Endast islandshästar välkomnas

kurakosz

Trådstartare
Kan någon snälla förklara för mig varför finns det så många beten/lösdrifter (i alla fall där jag bor) som endast tar emot islandshästar? Det verkar inte ha något med storlek att göra, ponnysar av andra raser är oftast inte heller välkomna där (trots att många hästar av andra raser skulle säkert uppskatta att bo på en sådan skitstor och fin lösdrift de islandshästarna bor på :D).
Varför är det så? Jag har själv aldrig stött på någon plats där det är till exempel endast halvblod som är välkomna, utan detta fenomenet verkar endast röra islandshästar.
 
Kan någon snälla förklara för mig varför finns det så många beten/lösdrifter (i alla fall där jag bor) som endast tar emot islandshästar? Det verkar inte ha något med storlek att göra, ponnysar av andra raser är oftast inte heller välkomna där (trots att många hästar av andra raser skulle säkert uppskatta att bo på en sådan skitstor och fin lösdrift de islandshästarna bor på :D).
Varför är det så? Jag har själv aldrig stött på någon plats där det är till exempel endast halvblod som är välkomna, utan detta fenomenet verkar endast röra islandshästar.
En del islandshästägare vill kanske ha gemenskap kring intresset islandshäst. De speciella träningarna osv.
Fast sen har jag hört folk som på allvar påstår att islandshästar har ett annat språk än andra hästraser och att de inte kan kommunicera med varandra
 
Islandshästar är lättfödda små hästar som ofta åtföljs av vuxna eller familjer. Man vänder sig till samma typ(er) av tränare för det mesta och tävlar man så är det ofta på samma tävlingar. Det handlar om hela kittet inte bara att det är en islandshäst.

Man vill kunna ordna kurser, ha tävlingskompisar, lektioner och hästar som funkar bra i flock med ungefär samma foderbehov.

Det är klart att andra raser kan passa in, framförallt vuxna ponnyryttares hästar och många kan förmodligen tänka sig släppa in andra raser under rätt förutsättningar. Se det mer som en inriktning än en hästras.
 
Senast ändrad:
Islandshästar är lättfödda små hästar som ofta åtföljs av vuxna eller familjer. Man vänder sig till samma typ(er) av tränare för det mesta och tävlar man så är det ofta på samma tävlingar. Det handlar om hela kittet inte bara att det är en islandshäst.

Man vill kunna ordna kurser, ha tävlingskompisar, lektioner och hästar som funkar bra i flock med ungefär samma foderbehov.

Det är klart att andra raser kan passa in, framförallt vuxna ponnyryttares hästar och många kan förmodligen tänka sig släppa in andra raser under rätt förutsättningar. Se det mer som en inriktning än en hästras.

Är inte islänningarna lite speciella i flockbeteendet också? Har hört från olika håll att deras ponny/halvblod inte riktigt fick vara med i flocken utan stod mer utanför.

Om det är pga de är island eller att flocken bara inte passade kan jag inte svara på.
 
Är inte islänningarna lite speciella i flockbeteendet också? Har hört från olika håll att deras ponny/halvblod inte riktigt fick vara med i flocken utan stod mer utanför.

Om det är pga de är island eller att flocken bara inte passade kan jag inte svara på.
Jag har sett motsatsen också. En flockuppfödd fjording som efter 1-2 dygn var en del av flocken. Det beror lite på. Jag tror nyckeln här var en häst som hade ungefär samma förutsättningar i storlek och språk.

Jag tror inte islandshästar har så jättespeciellt flockbeteende utan de flesta har flock beteende till skillnad från många andra..
 
Man vill väl gärna ha inackorderade med samma grundsyn och typ av träning/hästhållning etc tänker jag .

Jag ser det inte som jättekonstigt .

Att islandshästar i sak skulle vara så speciella att de som ras gör skillnad på andra raser osv är ju däremot en myt .
Dock har det nog inget att göra med det du sett Ang de som lyser ut platser och då vill ha islandshästar som inackorderade på sin islandshästanläggning.
 
Jag ser inte islandshäststall som konstigare än trav, dressyr, hopp eller westernstall. Man har en anläggning som passar/är anpassad för en viss inriktning och då är det vettigast att ta in de inackorderingar som har samma inriktning. Många stallägare kan vittna om folk som har accepterat anläggningen, reglerna och skrivit på kontraktet för att sedan när de flyttar in strax börja klaga på att det eller detta inte finns, att det och detta är dåligt, att fel typ av tränare kommer, att underlaget inte passar för det de vill göra osv. osv. Det är helt enkelt lugnast för alla att var och en står på en anläggning som passar ens önskemål.
 
@TinyWiny det är mitt resonemang och erf också , och dessutom så finns det ju mer mångsidiga stall som riktar sig mer generellt och då erbjuder större möjligheter för olika grenar/hållning av häst/tränare osv .
 
Jag har haft islandshästar tillsammans med både större och mindre hästar utan några som helst problem. Det här handlar om människor och deras behov av att ingå i en flock med likasinnade tvåbeningar. Hästar är visserligen flockdjur, men mer frisinnat lagda!
 
Hos oss är ponnyer också välkomna, c och d, för att de ska ha ett liknande näringsbehov - fast det har aldrig hänt att nån med ponny vill stå hos oss. Jag är yngst i stallet, fyller 37, resten runt 50, så vi matchar nog inte ponnyryttare så bra :)
 
Är inte islänningarna lite speciella i flockbeteendet också? Har hört från olika håll att deras ponny/halvblod inte riktigt fick vara med i flocken utan stod mer utanför.

Om det är pga de är island eller att flocken bara inte passade kan jag inte svara på.

Ofta är islandshästar uppfödda på stora marker i flock & är väldigt kvicka på signaler från andra hästar. Kommer det då in en häst, ponny eller varför inte en annan islandshäst som bara gått i små flockar hela livet blir den utanför, jagad och "mobbad".

Märker stor skillnad när vi släpper in åringar till unghingst-flocken. De som tidigare gått i stor flock är inga problem ; medan de åringar som endast gått med mamma eller 1-2till hästar får svårt att komma in i flocken (inte lika snabba på att tolka signaler från andra hästar)
 
Ofta är islandshästar uppfödda på stora marker i flock & är väldigt kvicka på signaler från andra hästar. Kommer det då in en häst, ponny eller varför inte en annan islandshäst som bara gått i små flockar hela livet blir den utanför, jagad och "mobbad".

Märker stor skillnad när vi släpper in åringar till unghingst-flocken. De som tidigare gått i stor flock är inga problem ; medan de åringar som endast gått med mamma eller 1-2till hästar får svårt att komma in i flocken (inte lika snabba på att tolka signaler från andra hästar)
Om detta är belagt forskningsmässigt vet jag inte, men oavsett har det inget med ras att göra. De flesta P.R.E som är födda i Spanien har t ex gått i stora flockar fram till att de rids in. Mitt lilla rundlagda, lättfödda och spanskfödde P.R.E sto gick i flock tills hon var 3,5 och skulle sannolikt smälta in alldeles utmärkt i en flock med islandshästar. Om matte som har svag flockkänsla skulle smälta in bland islandshästryttarna är dock lite svårare att veta ..
 
Om detta är belagt forskningsmässigt vet jag inte, men oavsett har det inget med ras att göra. De flesta P.R.E som är födda i Spanien har t ex gått i stora flockar fram till att de rids in. Mitt lilla rundlagda, lättfödda och spanskfödde P.R.E sto gick i flock tills hon var 3,5 och skulle sannolikt smälta in alldeles utmärkt i en flock med islandshästar. Om matte som har svag flockkänsla skulle smälta in bland islandshästryttarna är dock lite svårare att veta ..

Det är nog snarare så att inte många hästar idag föds upp på det sättet och då tar man väl det säkra före det osäkra.
 
Om detta är belagt forskningsmässigt vet jag inte, men oavsett har det inget med ras att göra. De flesta P.R.E som är födda i Spanien har t ex gått i stora flockar fram till att de rids in. Mitt lilla rundlagda, lättfödda och spanskfödde P.R.E sto gick i flock tills hon var 3,5 och skulle sannolikt smälta in alldeles utmärkt i en flock med islandshästar. Om matte som har svag flockkänsla skulle smälta in bland islandshästryttarna är dock lite svårare att veta ..
Det finns ingen stor andel hästar med samma behov som islandshästar och deras familjer. PRE är mycket störe och äter mer.
 
Det finns ingen stor andel hästar med samma behov som islandshästar och deras familjer. PRE är mycket störe och äter mer.
P.R.E är överlag väldigt lättfödda. De kan dessutom vara mella ca150cm och 170cm. Mitt ena P.R.E sto är 150 cm och skulle må utmärkt bland islandshästar. Jag matar för mycket fast jag försöker låta bli = hästen är för tjock ...
 
Jag har mina båda islandshästar på ett sådant ställe, där enbart islandshästar bor.

För att få en eller flera vettigt fungerande flock(ar) så tror jag det räcker med hästar av ungefär samma storlek som är uppfödda i flock och kan "prata häst". Det stämmer in på många (men inte alla!) islandshästar och säkert en hel hög andra hästar också. Vidare så vill man ju gärna ha hästar tillsammans som har så lika näringsbehov som möjligt för att underlätta fodringar, slippa ta undan någon häst som skall ha mer/mindre osv. Också till största delen icke rasrelaterat.

Men så vill i alla fall jag och mina stallkompisar gärna kunna träna för gemensamma tränare, anläggningen har ovalbana för tävling med islandshäst där det anordnas både tävlingar och träningar, vi åker iväg på ungefär samma externa tävlingar, umgås med samma krets hästmänniskor utanför vårt eget stall etc. Och har i de flesta fall likartad syn på hästhållning.

Så det är mycket för oss människor som vi "delar upp oss" på det här viset - hästarna skulle säkert trivas lika bra med ett par New Forest, någon Connemara och ett par Welsh Mountain i hagen. :D
 
Fast det beror väl också på individ?

Men ponnyer, särskilt av naturras, borde passa fint in behovsmässigt. Så jag tror är mer som andra sagt att man vill ha gemenskapen osv från andra med samma inriktning.
Det är hela paketet. I en del gemensam islandsflockar finns det en och annan häst av annan ras även om man egentligen inte tar emot andra raser.
 
P.R.E är överlag väldigt lättfödda. De kan dessutom vara mella ca150cm och 170cm. Mitt ena P.R.E sto är 150 cm och skulle må utmärkt bland islandshästar. Jag matar för mycket fast jag försöker låta bli = hästen är för tjock ...



Om du säger det så är säkert flertalet PRE max ca 1.45 och äter lika mycket som den genomsnittliga islandshästen på 1.35 eller så.

OBS ironi
Förlåt att jag inte betonade att menade flertalet och att det eventuellt kunde finnas något enstaka undantag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 867
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 100
Senast: zuli
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 888
Senast: Halona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp