Ensidig spatt.. vad gör man nu?

Felicia_V

Trådstartare
Som jag skrivit tidigare har min häst haft en konstig, diffus hälta på ett framben. Kliniken kan inte se vad som är fel så vi ska testa att sätta sulor på skorna, men istället har de hittat spattförändringar på ett bakben. Hästen ska få Metacam i 14 dagar och samtidigt promeneras eller skrittas på.

Veterinären pratade om att man röntgade "spattprojektion" eller något sånt men där syntes inget verkade det som. Spatten sitter bara på ena sidan, på den mellersta delen. Jag har aldrig märkt att hon har haft ont i det bakbenet, däremot är hon omöjlig att sko bak och man får absolut inte slå på bakhovarna när de verkas utan man måste skära försiktigt. På böjprovet markerade hon på det bakbenet dock, men inte jättekraftigt.

Jag hoppas att det inte blir värre, men det verkar väl inte vara så farligt eftersom hon aldrig visat symtom på spatt?

Vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, känner väl mest att jag vill diskutera spatt lite och höra era erfarenheter. Är verkligen skitjobbigt när framtiden känns så oviss och jag har ägt henne i sju år så jag kan inte föreställa mig hur det känns utan henne.
 
Spatt kan verkligen bete sig hur som helst, det kan komma och gå, lägga sig helt, orsaka mycket problem och hälta eller knappt märkas alls.
Att hästen är omöjlig att sko bak + att den är oren bak efter böjprov tycker jag tyder på att den nog kanske har ganska ont ändå.
Vad menar du med att hon inte visat symptom för spatt? Hälta vid böjprov är väl ett symptom?

Jättetrist diagnos, tyvärr blir det nog att bita ihop, behandla och försöka bedöma hur ont hästen har och se tiden an hur det utvecklas.
 
Spatt kan verkligen bete sig hur som helst, det kan komma och gå, lägga sig helt, orsaka mycket problem och hälta eller knappt märkas alls.
Att hästen är omöjlig att sko bak + att den är oren bak efter böjprov tycker jag tyder på att den nog kanske har ganska ont ändå.
Vad menar du med att hon inte visat symptom för spatt? Hälta vid böjprov är väl ett symptom?

Jättetrist diagnos, tyvärr blir det nog att bita ihop, behandla och försöka bedöma hur ont hästen har och se tiden an hur det utvecklas.

Kanske skrev lite otydligt, hästen har varit svår att sko bak enda sen vi köpte henne. Jag funderade mer på om det kunde vara så att det hängde ihop med spatten, vi har alltid trott att det var på grund av att en hovslagare hade bråkat med henne. Råkade vara lite för kortfattad.

Och hältan vid böjprovet var så liten att det till och med var svårt att se för mig. Veterinären sa också något i stil med att "ja det är ju en gammal häst så det behöver inte vara något fel". När jag skrev att hon inte visat symtom menade jag att jag aldrig har märkt någonting, hon har alltid varit pigg och inte visat någonting oavsett var eller hur man ridit.Det var ju en "slump" att detta upptäcktes, hade jag inte letat efter hjälp med frambenet hade jag ju inte ens fått reda på detta.
 
Min ponny har utläkt spatt vilket gör att han inte har ont längre och det märks inte alls. Det är ju jätte bra om det är så men spatt kan ju göra lite vad som helst! Vissa hästar har större problem än andra med det och vissa har inte alls något som helst problem med det (så är det för mig). Jag tror det kommer vara jobbigt i början och det är bara att behandla och göra det bästa av situationen. Men nör spatten väl läkt ut så hoppas jag nog att det inte ska märkas för er. Så har det blivit för mig åtminstonde! Så jag tror det kommer gå bra ävenom hon har spatt! :laugh:
 
Ja, det kan absolut hänga ihop med spatten. Och har den funnits länge så kan den ju ha läkt såpass att den kanske inte gör jätteont längre, men att den överbelastar diagonalt i alla fall.
 
Tack för lite hopp! Hoppas hon också slipper ha ont. Är så ledsen för vi har rätt nyligen bytt stall och hon har varit som förbytt. Plötsligt har hon börjat vilja hoppa vilket hon alltid tyckt varit lite småläskigt, hon har gått fram överallt och blivit så himla självsäker. Hon har börjat bära sig på ett helt annat sätt och man märker verkligen hur hon njuter av att gå i en flock och ha en hög rang. Och så får man det här beskedet. :(

Men nu blir jag lite fundersam, markerar en spatthäst på böjprov även om spatten är "läkt"? För på veterinären lät det som att hon skulle skrittas i 14 dagar när hon får Metacam och sedan var det bara att sätta igång henne igen, men det är väl dumt om hon har en aktiv inflammation?!
 
Ja, oftast så markerar de på böjprov även med utläkt spatt. Men man märker inte något i hantering, ridning eller skoning. Möjligtvis att den är något stelare men det har inte märkts för mig. Men jag har både frågat veterinär och kollat internet och utläkt spatt är inget som märks eller gör ont för hästen. Man kan säga att det bara finns där men gör inget eller vad man ska kalla det. :)
 
Känns lite sådär att ni inte reagerade på hur hon krånglade vid skoning tidigare. Min unghäst som aldrig blivit skodd i bak innan krånglade två skoningar innan hovslagare slog ifrån och sa att vi måste kolla upp så han inte har problem med smärta. Sagt och gjort, han var frisk och var bara oerfaren. Men hovslagaren gjorde verkligen rätt som sa att vi bör kolla upp det.
 
Känns lite sådär att ni inte reagerade på hur hon krånglade vid skoning tidigare. Min unghäst som aldrig blivit skodd i bak innan krånglade två skoningar innan hovslagare slog ifrån och sa att vi måste kolla upp så han inte har problem med smärta. Sagt och gjort, han var frisk och var bara oerfaren. Men hovslagaren gjorde verkligen rätt som sa att vi bör kolla upp det.

Nja, hon är en häst som är väldigt känslig och misstänksam mot människor. Händer det något hon blir rädd av så är hon rädd för den situationen i evigheter efteråt. Den förra ägaren sa i princip att en hovslagare hade blivit arg på henne när hon dragit undan hoven vilket lett till att hon aldrig mer gick att sko bak. Jag reagerade inte alls på det eftersom det låter typiskt för hennes personlighet och jag har aldrig sett ett behov av att sko henne bak heller. Men nu när hon fick den här diagnosen började jag fundera.

Och ja, såklart hade det varit bra om jag hade reagerat annorlunda. Men jag hade inte en tanke på det då tyvärr.
 
Vi alla gör misstag. Hur som helst, jag hoppas att din häst inte kommer ha några betående men pga spatten och att hon blir bra snart. :)
 
Tack!
Men när man läser på buke verkar det som att hästen ska vila i 1 år om spatten är aktiv? Men enligt min vet skulle hon skrittas i 14 dagar sedan sättas igång försiktigt, men hennes spatt är ju inte utläkt? Är lite förvirrad. Men hon skulle höra av sig under veckan så jag får fråga lite mer då.
 
spatthästar ska röra på sig, de ska inte ställas av om inte veterinären specifikt säger så. När min kom hem från klinik med visserligen dubbelsidig, men endast ensidigt aktiv, spatt skulle han skrittas 20 min/dag direkt, jag fick sitta på honom om jag ville dagen efter boxvilan (sprutade med kortison så skulle stå inne pga det ett dygn) bara han rörde sig ordentligt.

man vill att spatthästar "påfrestas" precis under gränsen för att inflammationen ska blomma ut och orsaka hälta, i det läget läker det bäst, fick jag till mig. i praktiken ska hästen röra på sig och försiktigt trappa upp motionen, börjar den sura eller halta får man backa, ge ny kur metacam och sen på't igen.

min fick tyvärr, av personliga skäl hos mig, vilas betydligt mer än vet rekommenderade ungefär mellan v. 7 och 15. då gick han visserligen pålösdrift med stor hage och fick rörelse därifrån. han har aldrig hittills, peppar peppar, blivit haltigen, utan det är om jag är för ivrig i början av ridpasset och skrittar för kort tid innan jag börjar be om saker, arbete på kort tygel eller trav, som han lägger öronen bakåt och säger åt mig att skärpa till mig. Får han bara skritta fungerar han i princip fullt ut, mer ridbarhet än åren jag ägde honom innan diagnos. Har inte vågat hoppa så mycket, mest pga dåligt underlag, men det funkar också.
 
Den enda erfarenhet jag har är fd stallägarens ponny,han var aldrig halt,men lite stel,och det krävdes lite längre framskrittning än på en frisk häst. Ägaren provade att sätta ut han på lösdriften,och han blev av med stelheten helt. Jag kikade på en spatthäst men backade då jag rider ca 4 dagar i veckan bara,visserligen fanns det möjlighet till lösdrift,men jag ville inte chansa. Hade dessutom blivit helt nytt underlag,och helt ny ryttare,var orolig att det hade gått några veckor,sen skulle det blomma upp igen.
 
Jag köpte min häst med utläkt spatt och han mår jätte bra och gillar att jobba. Det märks absolut inte alls för oss utan han känns precis som alla andra hästar jag rider (förutom att alla hästar är olika då) Så jag ser inget problem när spatten är utläkt och veterinären har väl lite samma inställning som jag om det, utläkt spatt finns bara där men gör ingen skillnad! :laugh:
 
Spatt läker inte ut, det är en kronisk åkomma i hasledens glidyta/glidytor. Vad som kan ske är att åkomman hamnar i ett vilande läge, en förbening uppstår i området och hästen blir oftast smärtfri. MEN tyvärr så kan den blossa upp igen, det som sker när hästen drabbas av spatt är att glidytan bryts ner på en två eller alla tre nivåerna och tyvärr kan även detta ske med den förbening som uppstår OM spatten blossar upp igen.

Därför är spatt väldigt svårt att sia om, en del hästar syns det nästan inte alls på att de har spatt. Andra får stora problem.

I övrigt har du fått bra råd, så dessa tänker jag inte upprepa.
 
De spatthästar jag träffat på som haft besvär har samtliga visat symptom från frambenen först, så det är inte orimligt att tro att frambenshältan har något med spatten att göra. I övrigt är det jättesvårt att säga hur prognosen ser ut - jag har sett allt ifrån aktiva tävlingshästar med symptomfri spatt till hästar som på kort tid fått så ont att de fått avsluta sina dagar.

Studier på islandshästar har visat att röntgenfynd inte behöver betyda symptom eller ens böjprovsreaktion, samt att hästar mycket väl kan ha böjprovsreaktion och andra symptom utan att det syns något på röntgen, så det är en rätt lurig sjukdom...
 
Min häst (ponny) är fortfarande tävlingsponny även om han har spatt. Han kan liksom fortfarande hoppa bana på kanske 80-100 cm utan problem. Så för mig har spatten inte påverkat oss.
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Saile
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 126
Senast: Centaur
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 205
Hästvård Svårt att hitta en bra rubrik, men hur hade ni gjort i följande fall? För fem veckor sedan var jag med en unghäst hos en mkt välkänd o...
Svar
6
· Visningar
2 467
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp