindrar att uppfödaren visar lite goodwill och drar av lite på priset, det beror väl på person antar jag. Men rent formellt tror jag inte det är en rättighet du har i alla fall.
Du ska väl ändå kontakta uppfödaren för att berätta att hunden är krypt (sånt är ju viktigt för avelsutvärderingen), så kan du kanske känna dig för i det samtalet...? :)
 
Ja precis, har informerat dem. Dock går de inte att få tag på av någon underlig anledning. Ska försöka ringa igen några gånger, svarar inte längre på mejl heller. Vilket de gjort tidigare så ja de vet ju i alla fall sedan lär de väl inte vara så intresserade av att betala tillbaka något :P
 
Ja jag fattar absolut att det är jobbigt! Och det finns ju inget som hindrar att uppfödaren visar lite goodwill och drar av lite på priset, det beror väl på person antar jag. Men rent formellt tror jag inte det är en rättighet du har i alla fall.
Du ska väl ändå kontakta uppfödaren för att berätta att hunden är krypt (sånt är ju viktigt för avelsutvärderingen), så kan du kanske känna dig för i det samtalet...? :)
Har för mig att det står på baksidan av köpehandlingen rekommendationer, vad jag minns är att det handlar om 10 - 15 % i prisavdrag, det är dock inte bindande för uppfödaren
 
Det finns ingen som helst tvång mot uppfödaren att betala tillbaka något pga krypt valp.

Vet ingen som gör så. De kan liksom inte garantera sig mot allt eftersom det är levande varelser vi pratar om.
Tvång finns det absolut inte, dock brukar det vara praxis.
 
Tidigare har SKK haft nånting om antal procent i återbetalning för olika fel. Vet inte om krypt fanns med där. Vet inte heller om bestämmelserna finns kvar. Ring skk o fråga om inget står på deras web site.
 
När min hund var 7 månader hade han ena kulan uppe. Den åkte senare ner och stannade nere så det behöver ju inte vara kört än iallafall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Castellini
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 887
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp