Enhästars? För/nackdelar?

Buck

Trådstartare
Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar.
Men.. jag saknar bil för att dra den (har inte ens drag på nuvarande :o) och då ena hästen är en bredåkare och jag ändå aldrig åker med 2 hästar så funderar jag på en enhästars istället. Billigare att dra och förhoppningsvis är hästarna mer lättlastade i en sån.
(Hade iofs helst haft ett baklänges släp/lastbil då gamla bredåkaren som i vanliga fall välter i varje sväng åkte som en drottning senast i lastbil utan att trampa om en endaste gång. Men den ekonomin finns inte).

Den främsta nackdelen jag kan tänka mig nu är att man inte har den tomma spiltan att ha sadelskåpet i att kunna ta med hö/strö om man mot förmodan ska övernatta nånstans (inte hänt än iofs).
Men jag tänker att det borde få plats ett sadelskåp framför bommen eller så får man ha ett skåp på skötardörren.

Har lite koll på vad för släp som finns och än så länge verkar fautras och Ifor bäst ( tycker inte om gardin, fast sadelkammare direkt framför bommen eller skötardörr på höger sida ;).)
Fautras är dock lite väl i dyraste klassen.. och Ifor har jag för mig är relativt låga (?).

Men ni som gått från ett stort släp till ett enhästars, hur har ni resonerat och vad tycker ni om de funktioner som finns på erat?

Finns det fler släp än fautras som har kombiramp? Finns det ngt släp som är lite bredare framtill framför bommen?

Och vad har era släp för tot vikt och maxlast?
 
Hade valt 2-hästars av 3 anledningar:
1. Mer luftvolym i släpet. Rymligare. Mindre instängt.
2. Lastutrymme i lediga spiltan alt 2 hästar.
3. Bredare, ligger stadigare på vägen och inte lika vindkänslig.

Har precis beställt montering av dragkrok på min nya bil, kostar mellan 3-6000kr inkl montering.

Kombiramp går nog att få som tillval på lite olika släp. Cheval liberte, vissa modeller av böckmann, henra har, boj, säkert många flera.

Billigare att dra - njae, kanske gör jätteskillnad om man åker långt/ofta men för mer sporadiska korta turer blir det nog ingen relevant skillnad i plånboken. Och blir det en krona över lär de fort försvinna på ett par rea-lindor eller schabrak man inte ens visste att man behövde

Har ett Henra Cayenne tvåhästars med kombiramp och dubbel fronturlastning och dörrskåp, boogie 1990 kg, egenvikt 870 kg, lastar 1120 kg. Dålig väggfolie men i övrigt är jag supernöjd, varje gång jag öppnar upp de dubbla fullhöjds skötardörrarna/fronturlastningen så minns jag varför jag ler.
 
Ifor William släpet jag har nu har tot vikt på 2600kg och max lastvikt på 1600kg. Så det blir ganska stor skillnad i hur stark bil som behövs för att dra mot ett enhästars.
Det bra med nuvarande är att jag kan lasta 2 hästar och utrustning utan att tänka på hur mycket hästarna väger.

Dock så är bilen en liten Peugeot och även om jag satt på en dragkrok så får den bara dra 1100kg. Att köpa ny bil är inte riktigt aktuellt heller, skulle vara om en perfekt bil kom in i bilden och man fick bra betalt för både gamla släpet och nuvarande bil som bara är 1,5år gammal.
 
Finns det någon fördel med enhästars förutom lägre vikt? Moderna släp har ju ofta bara plastvägg mellan hästarna för att spara vikt och då är det ju svårt att få in packning i det lediga utrymmet.

Är det inte bättre att fixa körkort för tungt släp och försöka hitta en bättre dragbil? Ja , jag vet att det handlar om pengar men det ger dig helt andra förutsättningar.
 
Glöm ha skåp eller liknande framför bommen. Det får du ha i bilen. Och där är absolut största nackdelen.
Ja det är väll det som är en ganska stor nackdel... Är väldigt smidigt nu att bara rulla in skåpet i tomma spiltan så man inte behöver ha ngt i bilen.
 
Hade valt 2-hästars av 3 anledningar:
1. Mer luftvolym i släpet. Rymligare. Mindre instängt.
2. Lastutrymme i lediga spiltan alt 2 hästar.
3. Bredare, ligger stadigare på vägen och inte lika vindkänslig.
Det där samma anledningar jag har. Har också varit inne och funderat på 1-hästar, men kommit fram till att det är bättre att ta 2-hästars och sen ha en hel bom istället, så den som vill åka brett kan göra det och behöver man köra 2 hästar kan man göra det också.
Gärna med en sån där gummivägg i mitten så den som vill åka brett kan bredda lite på hovarna trots trång spilta.

Det är nog så jag hade resonerat åt i alla fall.
 
Det där samma anledningar jag har. Har också varit inne och funderat på 1-hästar, men kommit fram till att det är bättre att ta 2-hästars och sen ha en hel bom istället, så den som vill åka brett kan göra det och behöver man köra 2 hästar kan man göra det också.
Gärna med en sån där gummivägg i mitten så den som vill åka brett kan bredda lite på hovarna trots trång spilta.

Det är nog så jag hade resonerat åt i alla fall.
Ja är dock så att det inte finns hel lång bom för mina bakbommar (Thule esylock) bara 3/4 bom vilket inte är tillräckligt för bredåkaren, spec då det är en stolpe mitt i släpet där mellanväggen är fäst. Man får i så fall ta bort stolpen och ha hel lång bom fram och bak (och med mina bakbommar betyder det att man får åka helt utan bakbom..
 
Ja är dock så att det inte finns hel lång bom för mina bakbommar (Thule esylock) bara 3/4 bom vilket inte är tillräckligt för bredåkaren, spec då det är en stolpe mitt i släpet där mellanväggen är fäst. Man får i så fall ta bort stolpen och ha hel lång bom fram och bak (och med mina bakbommar betyder det att man får åka helt utan bakbom..
Kika på släp som inte har mittstolpe, och som har hellånga fram/bakbommar och även urtagbar mellanvägg så får du ju en praktisk kombination av dina behov.

Vad har du för körkort? BE?
Tror ditt körkort och dragbil blir avgörande för vad du kan landa med.
Du har ju skämt bort dig med ett prima Ifor :), är det aktuellt att gå tillbaka till en lågviktare som Vv/dylikt?

Sorry, ser i mitt inlägg att alla mina argument är för 2-hästars, det besvarar troligen inte din fråga.
 
Ja är dock så att det inte finns hel lång bom för mina bakbommar (Thule esylock) bara 3/4 bom vilket inte är tillräckligt för bredåkaren, spec då det är en stolpe mitt i släpet där mellanväggen är fäst. Man får i så fall ta bort stolpen och ha hel lång bom fram och bak (och med mina bakbommar betyder det att man får åka helt utan bakbom..
Det går ju att byta släp också. Det ska jag själv göra då jag inte riktigt är nöjd med det jag har idag. :)
 
Att byta till ett lättare 2hästars ser jag ingen mening med egentligen. Min tanke med Ifor släpet var att ha ordentlig lastvikt för att kunna köra allt från hö till lasta ngn kompis häst också på väg till skogen.

Angående stolpen så vill jag faktiskt ha en, det stabiliserar mellanväggen superbra och gör att man kan ha en hög mellanvägg, avskyr släp med låg mellanvägg, känns som att hästen kan välta över den :/.
Bakbommarna har jag ju också satt in själv för att alla andra är hemskt opraktiska och långt ifrån säkra om man har en häst som satt sig på bommen eller kilat in rumpan under.
Dock korkat att det inte finns en hel lång teleskop bom.
 
Jag hade en Ifor 1,5 hästars. Jag var jättenöjd men hästen blev svårlastad med den. Tror det var pga att den känns mindre, samtidigt som hästen får mer spelrum eftersom den har mer plats än i en 2-hästars. Rampen är ju smalare också, inte så lätt att parera en häst som inte gärna går in.
Dessutom var mitt Ifor så pass tungt att jag inte alls "tjänade" på det. Har nu en Thule som jag och framförallt hästen är väldigt nöjda med. Jag trodde inte jag behövde den extra spiltan, men det är väldigt skönt att ha lite extra plats.
 
Jag har ett 1,5-hästars Henra. Bytte från ett Kylinge som jag gillade för att det var stabilt och rejält, men ville ha lite mer säkerhetsdetaljer och mindre inredning att göra sig illa på i transporten. En bekants häst lyckades resa sig, få framhovarna i foderbordet och välta över mellanväggen :eek: (tyvärr inget lyckligt slut, utan avlivad på plats och enligt räddningstjänsten inte helt ovanligt :o).

Fördelarna i mitt tycke är att hästen åker väldigt bra i en bredare spilta (som är bred även framtill), släpet går i bilens spår (bra på vintern och vid möte på smala vägar) och så lite saker som möjligt som hästen kan göra sig illa på inuti släpet.

Jag åker bara med en häst på träning/tävling över dagen och packar i bilen (en Volvo får man in mycket i). Har aldrig upplevt den som instabil/vindkänsligare än tvåhästars. Den skulle kunna vara lite längre framför bommen, men min häst är kort både i ryggen och i halsen, så det går bra ändå.

Har inte vikterna i huvudet, men totalvikten är minst 1300 och lastvilkten över 600. Jag valde inte på vikten, då jag har körkort för att köra tyngre, utan det var det andra som gjorde att valet föll på 1,5-hästars.

Om jag skulle köpa ny transport idag så skulle jag välja ett 1,5-hästars igen :)
 
Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar.
Men.. jag saknar bil för att dra den (har inte ens drag på nuvarande :o) och då ena hästen är en bredåkare och jag ändå aldrig åker med 2 hästar så funderar jag på en enhästars istället. Billigare att dra och förhoppningsvis är hästarna mer lättlastade i en sån.
(Hade iofs helst haft ett baklänges släp/lastbil då gamla bredåkaren som i vanliga fall välter i varje sväng åkte som en drottning senast i lastbil utan att trampa om en endaste gång. Men den ekonomin finns inte).

Den främsta nackdelen jag kan tänka mig nu är att man inte har den tomma spiltan att ha sadelskåpet i att kunna ta med hö/strö om man mot förmodan ska övernatta nånstans (inte hänt än iofs).
Men jag tänker att det borde få plats ett sadelskåp framför bommen eller så får man ha ett skåp på skötardörren.

Har lite koll på vad för släp som finns och än så länge verkar fautras och Ifor bäst ( tycker inte om gardin, fast sadelkammare direkt framför bommen eller skötardörr på höger sida ;).)
Fautras är dock lite väl i dyraste klassen.. och Ifor har jag för mig är relativt låga (?).

Men ni som gått från ett stort släp till ett enhästars, hur har ni resonerat och vad tycker ni om de funktioner som finns på erat?

Finns det fler släp än fautras som har kombiramp? Finns det ngt släp som är lite bredare framtill framför bommen?

Och vad har era släp för tot vikt och maxlast?


Har kört häst i enhästars Fautras och i en gammal gammal en hästars märke ? med en axel. Då är två axlade bättre o stabilare. Trevliga lätt dragna transporter. Hade gärna haft en en hästars om jag hade haft en häst.
 
Det där samma anledningar jag har. Har också varit inne och funderat på 1-hästar, men kommit fram till att det är bättre att ta 2-hästars och sen ha en hel bom istället, så den som vill åka brett kan göra det och behöver man köra 2 hästar kan man göra det också.
Gärna med en sån där gummivägg i mitten så den som vill åka brett kan bredda lite på hovarna trots trång spilta.

Det är nog så jag hade resonerat åt i alla fall.


Jag tycker som du.

Jag velat fram och tillbaka en hel del med enhästars eller ej. Valet faller ändå på en tvåhästars med möjlighet till helbom och ta ut inredningen.
 
Har kört ett fautras många ggr som 1,5 hästars och den har legat ganska ostabilt på vägen, båda mina annars extremt lättkörda hästar har varit oroliga i den etc. Antagligen pga så smal ändå. Skulle inte köpa ett om jag var du. Bättre med 2hästars
 
Jag har ett cheval gold one som jag är jättenöjd med! Köpte mitt första för 5 år sedan och bytte nu till ett nytt likadant fast med sadelkammare istället.
Cheval är det bredaste enhästars, skiljer 10 cm mot de andra på marknaden och det var därför det blev ett sånt för min del. Eftersom vi hämtar halm och ensilage balar måste de gå att få in.
Ett av de mest stabila släp jag kört, har kört både boj, värmlandsvagn, henra och Thule men då vanliga 2hästars.
Har totalvikt på 1300 och lastvikt 650.
Gillar även att det är kombiramp, så smidigt när man hämtar spån, bara att lasta med truck.
 
Jag har ett Fautras JMS.
Är så himla nöjd. Hade ett Henra 1,5 hästars till min förra häst och var nöjd med det också men Fautras är verkligen snäppet bättre.

Går jättestadigt på vägen, bra ventilation och så skönt att slippa ramphelvetet :p
Jag får bara dra 1480 med bilen på B-kort och vikten på denna är 1450, tjänstevikt 670 så får lasta 780.
Hästen är löjligt lättlastad i detta släp, var krångligare med ramp.
Åker ofta själv och då är det skönt med dörrar istället för ramp tycker jag.
Man kan ju köpa sadelskåp som fästs på insidan av framdörren om man nu vill ha det. Jag packar i bilen men så har jag inte gett mig ut på meeting än :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags. Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
27 035
Senast: MoonAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp