Bukefalos 28 år!

ensilage mängd

P

puckis

Nu börjat vårat stall gå över till ensilage istället för hö. Ensilaget är ivägskickat på analys men vi har redan börjat ge. Jag har ingen erfarenhet tidigare av att ge ensilage eftersom man är ju lite rädd för botulism men jag har fått ge vika eftersom jag nu står i ett helinackordering. Min häst får nu 12 kg hö med ganska "normala värden". Hur mycket mer ger jag av ensilaget?
 
Antal kg du ska ge beror mest på hur blött det är så det är svårt att säga innan du fått analysen. Hur blött känns det? Är det hösilage eller ensilage? Med det hösilage vi har i år ger jag ca dubbelt i kg mot en vinter med hö (som exempel, du får vänta på analysen innan du vet). Tänk på att vänja över succesivt från hö till silage. Ge gärna halm för magen vid övergång, det underlättar i alla fall byte för min häst.
 
Hö har ca 85% ts, 1 kg hö=0,85 kg ts. 1 kg ts=1,17 kg hö1 kg hösilage med 65%ts =0,65 kg ts. 1 kg ts=1,53 kg hö. Smältbarheten i hösilage kan vara lite högre, och ofta näringsinnehållet. Det ser du när analysen kommer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 347
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 078
Senast: Ise
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
644
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp