Enklaste sättet att få väggen slät?

Eloise

Trådstartare
Vi flyttar imorgon in i vårt hus och på några ställen sitter en ful 90-talstapet med struktur.
Varken jag eller mannen är särskilt vassa på att spackla och har kikat på både renoveringsgips samt tapet att sätta över. Men är det mycket enklare egentligen? Med renoveringsgips kommer vi ju få spackla lite ändå, men det blir inte lika stor yta som hela väggar. Ska man kanske rentav satsa på att riva ner allt av den gamla tapeten? Den verkar sitta bra sin ålder till trots.

Tacksam för era bästa tips! :)
 
Vi har ett liknande rum i vårt hus. Vi kommer ta ned tapeten. Vi har redan gjort det i ett rum och det blev rätt bra, trots att undre tapetlagret inte lossnade med tapetnedtagare så vi fick ta bort det för hand. Förhoppningsvis släpper strukturtapeten med tapetnedtagare.
 
Vi flyttar imorgon in i vårt hus och på några ställen sitter en ful 90-talstapet med struktur.
Varken jag eller mannen är särskilt vassa på att spackla och har kikat på både renoveringsgips samt tapet att sätta över. Men är det mycket enklare egentligen? Med renoveringsgips kommer vi ju få spackla lite ändå, men det blir inte lika stor yta som hela väggar. Ska man kanske rentav satsa på att riva ner allt av den gamla tapeten? Den verkar sitta bra sin ålder till trots.

Tacksam för era bästa tips! :)

Svabba tapeten med vatten och tejpa upp byggplast över, lämna en dag/ett dygn och sedan brukar tapeten lossna bra.
 
Jag skulle absolut också rekommendera att ta bort tapeten, bättre att göra underarbetet ordentligt även om det tar något längre tid för slutresultatet blir så mycket bättre. Tjocka lager med gamla tapeter är inte snyggt.

Man kan också svabba med ett svagt tapetklister och sätta upp byggplasten som tapet om man vill.

Hur mycket vatten man kan använda beror förstås på hur fuktkänslig vägg och golv är, med ett fint parkettgolv och en fuktkänslig gipsskiva som vägg får man vara lite försiktig.
 
Har man tur så delar sig tapeten smidigt så att det yttre lagret släpper. Det undre lagret kan ju i många fall få sitta kvar, för att [spackla och] måla på eller [spackla och] tapetsera på.
 
Undvik renoveringstapet! Det är verkligen tapeten från helvetet!.. :wtf: :down:

Åå det som jag funderat på i ett rum där katten klöst i tretex skivan. Varför är den inget bra? Kan ju vara bra att ha koll på innan jag ger mig på att tapetsera för första ggr..,
 
Vi håller precis på att renovera vår hall med strukturtapet från -90. Gick väldigt enkel att dra ner i stora bitar och sen har vi satt renoveringstapet och målat. Smidigt och enkelt!
Rivning pågår:
img_8735.jpg

Tapeten nere:
img_8980.jpg

Renoveringstapet på väg upp:
img_9419.jpg

Och nu håller vi på att måla.
 
Vi håller precis på att renovera vår hall med strukturtapet från -90. Gick väldigt enkel att dra ner i stora bitar och sen har vi satt renoveringstapet och målat. Smidigt och enkelt!
Rivning pågår:
img_8735.jpg

Tapeten nere:
img_8980.jpg

Renoveringstapet på väg upp:
img_9419.jpg

Och nu håller vi på att måla.

Snyggt! Tack för bilderna! Kul att se andras projekt.
 
Tack för alla tips!

En vän är målare och han rekommenderade såklart att bredspackla allt :banghead:

Vi provar riva ner lite tapet och ser hur den släpper, går det enkelt så rycker vi allt, är det väldigt svårt så har vi lite mer att spackla bara..
 
Åå det som jag funderat på i ett rum där katten klöst i tretex skivan. Varför är den inget bra? Kan ju vara bra att ha koll på innan jag ger mig på att tapetsera för första ggr..,
Använde den "easy" någonting. Den är stel som en läderbit och helt omöjlig att manövrera själv, plus att den STICKS!! Får man inte skarvarna helt perfekta, så måste man spackla emellan. Då blir tapetytan och spackelytan helt olika i utseende om man sen vill måla istället för att tapetsera ytan, eller väljer en tunn tapet... :rage:
 
Använde den "easy" någonting. Den är stel som en läderbit och helt omöjlig att manövrera själv, plus att den STICKS!! Får man inte skarvarna helt perfekta, så måste man spackla emellan. Då blir tapetytan och spackelytan helt olika i utseende om man sen vill måla istället för att tapetsera ytan, eller väljer en tunn tapet... :rage:

Åå då förstår jag.
 
"Min" målare sa till mig att ta ner strukturtapeten, så det gjorde jag. Sen spacklade han lite hål och ojämnheter innan han tapetserade och målade. Var ändå rätt lätt gjort att ta ner tapeten. Dessutom rätt roligt, eftersom jag gillar att demolera saker ;) Jag hade då försökt med renoveringstapet först, men det är inget jag rekommenderar någon. Fick väldigt mycket aggressioner av renoveringstapet...
 
De flesta strukturtapeter är gjorda så att själva strukturlagret går att dra loss och kvar blir ett slätt, tunt lager kvar som är enkelt att tapetsera över. Dock bör man om man är petig spackla skarvarna mellan våderna och slipa så det blir helt slätt, för enligt min erfarenhet var tapeterna lite bredare förut, mot vad de är idag och skarvar, hur små de än är kan skina igenom.

Är underlaget väldigt skruttigt och kräver väldigt mycket arbete för att få bra inför nytapetsering, så är det helt klart värt att sätta upp renoveringsgips.
 
Vi renoverade i förra huset och hade max otur med strukturtapeterna.. de var av äldre modell och det gick inte dra av övre lagret. Jag var gravid och vi hade tagit hjälp av tapetserare på första våningsplanet. Han föreslog bredspackla. Men det fanns några lager gamla tapeter och när de blev fuktiga av spacklet så började de bågna... såg ut som lustiga huset. Blev att kalla in snickare som satte gipsskivor till slut. Blev jättesnyggt till slut - men jag hoppas det går smidigare för er!! :D
 
Statusuppdatering; vi skulle "bara" måla sovrummet först i helgen så vi kunde flytta in på riktigt, men tapeten släppte. Så när färgen torkat fick vi riva, spackla, slipa, spackla, slipa, och slutligen måla två lager. Men snyggt blev det! Pjuh!

Har en vän som är målare, han får ta vardagsrummet som är värst, där ser man att strukturen har bubblat sig och släppt på flera ställen redan innan vi börjat. Att bredspackla en så stor yta vågar vi nog inte ge oss på... vi håller oss till att öva i de mindre rummen som vi sällan har gäster i så skavankerna inte syns :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp