Engagera sig politiskt

Jag tycker att politikerförakt ofta kommer i samma paket som tjänstemannaförakt och akademikerförakt. Kanske även ett allmänt myndighetsförakt.

Och ofta är det samma människor som blir allra mest upprörda när samhället inte ger omedelbar service utan väntetid med något som inte ens ligger inom myndighetens uppdrag.
Samtidigt som de anser att i princip ingen skatt alls borde betalas för att bekosta denna verksamhet som de ska dra obegränsad nytta av.

Samhället är till för att servera mig, men jag har inget ansvar för att bidra till helheten för andras skull.
Känns som den typen av människor har ökat senaste tiden. Eller ser jag bara en skev del av verkligheten?

Ibland tror jag vi (sedan typ 60-talet?) är uppvuxna med så välfungerande myndigheter i Sverige att vi ofta inte inser hur mycket samhällsnytta de bidrar med. För många ryms det inte i föreställningsvärden hur det skulle vara att vara utan en hel del av funktionerna.
Sant.

Med mina elever talar jag ofta om samhällskontraktet.
Vi undervisar i svenskt samhälle och där ingår självfallet detta med skatt och vad den bekostar.
Jag pratar om samhällskontraktet, alltså att vi som kan, vi bidrar till dem som inte kan eller inte har. Och att det gemensamma bekostas av oss gemensamt.
 
Oj jösses. Det låter som om det finns mycket att göra för partierna i din kommun. Och för kommunen själv! Det finns utmärkta utbildningar för nyvalda politiker och här går de allra flesta på dem efter varje val.
Det är också helt oacceptabelt om en ordförande tillåter sådana yttranden på sitt sammanträde.

Jag känner inte igen mig alls. Tack och lov! Inte heller från andra kommuner än min egen. Jag hoppas verkligen att din bild inte är vanlig.

För egen del så tycker jag nog att vi är duktiga på att skilja mellan "vad" och "hur". Men attityd och tonläge störs mycket av de ledande. Har ni bytt till nya politiker som inte hålls i strama tyglar av sina partier och av mötespresidierna så kan det mycket väl barka åt skogen. Ledsamt.
Kommunstyrelsens ordförande var en av de som uttalade sig på detta sätt. Han är ny som ordförande i sitt parti och tillsattes denna mandatperioden. Jag hoppas det är ovanligt att man beter sig så, men jag vet inte. Det är relativt vanligt att politiker vill vara inne och peta i själva utredningarna så de inte ska visa på "fel" saker. Så har det varit för vänner jag har som arbetar i andra kommuner också.
 
Kommunstyrelsens ordförande var en av de som uttalade sig på detta sätt. Han är ny som ordförande i sitt parti och tillsattes denna mandatperioden. Jag hoppas det är ovanligt att man beter sig så, men jag vet inte. Det är relativt vanligt att politiker vill vara inne och peta i själva utredningarna så de inte ska visa på "fel" saker. Så har det varit för vänner jag har som arbetar i andra kommuner också.
:banghead: :banghead: :banghead:
Så får det verkligen inte gå till.
Klart är att de politikerna har fullständigt missuppfattat sitt uppdrag.
 
@Luff Jag tycker visserligen att det är hedervärt när en ung person lägger ner energi på att försöka påverka. Men det där att inte kunna skilja på politiker och tjänstemän är så himla vanligt. Det borde det inte vara.
Han var mycket driftig och fick mycket gjort. Men hur han som ändå var intresserad kunnat missa allt i skolan? Jag tror det är något som felas i undervisningen.
 
Det är väll förvisso inte så konstigt att man inte vet exakt vart gränserna mellan politikers ansvarsområden och tjänstemännens går. Jag kan själv tycka att det är oklart och jag är ändå en tjänsteman kommunalorganisation. Just gränsdragning mellan politik och tjänstemän är ju väldigt knepig. Jag tycker även det är tråkigt att nationella, regionala och kommunala mål inte går hand i hand.
Fast han satt och läste högt ur regionens kulturvision och påstod att vi skrivit på. Det var liksom inga rätt. Och detta var ju en intresserad yngling. Inte konstigt andra ungdomar har någon koll då.
 
Han var mycket driftig och fick mycket gjort. Men hur han som ändå var intresserad kunnat missa allt i skolan? Jag tror det är något som felas i undervisningen.
Av din beskrivning så lät det som en rätthaverist i blivande...
Tur att han fick hjälp att förstå bättre.

Det är helt enkelt så att olika lärare lägger olika mycket engagemang i olika saker. Och olika personer tar till sig olika mycket av undervisningen - oavsett "läshuvud".

Tragiskt är det i vilket fall som helst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 703
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp