Ensam häst under sommarlovet

SarmirBebis

Trådstartare
Man har ju hört om hur folk hyrt hästar och haft dem på landet på en stor inhägnad äng i typ 2-3 veckor.
Och sedan kom ju lagen på att inga hästar får vara ensamma utan social kontakt av annan häst.
Alltså, hästen kan stå själv men måste kunna se & prata med en annan häst. Med andra ord, nej. Hästen kan då alltså inte hänga med ensam till landet och beta på tomten.
Eller så har jag i alla fall tänkt!?

Nu har jag sett flertal människor under sommarhalvåret med häst på tomten. ENSAM. (då alltså i närheten av där jag bor så att jag kunnat konstatera att detta inte varit en 1 dags händelse)

Jag började surfa och hittade saker som att det finns en viss tid då hästen kan stå ensam alltså typ 2 veckor. Men hittade aldrig hur länge de faktiskt FICK gå ensamma och hittade sedan att det inte var lag utan rekommendationer.

Kollar du på jordbruksverkets hemsida hittar du information som säger att det är LAG på att ha minst 2 hästar.


Hur är det egentligen!?
Har alltid tagit det för givet att vi snackar om att det är 2+ hästar som gäller, inga undantag!

Fråga; finns det en tidsperiod (alltså antal veckor) en häst får gå ensam, utan kontakt med andra hästar dock med mycket mänsklig kontakt!?
 
Hästar bör ha en artfrände men måste ha sällskap och det kan då vara ett får, en ko eller annat större (betes)djur. Jag har hört om folk som velat ha en kanin som sällskap och det har inte varit okej. Mänskligt sällskap räcker alltså inte heller. Hästar får gå själva tillfälligt, dvs. har du två hästar, den ena behöver stå på klinik i några dagar, dör eller du åker på kurs över en helg får hästen som är kvar vara ensam men du får inte ha en plan på att hästen ska gå ensam mer än just tillfälligt så att ta hem hästen och ha den ensam är inte okej.

Någon tidsperiod finns nog inte utan tillfälligt är just tillfälligt och vad som är tillfälligt är en bedömningsfråga utifrån varje tillfälle. Antingen tills du har skaffat nytt sällskap eller tills den ordinarie hästen kommer hem igen. Skulle man inte få lämna en häst ensam alls så hade man ju inte ens kunnat rida ut på det ena hästen och den andra är kvar hemma.

Sedan anser jag personligen att om en häst ska gå ensam utan artfrände om så än tillfälligt så ska hen vara okej med det också. Annars får man ordna sällskap direkt. En ko eller ett får talar inte samma språk som en häst och kommer inte ha samma utbyte av varandra som två hästar.
 
Jag kan garantera att två hästar gäller för permanent hållning, iaf i Skåne. En person jag känner fick välja mellan att flytta sin häst till annat stall med andra hästar eller köpa en häst till som sällskap när djurskyddsinspektörerna kom och hälsade på. Möjligt att andra betesdjur funkar om hästen är van vid det.

Jag har haft en häst ensam i en vecka när den andra stod på djursjukhus, det är inget att rekommendera för längre tid. Det var tydligt hur mycket den ensamma hästen plötsligt uppskattade mig och min närvaro.
 
Man har ju hört om hur folk hyrt hästar och haft dem på landet på en stor inhägnad äng i typ 2-3 veckor.
Och sedan kom ju lagen på att inga hästar får vara ensamma utan social kontakt av annan häst.
Alltså, hästen kan stå själv men måste kunna se & prata med en annan häst. Med andra ord, nej. Hästen kan då alltså inte hänga med ensam till landet och beta på tomten.
Eller så har jag i alla fall tänkt!?

Nu har jag sett flertal människor under sommarhalvåret med häst på tomten. ENSAM. (då alltså i närheten av där jag bor så att jag kunnat konstatera att detta inte varit en 1 dags händelse)

Jag började surfa och hittade saker som att det finns en viss tid då hästen kan stå ensam alltså typ 2 veckor. Men hittade aldrig hur länge de faktiskt FICK gå ensamma och hittade sedan att det inte var lag utan rekommendationer.

Kollar du på jordbruksverkets hemsida hittar du information som säger att det är LAG på att ha minst 2 hästar.


Hur är det egentligen!?
Har alltid tagit det för givet att vi snackar om att det är 2+ hästar som gäller, inga undantag!

Fråga; finns det en tidsperiod (alltså antal veckor) en häst får gå ensam, utan kontakt med andra hästar dock med mycket mänsklig kontakt!?

Oavsett djurskyddet, det blir ju ingen trevlig semester för hästen att behöva stå ensam två veckor i en trädgård?
 
Vi hade vår häst ensam första sommaren, men det var långt före lagändringen. Mina hästar har alltid kunnat vara ensamma, och har fått vänja sig vid det/träna på det tidigt i livet, men ändå skulle jag inte ens våga chansa ifall man skulle bli anmäld. Däremot ser jag det som självklart att de ska fixa att man rider ut med kompisen ett par timmar utan att behöva slänga in den andra i boxen, att man ska kunna vara borta på tävling en dag utan att den häst som blir kvar får slaget, eller om en häst blir skadad och måste stå i box eller sjukhage.

När jag hade haft min dåvarande tvååring i ungefär tre månader (en häst som klarade av att vara ensam i hagen redan som föl när uppfödaren red ut med mamman) stod min andra häst med hovböld och stallägarens båda hästar fick fång. Kan säga att jag var ganska tacksam för att ha en unghäst som klarade av att gå ute själv i hagen. Att ha henne inne på boxvila enbart på grund av att hon inte kunde gå ute själv/kompisarna fick stå inne x antal dagar (den med hovbölden kunde ju gå ut efter några dagar igen, men de andra stod inne i veckor) hade känts betydligt värre för hästen än tid ensam i en hage.
 
Vi hade vår häst ensam första sommaren, men det var långt före lagändringen. Mina hästar har alltid kunnat vara ensamma, och har fått vänja sig vid det/träna på det tidigt i livet, men ändå skulle jag inte ens våga chansa ifall man skulle bli anmäld.
Inte för hästens skull utan bara för risken att bli anmäld?

När jag hade haft min dåvarande tvååring i ungefär tre månader (en häst som klarade av att vara ensam i hagen redan som föl när uppfödaren red ut med mamman) stod min andra häst med hovböld och stallägarens båda hästar fick fång. Kan säga att jag var ganska tacksam för att ha en unghäst som klarade av att gå ute själv i hagen. Att ha henne inne på boxvila enbart på grund av att hon inte kunde gå ute själv/kompisarna fick stå inne x antal dagar (den med hovbölden kunde ju gå ut efter några dagar igen, men de andra stod inne i veckor) hade känts betydligt värre för hästen än tid ensam i en hage.
Det finns inget förbud mot att ha hästen ensam i hagar även om jag personligen tycker det är fel i normalfallet och alltid när det gäller 2-åringar, nu hade du inte hästen ensam i laglig mening då jag antar den kom in under nätterna och dessutom tillfälligt så det var inte något lagbrott alls.
 
Ja, jo.
Absolut håller jag med om att en häst, som r ett flockdjur, inte ska stå ensam.
Sedan, även om det är hästens välmående före allt annat, så är ju chansen att bli ertappad stor då det känns som om nästan varje själ i Sverige vet om denna lag! Och då kan ju saker hända som man inte är beredd på som att lägga t för böter, flytt, nytt stall eller tillochmed ny häst!?

Och även om en ko eller ett får/åsna kan fungera som sällskap är det inte idealet, nej.
 
Inte för hästens skull utan bara för risken att bli anmäld.

Som jag skrev klarar min häst av att gå själv. Föredrar det till och med framför att gå i stor grupp, som inte passar henne alls. Det visar hon med all tänkbar tydlighet. För just min häst hade det varit ett bättre alternativ att gå ensam än i en stor flock. Hon mår skit om hon ska gå i stor grupp. Vi har försökt i flera år, för hästar "ska" gå i grupp.

Nu går inte min häst själv. Hon går med EN kompis som hon trivs alldeles utmärkt med, och det är FÖRSTÅS det bästa. Men om det är tillåtet att ha häst själv i säg två veckor (den tiden kan man ju, om man har otur, ha en häst stående skadad på djursjukhus), så hade jag ändå varit rädd för att bli anmäld. Inte om kompisen verkligen befann sig på djursjukhus, för det går ju i så fall att bevisa, men om kompisen sålts eller nått. För nog hade någon anmält då.

Det kanske är min häst som är udda, hon var sån redan som liten hos en annan ägare. Men alla hästar är individer, och alla trivs inte i flock.

Jag pratar dessutom om KORTARE perioder, redan i första inlägget. Inte att hästen skulle vara själv 365 dagar om året, utan om en vecka eller två i speciella situationer.
 
Som jag skrev klarar min häst av att gå själv. Föredrar det till och med framför att gå i stor grupp, som inte passar henne alls. Det visar hon med all tänkbar tydlighet. För just min häst hade det varit ett bättre alternativ att gå ensam än i en stor flock. Hon mår skit om hon ska gå i stor grupp. Vi har försökt i flera år, för hästar "ska" gå i grupp.

Nu går inte min häst själv. Hon går med EN kompis som hon trivs alldeles utmärkt med, och det är FÖRSTÅS det bästa. Men om det är tillåtet att ha häst själv i säg två veckor (den tiden kan man ju, om man har otur, ha en häst stående skadad på djursjukhus), så hade jag ändå varit rädd för att bli anmäld. Inte om kompisen verkligen befann sig på djursjukhus, för det går ju i så fall att bevisa, men om kompisen sålts eller nått. För nog hade någon anmält då.

Det kanske är min häst som är udda, hon var sån redan som liten hos en annan ägare. Men alla hästar är individer, och alla trivs inte i flock.

Jag pratar dessutom om KORTARE perioder, redan i första inlägget. Inte att hästen skulle vara själv 365 dagar om året, utan om en vecka eller två i speciella situationer.
Att en häst är "osocial" eller introvert kan man ju förstå. De har ju precis lika mycket åsikter och personlighet som vi!
Och om en häst mår bra av att gå själv ska den göra det eller, i ditt fall, med EN kompis.

I det här laget är ju (hittepå) hästen liksom ensam, utan hästkompis så långt ögat når vilket vänder steken helt. Inte bara i hästhållningssyfte utan även lagligt talat.
 
Fast även om hästen trivs bättre med att gå själv mår den psykiskt bättre av att se andra hästar och ha valet att kunna prata med dom.

De behöver inte alls gå i grupp, min donna gillade det inte heller. Men hon fann en bästa kompis och de fick gå tillsammans, försökte inte tvinga henne med andra hästar, vi fann ju något som funka.

Jag tror man ofta gör ursäkter till varför en häst går själv/med starkt bett/dålig sadel för det känns bättre för sig själv, till slut tror man väl på det själv.
 
Helt förundrad över scenariot i Sig och mindre ang själva lagfrågan .

Otroligt att så många skulle lämna iväg sin häst till någon några veckor sommartid . Ytterligare att någon skulle lämna sin häst att dessutom gå ensam vid någon sommarstuga i ngn hage några veckor med "hyrare" .
 
Fast även om hästen trivs bättre med att gå själv mår den psykiskt bättre av att se andra hästar och ha valet att kunna prata med dom.

De behöver inte alls gå i grupp, min donna gillade det inte heller. Men hon fann en bästa kompis och de fick gå tillsammans, försökte inte tvinga henne med andra hästar, vi fann ju något som funka.

Jag tror man ofta gör ursäkter till varför en häst går själv/med starkt bett/dålig sadel för det känns bättre för sig själv, till slut tror man väl på det själv.

Varför skulle det vara enklare att ha hästen ensam? Det hade ju varit extremt mycket enklare att ha den med andra där de andra ägarna kan hjälpa till med vatten och mockning?

Jag pratar fortfarande inte om att ha hästen helt själv ute vid en sommarstuga i mitten av ingenting, men en del verkar inte tycka att det är okej att ha den i egen hage bredvid de andra heller. För hästar ska älska att gå i flock. Och det är det jag opponerar mig emot, för det blir inte ett piss enklare för mig som ägare till den hästen att ha den själv. Snarare tvärtom, plus att alla andra klagar och tycker att min häst är besvärlig och jobbig. Att PLANERA för att ha hästen ensam är absolut inte okej, men det har jag heller aldrig påstått.
 
Varför skulle det vara enklare att ha hästen ensam? Det hade ju varit extremt mycket enklare att ha den med andra där de andra ägarna kan hjälpa till med vatten och mockning?
Nu handlar tråden inte om dig och dina förhållande utan i stort. Det finns folk som har en ensam häst i hagen hemmavid även om det är mer ovanligt nu. De har säkert inte en ensam häst för att det är krångligare eller dyrare med en häst än två.
 
Varför skulle det vara enklare att ha hästen ensam? Det hade ju varit extremt mycket enklare att ha den med andra där de andra ägarna kan hjälpa till med vatten och mockning?

Vi pratar ju om sommarhästar, på gården, hemma. Då är det lättare att ha en, två gånger så mycket vatten ska bäras, hö ska vägas, dubbel mockning, du förstår väl.

Det handlar ju inte om att hyra in en häst i ett stall.
 
Vi pratar ju om sommarhästar, på gården, hemma. Då är det lättare att ha en, två gånger så mycket vatten ska bäras, hö ska vägas, dubbel mockning, du förstår väl.

Det handlar ju inte om att hyra in en häst i ett stall.
För att inte tala om dubbel hyra ;)

Sen verkar det vara ett lokalt fenomen. Jag har inte sett någon ensam sommarhäst och ofta har uthyrarna kravet både att det ska vara längre period och hästen ska ha sällskap.
 
Helt förundrad över scenariot i Sig och mindre ang själva lagfrågan .

Otroligt att så många skulle lämna iväg sin häst till någon några veckor sommartid . Ytterligare att någon skulle lämna sin häst att dessutom gå ensam vid någon sommarstuga i ngn hage några veckor med "hyrare" .
När jag hyrde min gammeltant de första 2 somrarna, gick hon ensam vid min sommarstuga. Inget prat alls om att inte gå ensam eller ha sällskap i någon form från Uthyraren. Detta var i början av 90talet.
 
När jag hyrde min gammeltant de första 2 somrarna, gick hon ensam vid min sommarstuga. Inget prat alls om att inte gå ensam eller ha sällskap i någon form från Uthyraren. Detta var i början av 90talet.

Tur att det går framåt och att hästar inte lagligt får stå så längre. Och att folk börjar förstå hur elakt det är:up:
 
När jag hyrde min gammeltant de första 2 somrarna, gick hon ensam vid min sommarstuga. Inget prat alls om att inte gå ensam eller ha sällskap i någon form från Uthyraren. Detta var i början av 90talet.

Det var rätt stor skillnad i början av 90 talet jmf med två decennier senare .
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Senast: alicegard
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp