Ensilage till lättfödd häst?

jis

Trådstartare
Hej!
Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset förmånligt och vi får det levererat hem av bonden.
Detta låter ju jättebra då det kommer sparas både pengar och tid då jag annars köper hö i småbalar som jag hämtar själv varje helg.

Men jag vill ju inte kompromissa med hästarnas välmående så jag har lite funderingar innan jag bestämmer mig.

Hästarna fungerar jättebra på fri tillgång på hö, men den ena är lättfödd och därför tänkte jag blanda ut höet med halm nästa vinter då hon blev lite rund i vintras. Men det borde väl fungera lika bra med ensilage?

Jag har hört att ensilage är mer näringsrikt än hö, stämmer det? I så fall är det ju inte optimalt för min lättfödde.

Stämmer det att de äter ensilage snabbare än torrt hö?
I så fall är ju det också en nackdel, eller det kanske bara är en myt? Mina äter ur smhn och jag vill ju gärna att de äter så långsamt som möjligt så de inte får i sig för mycket.

Bör man blanda ensilage och halm i samma nät eller ha där upphängda i varsitt nät?
 
Ensilage har inte mer näring än hö rent generellt utan innehållet i både hö och ensilage beror på vad för växter det innehåller, hur vallen det är skördat på är skött med gödning m m och när i växtfasen det är skördat. Så ett hö kan ha mycket mer näring i sig än ensilage och tvärtom.

Det enda som man säkert kan säga skiljer hö och ensilage åt är att ensilaget väger mer beroende på att det innehåller mer vätska, är våtare än hö. Hur mycket varierar också beroende på ts-halten.

Detta innebär att för kunna svara på om just detta foder passar era hästar måste man veta innehållet vilket man får genom analys. För det kan mycket väl vara så att höet ni hade i vintras hade bättre värden än ensilaget ni ev ska ha i år eller tvärtom.
 
Bonden ska ta analys på ensilaget, men de värdena har jag ju inte förrän senare i sommar/höst. Tänkte mest om det fanns generella skillnader som jag bör tänka på innan jag bestämmer mig.
 
En annan fundering jag har är förvaringen.
Grannen som fodrat ensilage i flera år påstår att en öppen bale håller längre än folk påstår. Tar man av all plast och rullar upp den lite så håller den minst 2 veckor.
Stämmer det?
det är ju vintertid när det är för kallt för bete som de ska äta ensilage och jag räknar att det skulle ta ca 2 veckor för mina hästar att äta en bal. Den kommer stå under tak, skyddad från regn och sol. Går det ens?
 
En annan fundering jag har är förvaringen.
Grannen som fodrat ensilage i flera år påstår att en öppen bale håller längre än folk påstår. Tar man av all plast och rullar upp den lite så håller den minst 2 veckor.
Stämmer det?
det är ju vintertid när det är för kallt för bete som de ska äta ensilage och jag räknar att det skulle ta ca 2 veckor för mina hästar att äta en bal. Den kommer stå under tak, skyddad från regn och sol. Går det ens?


Jag skulle aldrig köpa vare sig hö eller hösilage innan analys är klar, du riskerar att stå med mat som din lättfödda inte kan äta.

Förra vintern som var väldigt varm I mellersta landet, hade vi hösilage som vi öppnade och "fluffade" på stor yta, detta gjorde att maten hölls fräsch I veckor. Den torkar ju men inget damm eller mögel.
 
Jag ska såklart inte köpa någonting förrän i höst när hästarna inte går på bete längre. Men jag vill vara ute i god tid och fundera över hur jag ska göra, därav mina frågor. Känns dumt att vänta med att fundera och fråga tills veckan innan hästarna behöver mat.
 
Jag ska såklart inte köpa någonting förrän i höst när hästarna inte går på bete längre. Men jag vill vara ute i god tid och fundera över hur jag ska göra, därav mina frågor. Känns dumt att vänta med att fundera och fråga tills veckan innan hästarna behöver mat.
Utan att veta värden på det aktuella fodret går det inte att säga varken bu eller bä. Det behövs ju också en analys för att få TS-halt, d v s hur mycket vatten det är per kg foder.

Jag hade ALDRIG haft en bal öppen två veckor. Aldrig. Fodersnusk i min värld. Däremot kan det ju fortfarande bli billigare även om du slänger, beroende på priset.
 
Jo, jag förstår som sagt det. Det jag undrade över var om det fanns GENERELLA skillnader som är bra att veta om.
 
Jo, jag förstår som sagt det. Det jag undrade över var om det fanns GENERELLA skillnader som är bra att veta om.

Enda generella skillnaden är lägre ts-halt. Men ger mer vatten per kg foder. Men det blir ju inte mer eller mindre näring beroende på om man plastar eller tar in som hö, om man tar samma sträng s a s.
 
Vi hade silage förra året. Det enda som var skillnaden är ju att det är tyngre osv, och sen att det blir dåligt snabbt om man öppnar en bal. Dock var vi 5 hästar så en bal gick åt på mindre än 1 vecka, hade fri tillgång ute och inne blandade jag halm med silaget för att min häst behövde gå ner i vikt. Fungerade fint.

Om du ska ha fri tillgång ute, plus halm, så rekommenderar jag att blanda silaget och halmen. Annars kommer det mer troligt rata halmen totalt och bara äta av silaget. :p
 
Hej!
Jag har blivit erbjuden att köpa ensilage tillsammans med en granne. Eftersom vi då köper en större mängd ihop blir priset förmånligt och vi får det levererat hem av bonden.
Detta låter ju jättebra då det kommer sparas både pengar och tid då jag annars köper hö i småbalar som jag hämtar själv varje helg.

Men jag vill ju inte kompromissa med hästarnas välmående så jag har lite funderingar innan jag bestämmer mig.

Hästarna fungerar jättebra på fri tillgång på hö, men den ena är lättfödd och därför tänkte jag blanda ut höet med halm nästa vinter då hon blev lite rund i vintras. Men det borde väl fungera lika bra med ensilage?

Jag har hört att ensilage är mer näringsrikt än hö, stämmer det? I så fall är det ju inte optimalt för min lättfödde.

Stämmer det att de äter ensilage snabbare än torrt hö?
I så fall är ju det också en nackdel, eller det kanske bara är en myt? Mina äter ur smhn och jag vill ju gärna att de äter så långsamt som möjligt så de inte får i sig för mycket.

Bör man blanda ensilage och halm i samma nät eller ha där upphängda i varsitt nät?

Hö har inte sämre värden än ensilage och nej, snarare tvärtom, mer tuggtid med ensilage då det är blötare -= mer kilon.
 
Vi hade silage förra året. Det enda som var skillnaden är ju att det är tyngre osv, och sen att det blir dåligt snabbt om man öppnar en bal. Dock var vi 5 hästar så en bal gick åt på mindre än 1 vecka, hade fri tillgång ute och inne blandade jag halm med silaget för att min häst behövde gå ner i vikt. Fungerade fint.

Om du ska ha fri tillgång ute, plus halm, så rekommenderar jag att blanda silaget och halmen. Annars kommer det mer troligt rata halmen totalt och bara äta av silaget. :p
Om du har ett bra hösilage med bra värden och bra kvot, var förstöra det med halm?
 
Hade jag gett min och han ätit det hade han gått upp i vikt. Halm är ju bara MJ dvs energi som en fet inte behöver.
Bättre än att låta han inte äta alls hela natten, hetsäta när han kommer ut i hagen igen och äta sig tjockare. För att inte nämna att det inte är bra att lämna en häst utan mat så många timmar.

Tråkigt för dig att din häst blir tjockare på halm. Min gick ner i vikt så finns ingen anledning att diskutera. :)
 
Man behöver ju inte låta hästen vara utan mat i många timmar, räcker bra att välja ett foder som håller en högre kvot än normalt faktiskt. Men håller med Korven här, vill man ge halm bör man se till att skaffa ett grovfoder med hög kvot som tål att blanda ut och på så sätt sänka kvoten.
 
Man behöver ju inte låta hästen vara utan mat i många timmar, räcker bra att välja ett foder som håller en högre kvot än normalt faktiskt. Men håller med Korven här, vill man ge halm bör man se till att skaffa ett grovfoder med hög kvot som tål att blanda ut och på så sätt sänka kvoten.
I det här fallet så var det stallägaren som köpte in silaget, det ingick i stallhyran och alla åt samma silage ute i hagen. Eftersom bara min behövde gå ner i vikt skaffade jag halm själv och gav han den i boxen på natten. :)
 
Jag ska såklart inte köpa någonting förrän i höst när hästarna inte går på bete längre. Men jag vill vara ute i god tid och fundera över hur jag ska göra, därav mina frågor. Känns dumt att vänta med att fundera och fråga tills veckan innan hästarna behöver mat.

Be om analys redan nu så hinner du ta beslut INNAN du har behovet. Är analysen dålig bör du ju säga nej och se dig om efter annat foder?
 
Fast bonden har ju inte ens skördat det än, hur ska han då kunna ta analys redan nu?
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 494
Senast: Korven
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 495
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp